Digitale camera's

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » do 29 sep 2011, 20:56

^^ Zoomen vind ik redelijk belangrijk ja. Aangezien ik al een camera heb wil ik er niet teveel aan uitgeven. 250-300 euro ofzo, maar als de camera zó goed is, ben ik wel bereid eroverheen te gaan. Het liefst wil ik iets vergelijkbaars als mijn huidige camera. Ik zit (mede daarom) een beetje te denken aan een grote broer van mijn huidige camera:
JVC Everio GZ-HM445 (hoeft natuurlijk niet per sé in rood ;))
Of
JVC Everio GZ-HD520 (adviesprijs 499,- en aangeboden voor 299,- :o) Dat zegt natuurlijk nog niet heel veel, de prijs. Maar het is wel degelijk opvallend. Mijn huidige camera heb ik ook 100 euro goedkoper gekocht (aanbieding Mikro Elektro ;))
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door captain007 » do 29 sep 2011, 21:12

^^ Ik zou zeggen, kijk voor de prijs even op Tweakers Pricewatch, want zo te zien is hij nog iets goedkoper te verkrijgen. Overigens denk ik wel dat je zo'n apparaat primair voor het maken van filmpjes moet kopen. Voor foto's kun je beter een echt fototoestel nemen die daar ook primair voor gemaakt zijn.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Digitale camera's

Bericht door Davy » do 29 sep 2011, 21:49

^^ Inderdaad, ik denk ook wel dat een toestel ofwel primair dient voor goede foto's, ofwel om te filmen. Met mijn camcorder kan ik ook foto's maken, maar het is minder handig, het blijft vooral een videocamera... Terwijl mijn fototoestel ook wel kan filmen, maar met beperkingen (amper instellingen, beperkt in tijd)...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » do 29 sep 2011, 21:57

Ik denk toch dat ik voor een combo ga, aangezien mijn huidige camera nog wel eens vreemd wil doen: laatst nog alle bestanden gewist, gelukkig had ik alles al op de computer gegooid. Dat wordt dus een JVC Everio-nogiets, ik zal eens kijken op die site, captain007. Bedankt voor de tip.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » di 11 okt 2011, 17:13

keokiracer schreef:JVC Everio GZ-HD520
Deze is het geworden, morgen valt 'ie op de mat. :D
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door tsov » di 11 okt 2011, 20:58

Hopelijk niet te hard :mrgreen:

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » wo 12 okt 2011, 17:41

Hij is binnen en geen zorgen, hij is nog heel ;). Hier de eerste foto's genomen met mijn nieuwe Everio GZ-HD520. Foto's zijn nog niet op 100% kwaliteit omdat ik vrijwel geen instellingen heb aangepast buiten de datum en tijd ;)
Afbeelding
Hier zat ik een beetje met de focus te spelen, daar moet ik nog erg aan wennen aangezien ik die bij de vorige camera nooit heb gebruikt. Niet met de grap komen: Het is geen focus, het is een Honda Accord...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Hij is kleiner dan mijn vorige camera (al ziet hij er groter uit) en past dus waarschijnlijk makkelijk op de houder voor video's
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Digitale camera's

Bericht door Wouter N14 » wo 12 okt 2011, 18:37

keokiracer schreef:Niet met de grap komen: Het is geen focus, het is een Honda Accord
Is het accord als ik een andere grap maak? :p
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » wo 12 okt 2011, 18:42

^^ Touché ;)
Toegegeven: hij is leuk :lol:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Digitale camera's

Bericht door Snelwegfreak » do 23 aug 2012, 20:05

Het is misschien al aardig oud, dit topic, maar ik stel mijn vraag hier toch maar even. Wat zijn eigenlijk de beste instellingen voor een fotocamera om wegenfoto's (drive-by) te maken? Ik heb een Canon PowerShot SX1 IS. Alvast bedankt! ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » do 23 aug 2012, 20:07

Ik gebruik eigenlijk altijd de auto-stand voor drive-byfoto's. Alleen in tunnels werkt dat meestal niet. Tijdens het rijden heb ik geen tijd om de instellingen telkens te veranderen op de veranderende condities. De belichting wijzigt nogal eens als de weg van richting veranderd en je wolken of zonneschijn hebt.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » do 23 aug 2012, 20:39

Op een sombere dag in de winter kan je de camera het beste op een statief vastplakken. Zet dan de sluitertijd op 1/100 en je krijgt mooie effecten op het wegdek. Alleen de borden zijn niet altijd even haarscherp.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Digitale camera's

Bericht door Snelwegfreak » do 23 aug 2012, 20:41

Ik kom er dat ik mijn resolutie te hoog had (3600 zoveel pixels breed, voor zover dat erg is) en mijn ISO waarde veel te hoog. Daardoor zijn de foto's wat korreliger geworden. Met mijn ellebogen op mijn knieën en mijn handen en vingers stevig rond de camera, ben ik zelf al een aardig statief ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mhkamp » zo 25 nov 2012, 14:48

Hulp gevraagd.

Momenteel gebruik ik 6 batterijen van Varta 2500mAh en 4 batterijen van Praxis van 2200mAh. Bij warm weer zijn het beren van batterijen, maar zoals met dit weer lukt ze het niet eens om het lampje van de camera aan te zetten, ondanks het feit dat ze geladen zijn.

Op de terugweg van Schiphol wilde ik de 'landingsbaan' A2 op foto zetten, maar met slechte batterijen...

Zijn er eventueel tips en tricks en / of welke batterijen of accu's presteren ook vrij goed bij koel weer?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Digitale camera's

Bericht door Mark » zo 25 nov 2012, 15:27

Normaal gesproken in de zomer is het rond de 20 graden. Nu is het 10 graden. Een temperatuurverschil van 10 graden zou bij batterijen niet zulk grote prestatieverschillen mogen veroorzaken. Zijn het niet oude batterijen/vaak heropgeladen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » zo 25 nov 2012, 15:35

Mijn ervaring is dat die goedkope batterijen (van de Praxis of Karwei) bij koud weer in no-time onbruikbaar zijn. Batterijen moet je sowieso niet in de auto laten liggen 's nachts.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » zo 25 nov 2012, 15:43

SInds ik een camera met accu gebruik, heb ik nooit last meer van onverwacht energiegebrek, ook niet bij koud weer. Hij geeft altijd keurig aan wanneer de accu bijna leeg is. En dat is pas na 400 foto's als ik hem actief gebruik.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mhkamp » zo 25 nov 2012, 15:50

Chris schreef:Mijn ervaring is dat die goedkope batterijen (van de Praxis of Karwei) bij koud weer in no-time onbruikbaar zijn. Batterijen moet je sowieso niet in de auto laten liggen 's nachts.
De batterijen liggen, wanneer ik ze na gebruik geladen heb, altijd op kamertemperatuur. In de auto laat ik ze nooit langdurig liggen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

ACT-F
verkeersader
Berichten: 739
Lid geworden op: za 04 jun 2005, 20:43
Locatie: Goor
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door ACT-F » do 29 nov 2012, 0:59

mhkamp schreef:Hulp gevraagd.

Momenteel gebruik ik 6 batterijen van Varta 2500mAh en 4 batterijen van Praxis van 2200mAh. Bij warm weer zijn het beren van batterijen, maar zoals met dit weer lukt ze het niet eens om het lampje van de camera aan te zetten, ondanks het feit dat ze geladen zijn.

Op de terugweg van Schiphol wilde ik de 'landingsbaan' A2 op foto zetten, maar met slechte batterijen...

Zijn er eventueel tips en tricks en / of welke batterijen of accu's presteren ook vrij goed bij koel weer?
Mijn ervaring met Varta batterijen van 2700 mAh is dat ze daadwerkelijk een hoge capaciteit hebben als aangegeven. Veel goedkope batterijen presteren qua capaciteit minder dan aangegeven. Echter, het nadeel van batterijen met een hoge capaciteit is dat ze snel verouderen. Mijn Varta batterijen waren na een jaar onbruikbaar omdat de interne weerstand te groot was geworden voor het verbruik van mijn camera. Daardoor leek het of de batterijen heel snel op waren, zelfs kort nadat ze opgeladen waren. In een apparaat met een laag stroomverbruik voldeden de Varta batterijen nog.

Mijn advies is om batterijen te nemen met een lage interne weerstand, zoals de Panasonic Infinium of Sanyo Eneloop. Bovendien hebben deze batterijen een lage zelfontlading waardoor ze lang op de plank kunnen blijven liggen zonder snel leeg te raken. Het enige nadeel is dat de capaciteit van deze batterijen rond de 2100 mAh ligt, maar dat nadeel weegt zeker op tegen de voordelen. Ik staar, met de ervaringen van 2700 mAh batterijen, niet meer blind op de capaciteit, maar kijk vooral naar de bruikbaarheid, eentje die aan mijn wensen voldoet. Het is een gegeven dat batterijen en accu's minder presteren bij koud weer, dus zorg dat je batterijen zo warm mogelijk blijven.
Meer bitumen!

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mhkamp » do 29 nov 2012, 18:28

^^ Dank voor de heldere uitleg. De batterijen die je noemt zal ik van het weekend even opspeuren en vergelijken :blauweduim:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » za 22 dec 2012, 13:59

Helpt het trouwens als je niet-oplaadbare batterijen uit de camera haalt als deze langere tijd niet gebruikt wordt?

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Digitale camera's

Bericht door Naturist » zo 23 dec 2012, 19:18

Bart Meesters gebruikt als reality-fotograaf sinds een aantal jaar alleen nog maar single-use batterijen van Maxwell, hij was het helemaal zat om op een incident of calamiteit te staan met een setje lege oplaadbare batterijen en gooit de batterijen na gebruik gewoon weg en is nu verzekerd van een werkend fototoestel.
Hij trekt zich van de temperatuur van de voorraad batterijen geen drol aan en als ze eerder leeg zijn,...pech.
Hij koopt wel groot in om daarmee de prijs te drukken.
Het legt hem geen windeieren. :top:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Digitale camera's

Bericht door waldo79 » ma 24 dec 2012, 11:13

Prima, maar is het nu nodig om de naam van Meester zo te spammen hier :shutup:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Digitale camera's

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 dec 2012, 14:59

^^ Inderdaad, dit is niet de eerste keer... :geeuw:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Digitale camera's

Bericht door Naturist » di 25 dec 2012, 0:52

De jongeman heet nu eenmaal zo én is een persoonlijke vriend. Moet ik hem kanarie noemen of zo? :nuts:
TOEVOEGING
Hij is notabene zelfs lid hier.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mhkamp » di 25 dec 2012, 11:42

^^ Als hij hier lid is, kan hij dat zelf ook vertellen, toch? Gewoon wijzen op deze pagina.

- Je had kunnen schrijven : "Een vriend/kennis/kameraad van mij is realityfotograaf"
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Digitale camera's

Bericht door Naturist » di 25 dec 2012, 15:04

Heb de 5 berichten waarin ik zijn naam gebruikt heb nog even bekeken, én heb daarmee aan al je wensen voldaan.
Ben je nu klaar met spijkers op laag water zoeken of wil je dit topic er nog verder mee bevuilen?

Zal ook nog even off-topic gaan: Prettige Feestdagen.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door keokiracer » wo 26 dec 2012, 1:03

Ok, dan gaan we terug naar camera's.

Een van mijn kerstcadeau's was dit: de ION Air Pro Plus :D
Afbeelding
Ja, die past ook op mijn fiets :woop:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: Digitale camera's

Bericht door Naturist » wo 26 dec 2012, 10:26

Wat een pracht-toestellen heb je gekregen. Wij mogen jouw ouders wel dankbaar zijn voor de beelden die we straks mogen gaan zien. :D
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mhkamp » vr 01 feb 2013, 10:42

Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van een Nikon D40 spiegelreflex camera. Niet voor de wegenfoto's, maar meer voor op vakantie.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Plaats reactie