Digitale camera's

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Digitale camera's

Bericht door Jeroen » di 15 jul 2008, 11:19

Ehuls schreef:Voor oplaadbatterijen bestaan ook snelladers die de batterijen in ongeveer een uur weer opladen hoor. Zo gebruik ik dat zelf ook. Heb twee setjes oplaadbare batterijen zodat wanneer het ene setje leeg is, ik door kan gaan met het andere setje en zodoende nooit hoef te stoppen vanwege lege batterijen/accu's.
Ik heb nog een behoorlijk aldi-ding. :puh2: Ding heeft officieel 18 uur nodig voor het volladen voor 2 setjes met voldoende amperage. Maar goed, ik gebruik mijn camera toch niet elke dag.
Coen Tunnel schreef:3000 foto's met één keer opladen van je batterijen?
Nee, ongeveer 1000. Op één volle geheugenkaart kan ik maar een goede 300 foto's kwijt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Palance » za 26 jul 2008, 15:25

Vandaag een nieuwe camera gekocht. Het is er tóch eentje geworden met een accu. Ik heb wel gekeken naar camera's met batterijen, maar die vond ik niet mooi, te zwaar of er was wat anders mee.

Deze camera is de Nikon Coolpix P5100. Hij kan tot 12,1 Megapixels. Hij is een stuk zwaarder (en wat minder compact) dan mijn vorige camera, maar k vind het een juweeltje. Ik heb wat foto's gemaakt vanuit hetzelfde standpunt, zowel met de oude als de nieuwe camera en het vershcil in scherpte is dan overduidelijk te zien.

Dit is 'm:

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Digitale camera's

Bericht door waldo79 » za 26 jul 2008, 15:58

Veel plezier met je aanwinst :blauweduim:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » za 26 jul 2008, 16:16

De optische zoom is niet zoveel volgens die foto. Maar verder wel een mooi dingetje.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Palance » za 26 jul 2008, 16:19

3,6x. Digitaal kun je nog veel verder. Het is maar de vraag of dat wenselijk is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76291
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Digitale camera's

Bericht door Chris » za 26 jul 2008, 16:23

^^ Moet je absoluut niet doen ;) Ik heb 4x optische zoom, maar ik gebruik de digitale echt nooit.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Digitale camera's

Bericht door Frits » zo 27 jul 2008, 16:57

Idem hier. In het menu was digitaal zoomen ook uit te schakelen, wat ik gedaan heb.
De autogordel: een band voor het leven.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Juerd » zo 27 jul 2008, 21:24

Ja, ik gebruik die optie ook. Als ik maar een deel van de chip wil gebruiken, bewerk ik het achteraf wel. Veel mooier!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Digitale camera's

Bericht door Jeroen » za 20 sep 2008, 15:09

Mijn camera maakt sinds een tijdje baggerfoto's. :( Op alle foto's zitten vervelende witte (licht?)strepen, en bij een beetje te veel zonlicht krijg ik alleen maar een fel wit beeld. Foto's met flits in het donker gaan wel nog gewoon goed. Weet één van de kenners hier misschien wat mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn? En of zoiets te repareren valt?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » za 20 sep 2008, 23:58

^^ Ik kan je wel een tip geven: ga naar http://www.kieskeurig.nl en kijk of er soortgelijke problemen bij andere cameragebruikers zijn. Je kan ook zelf een vraag stellen aan de 'ervaringsdeskundigen'. Mocht het onduidelijk blijven, neem dan contact op met de fabrikant.

Mijn camera (Kodak C743) is op die site sterk gedaald in rapportcijfers: eerst was het gemiddeld 8+, nu nog maar een 7. Ik denk erover om een beter merk te kiezen. Een Canon is, ook met een goede zoomlens, niet duur en geeft betere kwaliteit.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Digitale camera's

Bericht door waldo79 » zo 21 sep 2008, 11:23

Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn Olympus C370 uit 2005 ;)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Digitale camera's

Bericht door Wouter N14 » zo 21 sep 2008, 13:46

Op zich ben ik ook blij met mijn gekregen Casio, maar ik merk wel wat belangrijk is om op te letten bij aanschaf van een eventueel nieuw toestel. Zo kan ik maar heel beperkt handmatig de instellingen wijzigen, waardoor ik bijvoorbeeld bij weinig licht al snel hele korrelige foto's krijg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mavas » zo 21 sep 2008, 23:33

Ik gebruik nog altijd de Olympus C220 uit 2003 met 2 Mexapixel :rofl2:

Maar als ik een nieuw toestel ga kopen, ga ik er eentje kopen die ver in kan zoomen, niet-bewegende foto's maakt, en snel foto's kan maken in het donker (en overdag). Daarnaast moet die ook nog filmpjes kunnen maken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » zo 21 sep 2008, 23:40

^^ De Canon Powershot SX100 IS is komende week in de aanbieding bij Makro ;)

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Paixao » ma 22 sep 2008, 9:18

Jeroen schreef:Mijn camera maakt sinds een tijdje baggerfoto's. :( Op alle foto's zitten vervelende witte (licht?)strepen, en bij een beetje te veel zonlicht krijg ik alleen maar een fel wit beeld. Foto's met flits in het donker gaan wel nog gewoon goed. Weet één van de kenners hier misschien wat mogelijk een oorzaak zou kunnen zijn? En of zoiets te repareren valt?
Kan diverse oorzaken hebben. Of de camera is "gewoon" kapot, of hij is smerig of stoffig, of de instellingen staan niet helemaal goed.

Oplossing zoeken kan dan in omgekeerde volgorde: probeer eens andere instellingen en kijk of het probleem daarmee ook optreedt. Denk ook aan het verlagen van de ISO waarde; een hoge ISO waarde levert overdag overbelichting op, terwijl 's nachts een hogere ISO doorgaans een beter resultaat levert. Zonodig kun je proberen om de fabrieksinstellingen terug te zetten, bij de meeste digitale camera's zit daarvoor een menuoptie ingebouwd.

Mocht dat allemaal geen oplossing opleveren, dan kun je gaan kijken of de camera smerig of stoffig is. Zitten er stofdeeltjes op de lens, opgedroogde waterdruppels, etc. Ben je de laatste tijd in stoffige of zandige gebieden geweest? Dan kan het best zijn dat er kleine stofdeeltjes in de camerabehuizing terecht zijn gekomen. Een goede fotozaak kan doorgaans dit probleem wel onderzoeken en zonodig oplossen, door de camera goed schoon te maken.

En als dat ook niet werkt, dan zal de fotozaak wel tot de conclusie komen dat één of ander kapot is. Volgens mij is reparatie dan een dure zaak (tenzij je camera NOG duurder is). Bij een compact camera is een nieuwe kopen bijna altijd goedkoper, ook gezien het feit dat compact camera's met de huidige ontwikkelingen in twee tot drie jaar vaak (financieel) afgeschreven kunnen worden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » wo 24 sep 2008, 14:38

Wesso schreef:^^ De Canon Powershot SX100 IS is komende week in de aanbieding bij Makro ;)
En gekocht.

Afbeelding
Hij heeft geen .0, maar 8.0 megapixels 8-)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Digitale camera's

Bericht door Jeroen » wo 24 sep 2008, 17:18

@Paixao: bedankt voor de info. Ik ben eigenlijk al een beetje rond aan het neuzen voor wat nieuws.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mavas » wo 24 sep 2008, 19:38

Wesso schreef:En gekocht.
Ziet er heel goed uit! Wat kostte die bij de Makro als ik vragen mag?
Ik heb even op kieskeurig zitten neuzen en hij wordt goed gewaardeerd. Kun je ook zeggen hoe lang je filmpjes op kunt nemen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » wo 24 sep 2008, 23:21

^^ Hij is deze week nog in de aanbieding voor € 177,31 inclusief BTW. Je kan er filmpjes mee opnemen tot max. 1 uur (4 GB). Wat de kwaliteit daarvan is heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar het zal vast niet tegenvallen.

edit: Bij Topdeals.nl is ie voor de zelfde prijs af te halen in Zeist. Wel even (vrijblijvend) reserveren.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mavas » za 27 sep 2008, 13:53

^^ En ook besteld ;) Mijn ouders zijn bij de Makro langs geweest maar hij was al uitverkocht. Ook niet meer na te bestellen. Toen ben ik even gaan kijken op keiskeurig.nl en zag ik dat hij voor maar 169,95 stond bij de MyCom, dus nog zelfs goedkoper dan bij de Makro.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Paixao » zo 28 sep 2008, 20:43

En 169,00 bij Cameranu.nl (op=op maar nog op voorraad)...

Cameranu is overigens een topwinkel, heb mijn camera met toebehoren daar ook gehaald.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » zo 28 sep 2008, 20:55

Bij V&D is een Fujifilm camera te koop met 10 MP en 12x optische zoom! En dat voor minder geld dan mijn camera van Makro...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Digitale camera's

Bericht door Jeroen » ma 29 sep 2008, 17:06

Wesso schreef:Bij V&D is een Fujifilm camera te koop met 10 MP en 12x optische zoom! En dat voor minder geld dan mijn camera van Makro...
Die heb ik bij meerdere zaken zien liggen, maar overal uitverkocht. :(

Uiteindelijk voor de S5800 gekozen. (uit dezelfde serie) Hij is een paar maatjes groter dan mijn vorige camera maar maakt beduidend kwalitatief betere foto's. En erg veel standen en andere mogelijkheden om je camera handmatig in te stellen. Veel kwaliteit voor relatief weinig geld. :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door mavas » ma 29 sep 2008, 22:30

^^ Zo he, wat een camera! :schrikreactie: Zal wel heel veel snufjes hebben :)
Dat is nou een camera die ik persoonlijk niet zou kopen, hij moet toch wel een beetje in mijn jaszak passen of zelfs in mijn broekzak.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Wesso » di 30 sep 2008, 13:55

Daarom heb ik dus de Canon SX100 gekozen: past nog net in een jaszak.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Digitale camera's

Bericht door Jeroen » di 30 sep 2008, 17:20

mavas schreef:^^ Zo he, wat een camera! :schrikreactie: Zal wel heel veel snufjes hebben :)
Dat is nou een camera die ik persoonlijk niet zou kopen, hij moet toch wel een beetje in mijn jaszak passen of zelfs in mijn broekzak.
Ik wilde juist niet meer zo'n ding dat zo uit je vingers glijdt. :puh2: Met het formaat zit ik niet zo. Ik heb altijd wel iets van een tas bij waar hij in past, en voor intensief fotograferen gebruik ik de schouderriem.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door harry » di 30 sep 2008, 18:38

Jeroen schreef:Met het formaat zit ik niet zo.
Ik vind het juist heel handig dat mijn camera in mijn broekzak past (en in mijn jaszak dus ook).
Nu kan ik altijd mijn camera bij de hand hebben - en dat is weer leuk bij onverwachte situaties.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door Paixao » di 30 sep 2008, 20:31

Mijn "oude" kleine compactcamera (Olympus C-50) is de altijd-bij-de-hand-voor-onverwachte-situaties-camera. Als ik bewust op stap ga voor foto's of verwacht dat er foto's gemaakt kunnen worden, gaat m'n Eos 400D met de hele handel mee. Neemt wel wat meer ruimte in, maar dat werkt zoveel mooier en beter.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door simon » di 30 sep 2008, 21:29

Jeroen schreef: (verhaal)
Hee die camara heb ik ook! Ben er erg tevreden over. Een goede koop!

Gebruikersavatar
koef
verkeersader
Berichten: 728
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Digitale camera's

Bericht door koef » wo 01 okt 2008, 19:44

Kon hem niet laten liggen bij de Mediamarkt:

Afbeelding

De Randweg Eindhoven bermfotografie betreedt daarmee het spiegelreflex domein. Nu nog een deftige telelens vinden die nog vervoerbaar is zonder vierwielig statief, zoals PW100 heeft ;)

Plaats reactie