Smartzoom, digital zoom, accu's en batterijen

Als geregistreerd forumgebruiker kunt u meedoen en stemmen in de Foto van de Maand! (Photocontest/Bilderwettbewerb)

Moderator: Moderatoren

Forumbeheer
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 01 feb 2008, 16:56

Smartzoom, digital zoom, accu's en batterijen

Bericht door Forumbeheer » ma 17 jul 2006, 10:55

SMARTZOOM, DIGITALE ZOOM
Mark schreef:Ik zit me eens te verdiepen in de digitale camera en de handleiding, en er wordt gesproken over Digital Zoom en Smart Zoom. Ook zie ik digitale precisiezoom staan. Ik begrijp niet echt wat het verschil is (staat nogal lastig omschreven). Kan iemand mij het verschil uitleggen en vertellen wat het beste is?

(Ik heb een Sony CyberShot DSC P43 4.1 Megapixel)
Alargule schreef:Digital Zoom betekent in ieder geval dat er niet optisch gezoomd wordt, maar dat de software in de camera de pixels dusdanig uitvergroot dat je een effect verkrijgt dat op zoomen lijkt. Resultaat is wèl een veel lagere resolutie foto (korrelig). Vooral compacte camera's en camera's in telefoons zijn ermee uitgerust.
Wat 'smart zoom' is? Geen idee, waarsch. een term die door Sony zelf is verzonnen.
boe! schreef:Van een website afgeplukt.
Recently, a new type of digital zoom has appeared on the market, pioneered by Sony, called "Smart Zoom." Smart Zoom can be viewed as an "ethical" digital zoom which avoids interpolating the image and so avoid degrading image quality. Smart Zoom works only if you select an image size smaller than the full available image size. So, for example, if your digital camera is capable of producing a 5MP image, Smart Zoom is available only if you select to save your images as 4MP or less.

Say, your digital camera is 5MP and you select to save your images as 3MP. So, in effect, you are forfeiting 2MP of image data (extracted from all over the image area) that the digital camera's sensor has captured and now has to throw away [you hope the camera makes the right decision and does not throw away important image data]. Enter Smart Zoom that says, "Hey, instead of throwing away 2MP of good data from all over the image area, why don't I crop out all the pixels starting from the outside perimeter? When I've cropped out 2MP of image data all around, I have 3MP left over and that's what you want, right?" Notice, the 3MP image does not have to be interpolated and enlarged back to 5MP as traditional digital zoom does (because you elected to save it as 3MP, remember?). So, in effect, you've basically more or less retained the same image quality but you have to save your resulting simulated zoomed image in a smaller image size. Of course, if now you turn around and enlarge it in post-processing, you will be limited to what a 3MP image can be enlarged up to without image degradation.

I call Smart Zoom "ethical digital zoom" because it is not made available at full image size -- this would cause image degradation. The smaller you elect to save your image, the more smart zoom power you have available (folks, you're basically just cropping the image without re-enlarging, which you can also do at any time in post-processing). I would personally not recommend cropping down below 3MP, which means that Smart Zoom is useful only in digital cameras with 4MP and above.
Bron: http://www.photoxels.com/article-optica ... -zoom.html
Matt schreef:Smartzoom is dus niks anders als het snijden (croppen) van de foto in Potoshop/Paintshop/etc. Net als de digitale zoom dus een "nepzoom"
waldo79 schreef:Alleen zoomen met je optische zoom. Met digitaal gaat de kwaliteit met sprongen achteruit. Het geheel wordt nogal blokkerig.
@Vinny: Je camera geeft aan waar de optical overgaat in digital. Op je LCD scherm zit rechtsbovenin een horizontale indicator. (Dat is zo op mijn Olympus)
Frits schreef:Mijn ervaring met digitale zoom is: niet doen. Je kan dan beter met een fotobewerkingspakket gaan knippen en plakken. Mijn wegenfoto's zijn allemaal met optische zoom (helemaal ingezoomd) tot stand gekomen. (Dat heeft ook als voordeel dat je niet een stuk van de auto erbij fotografeert.)
Juliana Plein schreef:Bij mijn camera (Konica Minolta Dimage Z1) kan je dan ook instellen dat je geen digitale zoom wil. Optisch kan hij 10x zoomen en dat is vaak al wel meer dan voldoende... En zo niet, dan moet ik er maar genoegen mee nemen, maar digitale zoom gebruik ik nooit.

ACCU's EN BATTERIJEN
Palance schreef:Beste mede-fotografen,

Hoe gaan jullie om met accu's en batterijen als jullie onderweg (veel) foto's maken. Hebben jullie een toestel waar je batterijen in moet doen, of een accu in je toestel? En in het laatste geval: Hebben jullie een reserve-accu, een lader voor in de auto (op de sigarettenaansteker), of is het gewoon dikke pech als de accu leeg is?

En hoeveel geheugen heeft de gemiddelde fotograaf bij zich?

Wat mijn situatie betreft: Ik heb een accu (maar helaas geen lader voor onderweg, daar moet ik nog wat op verzinnen), en standaard 256 Mb in mijn toestel. Maar ik heb wel losse kaarten die ik mee kan nemen.
Frits schreef:In mijn Canon Powershot A75 zitten vier batterijen, waarmee je werkelijk oneindig foto's mee kan maken. Ik heb er een 256 Mb flash card bij zitten. Toen ik een paar keer filmpjes (tot een kwartier) had opgenomen, waren de batterijen nog niet leeg. En als ze leeg zijn... jammer dan. Moet ik ze weer opladen. ;)
Chris schreef:Ik heb batterijen, met altijd een opgeladen extra setje van 4 batterijen mee. Schermpje staat aan tijdens fotograferen, maar als er veel kilometers tussen afslagen zitten zet ik m uit. In Frankrijk zitten er op de tolwegen soms wel 30km tussen de afslagen. In stedelijke gebieden zoals Lille, Paris, Toulouse, Barcelona en Lyon staat ie aan. Overigens hoefde ik de batterijen maar 1x onderweg te verwisselen, op de rit Sitges - Lyon. Frits zal het misschien vaker moeten doen, aangezien zijn series vaak van Nederland/Duitsland/Belgie zijn en er veel meer afslagen en dus verkeersborden zijn.

Ik had 256mb kaartje, 700 foto's, dat was 50mb in totaal :)

Overigens heb ik m altijd 3x optisch ingezoomd, om het interieur van de auto zo min mogelijk op de foto te krijgen. Digitaal inzoomen raad ik niet aan.
IQ[] schreef:Wij hebben een Fujifilm FinePix F455 (was een mooie aanbieding in CH :lol:)

Die heeft een onboard accu, die opgeladen wordt met een dockingstation. Deze houdt het ongeveer 2 - 2,5 uur uit (Villeneuve - Basel), met lcd-scherm aan op een redelijke helderheid. Flits was wel uit. De accu was nog niet helemaal leeg, maar hij gaf wel aan dat ie bijna leeg was. Btw 256MB kaart erin en foto's aan 2 megapixels.

Ik zoom niet, slechte ervaringen mee bij trillingen en al helemaal geen digitale zoom.
Palance schreef:Zonder LCD-scherm fotograferen durf ik niet zo, ik kijk er toch wel op om te zien of ik wel 'raak' fotografeer. Dus dan gaat het harder met de batterij. Ook veel aan- en uitzetten kost volgens mij meer stroom dan alleen aan laten staan.

Ik ga waarschijnlijk volgende week een lang rondje (noord-Nederland) maken, en was benieuwd hoe jullie met de stroomvoorziening omgaan, vandaar mijn vraag.
René schreef:Mijn accu gaat behoorlijk lang mee, zelfs met de LCD.
Ik heb maar één accu, en één lader (voor 220 V). Gaat de accu dus op, dan is het verder een gevalletje "pech gehad".

In het toestel heb ik een 1 GB kaart zitten. Goed voor een paar honderd foto's.
Chris schreef:Voor snelwegfoto's vind ik 1024x768 pixel genoeg. Voor specifieke borden zoals die van Harry zijn grotere resoluties wel mooi. Met 700 foto's op die resolutie had ik 50mb. Dat betekend dus dat je 20x700 foto's = 14.000 foto's kunt maken. Daarom hou ik het maar bij 256 mb. das nog altijd goed voor zo'n 3500 foto's :)

Plaats reactie