borden.plaatsengids.nl (Harry)

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Alfa » za 09 aug 2014, 13:27

'Erkenning'. Het lijkt wel of het een mensenrecht is dat tegenwoordig elke gehucht of in dit geval voormalige plaats een kombord moet krijgen. Het is simpel: Dubbeldam is geen plaats en verdient ook geen kombord. Dus dit illegaal bord zou onmiddellijk verwijderd moeten worden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Palance » za 09 aug 2014, 19:45

Ds79m schreef:
ANBO.nl schreef:Het bord komt in een plantsoen op het Damplein en heeft geen juridische status.
Mooi, dus 80 rijden :mrgreen: :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Rene » zo 10 aug 2014, 17:26

Alfa schreef:'Erkenning'. Het lijkt wel of het een mensenrecht is dat tegenwoordig elke gehucht of in dit geval voormalige plaats een kombord moet krijgen. Het is simpel: Dubbeldam is geen plaats en verdient ook geen kombord. Dus dit illegaal bord zou onmiddellijk verwijderd moeten worden.
Gezeur. Alle dorpjes in landelijk Noord in Amsterdam staan ook niet in de BAG, maar het is niet meer dan logisch dat ze allemaal een eigen kombord hebben. Immers de plaatsjes liggen duidelijk gescheiden van de rest van Amsterdam.

Binnen een gemeente kunnen nu eenmaal meerdere kommen zijn. En daarbij is Dubbeldam een historische plaatsnaam, waarvan de bebouwde kom door de N3 duidelijk gescheiden was van de rest van Dordrecht. Het is dat de aangrenzende bebouwing van Stadspolders pas na de Dordtse annexatie is gebouwd, anders had het nu nog altijd een goed zichtbare eigen kom geweest.

Grote gemeenten die annexeren zijn heel vaak de arrogantie zelve als het gaat om de behandeling van het geannexeerde gebied.
Veel meer OZB betalen, en verder kop dicht, luidt meestal het credo... :nothanks:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Alfa » zo 10 aug 2014, 17:28

Rene schreef:
Alfa schreef:'Erkenning'. Het lijkt wel of het een mensenrecht is dat tegenwoordig elke gehucht of in dit geval voormalige plaats een kombord moet krijgen. Het is simpel: Dubbeldam is geen plaats en verdient ook geen kombord. Dus dit illegaal bord zou onmiddellijk verwijderd moeten worden.
Gezeur. Alle dorpjes in landelijk Noord in Amsterdam staan ook niet in de BAG, maar het is niet meer dan logisch dat ze allemaal een eigen kombord hebben. Immers de plaatsjes liggen duidelijk gescheiden van de rest van Amsterdam.
Juist het plaatsen van komborden waar dat niet hoort is gezeur. Het gaat hier om een wijk die op geen enkele manier meer als plaats te erkennen is, niet over kleine dorpjes die wél nog als eigen plaats te erkennen zijn. Hoewel ik daar ook niet vind dat ieder gehucht een eigen kombord moet hebben.

Komborden zijn er niet voor lokale folklore. Juist jij zou toch gevoelig moeten zijn voor dat argument.
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 10 aug 2014, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door boe! » zo 10 aug 2014, 17:56

^^ Ach, en zo vind ik al die Belgische gemeenteborden nogal overbodig. Zo is er altijd wel wat te zeuren. ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Alfa » zo 10 aug 2014, 18:24

^^Het is voor adresbepaling en dergelijke wel handig om te weten in welke gemeente je zit.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door boe! » zo 10 aug 2014, 18:27

^^ Eens, maar in Nederland doen we dat zonder gemeenteborden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Vinny » zo 10 aug 2014, 21:31

Mijn grootouders woonden toen ze nog leefden in Dubbeldam. De annexatie door Dordrecht heeft behoorlijk wat kwaad bloed gezet, vooral ook omdat veel straatnamen zijn gewijzigd en inwoners virtueel moesten verhuizen naar een nieuw Dordts adres. Ook het verwijderen van verwijzingen naar Dubbeldam hielp niet echt mee, en daarnaast het volbouwen en de hogere OZB belasting wat door René nog eens werd aangehaald. Of je dan 44 jaar later een ludiek kombordje moet gaan onthullen is weer een ander verhaal natuurlijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door RSK » zo 10 aug 2014, 22:06

Dat bord is een beetje een overbodige actie, zeker na 44 jaar. Ik krijg er een beetje hetzelfde gevoel bij als het linken van zwarte piet aan het slavernijverleden. Met historisch besef is niets mis, maar excuses zijn een beetje misplaatst als alle betrokkenen én directe nabestaanden zijn overleden. 'Voor de bühne' heet dat.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Ds79m » ma 11 aug 2014, 7:45

Het is natuurlijk ook een 'vroeger was alles beter'-verhaal. Destijds was Dubbeldam een landelijk en ruim opgezet dorp, waar iedereen elkaar kende. Toen had de Gemeente Dordrecht meer ruimte nodig, en is die ruimte na de annexatie vlot volgebouwd met een grote hoeveelheid rijtjeshuizen. Daardoor veranderde het karakter van het dorp vrij snel naar dat van een standaard-buitenwijk.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door harry » wo 13 aug 2014, 21:35

Ds79m schreef:
ANBO.nl schreef:Erkenning voor Dubbeldam met kombord
Geplaatst op 27-03-2014
De gemeente Dordrecht plaatste zaterdag 15 maart een plaatsnaambord van Dubbeldam op het Damplein. De plaatsing van het bord is een initiatief van de journalist Hans Berrevoets, dat wordt ondersteund door de winkeliersvereniging Dubbeldam en de Vereniging Oud-Dubbeldam.
Op 1 juli 1970 kwam er een eind aan de zelfstandige gemeente Dubbeldam door de annexatie door Dordrecht. Sindsdien geldt Dubbeldam als een wijk van Dordrecht. Een eerder verzoek om de voormalige gemeente te eren met een 'kombord' (bij het begin van de bebouwde kom) werd nog door de gemeente afgewezen. Het huidige gemeentebestuur wilde wel meewerken aan het initiatief. Het bord komt in een plantsoen op het Damplein en heeft geen juridische status.
Die "geen juridische status" vind ik twijfelachtig. Het bord staat akelig dicht langs de rijweg.

Afbeelding
Afbeelding

Ander recent geplaatst bord (foto dankzij een tip van C. Sprangers):
Afbeelding
Gemeente Coevorden.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Frankplaatsengidsnl
dorpsstraat
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 21:18
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Frankplaatsengidsnl » do 14 aug 2014, 0:26

Snelwegfreak schreef:Harry, ik zie net een artikel in de Gelderlander, met de vermelding dat het dorpje/gehucht Persingen nieuwe (bruine) borden heeft gekregen. Misschien een idee voor een tripje? ;)
http://www.gelderlander.nl/regio/rijk-v ... -1.4261097
Wat een broddelwerk weer. Zucht...
- Volgens de krant was de in 2009 ingevoerde BAG de aanleiding voor de aanvankelijke borden. Echter ik heb in mei 2010 de gemeente erop gewezen dat deze formele BAG-woonplaats al sinds het postcodeboek van 1978(!) een formele woonplaats is en dús plaatsnaamborden zou moeten hebben. En al helemaal omdat het als 'kleinste dorp van Nederland' wordt gepromoot en dus ook nog een toeristisch bekend oord is. Inconsequent dat er dan wel een formeel blauw richtingbord in de buurt staat, maar je ter plekke niet kunt zien en dus maar moet raden dat je er bent aangekomen. Nooit reactie op gekregen, maar even later stonden er wél mooi plaatsnaamborden (evenals borden met de spelling Ooij i.p.v. Ooy waar ik ook om had verzocht omdat dat de formele spelling is). Dus vermoedelijk ben ik toch wel de aanstichter ervan. Maar ach het gaat niet om mij maar om het resultaat: de borden.
- Kennelijk voldeed het plaatsje niet aan de criteria voor een bebouwde kom, dus die borden verdwenen weer. Daarna kwamen er witte borden. En nu dus die lelijke bruine. De eerste gemeente in ons land die bruine plaatsnaamborden heeft geplaatst en hopelijk ook de laatste. Immers voor plaatsen buiten de bebouwde kom gebruiken we tot heden altijd witte borden. Bruine borden werden tot heden alleen voor toeristische objecten, niet zijnde woonplaatsen, gebruikt. Maakt het er dus nog oneenduidiger op dan het al is in het bordenlandschap. Oftewel ze hadden gewoon de witte borden kunnen laten staan (waar bovendien 'gem. Ubbergen' op stond, wat ze bij de bruine borden zijn vergeten. Ook wel zo handig om gelijk te kunnen zien onder welke gemeente de plaats valt. Kleine moeite en kost niks extra).
- Beetje jammer dat ze de borden wel plaatsen bij Persingen, Groenlanden en Wercheren, maar de nabijgelegen buurtschap Tiengeboden vergeten. Toch ook een cultuurhistorisch bijzonder buurtschapje (en dus woonplaats, ook volgens de atlassen) met oorspronkelijk 10 arbeiderswoninkjes, waar de buurtschap naar is genoemd.
Laatst gewijzigd door Frankplaatsengidsnl op do 14 aug 2014, 3:21, 4 keer totaal gewijzigd.

Frankplaatsengidsnl
dorpsstraat
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 21:18
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Frankplaatsengidsnl » do 14 aug 2014, 2:49

Kedinger schreef:Na een ritje door ZO Fryslân zag ik enkele dingen die me opvielen:
Bij Waskemeer stonden blauwe borden met de naam: Haulerwijk Beneden.
De borden lijken angstig echt, maar waarschijnlijk toch enkel tijdelijk geplaatst i.v.m. een dorpsfeest?
Bij Tronde staan (weer) de kunstzinnige plaatsnaambordjes zoals de foto van M. de Haan op de plaatsnaambordensite.
De borden leken een opknapbeurt te hebben gehad, wat ze leken als nieuw, fris geverfd.
Ook bij Elsloo stonden nu dezelfde bordjes aan het begin van het grondgebied, (niet bij of in plaats van de komborden).

Op de Harry's plaatsnamenbordensite mis ik de buurtschap Oud-Appelscha. Deze staat op veel (meest oudere) kaarten wel
vermeld. De Topografische dienst vermeldt de plaats niet (meer). Er staat wel een (intussen buiten gebruik zijnde) kerk.
Het lijkt op de topografische kaart samen te zijn gesmolten met de buurtschap Aekinga en deels met Appelscha

Bij Langedijke staan naar mijn gevoel ten onrechte geen komborden. Door de aanleg van een nieuwe wijk is het
echt geen buurtschap meer, maar verdiend deze plaats (naar mijn inzicht) volwaardige komborden.

Ter aanvulling:
Bij de buurtschap Oldeholtwolde staan geen borden meer. Enkel een snelheidsbeperking plus verwijzing naar de site van Ter Idzard,
evenals Nijeholtwolde. Maar daar staan (nog) wel de plaatsnaamborden.
Verder is er bij Spanga is nog steeds geen spoor meer van een bord te bekennen. Blijkbaar is men de Stellingwerven wat aan het 'ontborden'. Makkinga is al een geheel verkeersbordvrij. Op de plaatsnaamborden na dan. Daar moest zo nodig een extra bord
onder om aan te geven dat het dorp verkeersbordvrij is.

:vlag-nl: Kedinger
Dat was een interessante rit, topografisch en bordmatig gezien.
- Waskemeer viert in 2014 het 60-jarig bestaan als dorp (en tevens het 60-jarig bestaan van die naam, voorheen heette het als buurtschap Haulerwijk-Beneden), dus het zijn inderdaad 'feestborden'. Heb je er een foto van? Die zou ik graag plaatsen op mijn pagina van W.
- Tronde valt als buurtschap onder Elsloo dus die beide borden waren kennelijk ivm een dorpsfeest van Elsloo. Heb je die ook op foto?
- Oud-Appelscha mist niet op Harry's site want is geen bestaande plaatsnaam meer. Volgens een lokale heemkundesite ( http://www.stellingwerf-heemkunde.nl/ge ... elscha.htm ) was Oud-Appelscha het gebied van Boerestreek, Aekinga, Terwisscha en De Bult, en valt de door jou bedoelde kerk tegenwoordig onder Terwisscha.
- Langedijke vind ik als oude kern samen met het nieuwe wijkje inderdaad ook wel een bebouwde kom-status waard, maar kennelijk denkt de gemeente daar anders over.
- Idioot dat de borden Oldeholtwolde (overigens geen buurtschap, maar een dorp, klein qua inwoners, ca. 140, maar groot qua oppervlakte) zijn verdwenen. Dat is een formele woonplaats en daar horen dús plaatsnaamborden te staan. Ik zal lokaal eens navragen hoe dat zit.
- Waarom de formele woonplaats Spanga al jaren geen plaatsnaamborden meer heeft is me ook een raadsel. Werd destijds onder de plaatsnaamborden nota bene gepromoot als 'het Verona van Friesland' o.i.d. omdat daar kennelijk opera-uitvoeringen worden gehouden.
Laatst gewijzigd door Frankplaatsengidsnl op ma 18 aug 2014, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Frankplaatsengidsnl
dorpsstraat
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 21:18
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Frankplaatsengidsnl » do 14 aug 2014, 2:59

harry schreef:^^ Ik moet maar weer eens door dat gebied gaan rijden.
Ik kreeg een e-mail over Staverden, tot voor kort de enige stad in Nederland die geen plaatsnaambord had.
Nu wel:
Afbeelding
Foto: T. Stoffels
Dat werd tijd ook. Staverden of all places, een van de plaatsen die pronkt met de titel 'kleinste stad van Nederland', met prachtig kasteel en kerkje, rete toeristisch, en ook daar moest je maar weer gokken wanneer je er was aanbeland omdat de gemeente te knieperig was om er bordjes neer te zetten. Net zoals het bij Persingen was dus: wel richtingbordjes maar als je er dan bent aanbeland geen plaatsnaambordjes (doe het dan allebei wel of allebei niet zou je denken). Gelukkig is ook de gem. Ermelo eindelijk een inhaalslag aan het maken en staan bij de meeste Ermelose buurtschappen sinds kort plaatsnaambordjes. Nu de buren Nijkerk en Putten nog.

P.S. je stelt:
"Een van de nieuwe borden bij "historische" dorpen op Walcheren. Poppekerke heeft nu letterlijk nul inwoners."
Aan de Poppekerkseweg staat wel een handvol panden. Maar die weg is lang. In het gebied tussen de plaatsnaamborden staan kennelijk geen panden? Dan zou dat de 2e plaats in ons land zijn met plaatsnaamborden maar zonder huizen (naast Koudekerke-Schouwen).

Frankplaatsengidsnl
dorpsstraat
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 21:18
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Frankplaatsengidsnl » do 14 aug 2014, 3:13

Alfa schreef:'Erkenning'. Het lijkt wel of het een mensenrecht is dat tegenwoordig elk gehucht of in dit geval voormalige plaats een kombord moet krijgen. Het is simpel: Dubbeldam is geen plaats en verdient ook geen kombord. Dus dit illegaal bord zou onmiddellijk verwijderd moeten worden.
Je gooit nu appels en peren op één hoop. Het is simpel: een buurtschap is (naast stad en dorp) ook een (woon)plaats en hoort dús plaatsnaamborden te hebben, want daar zijn die dingen voor uitgevonden: om ter plekke aan te geven dat je een woonplaats binnenkomt of verlaat (ik gebruik zelf consequent de term buurtschap als synoniem voor gehucht omdat die term een negatieve connotatie heeft: "het is maar een gehucht"). Opdat 1) de inwoner kan zien dat ie er woont, en 2) de toerist of anderszins bezoeker kan zien dat ie er aangekomen is dan wel er weer uitgaat. Witte borden voor buiten de bebouwde kom, blauwe voor erbinnen.
Ook dorpen die in de praktijk wel degelijk woonplaatsen zijn maar in postcodeboek en/of BAG bewust of onbewust zijn vergeten, zoals de door René genoemde Amsterdamse dorpen, horen komborden te hebben met hun eigen naam.

'Grijs gebied' zijn dorpen die geleidelijk door omliggende steden en dorpen worden opgeslokt. Hoogland en Hooglanderveen bij/in Amersfoort, Zeilberg en Walsberg bij/in Deurne. West-Souburg bij/in Vlissingen. Wanneer wordt een dorp een wijk... Ligt ook gevoelsmatig gevoelig. Kun je niet alleen technocratisch bekijken. Maar ik ben met je eens dat ik blauwe borden voor Dubbeldam ook niet logisch vind: die zou ik gezien de verwevenheid met Dordrecht door de nieuwbouw, witte borden hebben gegeven binnen de bebouwde kom van Dordrecht. Temeer omdat men er geen formele eigen kom van heeft gemaakt en het dan idd verwarring oproept.

Frankplaatsengidsnl
dorpsstraat
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 21:18
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Frankplaatsengidsnl » do 14 aug 2014, 3:32

Nog een formele (postcodeboek- en BAG-)woonplaats die tot voor kort plaatsnaambordloos was, en dankzij mijn attendering hierop nu fraaie borden heeft gekregen (het duurt even, maar dan heb je ook wat): Boschoord. Zie http://www.landgoedboschoord.nl/bos12b.html (en de link aldaar naar de speech t.g.v. de feestelijke onthulling)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door harry » do 14 aug 2014, 13:47

Frankplaatsengidsnl schreef:Aan de Poppekerkseweg staat wel een handvol panden. Maar die weg is lang. In het gebied tussen de plaatsnaamborden staan kennelijk geen panden?
Klopt. Die borden staan vlakbij 1 kruispunt en bij dat kruispunt is geen bebouwing.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door harry » do 14 aug 2014, 13:50

Frankplaatsengidsnl schreef:Maar ik ben met je eens dat ik blauwe borden voor Dubbeldam ook niet logisch vind: die zou ik gezien de verwevenheid met Dordrecht door de nieuwbouw, witte borden hebben gegeven binnen de bebouwde kom van Dordrecht.
Die stonden er ook, maar lijken nu te zijn verdwenen. Het bord op deze foto zag ik niet meer staan:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Frankplaatsengidsnl
dorpsstraat
Berichten: 188
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 21:18
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Frankplaatsengidsnl » ma 18 aug 2014, 17:40

harry schreef:
Ds79m schreef:
ANBO.nl schreef:Erkenning voor Dubbeldam met kombord
Geplaatst op 27-03-2014
De gemeente Dordrecht plaatste zaterdag 15 maart een plaatsnaambord van Dubbeldam op het Damplein. De plaatsing van het bord is een initiatief van de journalist Hans Berrevoets, dat wordt ondersteund door de winkeliersvereniging Dubbeldam en de Vereniging Oud-Dubbeldam.
Op 1 juli 1970 kwam er een eind aan de zelfstandige gemeente Dubbeldam door de annexatie door Dordrecht. Sindsdien geldt Dubbeldam als een wijk van Dordrecht. Een eerder verzoek om de voormalige gemeente te eren met een 'kombord' (bij het begin van de bebouwde kom) werd nog door de gemeente afgewezen. Het huidige gemeentebestuur wilde wel meewerken aan het initiatief. Het bord komt in een plantsoen op het Damplein en heeft geen juridische status.
Die "geen juridische status" vind ik twijfelachtig. Het bord staat akelig dicht langs de rijweg.
Maakt niet uit waar ie staat: als er geen expliciet gemeentelijk besluit is geweest om van Dubbeldam een aparte bebouwde kom te maken (wat kennelijk het geval is), is het ongeacht de plek een symbolisch bord zonder juridische status. Dat het verwarring wekt, kan ik me voorstellen; je kunt aan het bord immers niet zien dat het een statusloos bord is.
En n.a.v. je andere bericht: witte borden stonden er dus al. Tja. Kennelijk heeft men er succesvol voor geijverd zich alsnog bordmatig te onderscheiden van de andere, 'gewone' wijken.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door verfmeer95 » ma 18 aug 2014, 19:26

^^ Maar zou je niet kunnen beargumenteren dat je daarna 80 mag? Je bent immers een einde bebouwde kom-bord gepasseerd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Peter » ma 18 aug 2014, 19:31

Het einde-bebouwde-kom-bord heeft wel degelijk een juridische status als einde Vmax 50 zone, of er nu Dubbeldam of Duckstad op staat. Kennelijk moet de automobilist maar uit de omgeving opmaken dat het nog steeds een bebouwde kom betreft.
PS Dergelijke situaties bestaan ook vanuit Wateringen naar Den Haag, zoals hier
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52 ... 33,,0,5.36
en
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52 ... 49,,0,8.81
Je verlaat hier de bebouwde kom niet, maar rijdt de kom van Den Haag in (Wateringseveld zonder bordvermelding....)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Alfa » ma 18 aug 2014, 19:39

verfmeer95 schreef:^^ Maar zou je niet kunnen beargumenteren dat je daarna 80 mag? Je bent immers een einde bebouwde kom-bord gepasseerd.
Inderdaad, als je dat bord ziet kan je als automobilist niet weten of dat een 'officieel kom' is of niet. Het lijkt me ook niet veel uit te maken, een verkeersbord is en blijft een verkeersbord.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door verfmeer95 » ma 18 aug 2014, 20:20

Peter schreef:Het einde-bebouwde-kom-bord heeft wel degelijk een juridische status als einde Vmax 50 zone, of er nu Dubbeldam of Duckstad op staat. Kennelijk moet de automobilist maar uit de omgeving opmaken dat het nog steeds een bebouwde kom betreft.
PS Dergelijke situaties bestaan ook vanuit Wateringen naar Den Haag, zoals hier
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52 ... 33,,0,5.36
en
https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52 ... 49,,0,8.81
Je verlaat hier de bebouwde kom niet, maar rijdt de kom van Den Haag in (Wateringseveld zonder bordvermelding....)
Dat is gewoon een fout van de gemeente Den Haag. Toen de nieuwbouwwijk Wateringseveld is aangelegd heeft waarschijnlijk niemand aan die wegen gedacht, en er ook geen bord neergezet. De gemeente Westland (waar Wateringen onder valt) heeft de bebouwde kom gewoon bij de gemeentegrens laten ophouden. Ik vraag me af of de gemeente Den Haag hiervan weet.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door harry » ma 25 aug 2014, 22:39

Kedinger schreef:Bij Tronde staan (weer) de kustzinnige plaatsnaambordjes zoals de foto van M. de Haan op de plaatsnaambordensite.
De borden leken een opknapbeurt te hebben gehad, wat ze leken als nieuw, fris geverfd.
Ook bij Elsloo stonden nu dezelfde bordjes aan het begin van het grondgebied, (niet bij of in plaats van de komborden).
13 jaar geleden:
Afbeelding

2 dagen geleden:
Afbeelding
Afbeelding

Lijken me eerder geheel nieuwe borden dan restauraties van de oude.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Alfa » ma 25 aug 2014, 22:51

Je ziet dat ook aan de klavers van het eerste bord: die staan bij het nieuwe bord allemaal opwaarts gericht en bij het oude bord zijn er enkele gedraaid. Dit kan dus nooit een restauratie zijn.

Gebruikersavatar
Kedinger
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 27 jun 2011, 20:28
Locatie: Overijssel

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Kedinger » di 09 sep 2014, 11:36

Frankplaatsengidsnl schreef:
Kedinger schreef:Na een ritje door ZO Fryslân zag ik enkele dingen die me opvielen:
Bij Waskemeer stonden blauwe borden met de naam: Haulerwijk Beneden.
De borden lijken angstig echt, maar waarschijnlijk toch enkel tijdelijk geplaatst i.v.m. een dorpsfeest?
Bij Tronde staan (weer) de kunstzinnige plaatsnaambordjes zoals de foto van M. de Haan op de plaatsnaambordensite.
De borden leken een opknapbeurt te hebben gehad, wat ze leken als nieuw, fris geverfd.
Ook bij Elsloo stonden nu dezelfde bordjes aan het begin van het grondgebied, (niet bij of in plaats van de komborden).

Op de Harry's plaatsnamenbordensite mis ik de buurtschap Oud-Appelscha. Deze staat op veel (meest oudere) kaarten wel
vermeld. De Topografische dienst vermeldt de plaats niet (meer). Er staat wel een (intussen buiten gebruik zijnde) kerk.
Het lijkt op de topografische kaart samen te zijn gesmolten met de buurtschap Aekinga en deels met Appelscha

Bij Langedijke staan naar mijn gevoel ten onrechte geen komborden. Door de aanleg van een nieuwe wijk is het
echt geen buurtschap meer, maar verdiend deze plaats (naar mijn inzicht) volwaardige komborden.

Ter aanvulling:
Bij de buurtschap Oldeholtwolde staan geen borden meer. Enkel een snelheidsbeperking plus verwijzing naar de site van Ter Idzard,
evenals Nijeholtwolde. Maar daar staan (nog) wel de plaatsnaamborden.
Verder is er bij Spanga is nog steeds geen spoor meer van een bord te bekennen. Blijkbaar is men de Stellingwerven wat aan het 'ontborden'. Makkinga is al een geheel verkeersbordvrij. Op de plaatsnaamborden na dan. Daar moest zo nodig een extra bord
onder om aan te geven dat het dorp verkeersbordvrij is.

:vlag-nl: Kedinger
Dat was een interessante rit, topografisch en bordmatig gezien.
- Waskemeer viert in 2014 het 60-jarig bestaan als dorp (en tevens het 60-jarig bestaan van die naam, voorheen heette het als buurtschap Haulerwijk-Beneden), dus het zijn inderdaad 'feestborden'. Heb je er een foto van? Die zou ik graag plaatsen op mijn pagina van W.
- Tronde valt als buurtschap onder Elsloo dus die beide borden waren kennelijk ivm een dorpsfeest van Elsloo. Heb je die ook op foto?
- Oud-Appelscha mist niet op Harry's site want is geen bestaande plaatsnaam meer. Volgens een lokale heemkundesite ( http://www.stellingwerf-heemkunde.nl/ge ... elscha.htm ) was Oud-Appelscha het gebied van Boerestreek, Aekinga, Terwisscha en De Bult, en valt de door jou bedoelde kerk tegenwoordig onder Terwisscha.
- Langedijke vind ik als oude kern samen met het nieuwe wijkje inderdaad ook wel een bebouwde kom-status waard, maar kennelijk denkt de gemeente daar anders over.
- Idioot dat de borden Oldeholtwolde (overigens geen buurtschap, maar een dorp, klein qua inwoners, ca. 140, maar groot qua oppervlakte) zijn verdwenen. Dat is een formele woonplaats en daar horen dús plaatsnaamborden te staan. Ik zal lokaal eens navragen hoe dat zit.
- Waarom de formele woonplaats Spanga al jaren geen plaatsnaamborden meer heeft is me ook een raadsel. Werd destijds onder de plaatsnaamborden nota bene gepromoot als 'het Verona van Friesland' o.i.d. omdat daar kennelijk opera-uitvoeringen worden gehouden.
Helaas was ik niet in de gelegenheid om foto's te maken. Dus van foto's van Haulerwijk Beneden, Tronde etc. heb ik helaas niet.
We hopen binnenkort Zuid-Drenthe te herverkennnen. Misschien levert dat nog wat leuks op...

:vlag-nl: Kedinger

Gebruikersavatar
Kedinger
woonerf
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 27 jun 2011, 20:28
Locatie: Overijssel

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door Kedinger » di 09 sep 2014, 11:43

harry schreef:
Kedinger schreef:Bij Tronde staan (weer) de kustzinnige plaatsnaambordjes zoals de foto van M. de Haan op de plaatsnaambordensite.
De borden leken een opknapbeurt te hebben gehad, wat ze leken als nieuw, fris geverfd.
Ook bij Elsloo stonden nu dezelfde bordjes aan het begin van het grondgebied, (niet bij of in plaats van de komborden).
13 jaar geleden:
Afbeelding

2 dagen geleden:
Afbeelding
Afbeelding

Lijken me eerder geheel nieuwe borden dan restauraties van de oude.
Dat zou best kunnen! Helaas zie ik de vergelijkende foto's niet (meer).
Ik mis trouwens ook node de site plaatsnaambordensite. Bij alle links beland ik ergens op plaatsengids...
Ook best interessant hoor, maar die bedoelde ik dan dus niet. Overigens de sites van de (voor mij minder interessante)
wegnummers doet het wel prima!

:vlag-nl: Kedinger

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door harry » di 09 sep 2014, 15:05

Kedinger schreef:Helaas zie ik de vergelijkende foto's niet (meer). Ik mis trouwens ook node de site plaatsnaambordensite.
Er is een (hopelijk) tijdelijk probleem wegens het verplaatsen van plaatsengids.nl naar een nieuwe server.
Als dit langer dan 2 dagen duurt zal ik een backup-versie op http://notab.outducks.org zetten.
Kedinger schreef:Overigens de sites van de wegnummers doet het wel prima!
Andere servers, andere providers...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door harry » wo 10 sep 2014, 1:44

^^ De site blijkt nu beschikbaar te zijn op de url http://www.plaatsengids.nl/borden/index.html.
Aan de "echte" url (borden.plaatsengids.nl) wordt nog gewerkt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: borden.plaatsengids.nl (Harry)

Bericht door boe! » do 11 sep 2014, 13:24

^^ De site is nu bereikbaar via http://borden.plaatsengids.nl/

Gesloten