NHwegen.nl

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » di 23 jun 2009, 19:11

Ow, ik wist niet dat ik een seintje moest geven ;) Maar ze kunnen er af. Ik heb ook nog een interessante foto voor jou, die zal ik even mailen.

Trouwens, het Regionaal Archief Kennemerland bestaat niet meer en is nu Noord-Hollands Archief, als we het tenminste over het archief in Haarlem hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » di 23 jun 2009, 19:19

mavas schreef:Ow, ik wist niet dat ik een seintje moest geven
Zo, ze zijn weg.
(Wanneer iemand later deze draad nog eens leest en weer belangstelling heeft: met één druk op de knop kunnen ze weer tijdelijk teruggetoverd worden - gewoon even vragen).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » zo 19 jul 2009, 23:01

Ik verwacht deze week alle dossiers bijgewerkt te hebben tot en met 1978, van de wegen die tot op heden nog steeds provinciaal zijn. Tot vandaag heb ik de dossiers bijgewerkt tot en met 1976 (mijn geboortejaar ;)).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » ma 10 aug 2009, 20:51

1. De site is nu offline...

2. De Markerdijk is 50 jaar... klikkerdeklik

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Kaaiman » ma 10 aug 2009, 21:27

14-12-1976 Openstelling wegvak Markerwaarddijk Enkhuizen - Lelystad (1x2) RWS
Deze info ben ik ergens tegengekomen in een document van RWS, en heb het meteen ge-PB'd naar Mario. Ik heb de PB niet meer, maar misschien heeft Mario de bron nog?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » ma 10 aug 2009, 21:28

Precies vandaag verliep het domein duurzaammobiel.nl die je doorstuurde naar nhwegen.duurzaammobiel.nl. ;)
Ik heb net alles opnieuw geupload naar een andere map (www), en daardoor is de site nu eindelijk normaal te bereiken via nhwegen.nl. :)

@Kaaiman. Dat stond idd in een document van RWS (die op mijn HD staat). Overigens kwam ik die datum ook tegen in het provinciale wegenverslag over 1976, dus hij moet wel betrouwbaar zijn. ;)
TOEVOEGING
Overigens is de Markerdijk iets anders dan de Houtribdijk ;) (kom ik ook net achter :P)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Kaaiman » di 11 aug 2009, 9:50

Ah tuurlijk! :wall:

De Markerdijk... die had zeker een T-weg?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » di 11 aug 2009, 10:53

Volgens mij is de Markerdijk van oorsprong zelfs een rijksweg.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » di 11 aug 2009, 11:45

Een vluchtige blik in mijn archieven leert ons dat in de provinciale wegenplannen van 1960 en 1968 de weg van Monnickendam tot de Dijk een T-nummer had. In 1988 heeft de volledige weg T-nummer 53. Daarnaast heb ik nog een kaart van de voortgang van de provinciale wegenwerken, daar staat hij niet vermeld als "in beheer en onderhoud bij de provincie".
Het kan idd best dat het tot 1988 een rijksweg was. Overigens staan er in geen van de plannen en kaarten een zwarte lijn, dat een rijksweg moet voorstellen, terwijl dat bij andere wegen zoals langs het Noordzeekanaal (huidige N246) wel het geval is. Zie ook deze kaart uit 1960:
http://home.quicknet.nl/qn/prive/m.van. ... Large).JPG
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Kaaiman » di 11 aug 2009, 12:00

Rene schreef:Volgens mij is de Markerdijk van oorsprong zelfs een rijksweg.
Alle Zuiderzeewerkwegen zijn rijkswegen geweest naar mijn weten. Domeinen regelde immers ook de landuitgifte was en RWS lijkt me de uitvoerende en beherende instantie.

De wegbeheerder maakte trouwens niets uit voor het wegenplan. Ik heb het PWP1981 van Gelderland en daar staat bijv. de huidige A325 op als S113, terwijl die administratief rijksweg 856 was (in 1987 althans), en dus bij het Rijk in beheer.
Laatst gewijzigd door Kaaiman op di 11 aug 2009, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » di 11 aug 2009, 12:06

Nee, eigenaar was niet RWS maar de Rijksdienst voor de IJsselmeerPolders, de RIJP. Een bijzondere rijksinstelling.
Wel was het wegbeheer bij RWS ondergebracht.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: NHwegen.nl

Bericht door N342 » di 11 aug 2009, 13:24

mavas schreef:
TOEVOEGING
Overigens is de Markerdijk iets anders dan de Houtribdijk ;) (kom ik ook net achter :P)
Die heeft als alternatieve naam ook Markerwaarddijk. ;) Was immers gepland als de dijk die de Markerwaardpolder van het IJsselmeer moest scheiden.
Kaaiman schreef:De wegbeheerder maakte trouwens niets uit voor het wegenplan. Ik heb het PWP1981 van Gelderland en daar staat bijv. de huidige A325 op als S113, terwijl die administratief rijksweg 856 was (in 1987 althans), en dus bij het Rijk in beheer.
Een PWP wilde toch alleen zeggen dat de provincie met (een deel) van het geld t.b.v. van aanleg en/of onderhoud over de brug moest komen? Rijksweg 844 (De Hoven - Denekamp) en 842 (Oldenzaal - De Poppe) waren tot 1992 ook gewoon als secundaire- en tertiaire weg opgenomen in het PWP van Overijssel.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Kaaiman » di 11 aug 2009, 13:59

^^ Exact. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » di 11 aug 2009, 14:22

Ik heb een inconsequentie gevonden.
De N205 tussen Haarlem en Rijksweg 9 is volgens Rene geopend op 8-8-1967, maar volgens het Wegenverslag 1966 werd deze al in 1966 geopend.
Kan het zijn dat het juist om het laatste gedeelte ging dat werd geopend, tussen de Spieringweg en de A9?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Rene » di 11 aug 2009, 14:55

8-8-1967 is de officiële openingsdatum van het gehele wegvak Haarlem-zuid - Badhoevedorp.
Of er nabij het Rottepolderplein sprake is geweest van een tijdelijke doorsteek naar de oude Schipholweg (thans N232), weet ik niet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: NHwegen.nl

Bericht door Vinny » di 11 aug 2009, 18:56

Rene schreef:Nee, eigenaar was niet RWS maar de Rijksdienst voor de IJsselmeerPolders, de RIJP. Een bijzondere rijksinstelling.
Wel was het wegbeheer bij RWS ondergebracht.
Een openbaar lichaam. Dat voor alle wegen in de Flevopolder zorgde; tot 1986 had Flevoland geen provinciale noch gemeentelijke wegen. Sterker nog: formeel was er geen provincie, en bestonden er geen gemeenten. De provincie werd bestuurd door een 'landdrost'. Eigenlijk was er sprake van een enorm democratisch tekort.
(c) Joris van Casteren/Lelystad.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: NHwegen.nl

Bericht door N342 » di 11 aug 2009, 21:56

De RIJP (Rijksdienst IJsselmeerpolders) was wat anders dan de OL ZIJP (Openbaar Lichaam Zuidelijke IJsselmeerpolders), die tezamen met het Openbaar Lichaam de Noordoostelijke Polder verantwoordelijk waren voor het bestuur in de nieuw drooggelegde gebieden. De laatste is niet zo bekend als de OL ZIJP, omdat de gemeente Urk en de Noordoostpolder (dat in 1962 pas een gemeente werd) in 1950 bij de provincie Overijssel werden gevoegd. Dat maakt Urk overigens de enige Nederlandse gemeente die ooit tot 3 verschillende provincies heeft behoord, het behoorde tot 1950 immers tot de provincie Noord-Holland.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door harry » wo 12 aug 2009, 13:16

In ieder geval hadden een hoop wegen in de Noordoostpolder en Flevoland in de jaren 80 wel een rijkswegnummer.
(En de weg op de Markerdijk, de dijk naar Marken, had ook een rijkswegnummer.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Kaaiman » wo 12 aug 2009, 13:47

(Ja, dat was in 1987 rijksweg 700)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » zo 23 aug 2009, 14:38

Rene schreef:8-8-1967 is de officiële openingsdatum van het gehele wegvak Haarlem-zuid - Badhoevedorp.
Of er nabij het Rottepolderplein sprake is geweest van een tijdelijke doorsteek naar de oude Schipholweg (thans N232), weet ik niet.
Dan laat ik het voorlopig maar zo staan op de website. Dat betekent wel weer enig uitzoekwerk in de archieven t.z.t. Ik doe het trouwens net zoals in de biologie gebruikelijk is: Het is waar totdat het tegendeel is bewezen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » zo 13 sep 2009, 18:07

Nog wat leuke plaatjes die ik tegenkwam in de wegenverslagen van de provincie:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Plaatjes worden tzt weer verwijderd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: NHwegen.nl

Bericht door Snelwegfreak » zo 13 sep 2009, 19:34

Ah, die ken ik! :P
Leuk om zo te zien :blauweduim:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » zo 20 sep 2009, 23:38

Binnenkort verwacht ik de dossiers bijgewerkt te hebben tot 1989 door het doornemen van de wegenverslagen 1978 - 1988. Daarna gaapt er een groot gat, omdat de archieven vanaf 1989 nog ergens bij de provincie liggen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Palance » zo 11 okt 2009, 18:11

Ikz ag net dat vanaf mijn pagina nog werd gelinkt naar een oud adres voor wat betreft de dossiers (nhwegen.duurzammobiel.nl), en de pagina's dus niet gevonden konden worden. Ik weet niet sinds hoe lang dat is, maar ik heb het intussen hersteld.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » zo 11 okt 2009, 21:38

Dat was sinds eind augustus/begin september zo.
Maar als je gelinkt had naar nhwegen.nl/dossier/nxxx.htm had je de links niet hoeven aan te passen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: NHwegen.nl

Bericht door evos » zo 11 okt 2009, 22:00

Rene schreef:8-8-1967 is de officiële openingsdatum van het gehele wegvak Haarlem-zuid - Badhoevedorp.
Of er nabij het Rottepolderplein sprake is geweest van een tijdelijke doorsteek naar de oude Schipholweg (thans N232), weet ik niet.
Ik trap waarschijnlijk een open deur in, maar ik zou toch willen toevoegen dat eigenlijk alleen het laatste gedeelte bij de A9 helemaal nieuw was. Het gedeelte van Haarlem tot bijna bij de Spieringweg bestond al als 1x2 en sloot oorspronkelijk aan op de (nu: oude) Schipholweg. Ik heb de ombouw nog meegemaakt.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door mavas » ma 12 okt 2009, 8:15

^^ Mijn dank is groot. Nu hoef ik niet verder de archieven in te duiken :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: NHwegen.nl

Bericht door Palance » ma 12 okt 2009, 8:35

mavas schreef:Dat was sinds eind augustus/begin september zo.
Maar als je gelinkt had naar nhwegen.nl/dossier/nxxx.htm had je de links niet hoeven aan te passen.
Aha, een maandje dus. Hoe dan ook, het is opgelost :lol:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: NHwegen.nl

Bericht door evos » ma 12 okt 2009, 11:28

mavas schreef:Mijn dank is groot. Nu hoef ik niet verder de archieven in te duiken
Graag gedaan. Ik zie trouwens dat het dossier N232 hierover al meer informatie geeft. De daar genoemde verbreding tot 2x2 in de jaren 60 is nu een deel van de N205 (misschien hoort die informatie daar ook thuis?). De "zuidelijke parallelweg" is nu de N232, die Haarlem nu dus iets zuidelijker binnenkomt dan de oorspronkelijke Schipholweg. Overigens kwam deze route vroeger, voor de opening van de Schipholweg binnen Haarlem, wat noordelijker binnen, bij wat nu Nieuwebrug heet, uitkomend op de Zomervaart. Binnen de Haarlemmermeer heette de weg toen nog Spaarnwouderweg.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

evos
verkeersader
Berichten: 750
Lid geworden op: za 05 jul 2008, 10:12
Locatie: Hoofddorp

Re: NHwegen.nl

Bericht door evos » ma 12 okt 2009, 11:33

Iets anders. In het dossier N201 ontbreekt volgens mij de informatie dat het gedeelte IJtocht (iets ten westen van Leenderbos) - (iets ten oosten van) v.Heuven Goedhartlaan (west) nu 2+3 is (3 betreft de zuidelijke rijbaan). Ik weet de openingsdatum niet, maar het was in dezelfde periode als de verdubbeling tot 2x2 ten westen daarvan.
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Plaats reactie