www.verkeerslichten.info

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Verkeerslichten
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 aug 2009, 1:40

www.verkeerslichten.info

Bericht door Verkeerslichten » wo 26 aug 2009, 7:14

Verkeerslichten.info

Ergernis door (mogelijk) verkeerd werkende verkeerslichten ?

Is er onderweg ergens een stoplicht gesignaleerd dat mogelijk niet goed werkt (u moest heel lang wachten, andere richtingen krijgen vaker groen, verkeerslicht springt op rood zonder reden, gevaarlijke situatie etc.etc.) dan kunt u nu hier aangeven waar deze zich bevindt.

Wat gebeurt ermee:
De gegevens worden één op één doorgestuurd naar de overheid waarmee de afspraak wordt gemaakt om het betreffende verkeerslicht te controleren. De verkeerslichten met de meeste 'hits' krijgen voorrang, simpelweg omdat deze mogelijk meer ergernis of gevaar veroorzaken.

Doel:
Beter functionerende verkeerslichten.

* het aantal ergernissen wordt teruggedrongen
* de veiligheid wordt verbeterd
* brandstof wordt bespaard
* vlottere doorstroom en dus minder file

Hoe werkt het ?
Klik op de kaart aan waar het verkeerslicht zich bevindt. Vink aan wat het probleem is.
U ziet hier gelijk hoe vaak welke verkeerslichten al zijn aangevinkt en wat de status is.

Dank voor uw inbreng. Alleen met uw steun bereiken we succes !!!
Voor alle slecht werkende verkeerslichten ga je naar http://www.verkeerslichten.info !

Forumbeheer
dorpsstraat
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 01 feb 2008, 16:56

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten !!!!

Bericht door Forumbeheer » wo 26 aug 2009, 9:07

(Wegens samenvoegen draden een paar posts bijeengenomen)
Attietattie schreef:Je moet meerdere keuzes kunnen maken. Dat 'van', naar' begrijp ik niet. Het woord 'stoplicht' geeft mij rillingen.

Verder een prima initiatief. Heb je zelf enige kaas gegeten van de techniek en gedachtengang (beleid etc) achter verkeerslichten?

Edit: ik had het over rillingen toch? Grammaticale fouten... Brrrr... :wijsvinger:
duikgek89 schreef:Ik heb er één bij gezet waar ik me nog weleens aan irriteer. Niet dat daar volgens mij heel veel ruimte is voor verandering maar het is het proberen waard. :)

Verkeerslichten
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 aug 2009, 1:40

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten !!!!

Bericht door Verkeerslichten » wo 26 aug 2009, 9:26

Dank voor jullie reacties,

@ attietatie : Dank voor je compliment. Over het woord stoplicht, dat klopt helemaal. Dat moet daar nog veranderd worden in verkeerslicht. We wilden het eerst onder de naam stoplichten doen. Omdat we juist zo vaak onnodig stilstaan met z'n alle. Maar uiteindelijk dus gekozen voor de correcte benaming. Uiteraard begrijpen wij dat verkeerslichten staan afgesteld op de verkeersstroom. Maar er zijn veel verkeerslichten die als ze aangepast worden geen belemmering voor de verkeersstroom zijn, maar juist een verbetering. Maar als er verkeerslichten zijn die bewust zo afgesteld zijn, dan gaan we dit ook kenbaar maken op de website!

@duikgek89 : Goed man. Thanks voor de moeite. Ik zou zeggen geeft het door aan iedereen. Alleen dan word het een succes.

Groet,
Verkeerslichten.info

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Voor al uw slecht werkende verkeerslichten ga je naar www.verkeerslichten.info !

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten !!!!

Bericht door Attietattie » wo 26 aug 2009, 9:32

Verkeerslichten schreef:Over het woord stoplicht, dat klopt helemaal. Dat moet daar nog veranderd worden in verkeerslicht.
Ik zou mijn prioriteit leggen bij de grammatica. Dat komt erg onprofessioneel over.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten !!!!

Bericht door mavas » wo 26 aug 2009, 9:40

Aardige site. Ik hoop dat er binnenkort samenwerking met een of meer partijen komt.

Kunnen jullie wel alsjeblieft de term 'verkeersdeskundige' vervangen door 'verkeerskundige' :!:
De leer die te maken heeft met verkeer heet namelijk verkeerskunde en niet verkeersdeskunde.

Overigens, voor achtergrondinformatie over verkeerslichten kijk eens op http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/ ... eltechniek

Nog een vraag dan als laatste: Kunnen fietsers ook klachten opgeven? Want ik ken ook genoeg lichten waar fietsers onterecht voor rood licht wachten terwijl er geen kruisend verkeer is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten !!!!

Bericht door Attietattie » wo 26 aug 2009, 10:23

mavas schreef:Nog een vraag dan als laatste: Kunnen fietsers ook klachten opgeven? Want ik ken ook genoeg lichten waar fietsers onterecht voor rood licht wachten terwijl er geen kruisend verkeer is.
In principe zit de functie er al in (lange wachttijd of te lang op rood). Maar het is veel te algemeen. Zo heb ik er eentje toegevoegd over een onduidelijke situatie, echter zal niemand weten wat ik bedoel zonder uitleg te kunnen geven. Het gaat in dit geval hierom.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten !!!!

Bericht door simon » wo 26 aug 2009, 10:41

Mijn klachten over verkeerslichten vallen in diverse categorieën:
- onnodige verkeerslichten: verkeerslichten die op plaatsen staan waar een verkeerslicht overbodig is of in werking zijn op tijdstippen waar een verkeerslicht overbodig is. Voorbeeldje: aan de achterzijde van station Arnhem is een voetgangersoversteek met verkeerslichten. Prima op sommige momenten. Om 2.00 uur 's nachts is het verkeerslicht nog steeds in werking.
- te lange cyclussen: zeer overzichtelijke kruisingen met weinig afslaand verkeer, waar het afslaande verkeer desondanks een eigen fase heeft, waardoor het andere verkeer onnodig lang staat te wachten. Dat geldt ook voor parallel lopende fietspaden, waar rechtdoorgaande fietsers moeten wachten voor rechtsafslaand verkeer. Vaak is het rechtsafslaande verkeer beperkt tot één of twee auto's en kun je de hele cyclus afwachten als je je iets te laat aanmeldt.
- slecht op elkaar afgestemde verkeerslichten: wachten voor rood licht, bij groen licht doorrijden naar een verkeerslicht honderd meter verderop dat net op rood springt;
- slecht geplaatste detectielussen: ik ken verkeerslichten met een wachtstand rood waar de detectielus zo dicht bij het verkeerslicht ligt dat je of moet remmen of moet anticiperen op naderend groen licht.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten !!!!

Bericht door Attietattie » wo 26 aug 2009, 11:00

Nog een klein verbeterpuntje: als je kan inloggen en dus onder je eigen naam een verkeerslicht kan toevoegen voelen mensen zich stoer. Of als ze de topscorer zijn qua aantal meldingen. Beetje kinderachtig, maar ik denk wel dat het werkt. Aan de andere kant gaan mensen dan misschien onzinmeldingen maken, maar dat is een afweging die je zelf mag maken. Overigens denk ik wel dat de wegbeheerder er meer vertrouwen in heeft als jij 10.000 leden hebt en de informatie niet bij slechts 2 personen vandaan komt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten ?

Bericht door Rene » wo 26 aug 2009, 14:45

Ik erger me aan topictitels met véél te véél uitroeptekens...
Bovendien in het verkeerde subforum gepost (verkeersveiligheid; moet verkeersmanagement zijn).

Kortom: aangepast.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten ?

Bericht door Rene » wo 26 aug 2009, 14:50

mavas schreef:Kunnen jullie wel alsjeblieft de term 'verkeersdeskundige' vervangen door 'verkeerskundige'
Verkeerskundige is iemand die een opleiding in de verkeerskunde heeft gedaan.
De rest van alle Nederlanders is per definitie 'verkeersdeskundige', getuige de meeste verjaardagsfeestjes... ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten ?

Bericht door Palance » wo 26 aug 2009, 17:51

Ach, op verjaardagsfeestjes lopen ook altijd de beste rechters rond, evenals politieagenten, koningen, bondscoaches en god :)


Overigens een leuk idee, deze site.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21915
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten ?

Bericht door Wouter N14 » wo 26 aug 2009, 20:49

Nog een kleinigheidje: een verkeerslicht staat niet op oranje maar op geel. Verder mis ik het woord wegbeheerder, dat is een betere term dan overheid in dit verband. Ook vraag ik mij af hoe jullie verwachten dat een wegbeheerder de aangekaarte problemen gaat oplossen. Wegbeheerders hebben vaak strikte onderhoudsprogramma's én onderhoudsbudgetten dus "even" een VRI aanpassen zal niet zo makkelijk gaan. Ik zie dat jullie gesteund worden door de Rabobank, maar het lijkt mij niet erg waarschijnlijk dat zij de wegbeheerder gaan betalen :)

Neemt niet weg dat er inderdaad een hoop VRI's verbeterd kunnen worden, dus ik zal wellicht ook eens wat opgeven.

EDIT. Het aantal opties is wel erg beperkt, en volgens mij ook vooral gericht op automobilisten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Verkeerslichten
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 aug 2009, 1:40

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten ?

Bericht door Verkeerslichten » wo 26 aug 2009, 21:02

Alle bedankt voor jullie reacties,

@ attietatie : Ik kan verder de grammaticale problemen niet vinden. Maar misschien ben jij zo goed in je talen dat het jouw opvalt. Dus ik hoor graag wat er niet klopt!

@ mavas : Met samenwerking zijn we inderdaad bezig. Dat gaat wel goed komen. Er zijn inmiddels gespreken met MVO binnen de rabobank. Dus word aan gewerkt. Wat betreft verkeersdeskundige verschillen we van mening. Maar in iedergeval bedankt voor het meedenken hierin. Verder hebben we ons goed verdiept in alle materie hierom heen. Verder is de website in het leven geroepen voor een betere verkeersstroom van motorvoertuigen. Hierdoor nemen de ergernissen af van de weggebruiker, word het veiliger op straat en is het milieuvriendelijker. We richten ons dus helaas niet op fietsers en voetgangers. Als die juist meer voorrang krijgen zullen de motorvoertuigen ook weer meer stilstaan. Dus helaas.

@simon : Als ze 's nachts aanstaan kan je dit al aangeven. Deze optie was al aanwezig. Verder willen we toch een vrije optie gaan aangeven, voor de uitzonderlijke gevallen.

@ Attietattie: Het inloggen op de website hebben we bewust niet gedaan. We willen de drempel zo laag mogelijk houden. Veel mensen houden niet van registreren. Verder kan ik je wel melden dat er een forum ingebouwd gaat worden. Hiervoor zal wel een registratie verplicht zijn. Verder hebben we ook nog de vrijwillige optie voor het aanmelden van de nieuwsbrief.

@ Rene : Wat uitroeptekens heb je helemaal gelijk. Verder denk ik wel dat het in het goede topic staat. Er is namelijk uit de enquête van de ANWB gebleken, dat veel mensen door slecht werkende verkeerslichten door rood rijden en hiermee gevaarlijke situaties creëren. Als verkeerslichten dus beter werken zal de veiligheid van Nederland verbeteren. Dus vanuit dat oogpunt had ik gekozen voor verkeersveiligheid. Wij managen namelijk helemaal niets. Maar ik vind het helemaal prima hoor als jij het zo beter vind ;)

Dank verder voor jullie reacties. Hopelijk worden we er allemaal beter van. We staan al genoeg stil in Nederland.

Groeten,
Verkeerslichten.info

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Voor alle slecht werkende verkeerslichten ga je naar http://www.verkeerslichten.info !
Voor alle slecht werkende verkeerslichten ga je naar http://www.verkeerslichten.info !

Verkeerslichten
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 aug 2009, 1:40

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten ?

Bericht door Verkeerslichten » wo 26 aug 2009, 21:22

@ wouter : Ik had je reactie over het hoofd gezien :oops:

Ik snap dat de kleuren rood, geel en groen zijn. Maar in de volksmond word het oranje genoemd. Ik denk dat ik meer reacties zou krijgen als er geel op de website stond. Maar het klopt uiteraard wat je zegt. We hebben hier dus niet voor gekozen. Het moet voor de mensen vertrouwd zijn.
Ook snappen wij dat de verkeerslichten niet zomaar aangepast zullen worden. Daarom proberen we goede onderbouwingen te vinden om dit toch voor elkaar te krijgen. Zeker in de tijd waarin we zitten waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Dus uiteraard zal de Rabo dit niet betalen, maar wel goed dat zulke organisaties achter ons staan.
En de website is inderdaad gericht op automobilisten en hoe meer opties we maken hoe meer onduidelijkheid er komt.

Groet,
Verkeerslichten.info

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor alle slecht werkende verkeerslichten ga je naar http://www.verkeerslichten.info !
Voor alle slecht werkende verkeerslichten ga je naar http://www.verkeerslichten.info !

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten ?

Bericht door Attietattie » wo 26 aug 2009, 21:31

Als jullie enige doel (middel eigenlijk) is om het gemotoriseerde verkeer meer doorgang te verlenen kan ik je nu al zeggen dat geen enkele wegbeheerder je serieus gaat nemen. Een simpel verweer is dan dat andere zaken (ov, zwakke verkeersdeelnemers en veiligheid) prioriteit hebben.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pete
stadsweg
Berichten: 314
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 18:58
Locatie: Wetteren

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door Pete » wo 26 aug 2009, 21:59

:arrow: Gewoonweg pràchtige website !

Nogmaals een bewijs van het feit hoever wij in ons klein België-landje achterophinken... :oops:

Verkeerslichten
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 aug 2009, 1:40

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door Verkeerslichten » wo 26 aug 2009, 22:07

Wel erg snel geconcludeerd eigenlijk. Maar goed jij zal je er in verdiept hebben.
Toch denken wij er anders over. We zullen het zien. Het is het proberen waard.

Groet,
Verkeerslichten.info

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor alle slecht werkende verkeerslichten ga je naar http://www.verkeerslichten.info !
Voor alle slecht werkende verkeerslichten ga je naar http://www.verkeerslichten.info !

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21915
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door Wouter N14 » wo 26 aug 2009, 22:13

@ Verkeerslichten (Bert Jan of Othniël? ;) ): wat betreft dat geel of oranje heb je op zich wel gelijk, zo maak je wel duidelijk voor de websitebezoeker.

Ik vind de opzet met het huidige aantal opties te beperkt en te weinig genuanceerd om het goed te kunnen gebruiken. Ik zet dan ook vraagtekens bij de effectiviteit van het initiatief. Immers, wat moet een wegbeheerder met 10 meldingen dat VRI "x" te lang op rood staat? Daar zal best vaak toch een gegronde reden achter zitten, of zoals ik zal zei, er is niet opeens tijd en/of geld voor beschikbaar, goed onderbouwd of niet.

En waarom wordt dit eigenlijk niet door de ANWB zelf gedaan? Ze hadden ook ooit zoiets met drempels dacht ik.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Verkeerslichten
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 aug 2009, 1:40

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door Verkeerslichten » wo 26 aug 2009, 22:49

@ Wouter : Het is Othniël :D

Er zit af en toe best een gegronde reden toe. Zoals ik al eerder heb aangegeven, zullen wij als dit het geval is ook melden op de website. Maar er zijn ook gevallen waarbij er geen rede achter zit en waar er gewoon niet over nagedacht is. Laat ik een voorbeeld geven.

Je rijdt op een rijksweg. Je komt bij een verkeerslicht omdat er naast de rijksweg een carpoolparkeerplaats is. Als je daar komt aanrijden staan standaard de beide verkeerslichten op rood. Zowel op de rijksweg als op de parkeerplaats. In zo'n situatie moet het dus zo zijn dat het verkeerslicht op de rijksweg standaard op groen staat. ALLEEN als er een auto van de parkeerplaats afrijd moet het verkeerslicht op de rijksweg op rood springen. Nou zo zijn er heel veel situaties die niet goed geregeld zijn. Gewoon omdat er niet over na gedacht is.

Hopelijk heb ik ook iets duidelijk kunnen maken. En nogmaals het is te proberen.

Verder kan ik je al melden dat we ook met de ANWB in gesprek zijn. Ik zal ff iets citeren van de Accountmanager Advertising van de ANWB " Dit had een project moeten zijn wat wijzelf hadden moeten opstarten, zeker na de enquête van december". Ik denk dat woorden genoeg zeggen ;)

Groet,
Verkeerslichten.info

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor alle slecht werkende verkeerslichten ga je naar http://www.verkeerslichten.info !
Voor alle slecht werkende verkeerslichten ga je naar http://www.verkeerslichten.info !

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten ?

Bericht door N342 » do 27 aug 2009, 21:46

Attietattie schreef:Als jullie enige doel (middel eigenlijk) is om het gemotoriseerde verkeer meer doorgang te verlenen kan ik je nu al zeggen dat geen enkele wegbeheerder je serieus gaat nemen. Een simpel verweer is dan dat andere zaken (ov, zwakke verkeersdeelnemers en veiligheid) prioriteit hebben.
Inderdaad, de optie "Fietsers/Voetgangers onnodig groen" snap ik dan ook niet helemaal. Alle verkeerslichten voor fietsers en voetgangers werken vraagafhankelijk. De fietser rijdt over een lus of drukt (net zoals alle voetgangers) op de knop, en wordt daardoor in de verkeersregelingscyclus opgenomen. Tenzij je zo'n grapjas hebt die langs het knopje loopt, er op druk en verder geen gebruik maakt van de oversteekmogelijkheid heb je dus nooit 'onnodig groen' voor de zwakkere verkeersdeelnemer. Een fietser die links rijdt (en dus bij het verlaten van het kruispunt over de lussen op de rechter fietsstrook rijdt) veroorzaakt geen groen voor fietsers in de tegengestelde richting, omdat de lussen alleen werken als ze in de goede rijrichting (=richting het verkeerslicht) bereden worden.

Als fietser ben ik juist van mening dat fietsers tamelijk laag geprioriteerd zijn in de regelingscyclus. Ik sta vaak genoeg bij een verkeerslicht te wachten waar nog makkelijk een groenfase voor de fietsers tussen de verkeersregeling van auto's door kan. Het verkeerslicht tegenover de McDonalds in Oldenzaal (aan de N733) staat wat betreft erg hoog in m'n ergernis top 10.

Nog net iets hoger staat de gemeente Almelo. Daar doet de gemeente wel erg veel moeite zich als fietshater voor te doen. Buiten een totaal ridicuul fietsbewegwijzeringsplan heeft die gemeente de fietsverkeerslichten wel heel vaag afgesteld, zijn er geen aparte linksaffers voor fietsers (dus 2 keer oversteken, waarbij de beide verkeerslichten natuurlijk geen rekening met elkaar houden) en werkt vrijwel elk verkeerslicht apart van het verkeerslicht voor autoverkeer in dezelfde richting (waar dat toch in ruim de helft van de gevallen totaal niet nodig is).
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door Chris » do 27 aug 2009, 21:48

Inderdaad, de optie "Fietsers/Voetgangers onnodig groen" snap ik dan ook niet helemaal.
Ik wel, ik zie maar al te vaak fietserslichten die op wachtstand groen staan (met rechtdoor/linksaf van het autoverkeer) terwijl er in geen velden of wegen een fietser te zien is. Erg vervelend voor rechtsaffers, je moet eerst tot stilstand komen om dan toch groen te krijgen als auto. Dat werkt roodlichtnegatie in de hand, en je zult zien dat het dan net een keertje fout gaat als er wel eens een fietser rijdt.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door Rene » do 27 aug 2009, 22:27

^^
Inderdaad, dat beleidsmatig groen terwijl er geen fietser in de buurt is.
Met als gevolg nodeloos veel extra acceleratiebewegingen door auto's, met bijbehorende emissies. :roll:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door mavas » do 27 aug 2009, 22:53

^^ Maar wachtstand groen voor autoverkeer is dan niet onhandig voor het zijverkeer wou je zeggen? Die moeten dan als er geen verkeer op de hoofdrichting is onnodig tot stilstand komen omdat eerst het groene verkeerslicht naar geel moet, en dan ook nog de ontruimingstijd afgewacht moet worden. Dat is goed voor de roodlichtnegatie wou je zeggen?

Ik vind een wachtstand groen voor fietsers net zo logisch als een wachtstand groen voor autoverkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door Rene » do 27 aug 2009, 23:01

Wachtstand groen voor autoverkeer: daarbij ga je ervan uit dat je de hoofdstroom (met een aanmerkelijk grotere intensiteit) minder laat afremmen en optrekken. Dat verhoogt het comfort van de grootste groep weggebruikers en beperkt de milieu-emissies. Beiden kun je niet zeggen van wachtstand groen voor fietsers versus een groene rechtsaffer op zeer veel kruispunten.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Erger jij je ook zo aan slecht werkende verkeerslichten ?

Bericht door Wally » vr 28 aug 2009, 10:20

N342 schreef:Inderdaad, de optie "Fietsers/Voetgangers onnodig groen" snap ik dan ook niet helemaal. Alle verkeerslichten voor fietsers en voetgangers werken vraagafhankelijk. De fietser rijdt over een lus of drukt (net zoals alle voetgangers) op de knop, en wordt daardoor in de verkeersregelingscyclus opgenomen. Tenzij je zo'n grapjas hebt die langs het knopje loopt, er op druk en verder geen gebruik maakt van de oversteekmogelijkheid heb je dus nooit 'onnodig groen' voor de zwakkere verkeersdeelnemer. Een fietser die links rijdt (en dus bij het verlaten van het kruispunt over de lussen op de rechter fietsstrook rijdt) veroorzaakt geen groen voor fietsers in de tegengestelde richting, omdat de lussen alleen werken als ze in de goede rijrichting (=richting het verkeerslicht) bereden worden.
Wat betreft fietsers gaat het (helaas) vaak net even anders dan de door jou geschetste situatie. Die is namelijk alleen van toepassing voor regelingen waarbij fietsers op afstand gedetecteerd worden. Dit gebeurd dan met een dubbele lus waardoor spookfietsers niet onnodig een aanvraag doen. Ter hoogte van de stopstreep ligt ook een lus, maar die geeft alleen een aanvraag zodra deze 2 seconden bezet is (dus dat er echt iemand wacht en niet door rood fietst). De drukknop is voor fietsen die niet door de lussen 'gezien' worden.
Nu ken ik niet alle VRI's, maar in omgeving Rotterdam merk ik dat veel (oudere) regelingen nog geen detectielussen op enige afstand hebben liggen. Overigens zie je in de gemeente Rotterdam dat bij reconstructies van kruispunten er voor de hoofdrichting wel lussen op afstand aangebracht worden terwijl gemeente Schiedam nooit lussen op afstand toepast.

Tevens komen er ook nog de nodige (half)starre regelingen voor die dus niet vraagafhankelijk werken voor langzaam verkeer.

Ik sluit me verder wel aan bij jou en Attietattie dat een puur pro-auto insteek waarschijnlijk moeite gaat geven bij de wegbeheerder.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door Chris » vr 28 aug 2009, 10:25

mavas schreef:Ik vind een wachtstand groen voor fietsers net zo logisch als een wachtstand groen voor autoverkeer.
Ik niet, simpelweg omdat de hoeveelheid fietsverkeer vaak nog geen tiende is van het autoverkeer, met name op bedrijventerreinen en randstedelijke situaties. Bij een wachtstand is de kans dat er een auto aanmeldt veel groter dan wanneer er een fietser langskomt, helemaal buiten de spits.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door simon » vr 28 aug 2009, 11:07

^^ Een afslaande auto kun je vrij eenvoudig detecteren. Als je als wegbeheerder perse deelconflicten wilt vermijden, kun je rechtdoorgaande fietsers best standaard groen geven, tegelijk met het rechtdoorgaande autoverkeer op de rijbaan. Zeker bij situaties waar het aanbod aan afslaand autoverkeer zeer klein is. Afslaand autoverkeer kun je, mits de detectielussen goed zijn geplaatst, eenvoudig detecteren, waardoor je de auto alsnog groen kunt geven.

Andersom kun je een rechtdoorgaande fietser minder eenvoudig detecteren. Zeker bij kruisingen waar je kans hebt dat fietsers naar andere richtingen over de detectielussen rijden. Vaak sta je als fietser daardoor nodeloos te wachten op rechtsafslaand autoverkeer wat er niet is. In ieder geval in Arnhem is het niet gebruikelijk dat de rechtdoorgaande fietser dan alsnog, binnen dezelfde fase, groen krijgt. Dan sta je dus de hele cyclus te wachten om een keer over te mogen steken. Als je linksaf wilt sta je direct daarna weer de hele cyclus te wachten bij het volgende verkeerslicht.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door mennomulder » vr 28 aug 2009, 11:11

De oplossing is dus alternatieve realisatie zoals bij de RWS Basistructuur/RWS C regelaar.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door Attietattie » vr 28 aug 2009, 11:19

Breda heeft er een handje van om het rechtdoorgaande fietsverkeer groen te geven zodra een AUTO een aanvraag doet. Fijn detail is dat de lussen zodanig geplaatst zijn dat als een auto rechtsaf wil, deze al een aanvraag doet voordat hij rechtsaf voorsorteert! Resultaat: de auto wil rechtsaf en ziet het rechtdoorgaande autolicht én fietslicht op groen staan en staat daar dus 20 seconden voor rood zonder in de wijde omtrek verkeer te zien! En Breda zich maar afvragen waarom er zoveel roodlichtnegatie is...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: www.verkeerslichten.info

Bericht door Rene » vr 28 aug 2009, 11:26

Rechtsafstroken zijn over het algemeen maar kort. Dit tezamen met het feit dat het fietserslicht eerst geel moet gaan, en er ontruimingstijd moet worden genomen, sta je vrijwel altijd stil voordat de rechtsaffer groen gaat na een aanvraag.

Als we het nu over extreem eenvoudig te vermijden uitstoot hebben.
Maar nee, alles is in dit land ondergeschikt aan het vertroetelen van fietsers en OV. Zelfs als dat uiteindelijk slechter is voor het milieu... :shutup:

Plaats reactie