DeurDrenthe.nl

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

DeurDrenthe.nl

Bericht door Kaaiman » zo 17 apr 2016, 17:01

Eindelijk is het zover! :D

http://deurdrenthe.nl

En het 'persbericht':
[url=http://deurdrenthe.nl/nieuwe-website]Deur Drenthe[/url], 17 april 2016 schreef:Nieuwe website

Welkom op de nieuwe website van Deur Drenthe! Met de totstandkoming van deze website is een jarenlange wens in vervulling gegaan, namelijk een publieksvriendelijke presentatie van de stand van jarenlang archiefonderzoek naar het Drentse provinciaal en rijkswegennet.

Dit onderzoek vindt plaats uit persoonlijke interesse en is in 2009 gestart met een scriptie. De geschiedenishoofdstukken uit die scriptie zijn te lezen onder Geschiedenis. Door de jaren heen zijn daarnaast per weg gegevens over de aanleggeschiedenis verzameld in de Dossiers. Op basis hiervan is per jaar een overzichtskaart gemaakt van de belangrijkste Drentse wegen, te raadplegen onder Netwerkontwikkeling.

De Twitter- en Pinterest-accounts van Deur Drenthe die al langer bestonden, zijn nu ook geïntegreerd met de website. Hiermee is alle informatie vanaf één centrale plek te bereiken.

Voor de toekomst is er nog genoeg te wensen. Het ligt in de bedoeling om de geschiedenishoofdstukken nog bij te werken en uit te breiden aan de hand van nieuwe informatie en inzichten.

Mogelijk worden in de toekomst ook enkele archiefstukken aan de website toegevoegd, zoals nota's en artikelen, zodat de lezer uit eerste hand voor zichzelf kan lezen wat en hoe men dacht over de toekomst van het Drentse wegennet decennia geleden.

De deuren naar het verleden, het heden en de toekomst van het Drentse provinciaal en rijkswegennet zijn met deze website geopend. Gordels vast voor een (tijd)reis deur Drenthe!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door mhkamp » zo 17 apr 2016, 17:21

^^ Top man! Ziet er goed uit!
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door captain007 » di 19 apr 2016, 20:41

Mooie site geworden :top:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door Mark » di 19 apr 2016, 20:44

Erg nette website en de kaartjes staan er lekker groot op :).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door Kaaiman » zo 08 mei 2016, 15:55

Sinds de lancering van de website heb ik alweer een aantal dingen aangepast. De hoofdstukken 1, 5 en 7 heb ik aangevuld met nieuwe/uitgebreidere informatie en nieuw kaartmateriaal. De overige hoofdstukken zullen ongetwijfeld ook nog een keer worden bijgewerkt. Op de http://deurdrenthe.nl/geschiedenis/ staat trouwens vermeld welk hoofdstuk wanneer voor het laatst inhoudelijk is gewijzigd.

Op de pagina http://deurdrenthe.nl/nieuws/ staan de aanpassingen uitgebreider toegelicht.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door Kaaiman » di 04 okt 2016, 19:14

Minder spectaculair dan de vorige update, maar ik heb de hoofdstukken 2, 3 en 4 bijgewerkt met wat nieuwe informatie en nog wat tekstuele wijzigingen in hoofdstuk 5 doorgevoerd. :)

Ook deze keer staan op de pagina http://deurdrenthe.nl/nieuws/ de aanpassingen (en toekomstplannen voor de site) uitgebreider toegelicht.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door Kaaiman » do 16 jan 2020, 10:00

Met kleine stapjes voer ik zo af en toe updates uit aan de website deurdrenthe.nl. Ik houd de actualiteit bij in de dossiers en de netwerkontwikkeling en ook nieuwe/nauwkeurigere historische gegevens verwerk ik met enige regelmaat in de dossiers. Van de week heb ik het dossier van de N34 in twee wegvakken opgedeeld omdat de tabel me te lang werd.

Gisteren heb ik de kaartjes van de netwerkontwikkeling een algehele update gegeven, waarbij ik ook een deel van de N374 en de N375 heb toegevoegd. Hier meer informatie: http://deurdrenthe.nl/netwerkontwikkeling-bijgewerkt/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door Kaaiman » za 04 dec 2021, 8:39

Na ruim een jaar heb ik de Twitterfeed op de website maar eens gerepareerd. Het recente Drentse wegennieuws is nu weer te lezen vanaf de startpagina, of natuurlijk op https://twitter.com/DeurDrenthe.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door harry » zo 05 dec 2021, 18:03

^^ Misschien kun je nog wat overduidelijke nieuwtjes toevoegen zodat ik mijn flauwe woordgrap OpenDeurDrenthe kan blijven maken.
:duck:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door Kaaiman » zo 05 dec 2021, 18:48

Nee, dat gaat me teveel tochten. :nothanks:

;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door Kaaiman » di 07 jun 2022, 11:38

Leuk nieuwtje: de provincie Drenthe heeft nu een GIS-kaart in het Nationaal Georegister staan met het (hoofd)wegennet van Drenthe in 1950. Met rijksplanwegen, wegen van het provinciaal en tertiair wegenplan en wat aanvullende (ex-)rijkswegen. Deze kaart is met medewerking van DeurDrenthe gemaakt (of wellicht door DeurDrenthe zelf). :)

De bronnen vormen uiteraard de officiële wegenplans, aangevuld met de Historische Digitale Kadastrale Kaart 1950-2010, het Actueel Hoogtebestand Nederland 3, topkaarten uit de collectie van TopoTijdreis, luchtfoto's uit de collectie Dotka Originals, krantenartikelen uit Delpher en in enkele gevallen historische foto's.

https://nationaalgeoregister.nl/geonetw ... 041EACF262

Klik op de knop 'Voeg aan kaart toe' om de kaart te bekijken.

Beschrijvende informatie:
Het verloop van planwegen in Drenthe in 1950. Het betreft de wegen van het rijkswegenplan 1948, het provinciaal wegenplan 1950 (identiek aan dat van 1938) en het tertiair wegenplan 1948, alsmede enkele aanvullende (rijks)wegen die geen onderdeel uitmaakten van een wettelijk wegenplan, maar in het netwerk wel van belang waren. Ook het verloop van de Europese route E35 in Drenthe is opgenomen.
De Motorrijtuigenbelastingwet (1936) verplichtte tot vaststelling van het Rijkswegenplan en provinciale wegenplans. Dit diende minstens eenmaal per 10 jaar te gebeuren met ministeriele goedkeuring bij Koninklijk Besluit. Provincies hadden de mogelijkheid om in aanvulling daarop een tertiair wegenplan vast te stellen. Daarnaast werd in 1950 door de UNECE in het Verdrag van Genève voor het eerst een net van genummerde Europawegen vastgesteld.

Hoewel de wegenplans slechts waren bedoeld voor de financiering van het wegennet, en de E-nummering pas vanaf 1957 op de bewegwijzering verscheen, is uit beide bronnen wel een hiërarchie af te leiden van (inter)nationale, provinciale en regionale hoofdwegen die in 1950 van belang waren voor het gemotoriseerde wegverkeer.

De wegen zijn met behulp van historische kadastrale en topografische kaarten ingetekend. Het globale verloop van de wegen is afgeleid uit de officiële wegenplans. Hier en daar moest op detailniveau een inschatting van het exacte verloop gemaakt worden, vooral binnen de bebouwde omgeving. Voor de leesbaarheid van het netwerk zijn niet altijd de exacte administratieve begin- en eindpunten gehanteerd, maar zijn wegen op logische wijze op elkaar aangesloten.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door Chris » wo 08 jun 2022, 12:06

Leuke informatie!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: DeurDrenthe.nl

Bericht door Kaaiman » di 01 aug 2023, 20:07

Wegens de steeds verdergaande aftakeling van Twitter, heb ik maar eens een DeurDrenthe-account op de grootste Nederlandse Mastodon-server aangemaakt: https://mastodon.nl/@DeurDrenthe

Vanwege geklooi met die irritante Twitter-API heb ik nu al een week of 6 geen Twitter meer kunnen bijhouden in mijn mobiele 3rd party app. Eens kijken of het via Mastodon beter zal gaan.

De belangrijkste nieuwskanalen zijn helaas nog niet op Mastodon. Er is gelukkig een magnifiek trucje waarmee je ook Twitter-feeds die nog niet zijn verhuisd naar Mastodon toch te kunnen blijven volgen, namelijk door in Mastodon te zoeken op de Twitternaam en daarachter '@bird.makeup' toe te voegen. Bijvoorbeeld '@Wegenforum@bird.makeup'. Helaas is de tweethistorie met dit foefje niet bereikbaar, maar je kunt niet alles hebben. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Plaats reactie