SVG-dump (svg.tnx.nl)

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Gesloten
Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Kaaiman » ma 18 dec 2006, 12:59

Er was nog geen topic over SVG-dump, dus open ik deze maar.

Ik heb een paar vragen aan Juerd.

Zou je misschien een inlogsysteem op SVG-dump kunnen maken?
De voordelen daarvan zijn:
* Je kunt makkelijk zien welke bestanden je zelf hebt geüpload (overzichtelijker)
* Je kunt je eigen geüploade bestanden verwijderen/wijzigen (erg belangrijk, zo hoef je niet meermalen hetzelfde te uploaden als je wijzigingen hebt aangebracht)
* Je kunt in de lijst neerzetten wie het bestand online heeft gezet, erg handig als je andermans bord bewerkt en vervolgens per ongeluk onder diens naam uploadt
* Het is veel minder spamgevoelig

Nadeel:
* Wéér een accountje met inlognaam en wachtwoord erbij. (kan dit niet gekoppeld worden aan forum.autosnelwegen.nl?)

Zou je de lijst zó kunnen maken, dat je zelf kunt rangschikken op tijd/auteur/titel/enz.?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » wo 20 dec 2006, 0:17

Een inlogsysteem heb ik uiteraard overwogen, en ik heb gekozen het niet te doen.

- SVG-metadata geeft al aan wie iets gemaakt heeft. Username is dus niet nodig voor de informatievoorziening.
- Oude versies bewaren heeft zo z'n charme, je kan als buitenstaander goed de ontwikkeling zien dan
- Verwijzingen naar plaatjes blijven bevroren in de tijd (dat heeft voor- en nadelen)
- Spam is volgens mij nauwelijks een risico, omdat ik denk (hoop) dat spammers niet de moeite nemen om complete XML-documenten op te stellen
- Logins betekent dat ik er weer een zoveelste site bij heb waar mensen mij over benaderen met de vraag of ik hun password wil resetten, waar hackpogingen worden gedaan, waar e-mailverificatie voor moet worden gebouwd, waar dus mee gemailbombd wordt, waar je weer tegen moet beschermen, etcetera... Als je een aantal sites hebt draaien met logins, leer je vanzelf dat zulke "beveiliging" dermate veel nadelen heeft dat je wel verdraaid goede redenen moet hebben om 't in te voeren. Ik heb die redenen nog niet gevonden :)
- Een koppeling aan dit forum zou een gigantisch privacyprobleem zijn, daar wordt op den duur niemand beter van

Wat ik nog wel wil doen, is een manier toevoegen waarbij je linkt naar een bestand op basis van creator en title. Je krijgt dan vanzelf de nieuwste versie te zien. Het geheel heeft op de achtergrond een SQL-databaseje draaien zodat je er snel queries op los kunt laten. Ik moet nog iets vinden om "hot-linking" van zulke URL's te voorkomen, aangezien SQL-queries bij veelvuldig gebruik te veel server load genereren. Deze functie wordt waarschijnlijk geïntegreerd met een zoekfunctie.

Sorteren op diverse kolommen zit ook in de pijplijn. Het kan zelfs al, het is alleen nog niet aanklikbaar gemaakt (nog niet aan toegekomen). Probeer maar: http://svg.tnx.nl/?order=creator+asc , http://svg.tnx.nl/?order=title+asc . Sorteren op "datetime desc" is standaard als je niks kiest. Deze functionaliteit zit er overigens al vanaf het allereerste moment in :)

Resumerend per argument:
- zien wat je zelf hebt geupload: opgelost door te sorteren
- verwijderen: vind ik niet nodig
- wijzigen: nieuwe versie uploaden en toekomstige creator+title url gebruiken ipv op datetime gebaseerde
- ongelukjes voorkomen: men denkt maar gewoon goed na voordat men iets stoms doet :)
- spamgevoelig: lijkt mij geen issue hier

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » wo 20 dec 2006, 0:28

Ik zat trouwens ook meer te denken aan een inlogsysteem voor uploaden en beheren van je eigen uploads, want dat zou ik erg handig vinden. Zo'n lijst wordt erg gauw een rommelige puinhoop, en als de lijst erg lang wordt gaat de laadtijd ook nog weer eens achteruit. Als je met verschillende pagina's gaat werken en je zoekt iets, kun je de zoekfunctie van de browser ook wel vergeten, dus een zoekfunctie is geen overbodige luxe.
Door een eigen account kan iedereen voor zichzelf zijn uploads bijhouden en actualiseren. Dit voorkomt onnodige dubbelposts met slechts kleine foutverbeteringen.

Die metadata kan ook verwarrend zijn. Soms maakt iemand wat, en een ander verbetert een bord, maa de oude naam blijft per ongeluk staan.

Voor het downloaden en bekijken van de SVG's lijkt me een inlogsysteem overbodig.

Ik denk trouwens niet dat er zoveel hackers en spammers afkomen omdat er een inlogsysteem is. Emailverificatie lijkt me niet eens nodig, zeker voorlopig niet.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » wo 20 dec 2006, 0:52

Kaaiman schreef:Zo'n lijst wordt erg gauw een rommelige puinhoop
Het is een dump. Niet bedoeld als site op zich, maar bedoeld om iets te hebben om dingen neer te zetten. Anders had ik ook categorieën gemaakt enzo, want zelfs al per persoon zou het anders een chaotische bende worden.
Kaaiman schreef:als de lijst erg lang wordt gaat de laadtijd ook nog weer eens achteruit.
Dat gaat pas spelen bij duizenden records. En zelfs dan zijn er goede oplossingen voor. Ik heb gewerkt met databases van miljoenen records, en heb er alle vertrouwen in dat dit goed komt. In het ergste geval laat ik alleen de 1000 nieuwste zien :)
Kaaiman schreef:Als je met verschillende pagina's gaat werken en je zoekt iets, kun je de zoekfunctie van de browser ook wel vergeten, dus een zoekfunctie is geen overbodige luxe.
Reeds aangekondigd.
Kaaiman schreef:Door een eigen account kan iedereen voor zichzelf zijn uploads bijhouden en actualiseren. Dit voorkomt onnodige dubbelposts met slechts kleine foutverbeteringen.
Ik heb al aangegeven waarom ik dat geen goed argument vind.
Kaaiman schreef:Die metadata kan ook verwarrend zijn. Soms maakt iemand wat, en een ander verbetert een bord, maa de oude naam blijft per ongeluk staan.
Ik heb al aangegeven waarom dit argument (dat op zich goed is) me niet zo veel boeit.
Kaaiman schreef:Ik denk trouwens niet dat er zoveel hackers en spammers afkomen omdat er een inlogsysteem is. Emailverificatie lijkt me niet eens nodig, zeker voorlopig niet.
Vele jaren praktijkervaring zijn het niet met je eens. Emailverificatie is alleen al nodig omdat ik anders handmatig wachtwoorden moet gaan resetten.

De voordelen van een inlogsysteem wegen in dit geval absoluut niet op tegen de nadelen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » do 21 dec 2006, 2:20

De kolommen van de tabel zijn nu aanklikbaar. Je kunt op iedere van de drie kolommen sorteren, als je de huidige sorteerkolom nog een keer aanklikt, sorteert het andersom. Naar goed gebruik geeft een pijltje aan welke kolom op dit moment gebruikt wordt om op te sorteren, en in welke richting dat gebeurt.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » do 21 dec 2006, 8:57

Mooi :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Mijlpaal

Bericht door Juerd » wo 24 jan 2007, 0:00

Er staan inmiddels meer dan 100 svg'tjes op de dump!

Het past nog net binnen 1 megabyte allemaal. Zeer binnenkort niet meer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 24 jan 2007, 7:22

Wordt het dan een probleem? Ik heb er geen problemen mee als hij op mijn site draait ;)

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » wo 24 jan 2007, 9:01

Nee hoor, geen enkel probleem :)

Maar misschien wil je een mirror opzetten? Mijn server wordt wel dagelijks gebackupt, maar extra zekerheid kan nooit kwaad.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Pino » zo 06 jul 2008, 11:45

@Juerd, ik slaag er vanochtend niet in om nieuwe SVGs up te loaden. Krijg onderstaande foutmelding. Probleempje aan jouw kant of bij mij?

Code: Selecteer alles

Debug information:
Can't locate XML/LibXML.pm in @INC (@INC contains: /etc/perl /usr/local/lib/perl/5.10.0 /usr/local/share/perl/5.10.0 /usr/lib/perl5 /usr/share/perl5 /usr/lib/perl/5.10 /usr/share/perl/5.10 /usr/local/lib/site_perl .) at upload.plp line 13. BEGIN failed--compilation aborted at upload.plp line 13. 

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Juerd » zo 06 jul 2008, 13:58

Ik heb een heleboel sites in 1 keer moeten verhuizen naar een andere server omdat de oude server op instorten stond. Mijn eigen speelgoedsites, waaronder deze, hebben daarbij geen enkele prioriteit gekregen. Ik ga binnenkort eens rustig op m'n gemak zoeken naar een oplossing.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Chris » zo 06 jul 2008, 14:44

De wegenwiki ook? Die is namelijk nu erg traag.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door mavas » zo 06 jul 2008, 15:04

^^ Die staat gewoon bij Rene zijn provider gehost.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Juerd » zo 06 jul 2008, 22:15

De wegenwiki is niet bij mij gehost. Het wegenforum wel, maar niet op de op instorten staande server. Sowieso was die server, waarvan de oudste stukken software uit 't jaar 2000 stamden, alleen in gebruik voor een handjevol klantensites, en verder allemaal sites van mijzelf. We hebben het over shared hosting, een aantal stappen minder luxe dan wat voor het wegenforum in gebruik is.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door mhkamp » za 02 aug 2008, 22:17

Juerd,

sinds enige tijd, dat wanneer ik op SVG dump kom, kan ik alles niet meer zien, maar moet ik alles eerst downloaden als winzip file. Ook de head van SVG dump. Ik gebruik Firefox, en eerder had ik nooit problemen, en kon ik de pagina eerst zien, alvorens ik kon downloaden.

Ligt dit aan Firefox?
Laatst gewijzigd door mhkamp op do 06 nov 2008, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Mark » za 02 aug 2008, 23:29

Ik dacht eerst dat dit aan FF 3.0 lag, maar SVG's van andere bronnen werken wel gewoon (kijk bijvoorbeeld maar op het svg archief van Kaaiman).

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Juerd » zo 03 aug 2008, 10:29

Het ligt met zekerheid aan de site. Ik weet nog niet wanneer ik het kan oplossen.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door doorn » di 04 nov 2008, 21:53

En inmiddels heeft Juerd de SVG dump hersteld en is hij weer normaal te gebruiken...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Juerd » do 15 apr 2010, 15:22

Voor de liefhebber: alle svg's van de svg-dump, tot heden: http://svg.tnx.nl/dump.tar (5 MB)

Het is handig als meerdere mensen zorgen dat ze een kopietje hebben; je weet maar nooit :)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Snelwegfreak » do 15 apr 2010, 15:53

Ik heb hem op de harde schijf gezet en op de externe ;)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door mhkamp » do 15 apr 2010, 16:03

Heeft 'em ook binnengehaald.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Pino » wo 01 jan 2014, 19:34

Heb vanavond een probleempje met de SVG dump. Ik probeer verschillende bestanden te uploaden, maar hoezeer ik ook een ander bestand selecteer, mijn browser blijft één bestand uploaden. Firefox opnieuw opstarten helpt niet; even vlug Internet Explorer gebruiken ook niet. Iemand bekend met dit probleem?

Uiteraard mijn excuus dat hetzelfde bestand nu vier keer gedumpt is...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Juerd » vr 03 jan 2014, 1:10

Ligt helaas aan de site; bij een upgrade is het stuk gegaan. Ik heb alleen eigenlijk geen zin meer om er wat aan te doen en zal de svg-dump binnenkort opheffen. De site is nu 7 jaar oud en hij wordt bijna niet meer gebruikt: in 2013 iets minder dan 1 nieuw bestand per maand. De stukkigheid is in de afgelopen 3 maanden door niemand opgemerkt. Daar ga ik dus geen moeite meer in steken.

Ik heb zojuist http://svg.tnx.nl/dump.tar.xz gemaakt, waarin alle 601 svg'tjes te vinden zijn. Ik hou die nog tot 1 februari beschikbaar zodat iedereen die het wil, de gehele site kan downloaden.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn in de techniek (gebaseerd op PLP, dat niet meer wordt onderhouden en dus moeilijk te installeren en upgraden is), de broncode:

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: SVG-dump (svg.tnx.nl)

Bericht door Juerd » ma 03 feb 2014, 15:39

De site is opgeheven; dit topic kan dicht.

Gesloten