Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kaaiman » za 27 mei 2017, 8:15

Ik zal nog eens kijken of ik het categoriseringsplan van Amsterdam kan vinden en zal op basis daarvan een keuze maken.

Als ik nog door wil gaan met de kaart zal ik trouwens ook iets moeten verzinnen op de lettering van de tunnels, want als de Piet Heintunnel erop zou komen, is er geen plek meer voor de Gaasperdammer.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door hoevenpe » za 27 mei 2017, 9:40

Is Amstelveen nog wel een hoofddoel? Deze plaats wordt alleen bij knp. Holendrecht en knp. Badhoevedorp gebruikt en verder niet, dan is Zoetermeer ook een hoofddoel vanaf het Prins Clausplein toch? Je zou ook Delft kunnen weglaten in dat geval.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6127
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door mhkamp » za 27 mei 2017, 10:24

Kaaiman schreef:Als ik nog door wil gaan met de kaart zal ik trouwens ook iets moeten verzinnen op de lettering van de tunnels, want als de Piet Heintunnel erop zou komen, is er geen plek meer voor de Gaasperdammer.
Verder gaan als AA, AB of A1, A2. Ik noem even wat.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kaaiman » za 27 mei 2017, 11:23

Op basis van de MobiliteitsAanpak Amsterdam en het Handboek van de Centrale VerkeersCommissie amsterdam concludeer ik:

Amsterdam is opgedeeld in verschillende mobiliteitsprofielen: centrumgebieden, binnen/rond de ring (excl. Noord), buiten de ring (incl. Noord; hieronder vallen ook het Havengebied en het Arenagebied).

Dan zijn er enkele autocorridors aangewezen: s100, s101-s102 (centrum - A10), volledige s112, S114 (centrum - A10), volledige s116.

Voor zover deze corridors in het gebiedsprofiel 'buiten de ring' vallen, is het streven om ze te voorzien van ongelijkvloerse kruisingen; dit komt in feite overeen met wegcategorie stroomweg. In feite zijn dan de s116 (s118 - A10) en de s112 (A10 - A9) echt als stedelijke stroomwegen gecategoriseerd.

Er is een Voorkeursnet Goederenvervoer gedefinieerd. Deze overlappen deels met de autocorridors, namelijk op de s116 en s112.

Daarnaast zijn er routes voor gevaarlijke stoffen aangewezen. Alleen de gevaarlijkestoffenroute s116 is tevens onderdeel van een corridor én is stroomweg (hiervoor beredeneerd). Ook de s114 is voor een deel gevaarlijkestoffenroute, maar alleen om de Zeeburgertunnel te omzeilen.

Vanaf 2018 wordt in Amsterdam de milieuzone uitgebreid voor bussen, busjes, taxi's, enz. Dit zegt iets over de doorgaande functie van het wegennet. De autocorridors s116 (s118 - A10), s112 (A10 - A9) en s114 (Zuiderzeeweg - A10) vallen buiten de milieuzones.

Kortom:
  • s116 is autocorridor (geheel), stroomweg (s118 - A10), voorkeursnet goederenvervoer (s100 - A10), gevaarlijkestoffenroute (s118 - A10) en valt buiten de milieuzone (s118 - A10).
  • s114 is autocorridor (binnen ring), gevaarlijkestoffenroute (Zuiderzeeweg - A10) en valt buiten de milieuzone (Zuiderzeeweg - A10).
  • s112 is autocorridor (geheel), stroomweg (A10 - A9), voorkeursnet goederenvervoer (A10 - A9) en valt buiten de milieuzone (A10 - A9).
De s116 tussen de s118 en A10 heeft 5/5 kwalificaties). Tussen de s100 en s118 heeft de weg 2/5 kwalificaties.
De s114 tussen de Zuiderzeeweg en de A10 heeft 3/5 kwalificaties, het deel tussen s100 en Zuiderzeeweg 1/5.
De s112 tussen A10 en A9 heeft 4/5 kwalificaties, het overige deel 1/5.

Blijft alleen de vraag over: waar trek je de grens. De s116 is in het beleid duidelijk de belangrijkste invalsweg; de IJtunnel zelf valt hier strikt genomen niet onder.
De s112 in Zuidoost is daarna de belangrijkste invalsweg, vrijwel op hetzelfde niveau als de s116.
De s114 is een twijfelgeval. Deze is niet te beredeneren als stroomweg (ondanks de autowegstatus), maar wel als belangrijke invalsweg, voor zover tussen de Zuiderzeeweg en de A10; de Piet Heintunnel zelf valt hier strikt genomen niet onder.

In vergelijking met andere steden is Amsterdam trouwens vrij uniek. Rotterdam en Utrecht hebben geen duidelijk net van stedelijke stroomwegen (die ook nu nog een hogere status in het beleid hebben).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Rene » za 27 mei 2017, 12:13

De s102 wordt ook als autocorridor beschouwd. Vandaar ook de Spaarndammertunnel.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kaaiman » ma 29 mei 2017, 20:16

Voor de gedrukte versie hou ik het nu bij de s116. Als ik in de toekomst een extra letter voor een tunnel nodig heb, gaat de s116 met de IJtunnel er waarschijnlijk alsnog af.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kaaiman » ma 29 mei 2017, 21:35

De bestelling is zojuist geplaatst! :feestjeja:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kaaiman » ma 19 jun 2017, 10:14

Helaas gaat het allemaal ietsje langer duren. Ik heb wat problemen met de bestandsaanlevering... :geenlach:

Hopelijk gaat het nu goed.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kaaiman » di 27 jun 2017, 16:29

Zojuist geleverd! :feestjeja:

Afbeelding
Nu nog de posters bij de sponsoren krijgen. Degenen die ze z.s.m. willen ophalen of laten versturen mogen zich per PB melden. ;)

Zijn de posters waar je als sponsor recht op hebt na 31 december 2017 nog steeds bij mij thuis, dan ga ik ervan uit dat je ze niet meer wilt hebben.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kaaiman » di 27 jun 2017, 18:09

Ik heb de 90 kaarten voor de sponsors in posterkokers gestopt (5 stuks per koker), klaar voor de post of om opgehaald te worden! ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kaaiman » za 01 jul 2017, 17:22

Voor verpakking en verzending reken ik overigens € 6,-.

Je kunt kiezen of je het pakket thuis afgeleverd wilt hebben of dat je het kunt afhalen bij een DHL-punt in de buurt, dus dat graag aangeven in je PB. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kaaiman » za 05 aug 2017, 18:59

Inmiddels zijn de Combikaarten van maar liefst 2 mensen opgehaald en/of verzonden. Met 2 anderen 'loopt' er nog wat, maar van de overige 5 heb ik nog niets vernomen. Enige respons zou dus welkom zijn, aangezien de posters me toch een beetje in de weg beginnen te liggen. :idea:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door waldo79 » za 05 aug 2017, 20:36

Ik wil mijn bestelling best komen ophalen. Kom ik op terug op de PB.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7866
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Jackbauer1350 » za 26 aug 2017, 16:34

De combikaarten vandaag opgehaald bij de parcelshop. :)
En inmiddels eentje aan de muur gehangen.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kaaiman » wo 30 okt 2019, 8:58

Per 1 november 2019 stopt de ontwikkeling van de Combikaart en gaat de website op zwart.

Belangrijkste reden hiervoor is dat de Combikaart inmiddels flink achterhaald is op technisch en grafisch vlak. Technisch gezien is een kaart zonder achterliggende GIS-data behoorlijk ouderwets; grafisch straalt de kaart niet echt actualiteit meer uit. De website, die al 2 jaar geen updates meer heeft gehad, gaat op zwart omdat Palance een technische reorganisatie op zijn website wil doorvoeren.

Ik heb echter geen tijd en zin om de kaart nog een grote update te geven. Dit komt neer op het totaal opnieuw opbouwen van de kaart en dat kost me teveel tijd.

Sinds de eerste Combikaart in 2006 zijn er veel dingen veranderd. Zo is de Wegenwiki nu het belangrijkste naslagwerk geworden als het gaat om wegen, OpenStreetMap is volwassen geworden en er zijn in de afgelopen jaren veel overheidsdatasets kosteloos als open data beschikbaar gekomen met talloze mogelijkheden om die data te bekijken met allerhande webviewers. Het nut van de Combikaart is daardoor marginaal geworden, daarbij aantekenend dat het gebruik toch al vrij beperkt was. Of zoals het (verborgen) op de website staat: "Sinds 13 april 2017 is de Combikaart al 961 keer gedownload als SVG-bestand en 1400 keer als PDF-bestand', de kant-en-klare kaarten in PNG niet meegerekend. Hoogtepunt is wat dat betreft het gebruik door de oude VID in sommige tweets.

Vandaar dat ik er nu definitief een punt achter ga zetten. Mocht er behoefte naar zijn, dan ben ik bereid het archief, de bronbestanden en de website van de Combikaart onder enkele voorwaarden over te dragen aan Vereniging Wegenforum. Dan kan een liefhebber er wellicht nog de 'Wegenforum Combikaart van Nederland' van maken en de ontwikkeling voortzetten. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door captain007 » wo 30 okt 2019, 9:04

Ik moet toegeven dat ik de kaart online nooit raadpleeg. Persoonlijk vind ik de posterversies nog het meest toegevoegde waarde leveren. Die hangt op mijn werkkamer en kijk er dus ook regelmatig naar. Vind het vooral een leuk collectorsitem om aan de muur te hebben hangen 8-) Ik vind het jammer dat je ermee stopt, maar ergens ook wel begrijpelijk. Mocht je er ooit nog iets aan doen, dan zou ik weer voor een nieuwe postereditie gaan.

Koesj
verkeersader
Berichten: 904
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 21:35

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Koesj » wo 30 okt 2019, 11:06

@Kaaiman ik wil je in ieder geval nog hartelijk danken voor het aanbieden van de Combikaart al die tijd.

Enkele onderliggende lagen hebben nog eens gediend als basis voor wat kaartmateriaal in mijn afstudeerscriptie (scheelde toch weer 10 minuten zelf overtrekken ;)) dus an sich is het al zonde dat die voetnoot straks achterhaald is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door waldo79 » za 02 nov 2019, 13:41

Bedankt voor de tijd die je erin gestopt hebt. De hardcopy exemplaren zijn mij meer dierbaar dan de digitale versie.

Kabaal
polderweggetje
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 20 jun 2014, 14:52

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kabaal » za 04 jan 2020, 22:30

Jammer om dit te zien, grafisch gezien vond ik de Combikaart een schematisch hoogtepunt van de snelwegen.

Voor de liefhebbers zijn hier screenshots van de Wayback Machine.

Plaats reactie