Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Opmerkingen over Autosnelwegen.nl, .eu en Autosnelwegen.net
(en eventueel over andere wegensites van forumdeelnemers)

Moderator: Moderatoren

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: Combikaart.Autosnelwegen.net (Kaaiman)

Bericht door Kaaiman » ma 18 jun 2012, 19:23

Voor de pietlutten onder ons: ik was vergeten de datumstempel van 20 juni te veranderen naar 18 juni in de Combikaart (rechts onderin). Inmiddels heb ik een verbeterde versie geüpload. Mocht je dus de betere versie willen hebben, download de Combikaart dan nog een keer. Excuus voor het ongemak...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 18 jun 2012, 19:40

Een maandblad van juli ligt ook al in juni in de winkel. Een datum boven een brief van een overheid ligt niet zelden ook in de toekomst. Tussen 18 en 20 juni wordt er ook niet al teveel vrijgegeven, lijkt mij ;)

Wat is de volgende verwachte (openstellings) wijziging ? De openstelling van een deelstuk A5 in december ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 18 jun 2012, 19:46

^^ Ja. Ik verwacht tussen nu en december dan ook geen nieuwe Combikaart meer uit te geven. Mocht er nog een poster komen, dan wil ik in ieder geval wachten tot 2013 voor er een nieuwe versie uitkomt.

Naast de A5, die helaas niet geheel opengesteld zal worden dit jaar, verwacht ik nog een aantal ecoducten toe te kunnen voegen eind dit jaar:
* A12 Mollebos
* A12 Rumelaar
* A27 Zwaluwenberg
* A28 Huis ter Heide
* A28 Dwingelderveld

Ook ben ik al wezen experimenteren met het weergeven van spitsstroken en het aantal rijstroken van autosnelwegen.

Wat betreft de website heb ik het voornemen die komende zomervakantie onder handen te nemen. Zo wil ik onder andere van de frames af en wellicht stap ik over op een CMS of iets dergelijks.

Genoeg om naar uit te zien in ieder geval. :)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 20 jun 2012, 21:34

Toezeggingen/geïnteresseerden voor een Combikaartposter tot nu toe (bijgewerkt 20 juni, 21:35):
  1. captain007
  2. doorn
  3. Juerd
  4. Mark
  5. mhkamp
  6. nederland24
  7. sirdanilot
Nog altijd veel te weinig om tot bestelling over te gaan dus...

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 20 jun 2012, 21:49

Hoort de N69 niet oranje te zijn zoals de andere provinciale wegen?
Of heb ik iets over het hoofd gezien? :duck:

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 20 jun 2012, 22:15

^^ Ik heb geselecteerd aan de hand van wegnummer.

Op grond van de Wet Herverdeling Wegenbeheer en het bijbehorende Provinciaal Routenummerplan 1992 mag ik namelijk aannemen dat wegnummers (1/2-cijferig versus 3-cijferig) in overeenstemming zijn met de wegbeheerder. En de wegbeheerder dient weer in overeenstemming te zijn met de functie van de weg: Rijk heeft wegen van nationaal belang, provincie heeft wegen van regionaal/provinciaal belang. Dat hier in de praktijk nogal mee gerommeld wordt... tsja...

Overigens ben je niet de eerste die zich dit afvraagt. Verscheidene malen is mij omtrent dit onderwerp om opheldering gevraagd en zelf vind ik het ook niet optimaal. Maar goed, ik moet toch iets, en dan het liefst zo consequent en systematisch mogelijk.

Het staat je uiteraard vrij om de SVG van de kaart zodanig te bewerken dat de provinciale wegen N8, N34, N46, N48 (ten zuiden van de N36), N62 en N69 in de oranje categorie vallen. Maar dat laat ik verder aan jou over. ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 21 jun 2012, 0:12

Kaaiman schreef:en dan het liefst zo consequent en systematisch mogelijk.
Je baseren op het aantal cijfers in een wegnummer, die gebaseerd is op een situatie van 20 (!) jaar geleden, is misschien consequent en systematisch. Maar is het ook zinvol?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 21 jun 2012, 8:58

^^ Bij de WHW en het PRN1992 zijn wijzigingen (overdrachten en omnummeringen) niet uitgesloten, integendeel zelfs. Die situatie is toen dus niet statisch, maar dynamisch bedoeld. Alleen jammer dat wegbeheerders zich hier in veel gevallen niet aan houden (zie de genoemde 1/2-cijferige wegnummers en grappen zoals de N260A)... :roll:

Maar wie weet dat ik het ooit aanpas... In versie 6.0 ofzo...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 21 jun 2012, 13:23

Kaaiman schreef:Bij de WHW en het PRN1992 zijn ...omnummeringen... niet uitgesloten
Ik dacht dat men juist expliciet zei dat een weg zijn nummer houdt, zelfs bij wijziging van status of beheerder.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 21 jun 2012, 15:39

Bij wijziging van status binnen wegbeheerder wordt het wegnummer in ieder geval wel behouden. De N470 en N928 hoeven bijvoorbeeld niet omgenummerd te worden naar een nummer beneden de 400 omdat ze een hogere status in het netwerk hebben en bewegwijzerd worden.

Uit Verkeerskunde, (februari 1994) een citaat uit het artikel over het PRN:
het nummersysteem eenduidig maken, dat wil zeggen uitsluitend één- of tweecijferige nummers bestemmen voor de rijkswegen (landelijk hoofdwegennet) en de driecijferige nummers hoger dan 197 voor de provinciale wegen; dit principe leidt tot enige hernummering van bestaande N-routes: (delen van) acht tweecijferige N-routes krijgen een driecijferig nummer. Het is nadrukkelijk de bedoeling dat weggebruikend Nederland op den duur onderkent dat een driecijferig N-routenummer een (toekomstige) provinciale weg impliceert.
Uit dit citaat haal ik een duidelijke koppeling tussen HWN (1 en 2-cijferig) en OWN (3-cijferig), die ik dus ook hanteer in de Combikaart. In het artikel kan ik overigens niet vinden hoe het precies zit met het niet hernummeren van N400+-wegen als die een belangrijkere status in het netwerk krijgen. In mijn scriptie heb ik daar wel een zin over opgenomen, maar er geen bronvermelding bij gezet. Misschien dat ik dat dan mondeling heb vernomen van de secretaris van de werkgroep PRN, die ook het betreffende artikel in Verkeerskunde heeft geschreven.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 21 jun 2012, 19:54

Kaaiman schreef:In het artikel kan ik overigens niet vinden hoe het precies zit met het niet hernummeren van N400+-wegen als die een belangrijkere status in het netwerk krijgen.
Ik heb er daarnet ook even naar gezocht. Ik meende namelijk dat ik het in het rapport van de commissie Drogx Droog heb gelezen, maar daar kon ik het niet in terugvinden. Wellicht dat het dan ergens in de archieven van de WHW staat, maar daar heb ik nu geen zin in om die door te nemen, aangezien het veel te veel pagina's zijn en ze niet doorzoekbaar zijn op woorden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 10 jul 2012, 17:18

Kaaiman schreef:Toezeggingen/geïnteresseerden voor een Combikaartposter tot nu toe (bijgewerkt 20 juni, 21:35):
  1. captain007
  2. doorn
  3. Juerd
  4. Mark
  5. mhkamp
  6. nederland24
  7. sirdanilot
Gezien het geringe animo gaat een nieuwe druk van de Combikaart voorlopig niet door. Helaas.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 11 jul 2012, 22:11

mavas schreef:
Kaaiman schreef:In het artikel kan ik overigens niet vinden hoe het precies zit met het niet hernummeren van N400+-wegen als die een belangrijkere status in het netwerk krijgen.
Ik heb er daarnet ook even naar gezocht. Ik meende namelijk dat ik het in het rapport van de commissie Drogx Droog heb gelezen, maar daar kon ik het niet in terugvinden. Wellicht dat het dan ergens in de archieven van de WHW staat, maar daar heb ik nu geen zin in om die door te nemen, aangezien het veel te veel pagina's zijn en ze niet doorzoekbaar zijn op woorden.
Het is wel een systematiek die al veel ouder is en waarschijnlijk uit de koker van de ANWB komt. Het is mij nog altijd een raadsel waarom er een taboe zou moeten zijn op het gebruik van tweecijferige nummers door provinciale wegbeheerders, anders dan dat er een gevaar voor dubbelnummering ontstaat. Als je er van uitgaat dat er één landelijke organisatie over wegnummers gaat dan is dit een niet ter zake doend argument lijkt mij en kan de fysieke verschijningsvorm van de weg een betere indicator zijn over het toe te kennen wegnummer. Per slot van rekening zijn de N 14 en de N 470, qua weg vrijwel vergelijkbaar, maar liggen qua nummering erg ver uit elkaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 12 jul 2012, 0:22

Vinny schreef:kan de fysieke verschijningsvorm van de weg een betere indicator zijn
Misschien stamt de wegnummerregel nog uit de tijd dat er nog veel wegen in aan- of ombouw waren. Zodat fysieke verschijningsvorm niets zei over belangrijkheid.
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 12 jul 2012, 10:18

Ik neem aan dat men gedacht heeft dat alle interregionale (meestal dus ook: lange) wegen Rijkswegen zouden zijn, waardoor korte nummers langeafstandsnummers zijn. Provinciale wegen zouden dan aanvullend zijn en meestal korter of rustiger, dus kon een 3-nummerig nummer volstaan.

Veel ooit geplande rijkswegen zijn nooit gebouwd (A21, A80), afgestoten (A52, A68, N41) of voor slechts een kort stukje gebouwd (A38, N14, N3), waardoor we nu eigenlijk veel 1-2 cijferige nummers onbenut laten.

Lange interregionale provinciale wegen als de N302 of N381 hebben nu eigenlijk een te lang nummer, vanwege een oud principe.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 22 jul 2012, 9:52

harry schreef:
Vinny schreef:kan de fysieke verschijningsvorm van de weg een betere indicator zijn
Misschien stamt de wegnummerregel nog uit de tijd dat er nog veel wegen in aan- of ombouw waren. Zodat fysieke verschijningsvorm niets zei over belangrijkheid.
De N 14 en de N 470 komen qua bewegwijzerd nummer ongeveer uit dezelfde periode, namelijk het begin van deze eeuw. En de N 381 dateert als nummer uit 1993. Toen was dat al heel lang een doorgaande weg met grotendeels autoweg status...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 28 sep 2012, 10:12

Kaaiman schreef:Toezeggingen/geïnteresseerden voor een Combikaartposter tot nu toe (bijgewerkt 20 juni, 21:35):
  1. captain007
  2. doorn
  3. Juerd
  4. Mark
  5. mhkamp
  6. nederland24
  7. sirdanilot
Hoewel ik eerder had aangegeven dat een bestelling er niet aan zit te komen, zie ik dat de prijzen inmiddels wat gewijzigd zijn.

100x A1-formaat:
  • 100 g glans: € 114
  • 135 g glans: € 134
  • 135 g mat: € 140

100x A2-formaat:
  • 100 g glans: € 63
  • 135 g glans: € 72
  • 135 g mat: € 78
Met andere woorden: met het eerder voorgestelde model* is een A2-poster wel mogelijk. Als de mensen in het bovenstaande rijtje nog steeds interesse hebben (plus mijzelf), zouden 100 A2-kaarten voor € 7,90 besteld kunnen worden (100-grams papier). Met dikker papier (135 g) wordt dat € 9,00 per persoon. Elke sponsor heeft dan dus recht op 12 kaarten.

Voor A1-formaat blijven de kosten boven de € 10 uitkomen, namelijk € 14,25 p.p. (100 g) of € 16,75 (135 g). Dat is dus bij gelijke animo nog steeds buiten budget.

* Het model:
Het totaalbedrag wordt gedeeld door het aantal sponsors. Elke sponsor legt hetzelfde bedrag in met een maximum van € 10.
De 100 bestelde posters worden verdeeld onder de sponsors, zodat iedere sponsor een eigen exemplaar heeft en nog een aantal om weg te geven.

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » vr 28 sep 2012, 12:17

In A2 heb ik geen interesse. Dat degradeert de combikaart tot een versiering; op A1-formaat kun je tenminste genieten van de vele details.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 29 sep 2012, 12:19

In een A2 heb ik nog gewoon interesse :)

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » za 29 sep 2012, 16:56

In wat Juerd zegt over de A2 ben ik het wel gedeeltelijk mee eens, ik zou alleen niet weten waar ik een A1 kwijt zou moeten.
Dus een A2 is prima.

Ties
autoweg

Bericht door Ties » za 29 sep 2012, 17:36

Ik wil wel meedoen, mits de poster op A1-formaat wordt gedrukt ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 29 sep 2012, 19:40

Als de A74 er ook al op staat, dan wil ik best wel meedoen aan een A1-formaat.
In een A2-formaat heb ik geen interesse.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 30 sep 2012, 11:08

Ik ben het eens met Juerd (en René).

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 30 sep 2012, 11:17

Toezeggingen/geïnteresseerden voor een Combikaartposter tot nu toe (bijgewerkt 30 september, 11:30):
  1. captain007
  2. doorn
  3. Juerd (A1)
  4. Kaaiman
  5. Mark (A1)
  6. mhkamp
  7. nederland24
  8. Rene (A1)
  9. sirdanilot

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 30 sep 2012, 11:19

^^ Wel knap dat je die lijst hebt bijgewerkt om 11:30 terwijl je hem om 11:17 post :mrgreen:

Ties
autoweg

Bericht door Ties » zo 30 sep 2012, 19:08

Kaaiman schreef:Toezeggingen/geïnteresseerden voor een Combikaartposter tot nu toe (bijgewerkt 30 september, 11:30):
  1. captain007
  2. doorn
  3. Juerd (A1)
  4. Kaaiman
  5. Mark (A1)
  6. mhkamp
  7. nederland24
  8. Rene (A1)
  9. sirdanilot
Euhhm...
Ties schreef:Ik wil wel meedoen, mits de poster op A1-formaat wordt gedrukt ;)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 01 okt 2012, 12:58

*Kuch*

Toezeggingen/geïnteresseerden voor een Combikaartposter tot nu toe (bijgewerkt 2 oktober, 12:45):
  1. captain007
  2. doorn
  3. harry?
  4. Juerd (A1)
  5. Kaaiman
  6. Mark (A1)
  7. mhkamp (A1)
  8. nederland24
  9. Rene (A1)
  10. sirdanilot
  11. Ties (A1)
€ 114 / 10 sponsors = € 11,40 per sponsor, dus nog net niet binnen budget. Met één persoon erbij zitten we onder het maximumbedrag van € 10 per persoon, namelijk € 9,50.

Overigens zal het de eerste versie van 2013 zijn die gedrukt zal worden, al dan niet een speciale uitgave die ietsje vooruitloopt op zaken die in het verloop van 2013 nog gereed moeten komen, zoals de A5 (viaduct) en KP Coenplein-Zuid en evt. wat ecoducten. Maar dat hangt ook een beetje van de voorkeur van de sponsoren af: actueel kloppend of toekomstvast(er)?
Laatst gewijzigd door Kaaiman op di 02 okt 2012, 12:49, 2 keer totaal gewijzigd.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 01 okt 2012, 13:13

^^ Het idee van een toekomstvastere versie zie ik wel zitten. Dan heb je niet meteen het idee dat je na enkele maanden al achter de feiten aan loopt :)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 01 okt 2012, 13:34

Inderdaad, toekomstvaster zou beter zijn.

Wellicht zelfs een idee om tracé's, die in 2013 in aanleg zijn of in aanleg komen, er ook in een grijze tint op te zetten ?
Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan de A4 Midden-Delfland, de A4 Steenbergen en de A9 omlegging Badhoevedorp.

Tenslotte de vraag of je laatste versie de juiste kleur heeft op de A10-zuid.
Op mijn huidige A1-plaat aan de muur is die rood, maar als onderdeel van de E19 hoop ik dat die op de volgende gedrukte versie groen is.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 01 okt 2012, 13:40

Als je wegen die nu in aanbouw zijn nou in stippellijn o.i.d. erop zet... Waarmee je overigens niet te voorbarig moet zijn, want plannen willen nog wel eens sneuvelen.

Ik wacht nog even tot er meer mensen zijn die het willen bestellen. 10 euro is wel zo een beetje mijn grens, ik ben ook maar een student !