Infrastructuur in Rotterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Thom
woonerf

Re: Infrastructuur in Rotterdam

Bericht door Thom » wo 19 aug 2020, 13:45

Momenteel worden de Posthumalaan en de Veemstraat heringericht vanwege de aanleg van een nieuwe keerlus voor de tram. 18-7 een fotoreportage gemaakt, zie hiervoor de spoiler. Ik hoop binnenkort weer een reportage te kunnen maken.
Afbeelding
SPOILER: TOON

We beginnen op de Hillelaan
Afbeelding

Afbeelding

Bestemmingsverkeer kan hier keren
Afbeelding

Het begin van de Posthumalaan
Afbeelding

Tijdelijk de rijbaan voor het verkeer van N :arrow: Z
Afbeelding

Ter hoogte van het Ichthushof gaat het verkeer weer naar de andere rijbaan
Afbeelding
Afbeelding

Kruispunt met de Veemstraat
Afbeelding
Afbeelding

Vlakbij het Wilhelminaplein
Afbeelding

Lekker rustig
Afbeelding

Omleiding voor het fietsverkeer
Afbeelding

Dit tramspoor wordt doorgetrokken naar de Veemstraat en Laan op Zuid.
Afbeelding

Parkeerterrein
Afbeelding

Veemstraat gezien vanaf de Laan op Zuid
Afbeelding

Lekker rustig op de LoZ
Afbeelding
Afbeelding

Veemstraat
Afbeelding
Vraag; in de periode van 2018 t/m nu heb ik erg veel foto's gemaakt rond het project van de Coolsingel. Zal ik hier een apart onderwerp van maken of alles in dit draadje plaatsen? (als er interesse voor is?)
Beginner op dit forum

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 19 aug 2020, 13:55

^^ In een spoiler in deze draad, zou ik persoonlijk zeggen. Kijkend naar deze keerlus: de gemeente maakt aardig reclame voor zichzelf, met uitleg waarom dit zo'n mooi project is. Zie ik in Amsterdam (toch woestijn als het om bouw van infra gaat) nou nooit, terwijl ik het wel een positieve boodschap vindt van het slag "your tax money at work".

MaartenE
stadsweg

Bericht door MaartenE » wo 19 aug 2020, 13:58

^^
Doet mij een beetje denken aan die borden die een tijd lang in Vlaanderen stonden voor infra met ook het bedrag wat eraan uitgegeven wordt.
Ben stiekum wel benieuwd wat daar de gedachtegang achter was, maar goed, dat is :offtopic: .

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » wo 19 aug 2020, 14:26

Thom schreef:
wo 19 aug 2020, 13:45
Vraag; in de periode van 2018 t/m nu heb ik erg veel foto's gemaakt rond het project van de Coolsingel. Zal ik hier een apart onderwerp van maken of alles in dit draadje plaatsen? (als er interesse voor is?)
Ik zou je foto's wel iets verkleinen voor je ze upload. Ze zijn nu 3MB+ per stuk, voor onze mobiele gebruikers niet altijd fijn :top:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 19 aug 2020, 15:24

^^ Eens. In zoverre is het gebruiken van een platform als Flickr toch niet onhandig. Je laadt ze daar op vol formaat naartoe, plaatst hier zonder moeite op formaat 1024x768 en geeft automatisch links voor wie voor meer detail het volledige formaat wil zien.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 19 aug 2020, 15:31

Pino schreef:
wo 19 aug 2020, 13:55
^^ In een spoiler in deze draad, zou ik persoonlijk zeggen. Kijkend naar deze keerlus: de gemeente maakt aardig reclame voor zichzelf, met uitleg waarom dit zo'n mooi project is. Zie ik in Amsterdam (toch woestijn als het om bouw van infra gaat) nou nooit, terwijl ik het wel een positieve boodschap vindt van het slag "your tax money at work".
Ze weten in Rotterdam inderdaad mooi te verkopen wat het project oplevert: Wat de borden niet vermelden is het verdwijnen van rijstroken voor autoverkeer ;)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 19 aug 2020, 16:02

Thom schreef:
wo 19 aug 2020, 13:45
Momenteel worden de Posthumalaan en de Veemstraat heringericht vanwege de aanleg van een nieuwe keerlus voor de tram. 18-7 een fotoreportage gemaakt, zie hiervoor de spoiler. Ik hoop binnenkort weer een reportage te kunnen maken.
Afbeelding
Zouden ze door hebben dat in de website en projectomschrijving de h in Posthumalaan ontbreekt? In de titel van het bord klopt het wel.... :mrgreen:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 19 aug 2020, 16:22

Ik had het niet door, en dat terwijl ik toch meerdere malen langs dit bord fiets.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Thom
woonerf

Bericht door Thom » wo 19 aug 2020, 16:36

Ze weten in Rotterdam inderdaad mooi te verkopen wat het project oplevert: Wat de borden niet vermelden is het verdwijnen van rijstroken voor autoverkeer ;)
Die extra rijstrook op de Posthumalaan ri. de Hillelaan was volgens mij maar tijdelijk vanwege de afsluiting van de Maastunnel. Die strook is in juli 2016 aangelegd en in juli 2017 opengesteld.
Beginner op dit forum

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 21 aug 2020, 9:50

Correct, dat was om het extra verkeer via de Erasmusburg op te kunnen vangen. Ook verder richting de Maashaven waren er nog aanpassingen.

2 foto's van boven af van de huidige situatie. Eerst de slinger van verkeer vanaf de Erasmusbrug/Wilhelminaplein (je moet niet teveel links rijden!), en daarna de Posthumalaan nu, inclusief bouw van het tramspoor.
Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » za 22 aug 2020, 11:51

Pino schreef:
wo 19 aug 2020, 13:55
Nadat het project tig keer is uitgesteld ja :rofl2: .
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » di 25 aug 2020, 9:29

Beschouwingen van een Amerikaan op de infrastructuur in Rotterdam ("the City Rebuilt for Cars") inclusief de geplande veranderingen:
Link

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » ma 14 sep 2020, 14:40

AD.nl schreef:Erasmusbrug nog dagen dicht na instorten bovenleiding: ‘Het is overal ontzettend druk nu’
Ik ben benieuwd wat voor een verkeerschaos dit gaat opleveren in de spits de komende dagen.

H.
dorpsstraat

Bericht door H. » ma 14 sep 2020, 15:18

^^

Vooralsnog lijkt het mee te vallen. De Willemsbrug en de Maastunnel hebben aardig wat capaciteit. Daarnaast was de route in noordelijke richting al deels onderbroken door de (in de posts hierboven benoemde) werkzaamheden aan de Posthumalaan.

Voor trampassagiers is het even vervelend om over te moeten stappen op de metro.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » di 15 sep 2020, 9:22

De brug is weer geopend voor al het verkeer, behalve de trams.
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

Thom
woonerf

Bericht door Thom » wo 30 sep 2020, 15:01

Vorige week woensdag weer een reportage gemaakt van het project Posthumalaan. Foto's in de spoiler.

Afbeelding

Afbeelding

Lezen blijft moeilijk :facepalm:
Afbeelding

Afbeelding

Nieuw asfalt
Afbeelding

Afbeelding

Veemstraat, deze staat in de planning voor half november 2020 tot eind januari 2021.
Afbeelding

Beginner op dit forum

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 01 okt 2020, 7:56

Thom schreef:
wo 30 sep 2020, 15:01
Vorige week woensdag weer een reportage gemaakt van het project Posthumalaan.
En hier wat foto's vanuit de hoogte:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

H.
dorpsstraat

Bericht door H. » do 01 okt 2020, 11:13

Ik had gehoopt dat hier de opstelvakken richting Wilhelminapier en richting Erasmusbrug wel wat zouden worden verlengd, maar die blijven zo te zien de oude lengte.

nvanleijden
zandpaadje

Bericht door nvanleijden » do 01 okt 2020, 13:50

Het lijkt erop dat het verderop toch al eerder verdubbeld naar 2 rijstroken richting de Hilledijk, terwijl de planning volgens mij was om alles weer terug te brengen naar 2x1. Of moet dit deel simpelweg nog aangepakt worden?

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 01 okt 2020, 14:05

Het is ook verdubbeld, dus nog voor de bocht naar rechts. Er ligt wel tijdelijke (gele) belijning, dus misschien verandert dat nog.

Thom
woonerf

Bericht door Thom » do 01 okt 2020, 15:42

Gezien het ontwerp van de gemeente denk ik dat de situatie tijdelijk is en nog aangepakt gaat worden. Of ze hebben het ontwerp aangepast want die slinger naar links richting de 'oude' rijbanen van de Posthumalaan/Hillelaan staan niet in het ontwerp.
Afbeelding
Bron: https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/posthumalaan/

Deze foto heb ik vorige week gemaakt vanuit de metro.
Afbeelding
Beginner op dit forum

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 01 okt 2020, 15:49

Op dit foto lijkt de rechter rijstrook (voor de kijkers links) niet in gebruik te zijn, maar gisteren was dat dus wel zo.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 08 okt 2020, 18:44

De Posthumalaan was gisteren weer in beide richtingen open.

Thom
woonerf

Bericht door Thom » di 13 okt 2020, 16:46

Afgelopen zaterdag weer even gekeken op de Posthumalaan. Ze zijn nu ook begonnen op de Laan op Zuid westzijde. Foto's staan in de spoiler.

Afbeelding

De traptreden vind ik hier wat aan de kleine kant. Denk dan veel mensen gebruik gaan maken van de hellingbaan op de vorige foto.
Afbeelding

De eerder besproken slinger lijkt toch blijvend te zijn. Ben benieuwd waarom ze van het ontwerp hebben afweken.
Afbeelding

Afbeelding

Hier moet zo te zien de paal voor de bovenleiding nog verplaatst worden.
Afbeelding

En hier de stoeprand nog verlaagd.
Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte nog twee foto's van het kruispunt Laan op Zuid/Veemstraat
Afbeelding
Afbeelding
Beginner op dit forum

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 13 okt 2020, 17:15

Klopt, die is dicht. Vanaf volgende week is er voor een periode van een maand geen tramverkeer mogelijk op het Wilhelminaplein en de Laan op Zuid ivm de werkzaamheden aan het tramspoor en de aansluiting van de tramlus.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 15 okt 2020, 14:14

Ter hoogte van het Wilhelminaplein.
Afbeelding

Thom
woonerf

Bericht door Thom » za 17 okt 2020, 14:19

^^ En evengoed nog mensen die daar oversteken. Het staat toch duidelijk aangegeven. :facepalm:
Afbeelding
Beginner op dit forum

fleppenstein
stadsweg

Bericht door fleppenstein » zo 18 okt 2020, 12:41

^^
Maar dan niet de moeite nemen om de voetgangerslichten even met een blauwe zak af te plakken ??

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 22 okt 2020, 9:52

Thom schreef:
za 17 okt 2020, 14:19
En evengoed nog mensen die daar oversteken. Het staat toch duidelijk aangegeven. :facepalm:
Ik maakte gisteren nog een foto van bovenaf van het Wilhelminaplein.
Afbeelding

Pas toen ik beter naar de foto keek zag ik dit detail: Iemand die heel hard moet rennen bij de illegale oversteek, omdat autoverkeer groen kreeg :D
Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 22 okt 2020, 12:37

Thom schreef:
za 17 okt 2020, 14:19
En evengoed nog mensen die daar oversteken. Het staat toch duidelijk aangegeven.
Ik vind het niet duidelijk. Voetgangers moeten kennelijk links en rechts. Waarheen dan? Hoe komen ze aan de overkant?
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.