Haarlem en omgeving

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Re: Haarlem en omgeving

Bericht door mavas » wo 13 dec 2017, 14:23

Rene schreef:
do 29 dec 2016, 12:15
Allemaal zinloos zolang het smalle wegvak Buitenrustlaan-Kamperlaan blijft zoals het nu is.
Het lijkt me een goed idee om eventuele verbeteringen in de doorstroming N205 in Haarlem breder te bezien.
In mijn optiek moet er een "rotonde" komen met 2-strooks éénrichtingverkeer op de route Spaarnebruggen - Rustenburgerlaan --> Frederikspark --> Wagenweg --> Florapark --> Paviljoenstraat --> Kamperlaan --> Buitenrustlaan - Spaarnebruggen. Waarbij de tussenliggende noord-zuid straten (waaronder de Dreef) voor het autoverkeer wordt geknipt. Alleen met een dergelijke verkeerscirculatie bij de Kleine Hout zijn aanpassingen aan het kruispunt Schipholweg/Amerikaweg/Bernhardlaan ècht zinvol.
Deze maatregel is onderzocht in het kader van de Studie Noordwestkant Amsterdam. Zie pagina 126 van het document: https://www.mirtnowa.nl/Over+NowA/Proje ... dnv=902513
De kosten liggen op circa 19 miljoen euro (!). De maatregel levert een geringe afname op van de voertuigverliesuren en is dus niet echt kansrijk te noemen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
4x5 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 13 dec 2017, 21:19

RH9 kost 18,6 miljoen op bladzijde 126 en 165, maar op bladzijde 63 slechts 3 ton.
Ook moest er zonodig een volstrekt onzinnige DRIP bij, ja dat jaagt de kosten wel nodeloos op.
Plus dat ik me afvraag wat men er allemaal onder gedumpt heeft. Als het regulier vervangen van de oude VRI's en het oude asfalt ook hieronder gestopt is, dan is het geen eerlijke vergelijk. Het effect kun je ook bereiken als je een aantal VRI's helemaal opruimt, een paar middeneilanden dicht tegelt, een paar hekken plaatst, en de markering en borden aanpast. In dat licht bezien is die bijna 19 miljoen volledig bespottelijk.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

mavas
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mavas » do 22 mar 2018, 12:01

GroenLinks is in Haarlem de grootste partij geworden. Dat zal niet veel goeds betekenen voor de automobiliteit :(
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 22 mar 2018, 12:15

^^ Dat geldt voor meer steden waar ze de grootste zijn geworden of gebleven: Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Nijmegen, Delft en nog een paar meen ik. :|

Rein
2x2 autosnelweg

Bericht door Rein » do 22 mar 2018, 13:16

Met de (auto)mobiliteit is het al vrij dramatisch gesteld en veel beter zal het er ook niet op worden verwacht ik. Mijn collega's uit die hoek hoor ik geregeld klagen over het feit dat ze 's ochtends de stad niet uit kunnen en ook 's avonds de stad in is geen pretje.

Ik woon er relatief vlak bij, maar kom er om voornoemde reden (en daarbij ook de parkeertarieven etc) zeer weinig.

Rein
2x2 autosnelweg

Bericht door Rein » do 24 mei 2018, 19:25

De provincie Noord-Holland heeft bezwaar gemaakt tegen de gemeente Heemstede om de komgrens bij de N201 190 meter op te schuiven. Zie hier. Reden dat de gemeente de komgrens wil opschuiven is dat met een lagere Vmax er geen geluidswerende maatregelen hoeven te worden getroffen bij een nieuwbouwproject. De provincie is tegen de verschuiving van de komgrens vanwege de beperking die dat oplevert voor de doorstroming. Mij lijkt het vooral een principieel punt van de provincie te zijn. Overigens is de gemeente Haarlem een paar kilometer verderop eenzelfde soort verschuiving van de komgrens van plan nabij de N205. Ben benieuwd of de provincie ook deze wil tegenhouden.

mavas
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mavas » do 24 mei 2018, 19:50

Volgens mij spelen beide problemen tegelijk op de N201 en de N205: https://ibabsonline.eu/LijstDetails.asp ... earchtext=
Ik las daarin:
Vraag 4:
Is het college met ons van mening dat vanuit het oogpunt van woonklimaat en woonomgeving minder geluidshinder de voorkeur verdient boven maatregelen als geluidsschermen en ramen die niet open kunnen?
Antwoord 4:
Deze vraag kan in zijn algemeenheid niet met ja of nee worden beantwoord. Elke situatie dient op zich te worden beoordeeld. Tegengaan van geluidshinder kan door inzet van verschillende maatregelen. Verlaging van de snelheid op de weg is een passende maatregel als het aannemelijk is dat deze snelheid gereden gaat worden. Dit kan een (ingrijpende) aanpassing van de inrichting van de weg noodzakelijk maken. In de afweging wordt gekeken naar aspecten als het wegprofiel en wegcategorisering, de verkeersintensiteit en doorstroming, alsook de geloofwaardigheid van de maximumsnelheid en mogelijkheden tot handhaving. Bij zo’n afweging worden ook de kosten van de maatregelen vergeleken. Een gezond leef- en woonklimaat voor de toekomstige bewoners is een belangrijke doelstelling. Voorzieningen aan de woningen (dove gevel of vliesgevel) of geluidsmaatregelen in het plangebied (bijvoorbeeld een geluidsscherm) kunnen uiteindelijk de voorkeur genieten boven aanpassing van de weg.
Lijkt mij zeer goed onderbouwd antwoord. De provincie kijkt dus niet zoals veel gemeentes vaak doen, puur naar verlagen van de snelheid, maar meer naar wat dat voor de weggebruiker betekent.

Sinds vandaag is de Dreef weer voor autoverkeer geopend. De kruising N205-Dreef is nu de laatste fase ingegaan.

mavas
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mavas » za 08 sep 2018, 15:34

Na meer dan een jaar vergaderen, burgerparticipatie en onderzoeken is het Actieplan verkeersdruk Heemstede definitief geworden. Conclusie: Er gebeurt niks. :rofl2:

Aanbevelingen zijn meer openbaar vervoer en stimuleren van de fiets om het doorgaand verkeer te verminderen.
https://www.haarlemsdagblad.nl/haarlem- ... -heemstede

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 08 sep 2018, 17:03

^^ Dat zal inderdaad wel helpen :emo:

Haarlem-Heemstede is nu al één van de meest dramatische regio’s van het land als het om de doorstroming gaat, en dat blijft dus nog wel vele jaren zo.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mavas
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mavas » za 08 sep 2018, 17:16

Dat kun je wel zeggen ja. Ik kan me ook geen projecten op korte of lange termijn voor de geest halen die uitgevoerd gaan worden om de doorstroming te verbeteren. Het blijft echt pappen en nathouden. Ondertussen neemt het aantal inwoners in de regio nog steeds toe, door kleine verdichting waardoor het aantal verkeersbewegingen nog steeds toeneemt.

Kaaiman
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Kaaiman » za 08 sep 2018, 22:04

^^ Alleen de Kennemertunnel (rechtstreekse verbinding Westelijke Randweg N208 - Schipholweg N205) op lange termijn schiet me zo te binnen. Maar dat plan is nog slechts een vaag voorstel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Kaaimans Combikaart van Nederland • overzichtskaart van Nederlandse wegen
Atlantis • forum voor geofictie

mavas
2x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door mavas » za 08 sep 2018, 22:17

Dat bedoel ik, nog nergens concrete plannen.

Rein
2x2 autosnelweg

Bericht door Rein » za 08 sep 2018, 22:23

Met het huidige college en de samenstelling van de gemeenteraad mag je de komende jaren ook geen concrete wegenplannen verwachten vrees ik.

Plaats reactie