oplossing verkeer Boompjes/Maasboulevard Rotterdam? idee...

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 jul 2005, 12:20

Is dat niet zo'n veiligheidsmaatregel, geen 2 rijrichtingen per buis, meer vluchtgangen etc.?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 11 jul 2005, 12:37

De nieuwe tunnelwet wordt naar verwachting op 1-5-2006 ingevoerd.
Waarbij Nederland nu al heeft aangekondigd strengere regels te zullen gaan hanteren dan Europa ons gaat opleggen. Dus maak je borst maar nat.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 11 jul 2005, 12:42

René schreef:Waarbij Nederland nu al heeft aangekondigd strengere regels te zullen gaan hanteren dan Europa ons gaat opleggen.
Uiteraard: het beste jongetje van de klas hè? :roll:
Donateur Vereniging Wegenforum

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 11 jul 2005, 13:44

hmmm, weer een extra blok aan het been bij de ontwikkeling van tunnels....
wie op de wegenwacht, wacht het langst

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 12 sep 2005, 23:47

Afbeelding

Afbeelding

zoiets dus

Bart71298
stadsweg

Bericht door Bart71298 » di 13 sep 2005, 15:49

Afbeelding

:P

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 13 sep 2005, 16:00

Haha, dat heeft ja vast een hoop tijd gekost om dit in elkaar te draaien. Maar zo is het een leuke foto geworden :toppie:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 13 sep 2005, 16:23

Palance schreef:Haha, dat heeft ja vast een hoop tijd gekost om dit in elkaar te draaien. Maar zo is het een leuke foto geworden :toppie:
Absoluut mooi werk !!! Jammer dat het Strand aan de Maas niet meer op dat stuk Boompjes ligt, maar tegenwoordig aan het Leuvehoofd. Bovendien zie ik de Boompjes-tunnel liever een stukje terug beginnen, en wel precies op het Leuvehoofd. Dan trouwens meteen maar even die Duitse borden vervangen door Nederlandse 8-)

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 13 sep 2005, 17:42

Prachtig gedaan! :D

Bart71298
stadsweg

Bericht door Bart71298 » wo 14 sep 2005, 11:31

Bovendien zie ik de Boompjes-tunnel liever een stukje terug beginnen, en wel precies op het Leuvehoofd.
Zo iets?

Afbeelding

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » wo 14 sep 2005, 20:37

ziet er mooi uit!

snelwegracer
autoweg

Bericht door snelwegracer » wo 14 sep 2005, 20:43

Het ziet er zeer goed uit goed gedaan. :top:
Neem eens een kijkje op mijn forum 8-) Het forum over Transporttycoon. :).

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 14 sep 2005, 20:47

Aan de gebouwen die staan ingetekend op de Wilhelminakade is goed te zien dat dit een behoorlijk oud plan is...

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » wo 14 sep 2005, 21:40

volgens mij is die tunnel pas pas ingetekent, met paint ofzo. Die impressie is volgens mij voor de Erasmusbrug en de Kop van zuid uit 1994 of iets dergelijks. we kunnen het Bart zelf vragen. :)

Bart71298
stadsweg

Bericht door Bart71298 » do 15 sep 2005, 8:26

praatpaal schreef:volgens mij is die tunnel pas pas ingetekent, met paint ofzo. Die impressie is volgens mij voor de Erasmusbrug en de Kop van zuid uit 1994 of iets dergelijks. we kunnen het Bart zelf vragen. :)
Yep, maar het was het enige basisplaatje van die plek die ik even snel op internet kon vinden. Tunnelbakje en wat bomen en gras toegevoegd. Zag overigens pas later dat je de tunnel verder door wilde trekken naar het westen. Eens kijken of ik snel een plaatje van de westzeedijk kan vinden :)

Origineel: http://www.rotterdammers.nl/rivier/afbe ... Eras01.jpg

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 16 sep 2005, 20:19

;)

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » vr 16 sep 2005, 22:43

Bart71298 schreef:
Bovendien zie ik de Boompjes-tunnel liever een stukje terug beginnen, en wel precies op het Leuvehoofd.
Zo iets?

Afbeelding

Erm... stel brug gaat open... dan hoop ik niet in de file in de tunne te staan... uche uche...

Nee trek dan maar door to vasteland...
It aint over 'till it's over...

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 18 sep 2005, 14:45

Schitterende plaatjes! Ik zou zeggen: maak er eens een presentatie van en dien die bij de Gemeente Rotterdam in. Vergeet daarbij niet te vermelden dat deze oplossing o.a. absoluut bijdraagt aan een beter leefklimaat in de stad: een grote afname van de luchtvervuiling. Wijs ook op andere steden: Düsseldorf (Rheinufertunnel), Köln (idem) en in ons land Maastricht. Ik ben eigenlijk best benieuwd naar de reactie van de gemeente!

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » zo 18 sep 2005, 21:42

het plan wat ik in het begin voorstelde, is misschien groots('Little dig'), maar zeker een grote bijdrage voor de stad. Het lijkt me fantastisch met alle op-en afritten in de tunnel. Zo heb je geen probleem om voor de brug in de tunnel stil te staan, want mijn versie is er een die doorgetrokken is ten westen van het kruispunt. Wel moet er een oopossing gezocht worden voor de waterkeringfunctie van de Boompjes, maar dat kan met een beetje creativiteit opgelost worden. :)

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 11 okt 2005, 18:38

’Tijd voor grote ingrepen in Rotterdam’

ROTTERDAM - Wie van de drie? De aanpak van de Pleinweg, een kap over de ’s-Gravendijkwal of toch een tunnel onder de Maasboulevard?

Afbeelding

Een schets van de tunnel onder de Boompjes.

Het zijn Rotterdamse megaprojecten, die elk 200 à 300 miljoen euro kosten. Slechts één kan worden uitgevoerd. Het stadsbestuur moet niet te lang wachten. Knopen moeten worden gehakt, het liefst voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2006.

Het is het oordeel van Vincent Roozen. De directeur van de dienst Stedebouw en Volkshuisvesting (dS+V) is dan ook de aanjager van het onderzoek naar ondertunneling van de Maasboulevard dat zijn dienst in opdracht van de raad uitvoert. Het plan komt van de VVD-fractie na een werkbezoek aan de boulevardtunnel van Düsseldorf.

Tegelijkertijd bestaat het plan om de tunneltraverse van de ’s-Gravendijkwal te bedekken met een park of een groenstrook. Een ’tunnel’ op het traject Oldegaarde-Maastunnel zou de verkeersopstoppingen op de Pleinweg kunnen verhelpen.

Roozen: ,,Rotterdam is rijp voor grote ingrepen in de stad. Voor forse investeringen die wat lef vragen. Maar bij dit soort projecten moet een groot deel uit onze eigen, gemeentelijke pot komen. Drie plannen is niet haalbaar. Eén wel.’’

Roozen wil dat dít college zich samen met de volgende coalitie op één optie vastlegt. ,,Het zijn verschillende keuzes. Bij de de Pleinweg gaat het om een verkeersprobleem. Het plan voor de ’s-Gravendijkwal moet omringende wijken uit het slop halen. Bij de Maasboulevard denk je aan flaneren langs het water.’’

D aarbij kosten onderzoeken als deze veel tijd en al snel ’tien- tot honderdduizend euro’ volgens de directeur: ,,Dit college blinkt uit in de inzet van het ambtelijk apparaat. Anderzijds durft het wel grote hoeveelheden stedelijk geld te investeren.’’

Wethouder Marco Pastors (Fysieke Infrastructuur) laat via een woordvoerder weten eerst de uitkomst van de onderzoeken af te wachten. ,,Maar de wethouder vindt het wel prettig aan de Maas zoals het nu is.’’
Hier stond het:
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article33222.ece

Leuk was ook dat in de krant (AD/Rotterdams Dagblad) ook verwezen werd naar dit forum! Renee weer helemaal blij ;)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 11 okt 2005, 18:44

Leuk leuk, ik had al zoiets opgevangen :)
Ik zie alleen die verwijzing naar het forum niet staan?

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » di 11 okt 2005, 19:20

praatpaal schreef:

ROTTERDAM - Wie van de drie? De aanpak van de Pleinweg, een kap over de ’s-Gravendijkwal of toch een tunnel onder de Maasboulevard?

Afbeelding

Een schets van de tunnel onder de Boompjes.

Het zijn Rotterdamse megaprojecten, die elk 200 à 300 miljoen euro kosten. Slechts één kan worden uitgevoerd. Het stadsbestuur moet niet te lang wachten. Knopen moeten worden gehakt, het liefst voor de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2006.

Het is het oordeel van Vincent Roozen. De directeur van de dienst Stedebouw en Volkshuisvesting (dS+V) is dan ook de aanjager van het onderzoek naar ondertunneling van de Maasboulevard dat zijn dienst in opdracht van de raad uitvoert. Het plan komt van de VVD-fractie na een werkbezoek aan de boulevardtunnel van Düsseldorf.

Tegelijkertijd bestaat het plan om de tunneltraverse van de ’s-Gravendijkwal te bedekken met een park of een groenstrook. Een ’tunnel’ op het traject Oldegaarde-Maastunnel zou de verkeersopstoppingen op de Pleinweg kunnen verhelpen.

Roozen: ,,Rotterdam is rijp voor grote ingrepen in de stad. Voor forse investeringen die wat lef vragen. Maar bij dit soort projecten moet een groot deel uit onze eigen, gemeentelijke pot komen. Drie plannen is niet haalbaar. Eén wel.’’

Roozen wil dat dít college zich samen met de volgende coalitie op één optie vastlegt. ,,Het zijn verschillende keuzes. Bij de de Pleinweg gaat het om een verkeersprobleem. Het plan voor de ’s-Gravendijkwal moet omringende wijken uit het slop halen. Bij de Maasboulevard denk je aan flaneren langs het water.’’

D aarbij kosten onderzoeken als deze veel tijd en al snel ’tien- tot honderdduizend euro’ volgens de directeur: ,,Dit college blinkt uit in de inzet van het ambtelijk apparaat. Anderzijds durft het wel grote hoeveelheden stedelijk geld te investeren.’’

Wethouder Marco Pastors (Fysieke Infrastructuur) laat via een woordvoerder weten eerst de uitkomst van de onderzoeken af te wachten. ,,Maar de wethouder vindt het wel prettig aan de Maas zoals het nu is.’’
Hier stond het:
http://www.ad.nl/rotterdam/stad/article33222.ece

Leuk was ook dat in de krant (AD/Rotterdams Dagblad) ook verwezen werd naar dit forum! Renee weer helemaal blij ;)
Ben dan nog wel benieuwd hoe met de tunnel wil combineren met de Nieuwe Leuvebrug en de haven die deze brug overbrugt.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » di 11 okt 2005, 19:26

IQ[] schreef:Leuk leuk, ik had al zoiets opgevangen :)
naast dat stuk stonden er nog twee bladzijden apart over dat onderwerp in het krantje (!). Ik was ervoor gevraagd om er iets voor te schrijven. Helaas was ik aan de late kant dus ging het feest niet door :(. Daar stond de link naar dit forum overigens wel bij.

Ik hoop dat alledrie de projecten worden uitgevoerd, maar dan natuurlijk wel over een langere termijn. Allen hebben op hun manier een mooie en zeer grote toegevoegde waarde voor de stad. Wat betreft milieu, leefbaarheid en benutting van ruimte. Ik zou zeggen: 'Rotterdam, durf!' ;)

LennyKravitz
verkeersader

Bericht door LennyKravitz » wo 12 okt 2005, 2:51

praatpaal schreef:
IQ[] schreef:Leuk leuk, ik had al zoiets opgevangen :)
naast dat stuk stonden er nog twee bladzijden apart over dat onderwerp in het krantje (!). Ik was ervoor gevraagd om er iets voor te schrijven. Helaas was ik aan de late kant dus ging het feest niet door :(. Daar stond de link naar dit forum overigens wel bij.

Ik hoop dat alledrie de projecten worden uitgevoerd, maar dan natuurlijk wel over een langere termijn. Allen hebben op hun manier een mooie en zeer grote toegevoegde waarde voor de stad. Wat betreft milieu, leefbaarheid en benutting van ruimte. Ik zou zeggen: 'Rotterdam, durf!' ;)
Tsja... ik las van de week dat er maar voor 1 van de drie projecten geld was. De Maasboulevard is toch het kleinste probleem van de 3. De 's-Gravendijkwal overkappen ach... ook niet zo...

Nee als men moet kiezen, zal het wel het verbeteren van de verkeerssituatie van de Pleinweg wel worden...

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 14 okt 2005, 22:10

Tja. Persoonlijk kies ik voor ondertunneling van de Boompjes.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 16 okt 2005, 11:12

Op de site van het AD staat momenteel een poll met de vraag of de ondertunneling van de Boompjes een goed idee is.

Dit zijn de voorlopige resultaten:
Ondertunneling Boompjes
Ondertunneling van de Boompjes is een goed idee

Ja
69%
Nee
21%
Geen mening
10%
aantal stemmen: 616
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » zo 16 okt 2005, 20:09

LennyKravitz schreef: Tsja... ik las van de week dat er maar voor 1 van de drie projecten geld was. De Maasboulevard is toch het kleinste probleem van de 3. De 's-Gravendijkwal overkappen ach... ook niet zo...

Nee als men moet kiezen, zal het wel het verbeteren van de verkeerssituatie van de Pleinweg wel worden...

Daarbij kosten onderzoeken als deze veel tijd en al snel ’tien- tot honderdduizend euro’ volgens de directeur: ,,Dit college blinkt uit in de inzet van het ambtelijk apparaat. Anderzijds durft het wel grote hoeveelheden stedelijk geld te investeren.’’

Ja, ze kunnen niet in een keer alle drie worden gebouwd. Ik stel voor dat ze alledrie worden gerealisserd, zij het verspreid over een langere termijn, in volgorde van prioriteit en op basis van de speerpunten van de gemeenteraad. Alledrie zullen ze een enorme verbetering zijn voor de leefbaarheid in de stad. Daarmee zullen bij het gebied aan de maas ( de Boompjes) bijvoorbeeld nieuwe kansen voor de stad ontstaan die van belang zijn voor de stad. De andere plannen zullen de vitaliteit in de wijken weer teruggeven. Bij de 's -Gravendijkwal is dat nu het meest noodzakelijk. Maar de situatie rond de pleinweg moet ook op termijn aangepakt worden. Alles realiseren, maar niet allemaal te tegelijk dus.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 17 okt 2005, 10:57

Dat de gemeente Rotterdam nu toch aan onder meer ondertunneling van de Maasboulevard / Boompjes denkt: in hoeverre is dat plan bij hen ontstaan na lezing van het plan van Praatpaal? ;)

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » ma 17 okt 2005, 12:20

niet, mijn plan is niet aan de orde gekomen, hoewel ze mij er wel voor hebben gevraagd. Het ging vooral over het algemene plan tot ondertunneling van de Boompjes/Maasboulevard :D