Ganzedijk uitgesnaterd ?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Ganzedijk uitgesnaterd ?

Bericht door Rene » di 26 feb 2008, 23:51

[url=http://www.nu.nl/news/1452576/12/Gronings_spookdorp_van_de_kaart.html]nu.nl[/url] (26-2-2008) schreef:Gronings spookdorp van de kaart

GANZEDIJK - Het Groningse spookdorp Ganzedijk wordt waarschijnlijk helemaal met de grond gelijk gemaakt. Alle zestig huur- en koopwoningen in Ganzedijk vallen dan ten prooi aan de slopershamer. Volgens de gemeente Reiderland, waar het gehucht onder valt, is er geen toekomst meer voor het dorp, dat al jaren kampt met ernstige leegstand. "Het beste is om Ganzedijk als samenleving te laten eindigen en terug te geven aan de natuur", zei wethouder Ruud Hietbrink dinsdag. De plannen om het volledige dorp tegen de vlakte te gooien, zijn afkomstig van de Koöperatieve Architectenwerkplaats in Groningen die in opdracht van de gemeente Reiderland onderzoek heeft gedaan naar de toekomst van het dorp. Volgens de onderzoekers is er voor het verpauperde dorp maar één oplossing: de slopershamer. Volgens Hietbrink is de kans groot dat het advies overgenomen wordt, maar kleven er nog wel wat haken en ogen aan. Vooral het bijkomende kostenplaatje vormt volgens hem een probleem. "Ongeveer de helft van de zestig woningen in Ganzedijk is particulier bezit. Dat betekent dat deze mensen moeten worden uitgekocht en daarvoor hebben we vooralsnog geen geld", zei hij. De sloop wordt in stappen uitgevoerd, zegt Hietbrink. Het zal volgens hem zeker enkele jaren duren voordat het hele dorp tegen de vlakte is. De kans dat er dan opnieuw huizen worden gebouwd, noemt hij uitgesloten. "Het gebied wordt bestemd voor de landbouw of de natuur."

De bewoners van het dorp, die maandag van de plannen op de hoogte zijn gebracht, hebben woedend gereageerd. "De schok is enorm", zegt Leo de Raad, voorzitter van de in allerijl opgerichte bewonerscommissie. "Dit dorp is één grote familie; het nieuws is ingeslagen als een bom." De commissie wil dan ook alles in het werk stellen om sloop te voorkomen en is druk bezig met een tegenvoorstel. "Ik weiger me te laten uitkopen", zegt dorpeling Fenna Freij, die al 27 jaar in een koopwoning in Ganzedijk woont. "Mijn twee kinderen zijn in dit dorp opgegroeid. Wat er ook gebeurt, mij krijgen ze niet weg."
Als je niet eens de lokale woningeigenaren gesproken hebt, hoe kun je dan als quasi-academisch clubje besluiten dat een compleet dorp maar van de kaart geveegd moet worden ? :shutup:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Ganzedijk uitgesnaterd ?

Bericht door Coen Tunnel » wo 27 feb 2008, 0:41

Je mag toch hopen dat ze in Groningen van de sloop van Oterdum en Heveskes hebben geleerd, maar nee hoor...

Een dorp is historisch zo gegroeid en hoe groot de problemen ook zijn, sloop lijkt mij niet de oplossing. Er spelen zoveel gevoelens, zoveel emoties en een dorp als Ganzendijk ligt niks in de weg, zoals dat met veel andere dorpen die gesloopt zijn of gesloopt worden vaak wel het geval is, vaak voor mindustrieuitbreiding.

Laat gewoon lekker staan en laat Ganzendijk zoals het is!De bevolking er niet bij betrekken is erg slecht.

kees
expressweg

Bericht door kees » wo 27 feb 2008, 10:16

Het lijkt wel alsof hier de Bossche overvaltechniek is gebruikt.
Gezien de ontwikkelingen in mijn woon- en werkplaats rond de opvang in Kruiskamp is gebleken dat dit weinig vruchten zal afwerpen: mensen gaan altijd op hun achterste benen staan als ze plompverloren wordt verteld dat ze huis en haard moeten verlaten.
Als de gemeente Reiderland nu eens een bijeenkomst had belegd en gevraagd hoe ze de leefbaarheid hadden kunnen vergroten (dichtgespijkerde panden als buren is ook niet alles lijkt mij, dan hadden ze veel meer kunnen bereiken.

Om de titel van dit topic aan te halen: volgens mij gaat het gesnater nu pas beginnen. En als ganzen bedreigd worden, gaan ze heel hard blazen met de nek vooruit.

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 27 feb 2008, 10:45

Tsjonge, en dan te bedenken dat men een paar plaggen verderop, in Finsterwolde, een groot nieuwbouwproject is gestart.... Kunnen die lege huizen niet als studentenhuisvesting voor de universiteit Groningen worden gebruikt? Zomaar een wild plan... ik heb ook geen idee of er een tekort is aan studentenhuisvesting in Groningen...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 feb 2008, 11:01

Ganzedijk ligt in de gemeente Reiderland. Dat ligt op meer dan 50 kilometer van Groningen, en ook niet vlak bij de spoorlijn Nieuweschans - Groningen. Niet echt handig voor studentenhuisvesting.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 27 feb 2008, 16:45

Chris schreef:Ganzedijk ligt in de gemeente Reiderland.
Yep, en vlakbij het gehucht "Hongerige Wolf"... Echt waar! :mrgreen:
Donateur Vereniging Wegenforum

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 feb 2008, 16:50

Ik ben daar zelfs eens geweest ;)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 27 feb 2008, 16:51

^^ Ik ook. Een paar boerderijen en een gemaal... :D
Donateur Vereniging Wegenforum

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 27 feb 2008, 16:55

Met 60 woonhuizen heb je geen dorp, maar een gehucht. 0,0 aan voorzieningen dus. Geen school, geen winkel, geen buurthuis, waarschijnlijk slecht OV. Wellicht een snackbar. Het is mij niet duidelijk waarom de koophuizen gesloopt zouden moeten worden overigens, zolang het geen bouwvallen zijn, tenzij er een enkele koopflat tussen rijtjeswoningen met huur zitten.

In Delfzijl zijn ook hele wijken gesloopt, omdat er een overmaat aan veel te kleine jaren-60 flats was, ooit gebouwd met het oog op de verwachte uitdijende havenstad...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 27 feb 2008, 18:18

Ik begrijp nog altijd niet waarom iemand ineens besluit dat een dorp maar in de weg staat :neenee:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 27 feb 2008, 19:20

^^ Het dorp staat niet in de weg.
Het is trouwens niet een historisch dorp. Meer een streek waar na WOII wat huizen zijn bijgebouwd om er een soort kom te krijgen.

Je zou het kunnen zien als een na-oorlogse (stads)wijk. Daarvan worden er ook tientallen gesloopt in bijvoorbeeld Amsterdam-West en Den Haag-Zuidwest. En in Delfzijl-Noord, zoals hier al genoemd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 feb 2008, 20:09

Hele hele dorp/gehucht bestaat uit jaren 50 en 60 bouw, zoals veel dorpen in Groningen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 27 feb 2008, 21:08

Ik zou gewoon een sterfhuisconstructie toepassen: zodra er een huis leeg komt: slopen. Het duurt een tijdje, maar na zo'n 10 jaar is het dorp echt wel leeg. Immers de meeste mensen gaan toch wel verhuizen op het moment dat ze vrijwel alleen overblijven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 27 feb 2008, 21:13

Nou, dat weet ik zo net niet. Als je van rust en ruimte houdt, dan is het natuurlijk wel lekker als je uitzicht juist wat toeneemt.
Dat maakt de koopwoningen juist weer aantrekkelijker.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 27 feb 2008, 21:22

En enkele kilometers verderop wordt de Blauwe Stad ontwikkeld, met allemaal dure woningen.
Dat heeft ergens iets dubbels.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 27 feb 2008, 21:26

^^ Volgens mij zegt dat niet zoveel. In veel steden worden oude wijken afgebroken terwijl er een Vinexwijk wordt aangelegd.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 28 feb 2008, 8:41

Het gebeurt in de Randstad zelden dat afgebroken woonwijken niet weer met huizen of kantoren worden volgebouwd (een klein stadsparkje daargelaten). Omdat de huidge gezinnen veel kleiner zijn (minder mensen per woning) en de grondbehoefte groter (tuintje, carport, geen bovenburen, etc) is het dus én herbouw én Vinexwijken.

De blauwe stad is bedoeld om de middenklasse uit Groningen-stad en omgeving aan te trekken, die én luxe wonen, én water/recreatue én voorzieningen (winkels, scholen) willen hebben. In het klein zijn er veel meer van dat soort projecten van wonen en water nabij een grotere kern (rietlanden Emmen, Meerwijk Hoogezand, nieuwbouw ten zuiden A7/Gasuniegebouw Groningen / Paterswoldemeer, etc, etc)

Een dorp in de middle of nowhere wordt nooit aantrekkelijk.

Veel landbouwregio's in Spanje en Frankrijk (met weinig te bieden voor de pensionado: geen bos, geen bergen, geen water, geen stad) hebben spookstadjes (spookgehuchten). Wel leuk (en beetje griezelig) om door zo'n volkomen verlaten dorp te lopen, met voornamelijk muren van huizen (daken zijn gesloopt of afgebroken).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 28 feb 2008, 10:16

Moet je eens in Wittenberge (Duitsland) of Delfzijl rondlopen. Dat zijn ware spooksteden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 28 feb 2008, 11:13

^^ Delfzijl is op dezelfde manier een "spookstad" als Amsterdam. Er zijn alleen bepaalde wijken die spookwijken zijn.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 01 mar 2008, 10:27

Deze manier van besluitvorming is niet goed, dat toont Den Bosch al wel aan. En waarom een heel dorp gesloopt zou moeten worden terwijl het niemand in de weg staat?

simon
autoweg

Bericht door simon » za 01 mar 2008, 12:01

Ontvolking... wat ik begrijp is dat de huurwoningen dringend aan renovatie toe zijn. De woningbouw heeft er weinig zin in om veel geld uit te geven aan renovatie als er geen huurders gevonden kunnen worden.

Dit is een beetje het probleem van de uithoeken van het land. Nadat de landbouw het met minder arbeidskrachten afkon heeft de overheid, zoals op zoveel plaatsen, geprobeerd nieuwe arbeidsplaatsen te creëren, In dit geval voornamelijk door de aanleg van de Eemshaven. Van alle ambitieuze plannen is niets terecht gekomen.

In Kerkrade en Heerlen zijn vergelijkbare problemen (na het sluiten van de kolenmijnen), al is daar voorzover ik weet geen sprake van ontvolking. Het is niet voor niets dat de goedkoopste huizen in Nederland te vinden zijn in Reiderland, Heerlen en Kerkrade. Al doen sommige regio's van Zeeland ook nog aardig mee; Zeeuws Vlaanderen is ook niet bepaald duur.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 01 mar 2008, 12:12

In Zuid Limburg neemt de bevolking wel af.