Vlaardingen: Tunnel Marathonweg te duur

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

mb90
verkeersader

Vlaardingen: Tunnel Marathonweg te duur

Bericht door mb90 » zo 18 mei 2008, 22:31

AD.nl, deel Rotterdam - Waterweg schreef:Tunnel Marathonweg te duur

VLAARDINGEN - De ondertunneling van de Marathonweg is van de baan. De kosten van 200 miljoen euro zijn te hoog voor de gemeente Vlaardingen.
Door de toename van het verkeer op de Marathonweg is het noodzakelijk dat er maatregelen worden getroffen om het grote verkeersaanbod te verwerken. De gemeente heeft eerst onderzocht of het aanleggen van een tunnel tussen de A20 en de Rivierzone in Vlaardingen mogelijk is. De grote investering die hiervoor nodig is, overstijgt de draagkracht van de gemeente.

Nu richt het onderzoek van Vlaardingen zich op alternatieven. Zo wil de gemeente kijken of de kruispunten met de Floris de Vijfdelaan en de Marnixlaan ongelijkvloers kunnen worden uitgevoerd.

Belangrijk voor de gemeente Vlaardingen is daarbij te werken aan een beter milieu en een betere bereikbaarheid.

Naar verwachting zal ook de kruising met de spoorlijn ongelijkvloers worden gemaakt. De plannen daarvoor zijn ‘in een vergevorderd stadium’.

De werkzaamheden zullen tegelijk plaatshebben met de ombouw van de Hoekse Lijn, begin 2011, naar een lightrailverbinding. Dat is althans de planning.

Over de ondertunneling van de Marathonweg is jaren nagedacht. Ondertunneling werd beschouwd als een van de middelen om de Westwijk beter op de rest van Vlaardingen te laten aansluiten.

Nu werkt de zeer drukke Marathonweg als een harde grens tussen de Westwijk en het centrum van Vlaardingen.

Ondertunneling van de Marathonweg had ook de luchtkwaliteit van de omgeving kunnen verbeteren.
Ik kom als ik naar familie ga regelmatig over de Marathonweg. Dat is nooit tijdens de spitsuren, maar in de avond of in het weekend en ook dan is de weg best druk. Van de genoemde kruisingen die nu misschien ongelijkvloers worden, wordt de kruising met de Floris de Vijfdelaan geregeld met VRI's en de kruising met de Marnixlaan met niets. Ondertunneling leek mij daarom wat al te veel van het goede, maar bij de kruisingen is er in ieder geval wel ruimte voor een ongelijkvloerse kruising. Ben benieuwd wat ze dan gaan doen met de 2 kruisingen iets ten noorden van Hoekse Lijn. Als de huidige overweg met de Hoekse Lijn dan ondertunnelt wordt (die kans acht ik bij de ombouw naar een metrolijn best groot) dan wordt het daar denk ik best krap voor die kruisingen.
Werkdagelijks op de A15 en de N492 te vinden.

Wally
verkeersader

Re: Vlaardingen: Tunnel Marathonweg te duur

Bericht door Wally » ma 19 mei 2008, 20:12

Volgens mij gaat het bij de Hoekse Lijn alleen om de aanleg van een nieuwe onderdoorgang t.p.v. nieuwbouwlocatie. De ombouw van bestaande overgangen naar ongelijkvloers heb ik verder nog niets over gehoord/gelezen.

Palance
4x4 autosnelweg

Re: Vlaardingen: Tunnel Marathonweg te duur

Bericht door Palance » ma 19 mei 2008, 21:05

Ondertunnelen? Dat stukje? Een beetje heel veel geldverspilling dit :neenee:

(als oud-Vlaardinger heb ik recht van spreken :twisted: )
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net