Nieuwe Wro rond

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

Nieuwe Wro rond

Bericht door Medianieuws » wo 21 mei 2008, 9:48

FD (21-5-2008) schreef:Nieuwe Wet Ruimtelijke Ordening rond

Den Haag - De Eerste Kamer heeft gisteren unaniem ingestemd met de Invoeringswet Wet Ruimtelijke Ordening (WRO). Hiermee is de laatste belangrijke stap gezet om op 1 juli de nieuwe WRO in te laten gaan. Volgens minister Cramer (milieu) zorgt de nieuwe wet voor meer efficiëntie, onder andere doordat de bestemmingsplanprocedure is verkort.

kees
expressweg

Re: Nieuwe Wro rond

Bericht door kees » wo 21 mei 2008, 10:16

Wat zijn de gevolgen voor mobiliteitskwesties?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 21 mei 2008, 18:23

Een heel goede vraag. De praktijk zal het leren. Ik verwacht dat de nieuwe WRO vooral veel werk voor adviesbureaus gaat opleveren en voor de burger heeft het tot gevolg dat bestemmingsplannen makkelijker digitaal opvraagbaar worden (waarom een nieuwe WRO dan nodig is, is mij iig een raadsel). Voor de rest zijn veel begrippen gewijzigd en zijn procedures anders ingericht, zonder dat ik het idee heb dat er nou wezenlijk iets veranderd. Daarnaast zijn er weer zoveel zaken in de wet ingebed en uitgefietst dat de veronderstelde vereenvoudiging niet heel erg gelukt is (zachtjes uitgedrukt). Uiteindelijk verwacht ik totaal geen effect 'op de grond'. Kortom oude wijn..., in nieuwe zakken ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 21 mei 2008, 19:28

^^Adviseurs spinnen er weer garen bij :mrgreen: Eenvoudiger wordt het niet :)

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » vr 23 mei 2008, 20:04

Cobouw (21-5-2008) schreef:Senaat stemt in met Wet ruimtelijke ordening

Den Haag - De Eerste Kamer heeft gisteren ifnanipm ingestemd met de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. De nieuwe wet kan nu zoals gepland begin juli in werking treden. Tot gisteren was het nog de vraag of de senaat de wet zou aanvaarden. Tijdens het debat in de Eerste Kamer toonden de diverse fracties zich uitermate kritisch. De kritiek in de senaat spitste zich toe op de taakverdeling tussen verschillende overheden in de nieuwe wet, die volgens de diverse fracties niet helder genoeg is. Minister Cramer heeft de senaat uiteindelijk over de streep kunnen trekken mef de harde toezegging dat de wet jaarlijks wordt geëvalueerd. De SP in de Eerste Kamer had daarop aangedrongen om tijdig te kunnen ingrijpen als de wet in de praktijk niet goed blijkt uit te pakken.

In de nieuwe Wet op de ruimtelijke ordening wordt veel verantwoordelijkheid voor de ruimtelijke ordening overgeheveld naar de lagere overheden. De wet moet zorgen voor eenvoudiger procedures die sneller doorlopen kunnen worden. Zo gaat VROM ervan uit dat de gemiddelde looptijd van de bestemmingsplanprocedure terugloopt van 58 naar 24 weken. De nieuwe wet schrijft voor dat Rijk, provincies en gemeenten hun plannen vastleggen in structuurvisies. Daarmee verdwijnen de planologische kernbeslissing en de streekplannen. Ook de bekende en veelvuldig toegepast artikel 19-procedure vervalt. Daarvóór in de plaats komt het projectbesluit waarmee een gemeente of een provincie kan afwijken van het geldende bestemmingsplan.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » za 24 mei 2008, 18:41

Vinny schreef:Een heel goede vraag. De praktijk zal het leren. Ik verwacht dat de nieuwe WRO vooral veel werk voor adviesbureaus gaat opleveren en voor de burger heeft het tot gevolg dat bestemmingsplannen makkelijker digitaal opvraagbaar worden (waarom een nieuwe WRO dan nodig is, is mij iig een raadsel). Voor de rest zijn veel begrippen gewijzigd en zijn procedures anders ingericht, zonder dat ik het idee heb dat er nou wezenlijk iets veranderd. Daarnaast zijn er weer zoveel zaken in de wet ingebed en uitgefietst dat de veronderstelde vereenvoudiging niet heel erg gelukt is (zachtjes uitgedrukt). Uiteindelijk verwacht ik totaal geen effect 'op de grond'. Kortom oude wijn..., in nieuwe zakken ;)
Niet helemaal waar. In de nieuwe Wro wordt de bestemmingsplanprocedure met meer dan een halfjaar verkort, omdat de provinciale goedkeuring eruit gefietst wordt. De looptijd van de bestemmingsplanprocedure wordt daarmee even lang als de huidige art. 19.1 WRO-procedure. Daarnaast verdwijnen de vrijstellingen (ex. art. 19 WRO), die worden vervangen door een projectbesluit waarbij de verplichting hoort binnen 1 jaar na vaststelling van dat projectbesluit het bestemmingsplan te actualiseren, op straffe van een verbod op het heffen van leges op grond van het bestemmingsplan. Omdat de procedure voor het projectbesluit even lang is als de bestemmingsplanprocedure, is het minder aantrekkelijk om van projectbesluiten gebruik te gaan maken (behalve indien het projectbesluit wordt gedelegeerd naar het College, of in geval van grote gefaseerde projecten). De wetgever heeft hiermee beoogd dat de ruimtelijke ordening weer verloopt via het daarvoor geeigende instrument: het bestemmingsplan, in plaats van via vrijstellingen.

Tevens krijgen lagere overheden meer verantwoordelijkheid op lokaal niveau, vanwaar de hogere overheden zich terugtrekken. Wel krijgen hogere overheden meer bevoegdheden bij aangelegenheden van provinciaal en nationaal belang via het inpassingsplan. Het rijk of de provincie kan hierbij een onwillige gemeente (bij bijvoorbeeld een infrastructureel project) zijn bevoegdheden m.b.t. het vaststellen van een bestemmingsplan tijdelijk ontnemen en zelf een inpassingsplan vaststellen. Zo wordt verzet van onwillige gemeenten tegen projecten van nationaal belang gebroken.

Verder zijn er met name in de tot de Wro behorende Grondexploitatiewet de nodige wijzigingen die de gemeente veel meer mogelijkheden geeft de regie te voeren in het grondbeleid en meer mogelijkheden tot kostenverhaal.

Uiteraard blijven de hoofdlijnen van de Wro ongewijzigd, maar de veranderingen zijn te groot en te belangrijk om dit te omschrijven als "oude wijn in nieuwe zakken" ;) .
Rainier

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 24 mei 2008, 21:46

omdat de provinciale goedkeuring eruit gefietst wordt.
Volgens mij is er nu wel een andere vorm van toetsing door de provincie mogelijk; maar het zal meer achteraf geschieden. Ik moet zeggen dat het al weer een tijd geleden was dat ik me bezighield met de details van de nieuwe Wro, dus ik heb het niet meer helemaal op mijn netvlies.
De wetgever heeft hiermee beoogd dat de ruimtelijke ordening weer verloopt via het daarvoor geeigende instrument: het bestemmingsplan, in plaats van via vrijstellingen.
Ook nu worden er weer twee tegengestelde belangen verkeerd afgewegen; de bedoeling was om bestemmingsplannen groter, robuuster, flexibeler en integraler te maken; echter vanwege de afschaffing van vrijstellingen dreigt er weer een lappendeken aan 'kleine' bestemmingsplannen te onstaan; vooral in dynamisch gebied (een gebied waar veel functiewijzingen plaats vinden).
Wel krijgen hogere overheden meer bevoegdheden bij aangelegenheden van provinciaal en nationaal belang via het inpassingsplan.
Dit werd vroeger geregeld met een 'aanwijzing'.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg

Bericht door Riva » zo 25 mei 2008, 14:16

Vinny schreef:Volgens mij is er nu wel een andere vorm van toetsing door de provincie mogelijk; maar het zal meer achteraf geschieden. Ik moet zeggen dat het al weer een tijd geleden was dat ik me bezighield met de details van de nieuwe Wro, dus ik heb het niet meer helemaal op mijn netvlies.
Van toetsing achteraf zal geen sprake zijn. De provincie kan vooraf in overleg worden betrokken (net als tegenwoordig volgens art. 10 Bro) en zal net als elke andere belanghebbende zijn zienswijzen kunnen indienen. Uiteraard blijft ook de mogelijkheid tot het geven van een aanwijzing of het stellen van meer algemene regels in een provinciale planologische verordening mogelijk. Daarnaast is de figuur van het inpassingsplan gecreëerd.
Vinny schreef:Ook nu worden er weer twee tegengestelde belangen verkeerd afgewegen; de bedoeling was om bestemmingsplannen groter, robuuster, flexibeler en integraler te maken; echter vanwege de afschaffing van vrijstellingen dreigt er weer een lappendeken aan 'kleine' bestemmingsplannen te onstaan; vooral in dynamisch gebied (een gebied waar veel functiewijzingen plaats vinden).
Deze doelstelling van de nieuwe Wro ken ik niet, maar het zou best kunnen. Door de afschaffing van de vrijstelling ontstaat inderdaad waarschijnlijk een lappendeken aan bestemmingsplannen, maar in ieder geval zij alle wijzigingen dan in het bestemmingsplan terug te vinden. Nu moet je naast het vigerende bestemmingsplan nog eens honderd ordners met vrijstellingen doorakkeren om te weten wat er op jouw perceel allemaal mogelijk is.
Vinny schreef:Dit werd vroeger geregeld met een 'aanwijzing'.
Die blijft gewoon bestaan, alleen worden de bevoegdheden van de hogere overheid uitgebreid bij projecten van bovenlokaal belang.
Rainier