Verkeer in Wageningen door de eeuw heen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Ties
autoweg

Verkeer in Wageningen door de eeuw heen

Bericht door Ties » zo 12 okt 2008, 10:11

Bij ons thuis vond ik het boek ‘Wageningen van boven bekeken’. Een boek vol oude luchtfoto’s van Wageningen, met ook een aantal tijdsbeelden van wegen.
Ik heb een aantal foto’s gescand, en ik post ze hier. Van alle foto’s heb ik een versie van 640 x 437 pixels direct geuploaded, ik heb links geplaatst naar 1280 x 875 pixelige versies. Mocht je geïnteresseerd zijn in versies van 3350 x 2290 pixels, PB me dan even.
Ik heb bij alle plaatsen een link naar Google Maps van de desbetreffende locatie gevoegd, anders wordt het misschien wel erg moeilijk om me te volgen.
Mocht je nog vragen hebben, stel ze vooral. Na, genoeg gepraat. Veel kijkplezier!

Hotel de Wereld

1923 foto 873
Afbeelding
Link naar grotere foto
Hier het welbekende Hotel de Wereld. Let op de tramsporen (lastig te zien) die voor het hotel langslopen en waar de tram zelfs stopte (jahaa, zo belangrijk was Hotel de Wereld). Deze tram is in de crisis van de jaren ‘30 gestopt. Zie ook de oude ijzeren handwegwijzer op de kruising rechts van het hotel én de volkstuintjes midden in de stad. Links in beeld is de katholieke ‘Sint Jan de Doper’-kerk in aanbouw.

1948 foto 23915
Afbeelding
Link naar grotere foto
Hier hetzelfde hotel 25 jaar later, na de oorlog. De tram is niet meer, maar de wegwijzer staat er nog. De toren van de kerk is kapotgebombadeerd. Rechts zien we de Aula, een gebouw van de Wageningen Universiteit
Deze locatie vanuit Google Maps.

De Ambachtsschool

1933 foto 11601
Afbeelding
Link naar grotere foto
Hier de Ambachtsschool. We zien hier de Churchillweg van linksboven naar rechtsonder De kruisende weg is de Geertjesweg (naar onder) en Vergersweg (naar boven). Ook te zien is het spoorlijntje naar Ede, met een aftakking naar de melkfabriek (vierkante gebouw). Verderop aan deze weg stond de moutfabriek. Let ook op de koets die op de kruising rijdt.
Deze locatie vanuit Google Maps, let wel: de luchtfoto is vanuit het noordoosten genomen.

Het centrum

1953 foto 19991
Afbeelding
Link naar grotere foto
Dit is het centrum. Voor iedereen die denkt, ‘gaat het nog wel over wegen?’, ja, de volgende foto gaat meer in die richting, maar ik kan het even niet laten wat meer info te geven. De kerktoren (dit is niet dezelfde kerk als die bij Hotel de Wereld) is weer in opbouw. Middenboven in de foto zien jullie het Junushoff, de schouwburg. Nu loopt daar ‘onder’langs een weg, het Plantsoen. Maar hier is daar nog geen spoortje van te bekennen.

Overzicht Wageningen

1958 foto 49401
Afbeelding
Link naar grotere foto
Hier zien we linksonder het centrum.
- Rechtsboven van het centrum zien we nog de rails van het stationsemplacement weg zijn. Het station zelf staat er nog wel.
- Waar is de N225 (RW25)? Nou, die is er hier nog niet, in ieder geval niet in zijn huidige vorm als een grote doorgaande weg. De N225 gaat horizontaal dwars door de foto lopen ter hoogte van het station.
- De Rooseveltweg. Die is er ook nog niet. Links van het oude station zie je een stukje weg noord-zuid lopen. Die wordt later doorgetrokken naar het noorden. Kijk maar eens op de link in Google Maps.
- De van Uvenweg die boven door het beeld loopt en min of meer de ‘grens’ van de stad vormt. Het is de rondweg uit die tijd. Inmiddels al lang achterhaald. Zie maar op Google Maps.

De N225 en oost Wageningen

1953 foto 19988
Afbeelding
Link naar grotere foto
Hier zien we het tracé van de N225 (destijds nog RW25) links in beeld al duidelijk liggen. De parallelbanen (ventwegen) lagen er al langer, maar de hoofdrijbaan komt eraan. De weg die onder door beeld loopt is de Diedenweg (N781). De wijk op de foto is de Bloemenbuurt, toen net nieuw. Helemaal bovenaan, net buiten de foto, staan de Ambachtsschool, melkfabriek en moutfabriek.

1964 foto 65951
Afbeelding
Link naar grotere foto
Een foto vanuit ongeveer hetzelfde standpunt. Hier zijn de wegen helemaal af. Op de foto zien we hoe Wageningen zich naar het noorden uitbreid. Bovenin de foto in het midden is de school waar ik op zit in aanbouw. Dat gebouw is onlangs gesloopt en vervangen door een nieuw gebouw vlak ernaast. Waar de oude school stond komen nieuwe woningen. Van de sterflats (waar Kaaiman ook in woont) is nog niks te bekennen.

De Costerweg

1960 foto 53287
Afbeelding
Link naar grotere foto
Dit is industrieterrein de Nude. De weg die rechts van boven naar beneden door beeld loopt lijkt op het eerste gezicht een gewone weg. Maar er zit meer achter. Het is namelijk een spoor uit het verleden. Wageningen had in de jaren ’50 en ’60 nog grootse plannen voor een woonwijk in de Uiterwaarden. Deze woonwijk moest goed bereikbaar zijn. Daarvoor had de gemeente twee grote wegen in de planning. De Rooseveltweg en de Costerweg/Kortenoord Allee. Deze wegen moesten 2+2 uit worden gevoerd. De Rooseveltweg is dat een ook geweest, maar onlangs 1+1 geworden. De Costerweg is dat niet geweest, maar op deze foto zie je duidelijk de ruimtereservering daarvoor. Het Uiterwaardenplan is inmiddels allang afgewezen.

De Ooststeeg

1964 foto 69555
Afbeelding
Link naar grotere foto
Hier zien we de Ooststeeg. Er worden noodwonigen gebouwd voor de snel groeiende bevolking. Kijk maar eens op het Google Maps plaatje hoever deze woningen al wel niet over de van Uvenweg heenliggen.

De Nude

1964 foto 65933
Afbeelding
Link naar grotere foto
Hier is de wijk de Nude in aanbouw. Op de foto kun je het flatpatroon al duidelijk zien. Rechtsboven in de foto zie je de kruising N225 x Van Uvenweg. De Costerweg en het tracé voor de Kortenoord Allee (westelijke rondweg) zie je duidelijk.
Deze locatie vanuit Google Maps. De flats in de Nude
Deze locatie vanuit Google Maps. De kruising N225 x Van Uvenweg, met Costerweg en tracé Kortenoord Allee

Kruising Rooseveltweg x Nijenoord Allee (noordelijke rondweg)

1975 foto 83453
Afbeelding
Link naar grotere foto
Nog meer rondweg… Dit is de kruising van de Rooseveltweg en de Nijenoord Allee (noordelijke rondweg). De noordelijke rondweg wordt nog naar het westen doorgetrokken om daar de Kortenoordallee (westelijke rondweg) te kruisen. Het Uiterwaardenplan is inmiddels afgekeurd en de Rooseveltweg is voor niks zo breed aangelegd.
Laatst gewijzigd door Ties op do 28 mei 2009, 17:15, 20 keer totaal gewijzigd.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Re: Verkeer in Wageningen door de eeuw heen

Bericht door Ds79m » zo 12 okt 2008, 10:13

Voorlopig is er maar 1 foto?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 12 okt 2008, 10:58

1 foto? Ik zie er 11.

Ties
autoweg

Bericht door Ties » zo 12 okt 2008, 10:59

Ik had even één foto uitgeprobeerd. Toen ik zag dat het was gelukt heb ik de andere 10 geuploaded ;)

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 19 okt 2008, 18:30

Leuk om die oude foto's eens te zien.

De huidige N225 (vroeger Rw25) bestond trouwens al voor de oorlog. Ik heb wel eens topografische kaarten gezien uit de jaren '30 met het huidige tracé van Rw25 erop. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Ties
autoweg

Bericht door Ties » do 28 mei 2009, 17:00

ik schreef:Hotel de Wereld

1923 foto 873
Afbeelding
Link naar grotere foto
Hier het welbekende Hotel de Wereld. Let op de tramsporen (lastig te zien) die voor het hotel langslopen en waar de tram zelfs stopte (jahaa, zo belangrijk was Hotel de Wereld). Deze tram is in de crisis van de jaren ‘30 gestopt. Zie ook de oude ijzeren handwegwijzer op de kruising rechts van het hotel én de volkstuintjes midden in de stad. Links in beeld is de katholieke ‘Sint Jan de Doper’-kerk in aanbouw.

1948 foto 23915
Afbeelding
Link naar grotere foto
Hier hetzelfde hotel 25 jaar later, na de oorlog. De tram is niet meer, maar de wegwijzer staat er nog. De toren van de kerk is kapotgebombadeerd. Rechts zien we de Aula, een gebouw van de Wageningen Universiteit
Al sinds ik deze luchtfoto's voor het eerst zag, heb ik me afgevraagd wat er toch voor doelen op die wegwijzer stonden. Vanaf vandaag heb ik het antwoord! :D Nouja, bijna dan. De plekken met een sterretje kon ik helaas niet achterhalen.

Richting west stond erop:
  • EDE 9.-
  • DE GREBBE 4.*
  • UTRECHT 44.*
  • DEN HAAG 114.4
Richting oost:
  • * (ik vermoed: Wageningse Berg 1.*)
  • ARNHEM 17.2
  • NIJMEGEN *
  • *
En hoe weet ik dit? Nou, ik kwam een prachtig boek over Wageningen tegen, met daarin allerlei foto's van Wageningen vanaf 1900. Bij bijna elke foto staat ook een 'hedendaagse' foto uit 1982 ;) Het is alleen al leuk om te zien hoe alles in de periode 1982-2009 is veranderd. Maar ook de oude foto's zijn buitengewoon interessant: er zijn zelfs foto's bij waar Rijksweg 25 écht nog niet bestond.

Het boek heet:
Wageningen, veranderend gezicht 1900-1982
Dick Westrup
Uitgeverij Technipress, Groningen

Limburger
polderweggetje

Bericht door Limburger » wo 21 apr 2010, 12:32

Mooie foto's!!! Ik studeer nu bijna een jaar in Wageningen maar heb nu meteen een goed idee hoe Wageningen zich heeft ontwikkeld. Ik moet ook maar eens op zoek naar dat boek gaan!!

De Rooseveltweg is uitgerust met een brede middenberm met een sloot. Dat slootje is gegraven om een oude waterstroom weer zichtbaar te maken in het straatbeeld. Alleen heeft de gemeente moeite om de waterstand goed te krijgen.

Ik fiets bijna dagelijks over de Van Ulvenweg. Ik kan me niet voorstellen hoe die weg ooit de randweg is geweest. Ik vind hem nogal smal. Dat komt misschien door de bomen en de brede losliggende fietspaden.

Verder mag het spoor weer terugkeren! Hoef ik niet meer in de (***)-bus te zitten...
Waar een wil is, is een weg