Amersfoort: Kersenbaan

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Riva » za 01 nov 2008, 13:53

AD Amersfoortse Courant schreef:Kersenbaan linea recta naar binnenstad

AMERSFOORT - Automobilisten kunnen binnen drie jaar rechtstreeks vanaf de A28 naar het centrum van de stad rijden. Dat zei verkeerswethouder Luchtenveld gisteren bij de presentatie van de plannen voor de Kersenbaan. Luchtenveld acht de kans groot dat de gemeenteraad in december het definitieve tracé voor de Kersenbaan vaststelt. Volgens hem kan er dan begin 2010 begonnen worden met de aanleg. Een jaar later kunnen er auto's rijden. De nieuwe tweestrooksweg met middenberm naar het centrum volgt het huidige tracé van de Arnhemseweg en komt ter hoogte van de Smaragdweg naast het spoorlijntje van Pon te liggen. Voor de voormalige bakkerij Roethof wordt een grote rotonde aangelegd, waar de Kersenbaan onderdoor gaat. Deze rotonde krijgt geen rechtstreekse aansluiting op de Kersenbaan. Bij de kruising van de Leusderweg moet het autoverkeer linksaf naar het Leusderkwartier of rechts afslaan naar het Julianaplein en de Stadsring.
De nieuwe weg moet een eind maken aan de opstoppingen in het zuidelijke deel van Amersfoort tijdens de spitsuren. Om sluipverkeer tegen te gaan, krijgt de Kersenbaan zo weinig mogelijk afslagen naar de omringende woonbuurten. Alleen via de Smaragdweg kunnen auto's via het buurtje Dorrestein naar het Vermeerkwartier. Het zuidelijke deel van de Arnhemseweg wordt niet, zoals bewoners graag willen, helemaal autovrij maar wordt een eenrichtingsweg. Dat geldt ook voor een deel van de Vermeerstraat (stad in) en het noordelijke deel van de Arnhemseweg (stad uit). De woningen aan de Arnhemseweg krijgen begroeide geluidsschermen voor de deur. Voor de Gerard Doustraat wordt een fietspad aangelegd.
De gemeenteraad is voorstander van de Kersenbaan. De vraag is of de fracties instemmen met het voorstel van de wethouder om geen op- of afritten aan te leggen op de rotonde Roethof. Dit is een strijdpunt in de buurt, en ook de raad was daarover eerder dit jaar verdeeld.
De Kersenbaan moet een nieuwe directe verbindingsweg worden tussen de A28 (Afrit 6: Leusden-Zuid) en het centrum van Amersfoort. Nu voert deze route nog over te smalle stadsstraten die niet berekend zijn op hun taak als invalsweg. Deze wegen zullen in de nieuwe situatie éénrichtingsverkeer krijgen. Overigens is de definitieve variant nog niet helemaal zeker. Er zijn drie hoofdvarianten: één zonder opritten vanuit de tunnel, één met 1 oprit vanuit de tunnel en één met twee opritten vanuit de tunnel, de zogenaamde Karmanpoot en Roethofpoot. Daarnaast zijn er nog diverse subvarianten, zoals met en zonder eenrichtingsverkeer in omliggende straten en met en zonder verkeersplateaus. Op 25 november zal er een raadspeiling plaatsvinden, waarna in december het inrichingsparticipatietraject kan worden gestart.

Hieronder het tracé van de Kersenbaan, dat grotendeels de bestaande Ponlijn zal volgen:
AfbeeldingAfbeeldingBron: http://www.amersfoort.nl

Het huidige kruispunt ter hoogte van de voormalige bakkerij Roethof:
AfbeeldingAfbeeldingBron: http://www.ad.nl

Impressie van de toekomstige tunnel ter hoogte van Roethof:
AfbeeldingAfbeeldingBron: http://www.ad.nl

Impressie van de Kersenbaan/Arnhemseweg net voorbij de Hertenkop (Aansluiting A28):
AfbeeldingAfbeeldingBron: http://www.ad.nl

Op http://www.amersfoort.nl staat meer informatie over dit project; waaronder:
:arrow: http://www.amersfoort.nl/smartsite.shtml?id=197695
:arrow: http://www.amersfoort.nl/smartsite.shtml?id=195860
Rainier

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door boe! » za 01 nov 2008, 21:43

Ik heb ooit al eens contact gehad met de Gemeente Amersfoort over het kruispunt bij Roethof. Dit naar aanleiding van een dodelijk ongeluk enkele jaren geleden. De vormgeving van het kruispunt (7 wegen die bij elkaar komen) zou de oorzaak zijn geweest. De echte oorzaak was een vrachtwagenchauffeur die niet oplette en bij het afslaan een voetganger overreed. Dat had op elk kruispunt kunnen gebeuren. Er werden echter tal van maatregelen genomen die ik in mijn onderhoud met de gemeente onder de noemer schijnveiligheid heb geschaard.

Ook nu wordt een oplossing gepresenteerd die veiliger zou moeten zijn dan de huidige. Als ik echter het doorgaande fietspad zie, dat ter hoogte van de rotonde in twee richtingen mag worden bereden, dan zie ik automobilisten alweer te fout ingaan met het verlenen van voorrang. Hoe meer takken op deze rotonde worden aangesloten hoe ingewikkelder het zal worden.

Overigens wordt mijn huidige fietsroute tussen Leusden en station Amersfoort door de Kersenbaan volledig om zeep geholpen. Gelukkig brengt het nieuwe fietspad bij de Gerard Doustraat weer enig soelaas.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Coen Tunnel » za 01 nov 2008, 22:08

De Ponlijn blijft dus behouden? Lijkt me ook logisch.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door jaap47 » zo 02 nov 2008, 0:07

Ik rij hier dagelijks met de auto overheen en deze oplossing die de plaatselijke bewoners voorstaat zal weinig oplossen.

De Kersenbaan zal voornamelijk verkeer van de Leusderweg wegnemen. Veel verkeer op de Arnhemseweg komt vanuit de wijken en zal door deze 'oplossing' gewoon gebruik MOETEN maken van de Arnhemseweg. Alleen doordat daar nu éénrichtingsverkeer komt zal er een schijnveiligheid optreden.

Gelukkig voorziet het ontwerp in voldoende breedte zodat in de toekomst een betere oplossing kan worden uitgevoerd.

Overigens heeft boe! gelijk wanneer hij stelt dat 2 richtingen verkeer op een fietspad rondom een rotonde niet wenselijk is. Dit is eigenlijk ondersteuning van verkeerd gedrag van fietsers (lees: tegen het verkeer inrijden omdat dat 10m korter is) en levert onoverzichtelijke situaties op in combinaties met teveel poten op de rotonde.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Riva » zo 02 nov 2008, 10:28

Boe! heeft gelijk als hij stelt dat een rotonde met fietsverkeer in twee richtingen niet wenselijk is. Ik zou hier ook niet voor kiezen en zou fietsverkeer op een rotonde überhaupt geen voorrang geven. Overigens wordt deze rotonde dermate groot dat een fietser die bijvoorbeeld van de Gasthuislaan het Johan Karmanhof op wil echt niet het hele rondje gaat rijden. Voor automobilisten is het hoe dan ook oppassen geblazen.

Dat er niet voor op- en afritten wordt gekozen, vind ik onbegrijpelijk. Als je straks in Dorrestein, Vermeerkwartier of Leusderkwartier moet zijn, wordt je alsnog via allerlei kleinere wegen geleid (Smaragdweg, Dorresteinseweg etc.). Weliswaar vind ik het wel een stuk veiliger als er op de Arnhemseweg-Zuid eenrichtingsverkeer wordt ingesteld, maar het lijkt me wenselijker om verkeer uit de zuidelijke woonwijken ook gewoon via de Kersenbaan naar de A28 te leiden. Mogelijk wil men hiermee bereiken dat de rotonde niet alsnog ontzettend druk wordt. Voor binnenstedelijk verkeer lijkt het met de gekozen oplossing rustiger te worden op dit punt, terwijl verkeer dat vanaf de A28 naar de omgeving Vermeerstraat moet (ik o.a.), zich een weg moet zoeken door de woonwijken. Mijn route wordt straks: Arnhemseweg, Smaragdweg, Diamantweg, Saffierweg, Dorresteinseweg, Ringweg Dorrestein, Gasthuislaan, Vermeerstraat.
Rainier

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Schenker » zo 02 nov 2008, 12:00

jaap47 schreef:Ik rij hier dagelijks met de auto overheen en deze oplossing die de plaatselijke bewoners voorstaat zal weinig oplossen.

De Kersenbaan zal voornamelijk verkeer van de Leusderweg wegnemen. Veel verkeer op de Arnhemseweg komt vanuit de wijken en zal door deze 'oplossing' gewoon gebruik MOETEN maken van de Arnhemseweg. Alleen doordat daar nu éénrichtingsverkeer komt zal er een schijnveiligheid optreden.

Gelukkig voorziet het ontwerp in voldoende breedte zodat in de toekomst een betere oplossing kan worden uitgevoerd.
Als je het nieuwsbericht hebt gelezen, heb je gezien dat dat ook de bedoeling is. Die weg wordt niet als ontsluitingsweg van die wijken aangelegd, maar als ontsluiting naar het centrum. Dat het verkeer van die wijken zelf over bestaande wegen moet blijven rijden, lijkt me geen enkel probleem.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door N342 » zo 02 nov 2008, 16:20

Coen Tunnel schreef:De Ponlijn blijft dus behouden? Lijkt me ook logisch.
De Volkswagentreinen vanuit Osnabrück rijden nog altijd dagelijks, dus rijden er nog zeker 3 à 4 treinen per dag Amersfoort - PON v.v.
*11-08-2017 L.M.

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door jaap47 » zo 02 nov 2008, 23:15

Schenker schreef:Die weg wordt niet als ontsluitingsweg van die wijken aangelegd, maar als ontsluiting naar het centrum. Dat het verkeer van die wijken zelf over bestaande wegen moet blijven rijden, lijkt me geen enkel probleem.
En dat is ook precies het probleem.

Vanuit het centrum kom je nu (alleen met lokale kennis) niet over deze wegen. Het verkeer wat er nu opzit is voornamelijk lokaal verkeer. Door nu de rotonde geen toe- en afrit vanuit de Kersenbaan te geven blijft dit verkeer er ook.

Het probleem is dat de bestaande wegen veranderd worden in één richtingsverkeer. Dit levert enerzijds overlast op in straten die dit nu niet hadden en anderzijds zal op de Arnhemseweg veel harder gereden kunnen worden.

De Kersenbaan is alleen voor de binnenstad en de Leusderweg een oplossing en de bewoners van de Arnhemseweg hebben door hun houding hun probleem alleen maar verergerd. De cijfers zeggen overigens dat deze oplossing maximaal 500mtv per dag scheelt tov de bestaande situatie.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Schenker » ma 03 nov 2008, 0:10

Het is me niet helemaal duidelijk wat volgens jou nu het probleem is.

Voor zover ik het begrijp is er een behoefte aan een nieuwe weg naar het centrum omdat de Hogeweg aan zn maximumcapaciteit zit (in de praktijk meerdere malen ervaren) en de andere hoofdroute, de Leusderweg, niet een goede ontlsuitingsweg is: teveel verkeerslichten en veel kruispunten. Nu wordt min of meer voor een ontvlechting gekozen, waarbij het voor centrumverkeer erg aantrekklijk is de Kersenbaan te nemen. Het verkeer dat nu via de Arnhemseweg de aangrenzende wijken uit wil, zal helaas wat om moeten rijden omdat de snelste weg niet direct toegangkelijk is. Aan de andere kant heeft Amersfoort zoveel aanslutingen op de A28 dat er twee alternatieven over blijven die mij vrij acceptabel lijken (de N221 en de Hogeweg).

Vanwege het ontvlechten en de geringe verstoringen op de Kersenbaan, lijkt me dit op het eerste gezicht een prima plan. Overigens Jaap, kun je me vertellen waar je die cijfers vandaan hebt?

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Riva » ma 03 nov 2008, 8:28

^^ Je hebt gelijk dat de Kersenbaan voor het centrum (waar hij ook voor bedoeld is) een prima ontsluitingsweg wordt, met name omdat er weinig tot geen kruisingen komen. Aan de andere kant wordt met name de wijk Dorrestein nu opgezadeld met extra verkeer, omdat er geen afrit bij Roethof komt.

Voor binnenstedelijk verkeer is de gekozen oplossing prima. Door éénrichtingsverkeer op de Arnhemseweg en de Vermeerstraat, zal de belangrijke route Gasthuislaan - Everard Meysterweg veel minder verstoring kennen. Een afrit vanaf de Kersenbaan zorgt voor extra verkeer op de rotonde, maar voorkomt dat verkeer naar het Vermeerkwartier en Randenbroek via de smalle straten van Dorrestein moet rijden.

De cijfers staan in de presentatie. Zie de eerste link in mijn eerste post.
Laatst gewijzigd door Riva op za 08 nov 2008, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Rainier

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Kaaiman » ma 03 nov 2008, 9:48

Riva schreef:Boe! heeft gelijk als hij stelt dat een rotonde met fietsverkeer in twee richtingen niet wenselijk is. Ik zou hier ook niet voor kiezen en zou fietsverkeer op een rotonde überhaupt geen voorrang geven. Overigens wordt deze rotonde dermate groot dat een fietser die bijvoorbeeld van de Gasthuislaan het Johan Karmanhof op wil echt niet het hele rondje gaat rijden. Voor automobilisten is het hoe dan ook oppassen geblazen.
Tweerichtingsverkeer toestaan voor fietsers lijkt me hoe dan ook wenselijker dan fietsers die de regels aan hun spat-lappen. Wat dat betreft kun je beter gewoon een goed waarschuwings-/onderbord neerzetten voor de auto's.

Voor de spoorlijn bestaan geloof ik nog plannen om deze ooit weer door te trekken naar Rhenen en zelfs ook weer over de Rijn.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Vinny » ma 03 nov 2008, 18:13

Nee. Die plannen bestaan alleen maar in het creatieve brein van Vinny-achtige figuren. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Riva » ma 03 nov 2008, 18:20

^^ Doortrekken over de Rijn heb ik nooit gehoord, maar er waren wel degelijk plannen voor een light-rail tussen Amersfoort en Rhenen. Die zijn afgeschoten vanwege gebrek aan reizigerspotentieel.
Rainier

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 nov 2008, 12:18

Moderator CT: De discussie over fietspaden en regelgeving is afgesplitst.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door boe! » vr 09 sep 2011, 21:52

Amersfoortse Courant op 1 november 2008 schreef:Automobilisten kunnen binnen drie jaar rechtstreeks vanaf de A28 naar het centrum van de stad rijden.
We zijn nu drie jaar later en ... ze zijn nog niet eens begonnen met de aanleg. Sterker nog: de Raad van State heeft eergisteren geoordeeld dat het besluit van de Gemeente Amersfoort om deze weg aan te leggen voorlopig wordt geschorst, omdat bezwaren van belanghebbenden onvoldoende zijn onderzocht.

De bezwaren richten zich op twee punten.
1) Er is geen MER opgesteld. Dat is in principe ook niet nodig tenzij er sprake is van een autoweg. De gemeente Amersfoort is er impliciet van uitgegaan dat dit niet het geval is, maar de Kersenbaan voldoet wel aan de kenmerken van een autoweg. De rechter kan niet uitsluiten dat de vraag of er sprake is van een autoweg bevestigend dient te worden beantwoord. Dit vergt echter nader onderzoek.
2) Daarnaast hebben belanghebbenden aangegeven dat er fouten zijn gemaakt bij gehanteerde verkeersgegevens, geluidsbelasting en luchkwaliteit.

Om te voorkomen dat Amersfoort al start met de werkzaamheden voordat de bodemprocedure is afgerond, heeft de RvS gemeend het besluit tot aanleg van de weg op te schorten teneinde onomkeerbare gevolgen te voorkomen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Rene » vr 09 sep 2011, 22:01

Wat voor staatsraad is daar aan het gedachtenkronkelen ? :facepalm:

Een "autoweg" is duidelijk alleen een weg met bord G3, en die worden bij Duurzaam veilig niet meer bibeko aangelegd. Een weg met een zodanige geslotenverklaring dat er alleen motorvoertuigen mogen rijden, is nog geen autoweg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Chris » wo 12 dec 2012, 16:06

De beroepen tegen een besluit voor hogere grenswaarden langs de tweede fase van de Kersenbaan zijn ongegrond dan wel niet-ontvankelijk verklaard.

http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/a ... FgH9t8g%3D

Ik weet niet zeker of dit het einde van de procedures voor de aanleg van de nieuwe weg betekent.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door boe! » do 13 dec 2012, 22:26

Dit staat er op de website van de gemeente Amersfoort:
Dit betekent dat de aanvraag van de omgevingsvergunning en de aanbestedingsprocedure kunnen worden voorbereid voor de aanleg van de Kersenbaan.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door boe! » vr 22 mar 2013, 21:34

De Stad Amersfoort schreef:Aanbesteding Kersenbaan gestart
21-03-2013

AMERSFOORT - Het college van B en W heeft besloten te starten met de aanbesteding voor de Kersenbaan. Voorwaarde was, zoals in het coalitieakkoord vermeld, dat een nadere onafhankelijke financiële analyse aantoont, dat het project binnen het budget blijft. Dit is nu gebleken. Hierdoor kan gestart worden met de eerste fase van de aanbesteding, namelijk het selecteren van marktpartijen voor de uitvoering. Ook zijn inmiddels de omgevingsvergunningen aangevraagd.

Met de aanleg van de Kersenbaan verbeteren de doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de omliggende woonstraten. Het eerste deel van de Kersenbaan, tussen Stationsstraat en de Leusderweg is in 2000 aangelegd. Het gaat nu om het deel van de Leusderweg tot de A28, waarvan de inrichting van kruispunt Roethof een belangrijk onderdeel is.

Op 12 december 2012 heeft de Raad van State uitspraak gedaan over de beroepschriften tegen het bestemmingsplan Leusderkwartier-Kersenbaan en de hogere grenswaarden voor geluid. Vrijwel alle beroepschriften zijn ongegrond verklaard. Daarom kan de aanbesteding nu starten.

Nu het ontwerp en het bestek zijn afgerond, kan de aanbesteding van de Kersenbaan starten. In de eerste fase worden vijf geschikte marktpartijen worden geselecteerd. In de tweede fase van de aanbesteding worden deze vijf kandidaten uitgenodigd om met een voorstel te komen hoe en voor welk budget ze het project kunnen uitvoeren.
In het aanbestedingsproces zal het college nog twee maal een besluit nemen. Het eerste besluit betreft de start van de tweede fase van de aanbesteding; er wordt een totaal projectoverzicht geboden, waarin nogmaals een overzicht wordt gegeven van financiën en risico's en de gunningcriteria worden vastgesteld. Het tweede besluit betreft de gunning van de uitvoering, ter afsluiting van de tweede fase. De gunning aan een van de vijf kandidaten vindt alleen plaats als de aanneemsom binnen het beschikbare budget past.

Inmiddels heeft de gemeente ook de omgevingsvergunning voor de aanleg van de Kersenbaan aangevraagd. Zowel de bouw- als kapvergunningen zijn nu aangevraagd. Na het besluit, dat wordt gepubliceerd in de Stadsberichten, liggen de vergunningen 6 weken ter inzage en hiertegen kan bezwaar worden gemaakt.

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door timmie_1606 » za 09 nov 2013, 18:11

(*schop*)
Als buurtbewoner van het vermeerkwartier, verkeerskundige en gebruiker van dit forum is mijn interresse hier groot voor.
Ik wil jullie dan ook niet onthouden van de volgende platen van het ontwerp:
deel 1, vanaf de Leusderweg
Afbeelding
deel 2, de rotonde
Afbeelding
deel 3, totaan aansluiting A28
Afbeelding

Deze video kwam ik ook nog tegen:
[youtube]XxuT3K33pbk[/youtube]
Laatst gewijzigd door timmie_1606 op za 09 nov 2013, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door boe! » za 09 nov 2013, 18:39

Niet de hele youtube-url plaatsen. Alleen het gedeelte na v=.
SPOILER: TOON

timmie_1606 schreef:(*schop*)
Deze video kwam ik ook nog tegen:
[youtube]XxuT3K33pbk[/youtube]
Laatst gewijzigd door boe! op za 09 nov 2013, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door timmie_1606 » za 09 nov 2013, 18:43

^^ ohja, misschien wel handig

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door boe! » za 09 nov 2013, 18:53

Wie kent er een bestaande rotonde met geïntegreerde spoorwegovergang? Of wordt dit de eerste in Nederland?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Chris » za 09 nov 2013, 18:54

Toevallig hadden we het laatst over zo'n rotonde in Texas: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?p=724812#p724812

timmie_1606
verkeersader
Berichten: 755
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 16:18
Locatie: Amersfoort

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door timmie_1606 » za 09 nov 2013, 19:35

Uit het collegevoorstel van 21 mei jl, blijkt een aantal dingen;
Startdatum
Collegevoorstel d.d. 21-05-2013 schreef: Door de inschrijvingsfase van de aanbesteding nu te starten kan de uitvoering van het project naar verwachting begin 2014 starten.
...
Een van de eerste werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden is het verwijderen van bomen op het tracé. Er mag niet gekapt worden wanneer er op het moment van kappen vogels broeden in de bomen.
Projectraming
Collegevoorstel d.d. 21-05-2013 schreef: De projectraming is aangepast op het definitieve ontwerp.
...
De uitvoering van het project kan naar verwachting binnen budget plaatsvinden.
Het spoort
Collegevoorstel d.d. 21-05-2013 schreef: Omdat de Kersenbaan drie spoorkruisingen bevat, is een nauwe samenwerking met ProRail noodzakelijk.
...
ProRail selecteert de aannemer door middel van onderhandse aanbesteding...
...
ProRail mag het werk pas gunnen na overleg met en goedkeuring van de gemeente...
...
In het contract (met ProRail) is tevens een afkoopsom opgenomen voor het beheer en onderhouden van de overwegen binnen project Kersenbaan.
....
De eenmalige afkoopsom (...) bedraagt € 851.979
Subsidie van de provincie
Collegevoorstel d.d. 21-05-2013 schreef: De provinciale subsidie van € 8 miljoen heeft als voorwaarde dat de Kersenbaan medio 2015 wordt opengesteld.
...
Dit kan uiteindelijk leiden tot een procentueel verlies per jaar aan subsidie als de termein voor gereedmaking wordt overschreden.
Financiële dekking
Collegevoorstel d.d. 21-05-2013 schreef:
  • Gemeentelijke bijdrage RSV €12 miljoen
  • Bijdrage provincie (BDU+samenwerkingsagenda) €13 miljoen
  • Bijdrage aan fietspaden vanuit VERDER €1,1 miljoen
  • Bijdrage aan rioolrenovatie €410.000
  • I&M bijdrage geluidssanering €48,213
  • I&M bijdrage 30 km zone Arnhemseweg Noord €225.687
  • ISV3 reservering tbv geluidsmaatregelen Kersenbaan (wordt verwacht) €454.949
    Totaal €27.238.849,00
Stand van zaken vergunningen en informatie over groen
Collegevoorstel d.d. 21-05-2013 schreef: De omgevingsvergunning voor het onderdeel 'bouwen' is verleend (op 18 april 2013) en ligt ter inzage voor bezwaar. De vergunning voor het 'kappen' is aangevraagd.
...
De vergunning in het kader van de waterwet (sic) is voorbesproken met waterschap Vallei en Veluwe en zal voor de zomer worden ingediend.
Het verkeersbesluit dat nodig is voor het openstellen van de Kersenbaan en het instellen van eenrichtingsverkeer wordt voorbereid en wordt ruim voor openstelling van de Kersenbaan gepubliceerd.
...
In totaal worden ca. 330 individuele bomen (...), een aantal hagen en 2 stukken bosgebied gekapt (groenstrook tussen Ponlijn en Diamantweg en kleine strook van het bosgebied Nimmerdor ten oosten van de Arnhemsweg.
Waar mogelijk worden rond de Kersenbaan nieuwe bomen geplaatst. Er zal onder meer een extra eikenlaan worden geplaatst langs de Arnhemseweg (tussen Smaragdweg en A28) (...) daarnaast worden eiken en berken geplant langs de Snoeckgensheuvel, wordt een boom op het midden van de rotonde geplant en een aantal bomen langs de Gerard Doustraat
Onteigenen twee stroken grond
Collegevoorstel d.d. 21-05-2013 schreef: Het betreft een stuk tuin van een pariculier aan de Mesdagstraat en een strook grond van een instelling aan de Diamantweg.
...
Het risico bestaat, dat de grond (via onteigening) pas na de start van het werk wordt verkregen. De stroken zijn onder meer nodig voor het plaatsen van geluidsschermen en deze werkzaamheden kunnen in een iets later stadium van het project nog worden ingepast. Zonder deze geluidsschermen kan weg echter niet worden opgesteld (sic).

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door jaap47 » za 09 nov 2013, 22:57

^^ Een rotonde met een spoorkruising?

Ik heb het wel ergens gezien maar volgens mij alleen maar in Duitsland. Wel is er in Rotterdam een ingewikkelder kruising (Marconiplein) maar dit is geen rotonde. :offtopic: het Marconiplein word gebruikt door havenspoor (2 verschillende richtingen), tram, metro, vrachtverkeer voor de havens, autoverkeer enz. (Paar jaar geleden ook nog Stichting Stoom Nederland met stoomlocomotieven). Daarnaast is het nog een deltadijk met zware transportleidingen.

Overigens is het door de frequentie van het spoor en de eisen die ProRail stelt geen groot probleem voor een rotonde. Een rotonde met een tramlijn erdoor zie je wel vaker in Nederland.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door sirdanilot » za 09 nov 2013, 23:59

Hier hebben we elders op het forum, in de Amerikadraad, al een discussie over gevoerd. Ik ben er zeker niet weg van om zoiets nieuw te bouwen... Maar goed, extreem onveilig is het nu ook weer niet.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Wally » zo 10 nov 2013, 11:07

jaap47 schreef:Wel is er in Rotterdam een ingewikkelder kruising (Marconiplein) maar dit is geen rotonde. :offtopic: het Marconiplein word gebruikt door havenspoor (2 verschillende richtingen), tram, metro, vrachtverkeer voor de havens, autoverkeer enz. (Paar jaar geleden ook nog Stichting Stoom Nederland met stoomlocomotieven). Daarnaast is het nog een deltadijk met zware transportleidingen.

Overigens is het door de frequentie van het spoor en de eisen die ProRail stelt geen groot probleem voor een rotonde. Een rotonde met een tramlijn erdoor zie je wel vaker in Nederland.
Er zal minimaal het 'stand-still' principe gevolgd worden: het mag niet onveiliger worden door de ingrepen. Ik kon niet zo snel achterhalen waar het betreffende spoor in Amersfoort voor wordt gebruikt, maar veel kan het niet zijn als ik op google maps naar het traject kijk.

Wat betreft het Marconiplein in Rotterdam: het havenspoor is daar al zo'n 2 jaar geleden opgebroken. Op dit moment worden de laatste werkzaamheden uitgevoerd aan de herinrichting van het Marconiplein. http://www.rotterdam.nl/marconiplein

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door waldo79 » zo 10 nov 2013, 13:08

^^Het is de aanvoerroute naar auto-importeur Pon in Leusden. De spoorlijn wordt niet frequent bereden ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Palance » zo 10 nov 2013, 13:24

Wally schreef: Wat betreft het Marconiplein in Rotterdam: het havenspoor is daar al zo'n 2 jaar geleden opgebroken.
En de metro ligt daar al vanaf dag 1 onder de grond ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie