Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » zo 18 jun 2017, 8:10

Nee, niet die, ik bedoelde die echt voor de deur, bij de rondvaartboten
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Rein » zo 18 jun 2017, 9:29

Vahalis schreef:^^ vanaf 5 uur, overdag. Dan is het max € 15.

https://www.parkingcentrumoosterdok.nl/#
Een paar jaar geleden was dat nog 12 euro. In twee jaar tijd dus een prijsverhoging van 25%. :neenee:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » zo 18 jun 2017, 11:01

Ah thanks. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » di 31 jul 2018, 21:26

Mensen schieten in de stress als je aan hun parkeerplaats komt. Ik kan me dat heel goed voorstellen.
Bonje in Newtonstraat: parkeerplaatsen versus groen
Bonje in de Newtonstraat. Twee parkeerplekken hebben er plaatsgemaakt voor grasmatten en plantenbakken. Een aantal bewoners heeft vrijwillig de parkeervergunning afgestaan, maar de proef valt niet bij iedereen in goede aarde. ,,Dit is belachelijk!"
Bron: ad.nl
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jelger » di 31 jul 2018, 21:38

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Chris » di 31 jul 2018, 21:47

Op lange termijn is het weghalen van parkeerplaatsen een slechte zaak. Het lijkt zo mooi, een shift van auto naar fiets e.d. maar op termijn jaag je alleen maar de middenklasse gezinnen de stad uit, waarvan gepretendeerd wordt dat deze zo belangrijk is voor de cohesie van de stad. Het begint op micro-niveau maar heeft op termijn een macro-effect.

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door fonsoy » di 31 jul 2018, 23:36

Met de introductie van de Amsterdamse noord-zuidlijn is een groot gedeelte in Amsterdam Noord betaald parkeren geworden.
De 'hotspots' vlakbij de meest zuidelijke metrohalte in noord zijn €3 per uur, en de rest van oud noord en de Vogelwijk is €1,30 per uur.

Er was geen enkel parkeerprobleem in dit gedeelte van de stad. Mijn gevoel is dat de parkeertarieven gebruikt worden om mensen de P&R in te 'drijven'. Mijn inziens was er weinig mis met de oude vergunning/3 uur parkeerschijf situatie. Ook nog eens bezoekervriendelijk.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jelger » wo 01 aug 2018, 0:29

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Peter » wo 01 aug 2018, 10:18

Veel nieuwbouwflats hebben ook priveparkeerplaatsen (vaak in bouwnorm). Maar daar heb je niets aan als de wijk geen saneringslocatie is (zoals wel rond de Haagse Markt). Ook voor een parkeergarage moet je een grotere nieuwbouwplek hebben, tenzij er een groter plein is, waar hij onder kan (zoals Plein, Korte Voorhout of Haagse Markt….).

Maar zomerterrassen bij kroegen of restaurants zijn een ander punt. Veel mensen zijn op vakantie of nemen de fiets (ook naar werk op 10 km) en dan kan de auto wel een stuk verderop staan. Als ze in oktober t/m april maar weer parkeerplekken zijn. Het moet natuurlijk wel geld kosten voor de uitbater, zodat hij geen terras aanlegt voor 2 rokers in de week.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6371
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Seat Ibiza » wo 01 aug 2018, 10:54

fonsoy schreef: di 31 jul 2018, 23:36 Er was geen enkel parkeerprobleem in dit gedeelte van de stad. Mijn gevoel is dat de parkeertarieven gebruikt worden om mensen de P&R in te 'drijven'. Mijn inziens was er weinig mis met de oude vergunning/3 uur parkeerschijf situatie. Ook nog eens bezoekervriendelijk.
Een probleem voor gemeentes is dat blauwe zones geld kosten: ze leveren niks op aan parkeerkosten, ze moeten gehandhaafd worden (dus kosten voor de inzet van controleurs) en de opbrengsten van de boetes vloeien naar de Staatskas. Bij een regeling betaald parkeren zijn er naast inkomsten van parkeergelden ook nog de inkomsten van de 'naheffingen'. Die vloeien wel naar de gemeente i.t.t. de boetes bij een blauwe zone. Ik begrijp dus wel dat een gemeente liever voor betaald parkeren kiest. Misschien moet er eens nagedacht worden over het meer decentraliseren van de opbrengsten van bepaalde verkeersboetes?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Pino » wo 01 aug 2018, 12:05

Apart ja. Zeker wanneer je je bedenkt dat gemeenten de terugval-optie hebben van een zone waar je 10 cent per uur betaalt, maar dan niet meer dan een bepaalde tijd vooruit kunt betalen. Dan zit je namelijk wel in naheffing-gebied ipv boete in staatskas.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Peter » wo 01 aug 2018, 12:41

Volgens mij is het sowieso een trend dat blauwe zones door betaald parkeren worden vervangen in de middelgrote steden. De kosten van parkeerautomaten (die niet meer met munten werken) zijn een stuk lager en de BOA kan (mede) worden betaald uit de naheffingen en parkeergeld (ook al vraag je maar 50 cent per uur). Wellicht dat randgemeentes ook meeliften met camera-autocontroles van de grote stad ipv controleurs te voet. 10 cent/uur zie je zelden, wel de eerste 1-3 uur gratis bij parkeergelegenheden met slagboom (bij winkels). Voor dorpen (met 10 blauwe vakken bij de buurtsuper) zal het hebben of langssturen van een BOA niet opwegen tegen het door oom agent vragen op rustige tijden incidenteel te controleren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » wo 01 aug 2018, 15:24

Barendrecht heeft al sinds jaar en dag blauwe zones in het centrum (sinds vorige maand uitgebreid met het gebied rond het station), maar betaald parkeren zit vooralsnog niet in de planning.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21865
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Pino » wo 01 aug 2018, 15:40

Peter schreef: wo 01 aug 2018, 12:4110 cent/uur zie je zelden, wel de eerste 1-3 uur gratis bij parkeergelegenheden met slagboom (bij winkels).
Die laatste lijkt een beetje de standaard geworden van parkeergelegenheid rond winkelcentra. Tijdje terug had een supermarkt hier in de buurt het gewaagd om dat mede afhankelijk te maken van het hebben besteed van een tientje in de winkel, waarna de Albert Heijn meteen groot spandoek buiten hing met "hier gratis 1.5 uur parkeren bij besteding van 0 euro".

Het 10 cent-arrangement zag je op enig moment veel rond winkelstraten in Amsterdam, gelegen buiten het centrum. Op die manier maakten de winkelstraten zichzelf aantrekkelijk voor bezoekers, terwijl het arrangement er ook feitelijk voor zorgde dat die parkeerplaatsen niet zouden worden ingenomen door bewoners - kortom, een beetje wat een parkeerschijf al veel langer deed. Hoewel er nog steeds een paar plaatsen zijn met dit arrangement, heb ik wel het idee dat het er in de afgelopen jaren alleen maar minder geworden zijn. Wellicht heeft dat deels te maken met het beschikbaar komen van meer parkeergarages, maar vast ook wel met breder gemeentelijk beleid van overal volle mep betalen om automobiliteit maar te ontmoedigen (desnoods neem je een Car2Go). Die parkeergarages zijn trouwens ook lang niet altijd de eerste periode gratis. De Middenweg was bijvoorbeeld een 10 cent-zone, maar daar jaagt men je tegenwoordig de Q-Park parkeergarage-juwelier in van Oostpoort voor 1 euro per 18 minuten of gedeelte daarvan. Toch 40 keer zo duur geworden in een paar jaar tijd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door boe! » wo 01 aug 2018, 17:33

Palance schreef: wo 01 aug 2018, 15:24 Barendrecht heeft al sinds jaar en dag blauwe zones in het centrum (sinds vorige maand uitgebreid met het gebied rond het station), maar betaald parkeren zit vooralsnog niet in de planning.
Idem in Leusden en dat gratis parkeren wordt dan ook ingezet als unique selling point t.o.v. het dure Amersfoort. Iets dergelijks zal ook wel gelden voor Barendrecht versus Rotterdam.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door waldo79 » wo 01 aug 2018, 19:00

Tiel rekent ook grootstedelijke tarieven en heeft het vrij parkeren afgeschaft tot 22 uur en de zondagmiddag is ook betaald geworden. Dat om een aantal dure gemeentelijke investeringen terug te halen. Het aantal parkeerplaatsen is wel gegroeid en in de gemeentelijke parkeergarage is het eerste half uur gratis 8-)

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Bert65 » wo 01 aug 2018, 20:19

Parkeren en parkeerbeheer is big business en er is veel geld in te verdienen. Daar zijn gemeentes ook achtergekomen. Je hoort niet snel een gemeente klagen dat er te weinig parkeergeld binnenkomt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » wo 01 aug 2018, 20:41

Oud-Beijerland heeft het betaald parkeren 2 jaar terug afgeschaft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Hajo » do 01 nov 2018, 18:55

Je kon erop wachten:

Vanaf volgend jaar 7,50 per uur voor parkeren centrum Amsterdam - https://nos.nl/l/2257421

:nothanks:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » do 01 nov 2018, 19:06

Prima toch? Waarom zou het straatparkeren daar goedkoper moeten zijn dan in de garages?

Nee, ik kan hier niet mee zitten. Er is sowieso al nauwelijks parkeerplek, wellicht helpt dit. Dat de tarieven de afgelopen acht jaar niet verhoogd zijn maakt het ook nog wel redelijk dat er nu een wat grotere verhoging komt.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Bert65 » do 01 nov 2018, 19:07

Absurt en dan zeker als je doet om het autoverkeer in het centrum te verminderen en al helemaal als dat autoverkeer tegenwoordig het centrum wordt doorgestuurd terwijl de meesten daar niet willen zijn. Maar ja, dan kunnen ze wel meteen zien dat de nieuwe garage op het Rokin open is.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Bert65 » do 01 nov 2018, 19:17

Coen Tunnel schreef:
Dat de tarieven de afgelopen acht jaar niet verhoogd zijn maakt het ook nog wel redelijk dat er nu een wat grotere verhoging komt.
Rare logica. Raar vooral ook omdat de gemeente besluit parkeerplekken te laten verdwijnen én men al op meer inkomsten rekent. Je wil, als gemeente, minder verkeer door het centrum maar je rekent jezelf wel rijk aan de inkomsten. Eigenlijk wil je de auto’s dus niet kwijt, zeker niet als je nu al aan het plannen bent waar de centen naar toe moeten vloeien.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jelger » do 01 nov 2018, 19:41

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Bert65 » do 01 nov 2018, 19:56

jelger schreef:Voor langere bezoekjes aan rand centrum in parkeergarage oid en met tram naar je bestemming, concert of wat dan ook.
Daar haal je wat aan. Er zijn meer garages in het centrum dan aan de rand van het centrum.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Vinny » do 01 nov 2018, 20:12

In Sneek betaal je 2 euro per dag en dan heb je de auto staan op loopafstand van landelijke winkelketens die je ook in Amsterdam terugvindt. Geen hipsterdingen als cafés waar je instagrammabele ijscoupes kunt krijgen, maar uit ervaring kan ik vertellen dat je ook prima zonder die meuk kan. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Bert65 » do 01 nov 2018, 20:16

Wacht. Het gaat niet alleen om het centrum. In Oud West worden de tarieven verhoogd met 100%.
https://www.at5.nl/artikelen/187968/ver ... et-geloven

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18177
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door mavas » do 01 nov 2018, 20:29

Men verwacht dat er minder auto's in de stad komen. Jaja.....
Er was net een mooie vergelijking met andere steden in Nederland en daarbuiten; Amsterdam is dan de duurste van Nederland en zelfs duurder dan Parijs en Berlijn bv. Absurd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jelger » do 01 nov 2018, 21:40

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Chris » do 01 nov 2018, 21:50

Ik heb in geen jaren betaald geparkeerd in Nederland. In stadscentra heb ik niet veel te zoeken en in mijn eigen stad kan ik er wel met de fiets heen, maar zelfs dat doe ik niet heel vaak. Zwolle heeft ook quasi alles dus er is voor mij ook niet echt noodzaak om naar het centrum van een andere stad te gaan. En met zulke hoge parkeertarieven nog minder.

Je vraagt je wel af wat dit doet voor de retail. Die wordt wel een beetje uit de stadscentra weggepest. Er komen dan allerlei souvenirwinkels, barretjes en restaurants voor in de plaats. Of dat erg is? :dontknow: Dingen die ik vroeger in het stadscentrum kocht, koop ik nu veelal online. Bezorgkosten zijn minder dan parkeerkosten. Of als ik het per se direct wil hebben fiets ik er wel heen. Maar vaak blijk je dan op internet meer keus / betere prijzen te hebben.

Bert65
dorpsstraat
Berichten: 215
Lid geworden op: vr 25 dec 2015, 22:20

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Bert65 » do 01 nov 2018, 21:57

De garage bij de Bijenkorf of Byzantium: €3.- per 27 minuten of een deel daar van, Marnixstraat €2.- per uur of een deel daarvan. In de Marnixstraat betaal je in een uur dus nu al €6.- en in de andere €9.- in een uur. Als de gemeente de tarieven verhoogt, zullen de garages volgen.

Plaats reactie