Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jdb2 » di 19 mei 2015, 22:13

Iets wat ik me al een tijdje afvraag, dus ik stel hiet hier maar:
Bij parkeergarages (in de stad of bij luchthavens) moet je afrekenen voordat je de garage verlaat. Je krijgt van de automaat een ander kaartje om de parking te verlaten.
Maar wat gebeurt er als je direct nadat je bent geparkeert meteen al het kaartje afrekent? Je betaalt dan enkel voor het eerste uur, maar kan je dan ongestraft onbeperkt parkeren of is er een systeem om dit 'misbruik' te voorkomen? Blijft de slagboom toe als je langer geparkeerd was dan je hebt betaald? Ik heb het nooit durven uitproberen :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » di 19 mei 2015, 22:16

Meestal krijg je wat speling, 10 of15 minuten ofzo. En daarna ben je inderdaad te laat:)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door RSK » di 19 mei 2015, 22:28

Afgelopen weekend was ik in Rotterdam, waar ik onder de Markthal zou parkeren. Ik zag echter bij de slagboom dat ze in het weekeinde maar liefst €1,70 per half uur rekenen! Net daarvoor zag ik op de Blaak een bordje waar verwezen werd naar een parkeerplaats (Blaak 16) met een tarief van €1,75 per uur, dus ben ik daar maar heen gereden. Of er dan sprake is van een melkkoe of van sturing durf ik niet te zeggen, maar het scheelde mij aan het eind van de middag toch ruim €5,-.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jdb2 » di 19 mei 2015, 22:36

Palance schreef:Meestal krijg je wat speling, 10 of15 minuten ofzo. En daarna ben je inderdaad te laat:)
Ok, dan moet je 'exit' kaartje terug naar de automaat om het resterend bedrag te betalen ofzo? Een andere mogelijkheid is het kaartje weggooien en naar de ingang lopen om een nieuw kaartje te trekken.
Ik heb ook ooit in een luchthavenparking het uitgangskaartje vergeten mee te nemen, gelukkig kwam er nog iemand achter me aan gelopen :lol:
In dat geval had ik ook een nieuw kaartje moeten trekken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » di 19 mei 2015, 22:38

@RSK: Daarom parkeer ik nooit meer in Rotterdam, althans niet meer in het centrum. Slechts bij hoge uitzondering nog wel eens in de garage Zuidplein (sinds het betaald parkeren is ingevoerd in garage Slinge mijd ik die ook zoveel mogelijk). Dan maar met het OV, dat kan goedkoper zijn, je zoekt je niet een ongeluk naar een plekje en je zit niet zo op de tijd te letten.

@jdb2: ik weet het niet, ik heb het nog nooit zelf geprobeerd :) een nieuw kaartje trekken zal niet altijd lukken, omdat vaak pas een kaart gegeven wordt als wordt geregistreerd dat er ook daadwerklijk een auto staat (camera, gewichtsensoren).

En daarnaast heb je nog garages waarbij je kenteken wordt geregistreerd en op het parkeerkaartje wordt vermeld.

Dat van die 10 of 15 minuten speling zie je heel soms wel eens op kaartjes of op het scherm van de betaalautomaat staan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door RSK » wo 20 mei 2015, 9:30

^^ Mijn schoonfamilie parkeert altijd op het Noordereiland en loopt dan naar de stad. Zou ik normaal ook niet zo'n probleem vinden, maar we hadden nu een gast uit Canada, dus dan wil je efficiënt met de tijd omgaan.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Seat Ibiza » wo 20 mei 2015, 10:59

jdb2 schreef:Ok, dan moet je 'exit' kaartje terug naar de automaat om het resterend bedrag te betalen ofzo?
Je kaartje blijft hetzelfde. Vroeger zag je vaker kaartjes met een magneetsrip die gecodeerd werden. Tegenwoordig staat er meestal een streepjescode op de kaart en herkennen de betaal- en slagboomsystemen aan de hand daarvan of je al dan niet betaald hebt.
jdb2 schreef:Een andere mogelijkheid is het kaartje weggooien en naar de ingang lopen om een nieuw kaartje te trekken.
Denk je nou echt dat dat werkt? Natuurlijk gaat dat niet. Dat zou iedereen anders toch doen? De beveiliging is heel eenvoudig: als je niet met een auto voor de slagboom staat, kun je geen (nieuw) kaartje nemen.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jdb2 » wo 20 mei 2015, 11:17

^^
Ok, ik wist niet hoe een parkeergarage beveilig is, anders had ik het niet voorgesteld ;) .
Laatst gewijzigd door jdb2 op wo 26 apr 2023, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door captain007 » wo 20 mei 2015, 11:19

^^ Als je meerdere dagen in een garage staat kan het nog wel eens goedkoper zijn om te doen alsof je kaartje kwijt bent :dyn_hyp:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door waldo79 » wo 20 mei 2015, 19:54

Vanmiddag bij mijn tijdelijk werkgever een handigheidje meegekregen. Bij het Schiedamse station is het allemaal betaald parkeren, maar op het bedrijventerrein benoorden de A20 is het vrij parkeren. Als je bereid bent 5 tot 10 minuten te lopen kun je zo meerdere euro's per uur uitsparen.

Maar die vrije plaatsen zullen vrij snel vergeven zijn, zodat je al gauw verder weg staat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » ma 13 jul 2015, 13:52

Palance schreef:(sinds het betaald parkeren is ingevoerd in garage Slinge mijd ik die ook zoveel mogelijk).
De afgelopen 3 dagen heb ik er wel geparkeerd vanwege het North Sea Jazzfestival, omdat ik anders 's nachts niet met het OV thuis was gekomen.
Nu weet ik dat ik echt niks mis, wat een waardeloos systeem. Dat je moet betalen, vooruit dan maar (2 Euro is gratis vergeleken met die drie dagen festival :) ), maar 1 automaat is kapot (al die drie avonden) en het duurde voorheen al lang om je uitrijkaart te valideren, nu je moet betalen duurt het nog langer. Waarom is er niet geïnvesteerd in wat meer en wat snellere automaten waar je bv ook contactloos kunt pinnen? Ik geloof best dat dit ook inde spits problemen geeft.

Op de begane grond staat nog een betaalautomaat die veel incidentele bezoekers gelukkig nog niet wisten te vinden, maar het is niet echt klantvriendelijk als je aankomt bij een automaat, en er staat nog een rij mensen afkomstig uit de metro die 7 minuten eerder was aangekomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jdb2 » do 16 jul 2015, 11:37

hln.be schreef:De parkeermeters van dit stadje zijn kapot... en de lokale economie bloeit open
Dieven sloopten een maand geleden de parkeermeters van het stadje en gingen er met de inhoud vandoor. Het stadsbestuur is nu op zoek naar 24.000 pond (34.000 euro) om de toestellen te kunnen laten herstellen, maar het stelt die herstellingswerken misschien beter nog wat uit. Het is immers nog nooit zo goed gegaan met de economie van Cardigan.

Martin Radley, voorzitter van de handelaars van Cardigan, zegt dat de winkels veel meer klanten over de vloer krijgen nu de parkeermeters niet meer werken. "Mensen gingen naar grote warenhuizen, omdat ze daar gratis kunnen parkeren. Maar nu beseffen ze dat kleine winkels soms betere producten verkopen", aldus Radley.

Mensen blijven langer, zijn meer op hun gemak en spenderen ook meer, omdat ze geen rekening moeten houden met het uur. Misschien een ideetje voor enkele Belgische steden?

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... open.dhtml
http://metro.co.uk/2015/07/16/guess-wha ... k-5297996/
Waarom niet bij ons toepassen als experiment (zonder de dieven dan)?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Peter » vr 17 jul 2015, 6:53

Als gratis parkeren tot te veel succes leidt, dan staan de plekken vol met kantoormensen en lokale inwoners en dan komt het winkelend publiek ook niet meer.
Het centrum van Veendam heeft betaald parkeren (grotendeels) afgeschaft, omdat dit alleen maar tot legere parkeerplaatsen en minder winkelende mensen leidde. Maar Veendam is niet Utrecht of Antwerpen-centrum natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » vr 17 jul 2015, 8:36

Peter schreef:Als gratis parkeren tot te veel succes leidt, dan staan de plekken vol met kantoormensen en lokale inwoners en dan komt het winkelend publiek ook niet meer.
Ik vind dat altijd klinken alsof betaald parkeren het enige remedie is tegen alle problemen. Er zijn andere manieren om dat kantoorpersoneel of die bewoner te weren. Dat kan prima door middel van een blauwe schijf of een uur betaald parkeren voor €0,10.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » vr 17 jul 2015, 9:47

Peter schreef:Als gratis parkeren tot te veel succes leidt, dan staan de plekken vol met kantoormensen en lokale inwoners en dan komt het winkelend publiek ook niet meer.
Het centrum van Veendam heeft betaald parkeren (grotendeels) afgeschaft, omdat dit alleen maar tot legere parkeerplaatsen en minder winkelende mensen leidde. Maar Veendam is niet Utrecht of Antwerpen-centrum natuurlijk.
Sinds het invoeren van nog hogere tarieven, kom ik amper nog in de stad. En als je ziet hoeveel KMO terreinen er buiten de stad worden aangelegd is het duidelijk dat ook zij de bui zien hangen.

Dat hele P+R lijkt op papier ook altijd heel mooi, tot je je auto parkeert en eigenlijk kan schreeuwen: "Mijn auto staat hier enkele uren volledig onbewaakt, ga je gang". Doe ik dus niet aan mee.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » vr 17 jul 2015, 9:53

Er zijn ook P+R-terreinen die bewaakt zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door RSK » vr 17 jul 2015, 9:54

Bodegraven probeert het enigszins te communiceren als voordeel van het winkelgebied dat het hier geen betaald parkeren is; alle omliggende steden hebben het wel. Rond de drukste punten van het centrum is een blauwe zone die van 8-18h geldt en waar je 1,5 uur mag staan. Het kerkplein (eigenlijk net zo dichtbij de winkels als andere parkeergelegenheden) valt daar echter niet onder, vermoedelijk omdat ze geen vakken willen maken in de 'klassieke' bestrating.

Het is eigenlijk altijd wel dermate druk dat het zoeken naar een parkeerplek is, maar dat ligt meer aan het feit dat er te weinig parkeerplaatsen zijn. Nu ook weer: een deel van een leegstaand woon-winkelpand zou omgebouwd worden van 2 bovenwoningen naar 6 studio's. Maar volgens de gemeente leidt dat niet tot meer parkeerbehoefte, omdat studio's in een lagere sociale klasse vallen. Dan is het ineens maar 0,4 auto per wooneenheid, in plaats van 1,2 auto per wooneenheid. Ja, zo kan ik ook rekenen. :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door duikgek89 » vr 17 jul 2015, 10:30

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Vinny » vr 17 jul 2015, 13:08

Oh wat is het toch moeilijk om op loopafstand van een populaire binnenstad een parkeerplek te vinden:
https://goo.gl/maps/LV3Mn
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » vr 17 jul 2015, 14:15

Is dat een populaire binnenstad?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door waldo79 » vr 17 jul 2015, 14:30

De parkeerplaats is gebouwd op de drukte van bijvoorbeeld de Sneek Week :hap:

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door CasablancaMarocco » vr 17 jul 2015, 16:40

Het bezitten van een auto is in Nederland al zo aan de dure kant, dat ik niet ook nog eens parkeergeld ga betalen voor het bezoeken van een centrum.
Ik zit liever voor die 6 of 7 euro lekker op het terras dan dat ik het aan parkeren uitgeef.

Met een beetje zoekwerk is het m.u.v Amsterdam haast in elke stad wel mogelijk om gratis binnen een minuut of 10 van de winkelpromenade te staan.

In Rotterdam zet ik hem vaak in de Honingbijstraat, in Almere gratis in een woonwijk pal aan het station en het centrum.
En in Apeldoorn bijvoorbeeld is het parkeren rond het station gratis op zaterdag en zondag.
Het voordeel is dat je niet in de rij hoeft te staan voor een parkeergarage, en je aan het einde van de dag wat betreft parkeren niets kwijt bent. :)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door boe! » vr 17 jul 2015, 17:20

CasablancaMarocco schreef:Met een beetje zoekwerk is het m.u.v Amsterdam haast in elke stad wel mogelijk om gratis binnen een minuut of 10 van de winkelpromenade te staan.
Zelfs in Amsterdam lukt dat wel, maar dan moet je op de fiets.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door waldo79 » vr 17 jul 2015, 21:20

En een huurfiets is goedkoper dan het stallen van je auto :confuuuse:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door boe! » vr 17 jul 2015, 21:29

Wie heeft het over het huren van een fiets? Uiteraard op je eigen fiets.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » vr 17 jul 2015, 21:33

boe! schreef:Wie heeft het over het huren van een fiets? Uiteraard op je eigen fiets.
Ik zie je zo al 2 vouwfietsen laden in je stadsauto'tje dat je braafjes tot de rand van de stad hebt gebracht. En waar ga je je boodschappen plaatsen die je zo braaf gekocht hebt van de "kleine" zelfstandige in de stad?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » vr 17 jul 2015, 21:35

Voor als je je eigen fiets niet bij je hebt: Een OV-fiets kost €3,15 per 24 uur. Niet slecht dus in vergelijking met een half uurtje op straat parkeren in Amsterdam.
Een abonnement op OV-fiets kost overigens een tientje per jaar.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door waldo79 » vr 17 jul 2015, 21:37

Volgens mij is CasablancaMarocco geen inwoner van Nederland :dyn_hyp:
@Palance: die prijzen vallen me 100% mee. Voor de Yellow Bikes etc. ben je een veelvoud van dat bedrag kwijt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Km357 » zo 19 jul 2015, 9:07

Palance schreef:Voor als je je eigen fiets niet bij je hebt: Een OV-fiets kost €3,15 per 24 uur. Niet slecht dus in vergelijking met een half uurtje op straat parkeren in Amsterdam.
Een abonnement op OV-fiets kost overigens een tientje per jaar.
Auto parkeren
Fiets huren
Naar centrum fietsen
Fiets vastleggen
Fiets unlocken
Naar auto fietsen
Fiets afgeven
Auto wegrijden

Wat een rompeslomp en wat een motivatieverhoging om naar gelijk welk centrum van de stad te rijden. Blijf ik liever weg van dat alles.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » zo 19 jul 2015, 10:09

Ik ga met de trein naar de plek waar ik mijn OV-fiets ophaal. De auto komt daar niet eens bij kijken. Een aanzienlijk deel van de OV-fiets huurlocaties is sowieso niet goed per auto bereikbaar (de treinstations).

Also het 'unlocken' van een fiets zoveel werk is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie