Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door kees » wo 25 nov 2015, 10:19

Het bezoek aan de transferia in 's-Hertogenbosch, voorheen een bezettingsgraad van bijna 100 %, loopt terug.
Daar is best een aanwijsbare reden voor. Het vervoer van en naar de transferia was overgedragen van de provincie naar de gemeente. Om de exploitatie van het beheer van de transferia en het vervoer rond te krijgen, heeft de gemeente 's-Hertogenbosch in twee stappen de prijs verhoogd van twee naar vier euro, een tariefsverdubbeling dus.
http://www.bd.nl/regio/den-bosch-e-o/s- ... -1.5475285

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door duikgek89 » wo 25 nov 2015, 14:37

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door RSK » wo 25 nov 2015, 23:10

In het kader van melkkoe: ik heb me zo gek laten praten om komende zaterdag naar de Efteling te gaan. Aangezien ik de laatste keer dat ik daar was nog met autootjes speelde in plaats van er in te rijden, besloot ik net even te kijken wat het parkeren daar kost. Dat schijnt dus €10 te moeten kosten. Tja, dan vind ik het niet zo gek dat mensen uit Kaatsheuvel klagen dat parkbezoekers bij hen in de straat parkeren... :roll:

Gisteren was ik in Ahoy, daar vragen ze ook al €12,50. Dan sta je bovendien nog altijd een flink eind van de ingang. Als ik daar nog eens moet zijn, parkeer ik wel in de Goereesestraat. Met het parkeertarief daar kom je uit op €8,50. Maar dan hoef je tenminste niet in de rij te staan om het terrein op te komen en af te raken.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » do 26 nov 2015, 17:47

Je kan ook op P+R Slinge staan. 2 Euro om te parkeren, en met een chipkaart iets van 1,20 voor een enkele reis Slinge-Zuidplein, uitaard wel p.p. zolang je zelf geen duurder enkeltje koopt. En je wagen staat tenminste bewaakt.

Voor het North Sea Jazz in juli zijn er ook al parkeerkaarten te koop voor 17,50. Dat gaat'm zeker niet worden :nothanks:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jdb2 » vr 29 jul 2016, 9:01

Nu weten we eindelijk waarom we al die jaren geld in de parkeerautomaten gooien in Antwerpen.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... eter.dhtml
Aangezien er ook kleingeld van mij inzit moet ik misschien eens vragen of ik een ritje mag maken met die Maserati? :woop:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Peter » vr 29 jul 2016, 9:32

jdb2 schreef:Nu weten we eindelijk waarom we al die jaren geld in de parkeerautomaten gooien in Antwerpen.
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... eter.dhtml
Aangezien er ook kleingeld van mij inzit moet ik misschien eens vragen of ik een ritje mag maken met die Maserati? :woop:
De Maserati-dealer zal wel opgekeken hebben, toen er betaald werd in muntgeld....

Onze Maserati-man (Mollenkamp) had gewoon de zaak (de woningbouwstichting Rochdale) laten betalen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jdb2 » vr 29 jul 2016, 18:17

In China kan het.
http://www.bbc.com/news/blogs-news-from ... e-33008073
Zo'n berg munten weegt meer dan de auto zelf.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Willem » vr 29 jul 2016, 18:59

Hoe lang zou het natellen hebben geduurd?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Chrysa » ma 21 nov 2016, 12:55

Parkeren op straat wordt binnenkort misschien duurder. Gemeenten hoeven nu geen btw te betalen over parkeerplaatsen op straat, maar de rechter in Arnhem heeft geoordeeld dat dat niet eerlijk is. Commerciële parkeeraanbieders, zoals Q-Park en P1, moeten wel btw betalen.
Lees verder

Geen idee of dit het goede topic is, maar het leek me het meest relevant.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jelger » ma 21 nov 2016, 13:18

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » za 03 jun 2017, 0:19

In Amsterdam heb je van die scanauto's. Komt (afgezien van de chauffeur van de scanauto) geen mens meer aan te pas. Dus...

Afbeelding
Afbeelding
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » za 03 jun 2017, 7:18

In Rotterdam rijden ook scanauto's, maar daar komt een paar minuten later een brommertje achteraan om te zien of de gescande auto echt geparkeerd stond of niet toevallig even stilstond. Die zou dit dus moeten opvallen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » za 03 jun 2017, 10:22

In Amsterdam heb je die menselijke controle dus niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Chris » za 03 jun 2017, 10:22

In de Kampioen stond recent een verhaal van iemand die een bekeuring had gekregen in Amsterdam omdat hij even stilstond om het navigatiesysteem in te stellen. Er was net zo'n scanauto langs gereden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jelger » za 03 jun 2017, 11:15

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Basjuh1981 » wo 14 jun 2017, 18:04

Palance schreef:In Rotterdam rijden ook scanauto's, maar daar komt een paar minuten later een brommertje achteraan om te zien of de gescande auto echt geparkeerd stond of niet toevallig even stilstond. Die zou dit dus moeten opvallen.
Den Haag gebruikt dezelfde methode. Eerst de scanauto en 5 minuten later 1 of 2 scooters.
jelger schreef:^^ Wat ik al vaker zeg: de roep om keiharde law&order vertaalt zich in het dusdanig dichttimmeren van de handhaving dat het uit zichzelf tegen het doel en ook de rechtvaardigheid(sgevoel) gaat keren:
Laaghangend fruit pakken is het meest makkelijke natuurlijk.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jelger » wo 14 jun 2017, 18:08

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » wo 14 jun 2017, 19:36

jelger schreef:Maar goed, mij stoort het nieuwe beleid in Den Haag waar het gaat om maximaal 2 uur straat parkeren in het centrum. Als je langer wil, moet je of op tijd terug naar je auto lopen
Bijvullen van een parkeermeter terwijl je op dezelfde plek blijft staan mag niet. En het lijkt me al helemaal niet de bedoeling als er een maximale parkeertijd is. Maar er zal niet altijd een boete voor worden uitgeschreven.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door duikgek89 » wo 14 jun 2017, 19:42

Coen Tunnel schreef:Bijvullen van een parkeermeter terwijl je op dezelfde plek blijft staan mag niet.
Hier heb ik nog nooit van gehoord. En ik kan me ook geen enkele reden bedenken waarom dat zinnig zou zijn.

Uitgezonderd misschien plekken met een maximale parkeerduur.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » wo 14 jun 2017, 20:30

De P+R-plaatsen in Rotterdam waarvoor sinds enkele jaren €2 voor betaald moet worden, worden per 3 juli weer gratis. E.e.a. heeft te maken met de afsluiting van de Maastunnel vanaf die dag en de gemeente wil om een verkeersinfarct te voorkomen zoveel mogelijk mensen per OV door de stad laten reizen.
Dit geldt o.a. voor de garages Slinge en Kralingse Zoom. En uiteraard alleen als je van het OV gebruik maakt van/naar diemgarages.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door jelger » wo 14 jun 2017, 21:13

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Hajo » za 17 jun 2017, 16:56

@ Attietattie: Leuk gevonden, maar zinloos denk ik. Ik kan mij voorstellen dat de chauffeur van de scanauto even stopt, het karton verwijderd en alsnog het kenteken scant. Als de kentekenhouder pech heeft, ontvangt hij in ieder geval een bekeuring wegens onleesbare kentekenplaat / -platen á € 90. Bovenop een eventuele boete voor een andere overtreding.

Voor wat betreft parkeertarieven in het algemeen: ik denk dat het zowel sturing als een melkkoe is. Het werkt twee kanten op: enerzijds mensen het OV in dwingen door de parkeertarieven flink duur te maken om het autogebruik in de stad verminderen, anderzijds de mensen die toch besluiten met de auto te komen flink laten betalen. Met hoop dat de bezoeker zich bedenkt en de volgende keer met het OV komt. En die hoge tarieven zijn uiteraard ook goed voor de gemeentekas.

Het hoogste bedrag dat ik ooit kon aftikken was, jawel, in Amsterdam. De parkeergarage naast de Heineken Experience. Ik moest niet daar, maar in het kantoorgebouw van Heineken ernaast zijn. Samen met collega's een vergadering bijgewoond en daarna de stad in (uitje). Terug bij de parkeergarage mocht ik het dagtarief betalen... 50 euro! :schrikreactie: :nuts: Kreeg ik wel vergoed, maar toch... :neenee:

Stel, je bent een buitenlander en denkt met je gezin een leuk dagje Amsterdam te gaan doen. Je parkeert je voertuig in een parkeergarage en na een leuke dag wil je je auto ophalen. Je schrikt je het lazarus als je ziet wat je moet betalen... :2cents:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » za 17 jun 2017, 17:22

Een buitenlander kan ook van te voren zich even informeren over tarieven van garages en OV-mogelijkheden. Dat doe ik ook altijd als ik naar een andere stad (al dan niet in een ander land) ga, en zo voorkom je verrassingen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Hajo » za 17 jun 2017, 19:34

^^ Klopt, maar niet iedereen doet dat.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door boe! » za 17 jun 2017, 20:11

^^ Prima, maar dan niet achteraf lopen zeuren als je ineens een hoog bedrag moet afrekenen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » za 17 jun 2017, 21:14

Hajo schreef:Klopt, maar niet iedereen doet dat.
Dat is een keuze.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Rein » za 17 jun 2017, 21:40

Ik heb een maand of twee geleden in die garage gestaan, omdat ik een paar uur bij de Albert Cuyp in de buurt moest zijn en dit de enige garage in die hoek is. Ik wist van tevoren dat deze garage erg duur was, maar de nabijheid van mijn bestemming (en daarmee puur gemak) gaf de doorslag daar te gaan staan. Toch is het even vervelend als de automaat zegt dat je € 13,50 mag aftikken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » za 17 jun 2017, 21:53

Ik heb ooit in een grijs verleden eens een paar uurtjes in de garage naast Amsterdam Centraal gestaan. Het behoeft geen uitleg dat het te betalen bedrag flink in de papieren liep.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » zo 18 jun 2017, 0:15

^^ Nou... Dat is één van de goedkoopste plekken van Amsterdam centrum. Alleen moet je er dan meer dan 10u staan geloof ik.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Vahalis » zo 18 jun 2017, 8:07

^^ vanaf 5 uur, overdag. Dan is het max € 15.

https://www.parkingcentrumoosterdok.nl/#

Plaats reactie