Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
tsov
verkeersader
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 12 jan 2009, 10:26
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door tsov » za 04 apr 2009, 18:14

Of je neemt de pont naar de Tasmanstraat, daar ben in 5 minuten en zit je op 5 minuten van de Haarlemmerdijk (met een wandeling via de schitterende Westelijke Eilanden ;) )

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Hajo » za 04 apr 2009, 18:55

Bij deze idioot hoge tarieven die de gemeente Amsterdam gaat heffen (of inmiddels al heft), kun je je inderdaad afragen wat goedkoper is: gewoon een absurd bedrag aan parkeergeld betalen of niet betalen omdat de bekeuring (vaak "naheffing parkeerbelasting" genoemd) goedkoper is. Maar ze zijn daar in Amsterdam slim genoeg om ook de "naheffingen" zó fors te verhogen dat je in het geval van zo'n "naheffing" toch aanzienlijk meer betaalt. Ik vraag mij af wat men daar inmiddels voor een bedrag in rekening brengt als de parkeerduur is verlopen. Honderd euro? Meer waarschijnlijk. Leuk voor al die toeristen die de parkeermeters niet hebben begrepen... Die komen dus nooit meer terug.

Hoe dan ook: de oplossing van Palance ligt voor de hand. Auto parkeren bij de Arena en dagkaartje voor de metro naar het centrum. Of gewoon helemaal met de trein.

Ik woon in een deel van Zeist waar ik geen parkeervergunning nodig heb. Bij het winkelcentrum hier vlakbij is parkeren ook gratis. Betalen moet je alleen in het centrum. Voor de grotere hoeveelheden boodschappen ga ik naar een Jumbo supermarkt in het centrum: eronder ligt een parkeergarage. Als je voor meer dan 25 euro aan boodschappen doet, zijn de eerste 45 minuten parkeren gratis. Je kunt dan kiezen of die euro van het totaalbedrag wordt afgetrokken of dat je het contant wilt ontvangen.

Omdat ik gewoon dat wat ik nodig heb in mijn winkelwagentje leg zonder op aanbiedingen of zo te letten, ben ik altijd vrij snel klaar. Even afrekenen, euro in mindering of contant (als ik te weinig klein geld heb) en ik ben klaar. Kortom: ik parkeer daar vrijwel altijd gratis.

Naar het centrum van Utrecht ga ik niet meer met de auto: te druk, hoge parkeertarieven (en zoals gebruikelijk kost 5 minuten parkeren je gewoon een heel uur) en diverse opgebroken en afgesloten wegen. Ik parkeer mijn auto in Bunnik bij het station (gratis) en neem de trein: 3,60 voor een retourtje 2e klas.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Rene » za 04 apr 2009, 21:33

Hajo schreef:Hoe dan ook: de oplossing van Palance ligt voor de hand. Auto parkeren bij de Arena en dagkaartje voor de metro naar het centrum. Of gewoon helemaal met de trein.
Of die vieze flutstad gewoon links laten liggen en ergens anders naartoe gaan.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Ehuls » zo 05 apr 2009, 1:43

Rene schreef:
Ehuls schreef:in Noord kun je nog gewoon gratis parkeren bij de pont,
Maar wel een blauwe zone met beperkte parkeerduur.
Is dat zo? Moet bekennen dat ik er zelf nog nooit geparkeerd heb, maar heb die pontjes wel een aantal malen genomen, en kon bij het IJ-plein eigenlijk geen parkeerbelemmeringen ontdekken. Bij de Buiksloterwegpont weet ik het niet precies, maar volgens mij kun je daar 100 meter verderop alsnog gratis parkeren voor zover ik weet.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » zo 05 apr 2009, 3:52

Noord is inderdaad één dikke blauwe zone. De parkeerboetes zijn in Amsterdam gewoon netjes €47 + het gemiste bedrag aan parkeergeld.

Ik betaal nooit terwijl ik er zo'n 8u per dag zou moeten betalen. In een jaar tijd 2 bonnen onder de ruitenwisser gehad die nooit bij mij zijn aangekomen. Ideaal en zéér lucratief dus om niet te betalen!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door waldo79 » zo 05 apr 2009, 8:04

^^Je gaat op een plek staan waar de parkeercontroleurs je niet kunnen vinden ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door duikgek89 » zo 05 apr 2009, 12:34

Ligt dat niet aan die mooie sticker: "Werkverkeer" op je auto? :puh2:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » zo 05 apr 2009, 13:14

Helaas kan ik daar geen juridisch voordeel mee creëren. Zeker niet om 23u 's avonds, in een woonwijk, zonder een werkend figuur in de buurt. Ik heb een vermoeden dat de dames en heren controleurs daar niet in trappen... ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Ehuls » vr 10 apr 2009, 9:28

Hehe, ik zie nu mijn fout, de keren dat ik in Amsterdam-Noord was was ik net buiten die blauwe zone. Vanuit daar wel een paar keer met de pont naar het centrum geweest, maar lopend nooit op die zone-bordjes gelet. In de buurt van de pont wel eens snel om me heen gekeken omdat ik verbaasd was dat er geen betaald parkeren was, maar omdat je daar midden in die blauwe zone zit staan daar verder helemaal geen bordjes. En nooit bij andere opties stil gestaan, dus ook niet op blauwe strepen bij parkeervakken gelet..

Maar die blauwe zone is wel zo groot dat het inderdaad ook niet echt opschiet..

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door duikgek89 » vr 10 apr 2009, 13:53

Attietattie schreef:Helaas kan ik daar geen juridisch voordeel mee creëren. Zeker niet om 23u 's avonds, in een woonwijk, zonder een werkend figuur in de buurt. Ik heb een vermoeden dat de dames en heren controleurs daar niet in trappen... ;)
Klopt. Maar toch kan ik het me voorstellen dat in de stad midden op de dag bij een plaats waar men in de buurt aan het werk is niet zeker is en denkt "laat maar".

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » vr 10 apr 2009, 15:00

Op zich heb je gelijk. Ware het niet dat zelfs als ik aan het werk ben naast een werkvak, ik gewoon het parkeertarrief moet betalen. Bovendien kan mijn magneetbordje er makkelijk af worden gejat dus eigenlijk parkeer ik mijn auto nooit op de openbare weg met dat bordje.

Off topic: een collega van me is recentelijk bekeurd toen hij over de vluchtstrook en over het fietspad een file voorbij reed met zwaailicht aan, bordje werkverkeer erop en hesje aan. De boete is later ingetrokken omdat hij ontheffing heeft. Maar zo zie je maar dat een wetshandhaver er niet blindelings vanuit gaat dat het dan wel in orde zal zijn. Niet onterecht overigens...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Chris » do 28 mei 2009, 12:38

Groenlinks gaat weer vrienden maken:
nu.nl schreef:'Parkeren Amsterdam naar tien euro per uur'

AMSTERDAM - Wie momenteel al moet slikken bij het zien van de parkeertarieven in Amsterdam, staat als het aan GroenLinks ligt nog wat te wachten. Wat betreft de Amsterdamse fractievoorzitter Marieke van Doornick stijgen de parkeertarieven in 2012 naar 10 euro per uur.

Dat heeft Van Doornick verklaard in het radioprogramma ‘Eric Actueel’.

"Ik hoop eigenlijk gewoon dat het centrum van de stad heel erg autoluw wordt. Daar kom je op de fiets, met openbaar vervoer of lopend", aldus de fractievoorzitter in het interview.

Autovrije binnenstad

Met de maatregel hoopt Van Doornick op een autovrije binnenstad, zoals ook al in de oude Italiaanse binnensteden het geval is.

Maar Van Doornick gaat nog verder, want ze wil in 2012 de parkeertarieven binnen de hele Ring verdubbeld zien.

Hiermee wil de Groen Links-politica de luchtkwaliteit verbeteren. Het gaat hier nog om een ‘proefballonnetje’ en niet om een officieel voorstel, maar de Amsterdammers zijn gewaarschuwd.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door simon » do 28 mei 2009, 13:59

Ik heb mijn auto nog nooit in een binnenstad van een grote stad betaald op straat geparkeerd. Parkeergarages zijn altijd goedkoper. Snelle research leert mij dat de Q-park bij het Museumplein "maar" € 4,00 per uur vraagt. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel sturing de gemeente heeft in de parkeertarieven van niet-gemeentelijke parkeergarages.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door duikgek89 » do 28 mei 2009, 19:13

€4 is al schofterig. €10 is helemaal bezopen.

Wat mij betreft kost parkeren maximaal €1,50 per uur.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » do 28 mei 2009, 19:23

simon schreef:Ik heb mijn auto nog nooit in een binnenstad van een grote stad betaald op straat geparkeerd. Parkeergarages zijn altijd goedkoper. Snelle research leert mij dat de Q-park bij het Museumplein "maar" € 4,00 per uur vraagt. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel sturing de gemeente heeft in de parkeertarieven van niet-gemeentelijke parkeergarages.
De parking onder het Krasnapolski is anders altijd aanzienlijk duurder geweest dan op straat. Verder kan ik me niet voorstellen dat ze altijd goedkoper zijn. Het zijn neem ik aan exploitanten met een commercieel doel. Dan zou het niet verstandig zijn om er ver onder te gaan zitten. Bij een gelijke prijs zou ik ook altijd nog voor de garage kiezen, in de hoop dat je auto daar beveiligd staat door middel van camera's.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door paolie » do 28 mei 2009, 19:26

Parkeergarages halen hun winst uit het feit dat je voor 1 uur en 5 minuten parkeren betaalt voor 2 uur, terwijl je op straat tot op 5 minuten nauwkeurig je tijd kan bepalen, en met mobiel betalen zelfs gewooon excact de geparkeerde tijd afrekent.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Vinny » do 28 mei 2009, 23:08

€4 is al schofterig. €10 is helemaal bezopen.
Ach daar wen je ook wel een keer aan. Overigens is het voorstel niet echt sociaal. Het zorgt voor de toenemende verjupping van de stad... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door duikgek89 » do 28 mei 2009, 23:18

En telkens als iedereen er aan begint te wennen bedenkt een of andere aap dat de tarieven wel verhoogt kunnen worden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Vinny » do 28 mei 2009, 23:40

Welkom in de wondere wereld van overheidsbeleid beste jongen. Gelukkig stijgt het salaris in de meeste gevallen gewoon mee, en kan tien jaar later in de geschiedenisboekjes komen te staan waaraan we de hoge inflatie ook al weer te danken hadden... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Jeroen » za 30 mei 2009, 13:24

^^ Jouw salaris verdubbelt elk jaar?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door duikgek89 » za 30 mei 2009, 16:19

Vinny schreef:Welkom in de wondere wereld van overheidsbeleid beste jongen. Gelukkig stijgt het salaris in de meeste gevallen gewoon mee, en kan tien jaar later in de geschiedenisboekjes komen te staan waaraan we de hoge inflatie ook al weer te danken hadden... ;)
het verschil is dat de inflatie van het parkeergeld 10x meer is als de andere inflatie, die weer 2x zoveel is als de compensatie van het salaris. :shutup:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Vinny » za 30 mei 2009, 18:47

Jeroen schreef:^^ Jouw salaris verdubbelt elk jaar?
Nou ik geloof dat mijn netto-salaris ten opzichte van mijn eerste baantje na mijn studie zelfs verdrievoudigd is. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Rene » za 30 mei 2009, 19:30

Initiatiefwet: landelijk maximumparkeertarief € 0,50/uur met een maximum van € 5,-/dag. :yes:

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door peejay » di 02 jun 2009, 13:27

^^ Daar kan ik wel mee instemmen
Rij met je hart

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door paolie » di 02 jun 2009, 13:55

^^ Schaf het dan meteen helemaal af, voor zo'n fooi kun je nog geen parkeermeter plaatsen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » di 02 jun 2009, 13:58

Het ideale is dat je er ook geen controleurs van kan betalen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Jeroen » di 02 jun 2009, 19:32

^^ Het ideale is dat met een dergelijk tarief er ook nog weinig mensen zullen zijn die überhaupt zullen 'zwartparkeren'.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door simon » di 02 jun 2009, 19:59

^^ Zelfs met een tarief van € 0,20 per uur (Apeldoorn) zijn de parkeervakken op betaald-parkeren-straten leeg en die op de gratis-parkeren-straten vol.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Attietattie » di 02 jun 2009, 20:00

Jeroen schreef:Het ideale is dat met een dergelijk tarief er ook nog weinig mensen zullen zijn die überhaupt zullen 'zwartparkeren'.
Nou, het zou niet in mijn hoofd opkomen! Om te betalen dan he.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amsterdamse parkeerafzetters

Bericht door Chris » wo 03 jun 2009, 14:15

Hier in Zwitserland moet je ook werkelijk voor alle openbare parkeerplaatsen in de toeristendorpen betalen. Gelukkig is het tarief van 1 CHF per uur wel te doen.

Plaats reactie