Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Snelwegfreak » vr 28 aug 2015, 17:10

Volgens mij weet deze man het antwoord op de vraag in de titel van deze draad wel:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/20 ... s_joh.html
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door keokiracer » vr 02 okt 2015, 13:05

Parkeertarieven Rotterdam gaan flink omhoog. Exacte plannen zijn nog niet bekend, maar sommige bronnen melden dat het tarief met 50% omhoog gaat :nuts:
Artikel AD
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door boe! » vr 02 okt 2015, 13:11

Rotterdam is goed bezig de laatste tijd: een versmalde Coolsingel, een strengere milieuzone en nu verhoogde parkeertarieven. :top:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Mark » vr 02 okt 2015, 13:20

En vergeet niet het geld vragen op P+R terreinen natuurlijk :top: .

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » do 08 okt 2015, 13:46

Ik meende al gelezen te hebben dat het plan alweer van tafel was.
Hoe het ook zij, het zou gaan om het staatparkeren om auto's de garages in te dwingen. Dat was althans een argument voor de tariefsverhogingen enkele jaren geleden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door RSK » ma 02 nov 2015, 21:15

Vanmiddag moest ik acuut aan dit topic denken. We moesten in Amsterdam bij een bedrijf op de Prins Hendrikkade zijn, dus parkeerden we in de parkeergarage daar voor de deur. Best duur met €5 per uur, maar volgens ma kreeg je een uitrijkaart bij die winkel. Bij het afrekenen bleek het om een code op je kaartje te gaan waarmee je het eerste uur gratis kreeg. Kwam ik bij de betaalautomaat: 1h02. Voor die 2 minuten werd dus weer een volledig nieuw uur aangeslagen à €5. Als je die twee minuten (nog niet eens de tijd die je na het inrijden nodig hebt om een plek te vinden) gaat omrekenen is dat €150 per uur. Behoorlijk absurd dat de telecommarkt dermate gereguleerd is dat je per seconde wordt afgerekend voor bellen in het buitenland, maar dat dit soort gelegaliseerde diefstal gewoon is toegestaan. Technisch is het natuurlijk erg simpel om per minuut af te rekenen, maar vrijwel overal wordt gewoon gerekend per aangevangen tijdvak.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » ma 02 nov 2015, 21:24

Dan ga je dus voor de slagboom staan en zeggen dat je maar €5 bij je had, je op tijd terug was maar er een rij stond en je daarom 2 min te laat was. En dat je wel terug naar achteren wil, maar daar staan helaas al 5 auto's te toeteren. :doeidoei:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 nov 2015, 21:30

RSK schreef:Vanmiddag moest ik acuut aan dit topic denken. We moesten in Amsterdam bij een bedrijf op de Prins Hendrikkade zijn, dus parkeerden we in de parkeergarage daar voor de deur. Best duur met €5 per uur, maar volgens ma kreeg je een uitrijkaart bij die winkel. Bij het afrekenen bleek het om een code op je kaartje te gaan waarmee je het eerste uur gratis kreeg. Kwam ik bij de betaalautomaat: 1h02. Voor die 2 minuten werd dus weer een volledig nieuw uur aangeslagen à €5. Als je die twee minuten (nog niet eens de tijd die je na het inrijden nodig hebt om een plek te vinden)
Vaak trekken parkeerautomaten automatisch een paar minuten af uit coulance, als tijd die je nodig hebt om een plek te vinden. De kans is dus aanwezig dat het bijvoorbeeld 1 uur en 7 minuten was. ;)
Behoorlijk absurd dat de telecommarkt dermate gereguleerd is dat je per seconde wordt afgerekend voor bellen in het buitenland, maar dat dit soort gelegaliseerde diefstal gewoon is toegestaan. Technisch is het natuurlijk erg simpel om per minuut af te rekenen, maar vrijwel overal wordt gewoon gerekend per aangevangen tijdvak.
Dat is inderdaad wel belachelijk. Zeker als het per 20, 30 of 60 minuten is.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door RSK » ma 02 nov 2015, 21:40

Van coulance was geen sprake: de parkeertijd was 15:34 - 16:36 en er werd gewoon per aangevangen 60 minuten gerekend. Afgaande op mijn dashcam stond de auto 15:36:38 in het vak, en ging hij daar 16:39:37 weer uit. Het inrijden kostte 2 minuten, het uitrijden 1,5 minuut. Tja, je hebt op zo'n moment weinig keuze, maar je voelt je wel flink genaaid.
SPOILER: TOON

Wel weer een hele goede reden erbij om als het even kan weer een paar jaar uit die grafstad weg te blijven. :doei:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door CasablancaMarocco » ma 02 nov 2015, 22:50

Idioot gewoon. Ik ken maar weinig anderen hoofdsteden in Europa waar het parkeertarief zo hoog ligt als in Amsterdam. Misschien is parkeren alleen in Londen op sommige plekken duurder.

In Parijs sta je zelfs voordeliger, maar niet alleen in Amsterdam, zelfs steden in de provincie zoals Haarlem zijn belachelijk duur.

Afgelopen weekend ben ik in Brussel geweest voor een stedentrip, het hotel lag aan de Karel de Grotelaan, op steenworp afstand van de Europese Commissie, en het centrum.
Het heeft mij in totaal 4 euro gekost, alleen vrijdag was betaald, en het gehele weekend was vrij parkeren.

Aan de hoeveelheid buitenlandse kentekens in het centrum van Amsterdam te zien, zijn er nog genoeg toeristen die de kosten voor lief nemen.

In deze garage kost het dagtarief bijna 70 euro.
http://www.q-park.nl/language/nl-nl/nl/ ... kingid/605

Dat scheelt niet veel meer met een parkeerboete. ;)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » ma 02 nov 2015, 23:19

CasablancaMarocco schreef:Idioot gewoon. Ik ken maar weinig anderen hoofdsteden in Europa waar het parkeertarief zo hoog ligt als in Amsterdam. Misschien is parkeren alleen in Londen op sommige plekken duurder.
Zeker, ik heb vorig jaar in hartje Londen geparkeerd in Q-Park Chinatown. Dat was £ 6.00 per uur. Ik stond er drie uur, dus £ 18.00 parkeerkosten plus ook nog £ 11.50 congestion charge, dus bij elkaar £ 29.50 aan kosten om in hartje Londen te parkeren. Maar het was voor ons wel het meest praktisch, door zelf met de auto Londen in te rijden waren we ruim op tijd voor de finish van de etappe van de Tour de France en konden we daarna ook gelijk weer weg richting de Kanaaltunnel, want we moesten 's avonds de trein richting Calais hebben. We stonden op ruim 10 minuutjes lopen van de finish bij The Mall. Er zijn daar overigens ook nog wel duurdere parkeergarages met tarieven rond de £ 7.50 per uur, maar Q-Park Chinatown was één van de weinige parkeergarages die we nog goed konden bereiken, er waren op dat moment ook al de nodige wegen afgesloten.

Juist doordat het overgrote deel van de toeschouwers met de metro kwam aanreizen pakte dit goed uit. Ik moet er niet aan denken dat ik de auto ergens aan de rand van de stad zou hebben geparkeerd en dan met de overvolle metro verder had moeten reizen. Ik denk niet dat ik dan sneller was geweest, en zover mogelijk Londen in rijden was gezien de beschikbare tijd de meest handige optie, en bovendien ook een comfortabele optie. En natuurlijk een hele belevenis om met je eigen auto door die stad te rijden, over Regent Street en Picadilly Circus. 8-)
In Parijs sta je zelfs voordeliger, maar niet alleen in Amsterdam, zelfs steden in de provincie zoals Haarlem zijn belachelijk duur.
In Parijs is het doorgaans zo'n € 4,00 per uur. Ook op de drukkere plekken. Parijs zit echter ook vol met parkeergarages, waar in Londen het aantal parkeergarages een stuk kleiner is.

In Zwitserland ben ik ook wel eens parkeergarages tegengekomen met progressieve tarieven. Hoe langer je er staat, hoe duurder het per uur wordt. Dan kan het ook best prijzig worden. Zelfs in kleine steden als Lugano zijn er parkeergarages waar het tarief na 4 uur parkeren naar CHF 4,00 per uur gaat. En in juni was ik in het Wankdorf Center in Bern. Dat had de volgende tariefopbouw:

1 Std. CHF 0.50
2 Std. CHF 1.50
3 Std. CHF 3.50
4 Std. CHF 6.50
5 Std. CHF 14.50
6 Std. CHF 19.50
7 Std. CHF 24.50
8 Std. CHF 30.50
jede weitere Stunde CHF 6.00

Ik geloof dat ik er uiteindelijk 5 uur gestaan heb, het was met de Ronde van Zwitserland. Het was niet verboden maar ook eigenlijk niet de bedoeling dat bezoekers van de Ronde van Zwitserland daar gingen parkeren en de plaatsen van het winkelend publiek innamen - er was een apart parkeerterrein waar je voor CHF 12,00 de hele dag kon staan, op zo'n 10 minuten lopen van het hele gebeuren, daar waar de parkeergarage onder het Wankdorf Center een stuk dichterbij was. Ik heb dus CHF 2,50 meer betaald, maar het was wel een stuk praktischer, ondanks dat men het op de website van het evenement toch overduidelijk wilde ontmoedigen: Die Einstellhalle des Einkaufszentrum Wankdorf ist nicht für Langzeitparkieren geeignet. Die Tarife steigen progressiv an, und die Parkplätze sind den Einkaufenden im Wankdorf-Center vorbehalten. Nou, ik heb gewoon voor die plek betaald, er was ruimte zat in die parkeergarage en ik zou het de volgende keer zo weer doen. :yes: Overigens hebben we ook wel wat dingetjes gekocht bij de Coop in het Wankdorf Center, dus in die zin waren we ook wel klanten.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Vahalis » di 03 nov 2015, 2:17

Coen Tunnel schreef:Wankdorf Center
Ik denk dat de dames die dat professioneel doen ook wel een progressief tarief willen ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » di 03 nov 2015, 6:14

RSK schreef:grafstad
:?

Afijn, het is natuurlijk wel een eigen keuze om met de auto de stad in te gaan, waarvan bekend is dat de tarieven zo hoog zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » di 03 nov 2015, 8:03

Vahalis schreef:
Coen Tunnel schreef:Wankdorf Center
Ik denk dat de dames die dat professioneel doen ook wel een progressief tarief willen ;)
Zolang het maar aftrekbaar is.
Palance schreef:
RSK schreef:grafstad
:?

Afijn, het is natuurlijk wel een eigen keuze om met de auto de stad in te gaan, waarvan bekend is dat de tarieven zo hoog zijn.
Amsterdam is een prachtstad. Ik zou er niet voor kiezen om er te wonen maar Amsterdam heeft natuurlijk wel heel veel mooie plekjes. :) En ja, parkeren is er duur, maar ik ben er nooit lang, dus ik heb er niet zoveel last van. Ik sta hooguit een uur of drie in een parkeergarage, daarvoor kun je moeilijk naar zo'n P+R toe.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » di 03 nov 2015, 9:15

Daarom parkeer ik er ook zelden, alleen als ik er langer blijf of als ik 's avonds laat terugga, anders is het gewoon per trein.
Ik las dat de Oosterdokgarage nu 12 Euro kost na 24 uur. Bij mijn laatste bezoek in het voorjaar was het nog 10 Euro. Maar goed, het blijft goedkoop :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Rein » di 03 nov 2015, 9:32

Voordeel van die hoge parkeertarieven in Amsterdam is dat je 'overal' een plekje kan vinden. Ik was onlangs een avondje naar Carré en vond letterlijk op 50 passen van Carré een parkeerplek. Dat kost dan 16 euro (avondkaart), maar ik had dus weinig rompslomp om er te komen en een plekje te zoeken en was na afloop ook weer zo weg en snel weer thuis. Dat is ook wel weer zo prettig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » di 03 nov 2015, 11:48

^^ Ik vind het ook erg prettig om zo dichtbij mogelijk te kunnen parkeren, en daarom heb ik er ook niet zo'n probleem mee om wat meer te betalen. Om flink te besparen of zelfs gratis te parkeren moet je vaak toch veel verder weg gaan staan, en dat is vaak weer minder praktisch. Ik had een keer met vrienden afgesproken in Breda en ik heb toen in een parkeergarage geparkeerd, ik was uiteindelijk iets van € 10 kwijt. Een vriend wilde gratis parkeren, maar moest uiteindelijk wel een half uur lopen vanaf zijn parkeerplaats. Nou, twee keer een half uur lopen om € 10 uit te sparen, ik doe het niet.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door duikgek89 » di 03 nov 2015, 12:51

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » di 03 nov 2015, 13:07

duikgek89 schreef:Bovendien is het een iets minder irritante route dan de stad in rijden en met het gratis veer sta je vervolgens meteen in het centrum.
Dat valt in Amsterdam toch wel mee? Over de S112 (Weesperstraat/Wibautstraat) sta je dankzij de groene golf en 2x2 rijstroken zo bij het Mr. Visserplein, vanaf daar rij ik langs de Stopera en de Amstel zo richting het Rokin/Dam/Damrak en zo de parkeergarage van de Bijenkorf in. :) Terug ga ik doorgaans over het Damrak, de Prins Hendrikkade, de S116 (Kattenburgerstraat), S100 (Piet Heinkade) naar de S114/Piet Heintunnel en dan de A10 weer op. Zo lang hoeft dat allemaal niet te duren, of het moet echt druk zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door duikgek89 » di 03 nov 2015, 13:09

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » di 03 nov 2015, 13:58

Coen Tunnel schreef:
duikgek89 schreef:Bovendien is het een iets minder irritante route dan de stad in rijden en met het gratis veer sta je vervolgens meteen in het centrum.
Dat valt in Amsterdam toch wel mee? Over de S112 (Weesperstraat/Wibautstraat) sta je dankzij de groene golf en 2x2 rijstroken zo bij het Mr. Visserplein,
Kan het alleen maar met je eens zijn. Minutenwerk.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Chris » di 03 nov 2015, 14:00

Het sturend effect van parkeertarieven is al behoorlijk bij zelfs een gering bedrag. Ik heb collega's die dan maar een half uur langer met het (door de baas betaalde) OV komen dan om 4 euro per dag te betalen voor parkeren.

Het is ook deels psychologisch. 4 euro voor parkeren wordt vaak gezien als 'zonde van het geld' terwijl 4 euro voor een broodje zo wordt neergeteld. Bij betaald parkeren heb ik zelf ook snel het gevoel dat het zonde van het geld is, al zou ik het best kunnen veroorloven. Je waardeert de uitgave dan toch anders.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Attietattie » di 03 nov 2015, 14:06

^^ Ik vind zowel €4,- voor dagelijks parkeren als voor een broodje duur. €80,- per maand vind ik simpelweg zonde.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door RSK » di 03 nov 2015, 16:00

Laatst las ik dat er in de nabijheid van de Efteling een groot parkeerprobleem is: mensen verrekken het om het hoge bedrag van €10 voor de officiële parkeerplaats neer te tellen. Een straat op 500m (of eigenlijk de inwoners daarvan) wordt daar dus de dupe van.
Palance schreef:Afijn, het is natuurlijk wel een eigen keuze om met de auto de stad in te gaan, waarvan bekend is dat de tarieven zo hoog zijn.
Met die hoge tarieven heb ik nog niet zo'n heel groot probleem: het scheelt je vaak behoorlijk veel reistijd ten opzichte van de alternatieven. Kernpunt van mijn ergernis is dan ook het feit dat je bij 2 minuten extra parkeren gelijk voor een extra uur wordt aangeslagen.

Het voelt een beetje alsof je bij de Albert Heijn boodschappen gaat doen, en dat het totaalbedrag naar boven wordt afgerond op €5. Als je dan een zak appels en een fles cola aan de kassa af wilt rekenen à €5,02 hang je gelijk aan de pan voor €10. In de supermarkt klinkt zoiets idioot (de afronding met centen kan ook in je voordeel zijn) maar voor parkeren schijnt het normaal te zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Palance » di 03 nov 2015, 16:13

Hoe anders? Per minuut of seconde? Wat is dan het moment waarop het eindhedrag wordt bepaald? Bij de betaalautomaat? Krijg je dan nog even wat gratis minuten extra? En hoe ga je om met mensen die niet bij de automaat afrekenen maar bij het in- en uitrijden?

Mee eens overigens dat uurtarieven onzinnig zijn. Ik zie zelf meer in tarieven per 10 of 15 minuten, er zijn garages genoeg die ook op die manier rekenen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door RSK » di 03 nov 2015, 16:21

In het buitenland zie ik dat afrekenen per minuut vaak voorkomt. Voor dit geval in Amsterdam zou dat €0,08333 per minuut zijn. Per 5 minuten is het €0,42666 en per 10 minuten €0,85333. Hoewel het wat mij betreft gewoon per minuut zou moeten gaan, zou bij dergelijke tarieven 'per 5 minuten' ook nog net acceptabel zijn. Maar anders zijn de sprongen echt te groot wat mij betreft.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » di 03 nov 2015, 17:39

RSK schreef:Laatst las ik dat er in de nabijheid van de Efteling een groot parkeerprobleem is: mensen verrekken het om het hoge bedrag van €10 voor de officiële parkeerplaats neer te tellen. Een straat op 500m (of eigenlijk de inwoners daarvan) wordt daar dus de dupe van.
Dat soort zaken spelen ook in en rond binnensteden, en daar wordt vaak vergunningparkeren ingevoerd. Dus de gemeente moet in Kaatsheuvel gewoon vergunningparkeren invoeren in de straten rondom de Efteling en borden :E9: plaatsen.
Met die hoge tarieven heb ik nog niet zo'n heel groot probleem: het scheelt je vaak behoorlijk veel reistijd ten opzichte van de alternatieven. Kernpunt van mijn ergernis is dan ook het feit dat je bij 2 minuten extra parkeren gelijk voor een extra uur wordt aangeslagen.
Ik had iets soortgelijks laatst in de parkeergarage Kalvertoren in Amsterdam. Ik stond er 35 minuten, maar ik werd wel voor een vol uur (à € 5,00) aangeslagen. Ik heb het ook al eens in Luik gehad bij de parkeergarage onder het Place Saint-Lambert, waar ik een paar minuten stond en toen ineens weg moest, maar wel voor een vol uur moest betalen (€ 2,20 in dat geval, maar toch).
Palance schreef:Hoe anders? Per minuut of seconde? Wat is dan het moment waarop het eindhedrag wordt bepaald? Bij de betaalautomaat? Krijg je dan nog even wat gratis minuten extra? En hoe ga je om met mensen die niet bij de automaat afrekenen maar bij het in- en uitrijden?

Mee eens overigens dat uurtarieven onzinnig zijn. Ik zie zelf meer in tarieven per 10 of 15 minuten, er zijn garages genoeg die ook op die manier rekenen.
Mee eens. Per minuut kan ook weer tot verschillen leiden afhankelijk van de betaalmethode en het moment van betalen. Al kun je natuurlijk bij iemand die betaalt bij het uitrijden de uitrijtijd die iemand krijgt bij het betalen bij een parkeerautomaat in mindering brengen.

Ik zou het liefste zien dat er stappen van maximaal 15 minuten of maximaal 1 euro zijn (welk van deze criteria het eerste bereikt wordt).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Ds79m » di 03 nov 2015, 18:59

Hoe werkt dat met de Télepéage-badge die je in sommige parkeergarages in Frankrijk kan gebruiken eigenlijk? Daarmee zou het eenvoudig moeten zijn om op de seconde nauwkeurig af te rekenen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door Coen Tunnel » di 03 nov 2015, 22:58

^^ Daar betaal je gewoon het normale tarief mee. Je gebruikt de badge alleen bij het uitrijden en niet bij het inrijden. Je moet nog steeds een kaartje trekken en het kaartje bij het verlaten van de parkeergarage in het apparaat stoppen. Het voordeel is dat je niet langs een betaalautomaat moet en dat je de parkeerkosten op rekening betaald. Ik heb er zelf één keer gebruik van gemaakt bij de Vinci Park onder het Place de la Madeleine in Parijs.

Hier staat beschreven hoe het werkt:
  • En entrée, prenez votre ticket
  • En repartant, inutile d’aller à la caisse, retournez directement à votre véhicule
  • En sortie, empruntez la voie télépéage
  • Insérez votre ticket dans la borne de sortie
  • Prenez votre reçu, la barrière s’ouvre : plus besoin de monnaie ou de carte bancaire

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

Bericht door RSK » wo 04 nov 2015, 0:14

In de omgeving Nice heb ik een ander systeem gehad: daar moest je naar een betaalautomaat en kon je daar je badge voor een lezer houden. Geen idee of dat een afwijkend systeem of een testfase was.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie