Nieuw tracé Noorderbrug Maastricht

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Nieuw tracé Noorderbrug Maastricht

Bericht door Giuseppe » di 07 apr 2009, 21:14

Maastricht.nl schreef:
Geen extra Noorderbrug

Aanpassing Noorderbrug en extra maatregelen voldoende.

Uit de studie Maaskruisend Verkeer Maastricht komt naar voren dat capaciteitsuitbreiding van de bestaande Noorderbrug in combinatie met aanvullende maatregelen voor openbaar vervoer en langzaam verkeer de beste oplossing is om de verkeersdoorstroming over de Maasbruggen te verbeteren. Deze maatregelen zullen de bereikbaarheid en leefbaarheid van een groot deel van Maastricht ten goede komen. De studie toont ook aan dat de aanleg van een extra noordelijk gelegen brug over de maas geen structurele oplossing biedt. Van een nieuw aan te leggen brug zouden relatief gezien te weinig automobilisten gebruik maken. De huidige Noorderbrug is namelijk de meest directe route voor de meeste gebruikers.

De toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen rondom de Noorderbrug ( zoals Belvédère en Cultuursprong) maken dat de capaciteitsmaatregelen zich specifiek op deze brug richten en niet op de zuidelijker gelegen Kennedybrug. Op dit moment rijden er ca. 50.000 voertuigen per etmaal over de Noorderbrug. Voor de capaciteitsvergroting van de Noorderbrug moeten aanpassingen worden gedaan op het hele traject van de brug. Door de maatregelen kan de brug 40% meer verkeer per etmaal verwerken.

De voorgestelde maatregelen voor de brug zijn:

Aanpak knooppunt Geusselt (reeds opgenomen in project A2 Maastricht );

Ongelijkvloers maken van de kruising Viaductweg/Meerssenerweg ( opgenomen in project A2 );

Ongelijkvloers maken van kruising Viaductweg/Willem Alexanderweg;

Extra rijstrook voor het autoverkeer op de brug in plaats van het huidige fietspad;

Realiseren van een nieuwe brug voor langzaam verkeer naast de Noorderbrug;

Omlegging van de aanlanding van de brug op de westoever naar de Fort Willemweg;

Verkeerskundige aanpassing van de route Fort Willemweg-Nobellaan.

De voorgestelde aanvullende maatregelen zijn:
In combinatie met de capaciteitsvergroting voor de Noorderbrug worden de volgende maatregelen genomen om de bereikbaarheid van de stad en de doorstroming in de stad te waarborgen:

Verbetering doorstroming busverkeer om ongehinderde doorgang te realiseren.

Aanleg tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt, die in 2012 gerealiseerd moet zijn.

Realisatie van een groot PenR terrein aan de noordkant van de stad in combinatie met een lightrailverbinding naar het station in Maastricht.
Optimalisatie van het fietsnetwerk in de stad.

Maatregelen op het gebied van mobiliteitsmanagement om het reisgedrag van bezoekers en forensen te beïnvloeden.

Van een deel van de aanvullende maatregelen is al begonnen met de voorbereiding.

Kosten
De totale kosten van het project Maaskruisend verkeer bedragen 210 tot 270 miljoen euro. De gemeente Maastricht en de Provincie dienen gezamenlijk 112,5 miljoen euro te investeren. De rest van het bedrag wordt aan het rijk gevraagd.

In juni wil de gemeente een informatiesessie organiseren, waar de bewoners kennis kunnen nemen van de plannen en hun reactie kunnen geven.
De gemeenteraad van Maastricht zal zich eind 2009 buigen over de plannen. De gemeente wil samen met de Provincie Limburg en het rijk een bestuursovereenkomst afsluiten over de verdere uitwerking van het Traject.
Nogal teleurstellend dus. Er wordt beweerd dat de nieuwe brug maar 20.000 voertuigen te verwerken zou krijgen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Rene » di 07 apr 2009, 21:36

De zgn. "aanvullende maatregelen" zullen eerder contraproductief werken op de doorstroming, vrees ik.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Remco » wo 08 apr 2009, 8:37

Rene schreef:De zgn. "aanvullende maatregelen" zullen eerder contraproductief werken op de doorstroming, vrees ik.
En hoe dan precies zouden die aanvullende maatregelen de doorstoming belemmering, gelet op de rij aan doorstroombevorderende maatregelen:
Aanpak knooppunt Geusselt (reeds opgenomen in project A2 Maastricht );
Ongelijkvloers maken van de kruising Viaductweg/Meerssenerweg ( opgenomen in project A2 );
Ongelijkvloers maken van kruising Viaductweg/Willem Alexanderweg;
Extra rijstrook voor het autoverkeer op de brug in plaats van het huidige fietspad;
Realiseren van een nieuwe brug voor langzaam verkeer naast de Noorderbrug;
Wat zou je nog meer wilen?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » wo 08 apr 2009, 11:42

Ik had graag een extra brug gezien, maar gezien de cijfers denk ik dat die brug inderdaad niet realistisch is. €450 miljoen voor een weg die 20.000 mvt/etmaal zou verwerken is absurd. Als met de helft van dat geld het huidige Noorderbrugtracé kan worden opgewaardeerd, zodat hier die 20.000 - 30.000 verwachte extra voertuigen verwerkt kunnen worden, dan vind ik dat prima.

Ik maak me veel meer zorgen over het totaal uitblijven van maatregelen voor de Kennedybrug. Als straks de A2-tunnel klaar is, kan verkeer vanaf de Geusselt en het Europaplein veel vlotter doorstromen richting de Kennedysingel en Kennedybrug richting Maastricht-West. Aangezien de files voor het verkeerslicht ter hoogte van het politiebureau nu als soms terugslaan tot over de brug, zal dit straks nog veel sneller gebeuren.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Giuseppe » wo 08 apr 2009, 13:10

^^
Ja inderdaad, wordt daar ook tijd voor een aantal ongelijkvloerse oplossingen (Tongerseplein, kruising Politiebureau)
Maar waarschijnlijk is de gedachte hierachter om de Tongerseweg niet verder te belasten, maar omdat de Belgen deze weg beschouwen als hoofdinvalsweg van Maastricht (Vanaf E313 bewegwijzering via N79) zal dat een lastige zaak worden

Overigens is het volgens mij de bedoeling om de Bosscherlaan met een VRI te gaan aansluiten, met een verwachte intensiteit tot 70 a 80.000 voertuigen/etmaal lijkt me dat niet erg handig. Een ander knelpunt lijkt mij de kruising met de Bosscherweg, zou het niet beter zijn om het verkeer daar onderdoor te laten passeren?

Planstudie http://www.maastricht.nl/web/file?uuid= ... ntid=81368

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Rene » wo 08 apr 2009, 14:26

Remco schreef:En hoe dan precies zouden die aanvullende maatregelen de doorstoming belemmering, gelet op de rij aan doorstroombevorderende maatregelen
Verbetering doorstroming busverkeer om ongehinderde doorgang te realiseren.
Klinkt leuk, maar dit is voor het wegverkeer dus vaak de dood in de pot. Het belemmert een goede afregeling van VRI's, omdat voor elke bus (of tram) wordt ingebroken op de vlotte afstroom van het verkeer. Ongehinderde doorstroming busverkeer = veel extra hinder overig verkeer.

Aanleg tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt, die in 2012 gerealiseerd moet zijn.
Betekent dat er ruimte wordt opgeofferd aan tramrails, dat die tram ongetwijfeld ook bij kruispunten "ongehinderde doorgang" zal krijgen, etcetera. Terwijl het effect op het omvang van het Noorderbrugverkeer nihil zal zijn. Ergo: de hierdoor vastlopende stedelijke routes krijgen uiteindelijk ook hun negatieve terugslag op het verkeer van de Noorderbrug.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Remco » wo 08 apr 2009, 17:51

^^
Die tram kruist het noorderbrugtraject alleen ongelijkvloers. Geen issue dus. Met de hinder van de busvoorrang zal het ook wel loslopen, helemaal omdat een tweetal belangrijke kruisingen ongelijkvloers wordt en er op andere punten (oa over het spoorwegemplacement) vrije busstroken komen die het Noorderbrugtrace niet kruisen.
Laatst gewijzigd door Vinny op wo 08 apr 2009, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quoten is niet nodig als je reageert op vorig bericht

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » wo 08 apr 2009, 18:46

Giuseppe schreef:Een ander knelpunt lijkt mij de kruising met de Bosscherweg, zou het niet beter zijn om het verkeer daar onderdoor te laten passeren?
In alle plannen die ik tot nu toe gezien heb, zou de aanlanding van de Noorderbrug verschuiven richting het noordwesten. De Bosscherweg werd ongelijkvloers gekruist (bovenlangs), net als nu het geval is, maar dan ietsje noordelijker. Of bedoelde je de Brusselseweg?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Ds79m » wo 08 apr 2009, 19:39

Seat Ibiza schreef:Ik maak me veel meer zorgen over het totaal uitblijven van maatregelen voor de Kennedybrug. Als straks de A2-tunnel klaar is, kan verkeer vanaf de Geusselt en het Europaplein veel vlotter doorstromen richting de Kennedysingel en Kennedybrug richting Maastricht-West. Aangezien de files voor het verkeerslicht ter hoogte van het politiebureau nu als soms terugslaan tot over de brug, zal dit straks nog veel sneller gebeuren.

Is het in de plannen niet zo dat KP Europaplein wordt afgebroken en vervangen wordt door een normale afslag met verkeerslichten? Dan zou bij een groot verkeersaanbod vanaf de A2 alles op deze plaats al gedoseerd worden, en de files vooral op de afritten en in de tunnels ontstaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » wo 08 apr 2009, 21:43

^^
klopt, Europaplein wordt een normale afslag. Ik kan me echter niet voorstellen dat men op deze nieuwe afslagen aan het eind bij het verkeerslicht gaat 'bufferen'. De lengte van de uitritten is beperkt en de opstelcapaciteit dus ook. Een staart van de file die daar zou ontstaan laten reiken tot in de tunnel lijkt me zeer ongewenst (want levensgevaarlijk).

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Vinny » wo 08 apr 2009, 22:28

In twee van de drie scenario's komt er een gewone conventionele afrit, in één scenario wordt voor een Franse oplossing gekozen, namelijk een knooppunt met een 'zubringer' naar de N 278 (daar komt dan wel een verkeerslichtenkruising)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Giuseppe » wo 08 apr 2009, 22:32

Seat Ibiza schreef: In alle plannen die ik tot nu toe gezien heb, zou de aanlanding van de Noorderbrug verschuiven richting het noordwesten. De Bosscherweg werd ongelijkvloers gekruist (bovenlangs), net als nu het geval is, maar dan ietsje noordelijker. Of bedoelde je de Brusselseweg?
Brusselseweg bedoelde ik inderdaad, ook lastig al die namen ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » do 09 apr 2009, 10:56

Vinny schreef:... een knooppunt met een 'zubringer' naar de N 278 (daar komt dan wel een verkeerslichtenkruising)
Is dat een omschrijving voor het 'spaghetti-knooppunt' van Avenue2?
Giuseppe schreef:Brusselseweg bedoelde ik inderdaad
De mini-rotonde op de kruising van Brusselseweg / Frans van de Laarplein - Fagotstraat zal inderdaad niet meer toereikend zijn. De gemeente wil deze dus vervangen door een verkeerslichtenkruising (icm een verbreding van de Fagotstraat / Nobellaan?). Ik denk inderdaad ook dat die oplossing niet ideaal is en dat je zeker moet kijken of een viaduct in de Brusselseweg mogelijk zou zijn.

trompettom
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 18 jul 2009, 16:20

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door trompettom » za 18 jul 2009, 16:24

Viaduct bij de brusselseweg? Dat wordt slopen...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » za 18 jul 2009, 17:10

^^
We hebben het dus over deze kruising. Waarom zou daar volgens jou gesloopt moeten worden? Ik stel me voor dat de Brusselseweg (inclusief ventwegen / fietspad) over het viaduct verloopt (huidige niveau) en de Frans van de Laarstraat / Fagotstraat daar op niveau -1 onderdoor loopt. Uitwisseling tussen de twee wegen is voor autoverkeer dan niet meer mogelijk, maar dat lijkt me niet problematisch. Verkeer dat nu vanaf de Frans van de Laarstraat naar de Brusselseweg-noord wil kan daar ook komen via de Peter Huysenlaan. Verkeer dat naar de Brusselseweg-zuid wil, kan omrijden via de rotonde Via Regia. Voor fietsers is een verbindingslus in het zuidoostelijk kwadrant naast de kruising mogelijk.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Giuseppe » vr 16 okt 2009, 11:23

Het staat nergens op de website, dus maar even zo.
Afbeelding
Ze hebben wel een punt vind ik

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » vr 16 okt 2009, 11:36

^^
Tsjaa, als men in Maastricht nou goud of diamanten zou aanboren, dan zeg ik ook: bouw die tweede Noorderbrug maar. Echter een bedrag van €450 miljoen is wel erg veel voor die brug, gezien het lage verwachte verkeersaanbod.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Giuseppe » vr 16 okt 2009, 11:44

^^ Dat klopt, maar de bestaande noorderbrug voor de helft afbreken en weer opnieuw opbouwen zal ook niet gratis zijn ;)
Wat mij vooral stoort aan de besluitvorming is dat nu de luchtkwaliteit ineens weer helemaal niet van belang is, het verkeer om de stad heen leiden zal hierin veel verschil maken. En ik denk trouwens dat een Vmax van 100 op een nieuwe randweg wel zou kunnen helpen om het verkeer ernaartoe te trekken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » vr 16 okt 2009, 13:42

Giuseppe schreef:Dat klopt, maar de bestaande noorderbrug voor de helft afbreken en weer opnieuw opbouwen zal ook niet gratis zijn
De planstudie Maaskruisend verkeer heeft het over een bedrag van 80-120 miljoen euro voor het aanpassen van het Noorderbrugtracé. Daarin is opgenomen de aanpassing van de kruising Viaductweg, het aanpassen van de Noorderbrug naar 2x3 rijstroken, het veranderen van de westelijke aanlanding en de reconstructie van de Fort Willemweg / Nobellaan. Dan mis je dus nog de nieuwbouw van een nieuwe langzaam-verkeer-brug over de Maas ter hoogte van Landbouwbelang. Die kost ongeveer 19 miljoen euro. Kortom: totale kosten stukken minder dan een nieuwe Noorderbrug.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Giuseppe » di 28 jun 2011, 20:45

Binnen het CDA maastricht gaan er stemmen op om de noorderbrug plannen aan te passen. Hoewel het CDA het jaren voor het zeggen heeft gehad komen er dus nu pas ideeen. Wat mij betreft zou dit echter een goed plan zijn. Het idee is om de aanlandig nog een stuk verder richting noorden te verplaatsen, zodat er aangesloten worden kan worden op een noord-westelijke randweg die doorloopt tot aan de Tongerseweg.

http://www.cda.nl/Upload/Maastricht/Ont ... tknoop.pdf

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Geen tweede noorderbrug Maastricht

Bericht door Seat Ibiza » wo 29 jun 2011, 11:00

^^
Het CDA vergeet voor het gemak alleen even een paar zaken:
* Men heeft in 2009 zelf ingestemd met het huidige plan
* Er is geen geld, dus waar moet het geld vandaan komen voor een ongeveer 7 km lange randweg? :roll:

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Nieuw trace noorderbrug Maastricht

Bericht door Giuseppe » vr 25 jul 2014, 10:29

Voor de geïnteresseerden een filmpje van tv Maastricht met het ontwerp van de noorderbrug (inclusief ongelijkvloerse kruising Franciscus Romanusweg/Willem Alexanderweg waar geen aandacht aan wordt besteed in het filmpje) dat nu aanbesteed gaat worden.
http://vimeo.com/101412998

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Nieuw trace noorderbrug Maastricht

Bericht door mavas » vr 25 jul 2014, 10:54

Wat een megaproject voor een stad van zo'n omvang. :schrikreactie:

De onderwerptitel kan wel veranderd worden, heb je een idee hoe dat zou moeten heten?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Nieuw trace noorderbrug Maastricht

Bericht door Giuseppe » vr 25 jul 2014, 11:17

^^Officieel heet het project RMP (Ruimtelijk Mobiliteitspakket Maastricht Noord)
Het project is eigenlijk nog een erfenis van het Belvedère project, waar er door de verlegging ruimte ontstond voor een park en een paar duizend woningen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Nieuw trace noorderbrug Maastricht

Bericht door mavas » vr 25 jul 2014, 13:20

In de video zie je een mooie ontwerptekening, maar ik kan deze via diverse websites niet vinden en ook niet met een zoekactie van Google. :(
Ben erg benieuwd naar het detailontwerp.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Nieuw trace noorderbrug Maastricht

Bericht door Giuseppe » di 29 jul 2014, 7:03

^^Hoewel ik bijna zeker ben dat ze ergens op de site van de gemeente Maastricht stonden vind ik ze ook niet meer.
Tracé is trouwens 2x3 tot aan afrit centrum, 2+3 tot aan t-splitsing Bosscherlaan(wachtcapaciteit VRI), 2x2 tot aan Cabergerweg en verder 2x1.

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: Nieuw trace noorderbrug Maastricht

Bericht door Giuseppe » do 31 jul 2014, 11:19

Recente luchtfoto van het plangebied, met op de achtergrond al het eerste deel van de Bosscherlaan.
Facebook Belvedere Maastricht schreef:Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Nieuw trace noorderbrug Maastricht

Bericht door mavas » ma 01 jun 2015, 19:17

Voorbereidende werkzaamheden Noorderbrugtracé
3 maart 2015

Langs het nieuwe tracé van de Noorderbrug vinden op dit moment diverse voorbereidende werkzaamheden plaats. Het gaat om het slopen van panden, het kappen van bomen en het natuurvrij maken van terreinen.

[...]

Volgens huidige planning zal in mei 2015 de opdracht aan de aannemer worden gegeven. Eind 2015 zal de aannemer dan starten met het echte werk aan het nieuwe Noorderbrugtracé. Op het moment dat de echte werkzaamheden uitgevoerd worden gaan we ook uitgebreid communiceren.
http://www.belvedere-maastricht.nl/voor ... brugtrace/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Nieuw trace noorderbrug Maastricht

Bericht door IQ[] » ma 01 jun 2015, 20:58

Interessant project. Ik zie zeker de voordelen van dit project. Dit zal de doorstroming aanzienlijk gaan verbeteren en sluipverkeer gaan verminderen. Ik vraag me af hoe het verkeer gefaseerd gaat worden als ze de huidige brug willen gaan "afhakken". Volgens mij bestaat de brug niet uit twee gescheiden delen per rijrichting. Ik vermoed zelf dat ze met tegenverkeer gaan werken (4-0 systeem) over de zuidelijke brughelft en dan eerst aan de noordkant de nieuwe tak gaan maken. Ik ben benieuwd.

Overigens, je mag legaal 100 km/h rijden over de huidige brug richting de A/N2. Na de oprit bij Sappi staat geen herhaling van de maximum snelheid en je rijdt op een autoweg ;)

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Re: Nieuw trace noorderbrug Maastricht

Bericht door praatpaal » wo 17 jun 2015, 15:56

Ben ik de enige die het nut niet ziet van het verplaatsen van het tracé van de Noorderbrug?
Nu functioneert de burg nog als een onderdeel van een kleine stadsring, terwijl deze straks uit elkaar getrokken wordt.
Los van het nut vind ik het jammer dat een van de zeldzame brugwokkels (spiraalvormige opritten) met deze verandering gaan verdwijnen.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Plaats reactie