Parkerende vrachtwagens

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Parkerende vrachtwagens

Bericht door Attietattie » wo 17 jun 2009, 13:18

Zou een vrachtwagen hier mogen parkeren?

Bebouwde kom van Amsterdam. Langsparkerend. Zorgt nogal voor overlast als hij 's ochtends om 6u even warmdraait voordat hij vertrekt. Ik kan me herinneren dat je vrachtwagens niet zomaar binnen de bebouwde kom mag parkeren. Weer een gevalletje klok gehoord... klepel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Paixao
autoweg

Re: Parkerende vrachtwagens

Bericht door Paixao » wo 17 jun 2009, 13:45

Check de APV; als vrachtwagens (of meer precies, voertuigen langer dan x, breder dan y of hoger dan z) daar niet mogen parkeren dan staat het in de APV. En vaak staan er dan ook de straten/wijken/weggedeelten bij waar het dan wel mag.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 17 jun 2009, 14:00

Zie het probleem niet, de mensen moeten niet zo zeuren. Overigens vind ik wel wat hij niet te lang moet warmdraaien, net genoeg om luchtdruk op te bouwen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 jun 2009, 14:06

Eigen rijders zijn altijd de pineut van dit soort regelgeving, want die kunnen hun vrachtwagen niet op het terrein van een bedrijf neerzetten, dus die moeten naar de bedrijventerreinen, of vluchthavens langs de wegen.

Het is ook een beetje domino-effect, wanneer een paar gemeentes besluiten dat parkeren niet meer mag, dan gaat iedereen naar de omliggende gemeentes, en vervolgens willen die de overlast ook niet, en kan je na een tijdje gewoon nergens meer je vrachtwagen kwijt dan langs de snelweg.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 17 jun 2009, 14:08

Chris schreef:Eigen rijders zijn altijd de pineut van dit soort regelgeving, want die kunnen hun vrachtwagen niet op het terrein van een bedrijf neerzetten, dus die moeten naar de bedrijventerreinen, of vluchthavens langs de wegen.

Het is ook een beetje domino-effect, wanneer een paar gemeentes besluiten dat parkeren niet meer mag, dan gaat iedereen naar de omliggende gemeentes, en vervolgens willen die de overlast ook niet, en kan je na een tijdje gewoon nergens meer je vrachtwagen kwijt dan langs de snelweg.
Lijkt me vrij normaal dat je betaald voor de stalling van je bedrijfsvoertuig. Bijv. in een commercieel geexploiteerde vrachtwagenstalling.
Al dat straatparkeren; voor niets gaat de zon op.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 jun 2009, 14:09

Als het een algemene opmerking was kan je het als niet-verstuurd opvatten, maar in dit geval is het geen eigen rijder.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 17 jun 2009, 14:14

alhoewel er aan deze buurt ook weer weinig verpest kan worden... bleh, wat een lelijke omgeving.
no offense, als je hier woont attietattie

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 17 jun 2009, 14:15

En dan nog. Er is al geneog parkeerdruk in veel wijken, een vrachtwagen neemt vaak ook al wat extra plekken in beslag. Daarnaast zie je dat veel woonwijken te smalle straten hebben om vrachtwagens te laten parkeren, passeren en manoevreren.

Er bestaan (in ieder geval in mijn gemeente) speciale parkeerplekken voor dit soort vrachtwagens die nergens anders kwijt kunnen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 jun 2009, 14:16

Dick schreef:alhoewel er aan deze buurt ook weer weinig verpest kan worden... bleh, wat een lelijke omgeving.
no offense, als je hier woont attietattie
Haha! En dan nog no offense zeggen ook! :lol:

Maar nee, ik woon er niet. Kreeg de vraag van een collega die er in de buurt woont. ;)

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 17 jun 2009, 14:25

Attietattie schreef:Maar nee, ik woon er niet. Kreeg de vraag van een collega die er in de buurt woont. ;)
nou, wens 'm maar sterkte.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 jun 2009, 14:29

In Zwolle kan je een vrachtwagen ook amper kwijt in woonwijken. Dat moet je ook niet willen, maar alternatieven zijn er niet. Je bent dan aangewezen op snelwegen, en die zijn er in Overijssel niet zoveel, ik heb zelf ook wel eens een onderzoek gedaan naar vrachtwagenparkeren in de achterhoek... ook een gebied zonder snelwegen en parkeerplaatsen maar wel veel bedrijven.

Je kan van een aanleverende Pool niet verwachten dat hij eerst naar het adres rijdt, geen parkeerplaats vindt, en vervolgens 50 km terug gaat rijden naar de snelweg om daar te parkeren en vervolgens de volgende ochtend weer 50 km naar het afleveradres te rijden. Helemaal niet wanneer je aan de grenzen van je rijtijden zit.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 17 jun 2009, 14:31

Chris schreef:In Zwolle kan je een vrachtwagen ook amper kwijt in woonwijken. Dat moet je ook niet willen, maar alternatieven zijn er niet. Je bent dan aangewezen op snelwegen, en die zijn er in Overijssel niet zoveel, ik heb zelf ook wel eens een onderzoek gedaan naar vrachtwagenparkeren in de achterhoek... ook een gebied zonder snelwegen en parkeerplaatsen maar wel veel bedrijven.

Je kan van een aanleverende Pool niet verwachten dat hij eerst naar het adres rijdt, geen parkeerplaats vindt, en vervolgens 50 km terug gaat rijden naar de snelweg om daar te parkeren en vervolgens de volgende ochtend weer 50 km naar het afleveradres te rijden. Helemaal niet wanneer je aan de grenzen van je rijtijden zit.
dus? simpelweg maar tolereren dat hij verkeerd en illegaal parkeert?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 jun 2009, 14:32

Dus er moeten meer parkeergelegenheden komen langs hoofdwegen. Gratis, wel te verstaan.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 17 jun 2009, 14:33

Chris schreef:Dus er moeten meer parkeergelegenheden komen langs hoofdwegen. Gratis, wel te verstaan.
langs hoofdwegen kan ik begrijpen. Maar waarom gratis?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 jun 2009, 14:34

Jij denkt echt dat een Pool of Oekraïner 3 of 4 uurlonen gaat uitgeven om een nachtje te parkeren?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 17 jun 2009, 14:40

Hij heeft wel 5x zoveel werk door datzelfde uurloon. ;)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 17 jun 2009, 14:45

In mijn gemeente zal het heel wat meer dan 3 of 4 uurlonen zijn:
Gemeente Barendrecht schreef:Parkeerbeleid voor grote voertuigen
Sinds 1 juli 2006 mogen vrachtwagens, bussen en voertuigen langer dan 6 meter en/of hoger dan 2.4 meter tussen 18.00 en 8.00 uur en op zaterdag en zondag de gehele dag, binnen de bebouwde kom van de gemeente Barendrecht uitsluitend op de daarvoor toegewezen plaatsen parkeren. Voor deze parkeerplaatsen is een parkeervergunning verplicht. Binnen de aangegeven venstertijden is parkeren buiten de aangewezen locaties dan ook niet meer toegestaan voor grote voertuigen. Per april 2007 gaan de politie en een particulier beveiligingsbedrijf hierop streng handhaven.

Parkeerterrein
De basis van het parkeerbeleid voor grote voertuigen vormt het nieuw aangelegde parkeerterrein ten noorden van rijksweg A15 en aan de oostzijde van de 1e Barendrechtseweg. Dit terrein is afgesloten en is alleen toegankelijk voor vergunninghouders. Daarnaast wordt in beperkte mate toegestaan om langs de openbare weg op bedrijventerreinen te parkeren (zie overzichtskaart). Hier wordt een parkeervergunning toegekend op het wegvak. De parkeervergunning is of geldig voor het vrachtwagenparkeerterrein of voor het parkeren langs de openbare weg, maar niet voor beide. Zowel door de politie als door een particulier bedrijf (PCH Parkeerservices) wordt gecontroleerd op naleving van het parkeersysteem.

Kosten

De vastgestelde tarieven voor parkeervergunningen zijn opgenomen in onderstaande tabel:

Voertuigtype
Tarief parkeervergunning per voertuig per jaar

Bakwagens en bestelwagens (< 10 meter) op parkeerterrein
€ 467,50

Vrachtwagen / aanhanger combinatie parkeerterrein
€ 850,00

Trekker / oplegger combinatie parkeerterrein
€ 850,00

Parkeren op straat
€ 425,00

Het tarief op straat is voor alle soorten vrachtwagens gelijk.
Je mag overigens alleen daar parkeren als je bedrijf in Barendrecht is ingeschreven, dan wel de chauffeur daar woont. Polen en Oekraïners komen er dus niet (legaal) op, die zullen een VZP langs de snelweg moeten zoeken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 jun 2009, 14:54

Waardeloos beleid dus voor degenen die niet Barendrecht wonen of er een bedrijf hebben.

Parkeervoorzieningen, al is het maar een lap asfalt bij de toegangswegen van een stad, behoren m.i. tot de minimumvoorzieningen die een gemeente dan wel andere wegbeheerder hoort te treffen. Veelal zijn de hoeveelheid parkeerplaatsen langs provinciale en andere hoofdwegen nog hetzelfde als 30 jaar geleden, terwijl de economie hier en elders enorm is gegroeid, dus ook het transport en de behoefte aan parkeerruimte.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 17 jun 2009, 14:56

Waarom waardeloos? Waarom zou je 's nachts je vrachtwagen moeten parkeren op een parkeerplaats als je er toch niks te zoeken hebt? Ik vind het wel logisch, anders loopt de boel helemaal vol, er zijn immers ook vergunningen voor mensen die daar wel wonen. Transitverkeer kan, zoals gezegd, gewoon van de VZP's gebruik maken. Dat is tenminste gratis.

Autosnelwegen.net

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 17 jun 2009, 14:59

Chris schreef:Jij denkt echt dat een Pool of Oekraïner 3 of 4 uurlonen gaat uitgeven om een nachtje te parkeren?
vreemde redenering. Omdat er personen zijn die de wet toch wel overtreden moeten we de wet aanpassen?

Dus als ik mijn stereo om 12 uur snachts hard aanzet, omdat ik dan altijd mijn favoriete liedjes wil luisteren en ik net een nieuwe subwoofer gekocht heb, moeten we de wet geluidshinder maar aanpassen?
Volgens mij krijg ik dan netjes de politie aan de deur, die na 2 keer waarschuwen de hele boel meenemeemt. Of nog een leuke; het illegaal storten. Omdat ik mijn chemisch afval in de bosjes kan mikken, betekent dat dat het verplicht inzamelen maar moet stoppen?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 jun 2009, 15:00

Transitverkeer zal het grote probleem niet zijn, tenzij je wat lui hebben die niet verder mogen rijden ivm met reistijden. Ik doel met name op truckers die in de betreffende gemeente moeten leveren of afhalen. Die willen 's ochtends natuurlijk op tijd laden/lossen, dus die gaan niet 50 kilometer ervandaan een parkeerplaats zoeken, maar zo dicht mogelijk bij het afleveradres. En als ter plekke onbekende kan je niet weten dat die paar parkeerhaventjes langs de wegen naar je adres vol staan of niet.

Daarvoor dus; meer kleinschalige parkeerplaatsen langs provinciale en rijkswegen (niet-snelwegen), en gratis parkeerterreinen op of bij bedrijventerreinen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 jun 2009, 15:02

Dick schreef:
Chris schreef:Jij denkt echt dat een Pool of Oekraïner 3 of 4 uurlonen gaat uitgeven om een nachtje te parkeren?
vreemde redenering. Omdat er personen zijn die de wet toch wel overtreden moeten we de wet aanpassen?

Dus als ik mijn stereo om 12 uur snachts hard aanzet, omdat ik dan altijd mijn favoriete liedjes wil luisteren en ik net een nieuwe subwoofer gekocht heb, moeten we de wet geluidshinder maar aanpassen?
Volgens mij krijg ik dan netjes de politie aan de deur, die na 2 keer waarschuwen de hele boel meenemeemt. Of nog een leuke; het illegaal storten. Omdat ik mijn chemisch afval in de bosjes kan mikken, betekent dat dat het verplicht inzamelen maar moet stoppen?
Beetje flauw weer Dick...

Wetgeving moet pragmatisch zijn. Zeer streng gaan handhaven terwijl er geen redelijke alternatieven voorhanden zijn is natuurlijk gekkenwerk. Leuk voor het geldlaadje, maar zoals ik al eerder aangaf, verplaatst het probleem dan naar andere gemeenten.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 17 jun 2009, 15:07

Chris schreef: Beetje flauw weer Dick...
Weer??
Chris schreef: Wetgeving moet pragmatisch zijn. Zeer streng gaan handhaven terwijl er geen redelijke alternatieven voorhanden zijn is natuurlijk gekkenwerk. Leuk voor het geldlaadje, maar zoals ik al eerder aangaf, verplaatst het probleem dan naar andere gemeenten.
handhaving gebeurt weinig. In ieder geval in het arrondissement Den Haag wordt dit niet gedaan tenzij er alternatieve stallingen aanwezig zijn. Die voldoen aan bepaalde voorschriften. Aan de andere kant; de wegbeheerder heeft geen plicht tot het aanbieden van alternatieve parkeerplaatsen... Lekkere patsstelling he.

Wetgeving hoeft overigens helemaal niet pragmatisch te zijn. Het is slechts handig als dit wel zo is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 17 jun 2009, 15:10

Aan de andere kant; de wegbeheerder heeft geen plicht tot het aanbieden van alternatieve parkeerplaatsen... Lekkere patsstelling he.
Wat niet is, kan er veranderen. Er mag wat mij betreft nog wel eens goed gekeken worden naar parkeerplaatsen voor vrachtwagens op het OWN, vooral in gebieden die niet direct een dicht snelwegennet in de buurt hebben.

Je kan m.i. niet verwachten dat een vrachtwagenchauffeur die bij bijvoorbeeld Hardenberg moet zijn, naar de A1 of A37 gaat rijden om daar te overnachten.

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » wo 17 jun 2009, 15:17

Chris schreef:
Aan de andere kant; de wegbeheerder heeft geen plicht tot het aanbieden van alternatieve parkeerplaatsen... Lekkere patsstelling he.
Wat niet is, kan er veranderen. Er mag wat mij betreft nog wel eens goed gekeken worden naar parkeerplaatsen voor vrachtwagens op het OWN, vooral in gebieden die niet direct een dicht snelwegennet in de buurt hebben.

Je kan m.i. niet verwachten dat een vrachtwagenchauffeur die bij bijvoorbeeld Hardenberg moet zijn, naar de A1 of A37 gaat rijden om daar te overnachten.
ik ken weinig beleid omtrent vrachtwagenparkeren waarbij men de snelweg opgejaagd wordt. De soep wordt blijkbaar dus niet zo heet gegeten. Veel gemeenten zorgen 'getuigend van goed bestuur' voor plaatsen binnen de gemeente, vaak in de buurt van gow's. Ook industrie- en bedrijfsterreinen zijn vrijwel altijd gevrijwaard van de verbodszone.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 17 jun 2009, 16:53

Chris schreef:Transitverkeer zal het grote probleem niet zijn, tenzij je wat lui hebben die niet verder mogen rijden ivm met reistijden. Ik doel met name op truckers die in de betreffende gemeente moeten leveren of afhalen. Die willen 's ochtends natuurlijk op tijd laden/lossen, dus die gaan niet 50 kilometer ervandaan een parkeerplaats zoeken, maar zo dicht mogelijk bij het afleveradres.
En chauffeurs die vlakbij huis willen parkeren omdat dat ongeveer op de weg ligt en ze vroeg moeten vertrekken...

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 17 jun 2009, 16:58

Sowieso geldt het verbod alleen maar voor de openbare weg en binnen de bebouwde kom. Op industrieterreinen kan vaak in het algemeen of op bedrijfsgrond geparkeerd (of overnacht) worden. Op het bedrijf in Veendam waar ik werkte was een eigen stuk gravelgrond waar chauffeurs uit het buitenland vaak overnachtten (tot de poort om 7:00 openging voor laden; een enkele keer ook na een late lading). Legaal. Soms stonden er ook derden (wat formeel niet mocht omdat het eigen terrein was).

Langdurige stallen (> 24 uur) is vaak verboden op de openbare weg, ook op de openbare weg van industrieterreinen. Maar dat geldt ook voor de caravan/camper voor je huis. Vaak mag ie er maar 1-3 dagen staan.

Probleem (ook op de snelweg) is meestal het tekort aan sanitaire voorzieningen en nacht-veiligheid. Gelukkig wordt er nu iets meer gewerkt aan bewaakte overnachtings-stallingen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...