Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Palance » zo 06 jun 2010, 12:18

Gelukkig is het een kwestie van smaak. In de Vinexwijk bij mij (Carnisselande) staan inderdaad hele , in mijn ogen, lelijke huizen, maar ook hele leuke huizen. Het is zeker niet allemaal slecht en lelijk (anders had er niemand in gewoond).

Wat ik bijvoorbeeld heel lelijk vind zijn de allereerste huizen die in 1995 in Carnisselande gebouwd zijn, dat waren deze brooddozen:

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.84 ... ,,0,-17.02
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Ehuls » zo 06 jun 2010, 12:20

Heuh, maar krijg je zonder die 'architecturele hoogstandjes' niet juist hele saaie nieuwbouwwijken? Stel je voor dat je al die Vinexwijken op zo'n manier had gebouwd, dan hadden dat naar mijn mening bijzonder vervelende wijken geworden. Ik vind zeker niet alles geslaagd van die Vinex-wijken, maar er zitten toch best aardige stukken tussen. En wat ik niet geslaagd vind vindt iemand anders waarschijnlijk wel weer mooi, zo is er voor ieder wat wils. Zelfs voor de mensen die in zoiets als dit willen wonen (In de Haagse vinex-wijk Ypenburg):

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Kaaiman » zo 06 jun 2010, 12:25

^^ Woont daar soms Vader Abraham? :wtf:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Alfa » di 08 jun 2010, 1:19

Bekende wijk, ontworpen door het gerenommeerde architectenbureau MVRDV. Ik hou van dit soort wijken omdat het de middelmaat tracht te ontstijgen. Nederland zou er erg saai uitzien mochten alle nieuwe woningen eruitzien zoals René's voorbeeld in Purmerend.

Hier zie je een luchtfoto van die VINEX-wijk in Ypenburg:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Kaaiman » di 08 jun 2010, 10:47

De waarde van die oranje huizen stijgt zeker naarmate er een EK of WK voetbal naderbij komt. :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door simon » di 08 jun 2010, 15:27

Bij mij in de wijk (allemaal nieuwbouw) is elke buurt in een eigen stijl opgetrokken. Een rondje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Snelwegfreak » di 08 jun 2010, 15:42

Mooi model lantaarnpalen op de middelste foto's :)
Enne gojje mins blieft altied leave.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door sirdanilot » ma 28 jun 2010, 2:36

^^ mooie nieuwbouwwijk!

Ik vind de Belgische manier van woningen bouwen mooier, want dan is alles toch meer uniek. Je krijgt dan wel van die eindeloze lintdorpen natuurlijk, maar ja... aan lege, woeste polders met weilanden heb je nou ook weer niet zo bijster veel. Genereert vooral veel tegenwind tijdens het fietsen. Ik heb't idee dat platteland en dorp meer gemengd is in België, maar dan krijg je ook leuke situaties zoals een weilandje met (van die typische Belgische witte) koeien in een straat met huizen of zo.

Waarom bouwen ze niet eens een nieuwbouwwijk waar níet elk huis in het rijtje precies hetzelfde oogt? Er moet natuurlijk wel enige samenhang in zitten zodat het geen zootje wordt, bijvoorbeeld allemaal platte daken, maar dan wel enige variatie in het rijtje. Wat ik nou zo vervelend vind is dat ik in precies het zelfde huis woon als mijn buurman... en ik denk dat dit voor de meeste Nederlanders het geval is, tenzij je in een historische binnenstad woont of zo. Het grootste verschil binnen een rij zal zijn dat twee woningen in 'spiegelbeeld' zijn uitgevoerd, maar dan houdt het dus ook echt op...
Daarom hebben wij ook een balkonnetje aan de voorkant van ons huis gebouwd. Gaf nog trammelant zeg, bii dn ghemeente. :hypocrite: Ons 'type huis' (bah, daar erger ik me dus aan...) heeft een uitbouw aan de voorkant, waarvan je heel gemakkelijk een balkonnetje kan maken. Toch zijn wij de enige in een lange straat... echt weer dat saaie Hollandse polder-gelijkheidsdenken.

EDIT: Nu zie ik dus een paar van die wijken in deze draad waar niet alles het zelfde is. Mooi hoor!

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Euregio » ma 28 jun 2010, 8:48

^^

Je ziet het wel steeds meer, zeker in het Oosten van het land.
Als je een vrije bestemming heb, en je mag je ''eigen'' huis neerzetten.
Alleen dat is voor de meeste Nederlanders te duur.. >350.000 ben je zeker kwijt voor een huis op een vrije kavel.

Wat onder de 350.000 zit, zijn dan vaak woningen die al ontworpen zijn door een achitect. In dit soort huizen mag je vaak niet eens de kleur van je deur bepalen.

Al ontworpen woning in nieuwbouwwijk: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 38,,0,1.56


Vrije bestemming:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 69,,0,4.21

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15219
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Via » di 19 apr 2016, 22:19

Ik kwam dit topic tegen met de zoekfunctie en heb het helemaal doorgelezen. Interessant, temeer omdat ik nu zelf regelmatig de infra van nieuwbouwwijken ontwikkel.

Persoonlijk vind ik dat we inderdaad wel een aantal dingen mogen veranderen op stedenbouwkundig vlak:
- Meer hoogbouw voor het toenemend aantal eenpersoonshuishoudens. Mensen zoals ik zijn prima af met een appartementje van rond de 60 m2 met een buiten en hoeven geen hele woning met tuin. Dit creëert een efficiënter ruimtegebruik en brengt voldoende mensen samen om stedelijke voorzieningen in stand te kunnen houden. Bovendien voorkomt het laagbouwwijken met uitsluitend postzegeltuintjes en qua vierkante meters maximaal uitgeknepen openbare ruimtes omdat die geen geld opbrengen. Veel van die tuintjes worden trouwens ook helemaal niet onderhouden waardoor je een verslonst straatbeeld krijgt.
- Veel meer functiemenging doorvoeren in woonwijken. Kleinschalige (kantoor)bedrijvigheid en winkels passen prima in woonwijken en maken dubbelgebruik van bijvoorbeeld parkeerplaatsen mogelijk (overdag door bedrijven, 's avonds door bewoners). Ook maakt het wijken gedurende de hele dag levendiger.
- Flexibelere regelgeving (bestemmingsplannen) waardoor het makkelijker wordt om in te spelen op demografische en economische ontwikkelingen. Nu zie je voor bijvoorbeeld winkelgebieden vaak plannen ontstaan die al achterhaald zijn op het moment dat ze zijn vastgesteld. Dat moet sneller kunnen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door RSK » di 19 apr 2016, 23:23

De dichtgetimmerde bestemmingsplannen zijn mij altijd een doorn in het oog in Nederland. Ik heb me een paar jaar geleden verbaasd over een situatie in Alphen aan den Rijn; daar had een Aldi zich gevestigd in een pand op een half leeggelopen industrieterreintje. Typisch zo'n locatie waar je in Frankrijk ook een grote super zou verwachten. De wereld was echter te klein toen een tegenstander het bestemmingsplan erbij sleepte. Uiteindelijk moest de Aldi er per datum X weg en kon de vervangende locatie nog niet opgeleverd worden. Dus toen moest de winkel naar een tijdelijke locatie... op een ander industriegebied.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor leegstaande kantoren rond de grote steden. Die kun je vaak prima ombouwen tot woonruimte of andere zinvolle bestemmingen. Dat mag echter niet van de lettertjes. Overigens is de gedachte van hoogbouw voor de eenspersoonshuishoudens wel sympathiek, maar mensen voelen er niet altijd voor om in een flat te wonen. Zoiets is toch wel persoonlijk. Mijn oom is ook alleen, maar hij heeft destijds bewust voor een hoekwoning gekozen omdat hij dat prettig vond.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Wouter N14 » di 19 apr 2016, 23:35

Heeft deze discussie niet ook raakvlakken met de nieuwe Omgevingswet?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Schelpenpaadje » wo 20 apr 2016, 9:50

Via schreef:Ik kwam dit topic tegen met de zoekfunctie en heb het helemaal doorgelezen. Interessant, temeer omdat ik nu zelf regelmatig de infra van nieuwbouwwijken ontwikkel.

Persoonlijk vind ik dat we inderdaad wel een aantal dingen mogen veranderen op stedenbouwkundig vlak:
- Meer hoogbouw voor het toenemend aantal eenpersoonshuishoudens. Mensen zoals ik zijn prima af met een appartementje van rond de 60 m2 met een buiten en hoeven geen hele woning met tuin. Dit creëert een efficiënter ruimtegebruik en brengt voldoende mensen samen om stedelijke voorzieningen in stand te kunnen houden. Bovendien voorkomt het laagbouwwijken met uitsluitend postzegeltuintjes en qua vierkante meters maximaal uitgeknepen openbare ruimtes omdat die geen geld opbrengen. Veel van die tuintjes worden trouwens ook helemaal niet onderhouden waardoor je een verslonst straatbeeld krijgt.
- Veel meer functiemenging doorvoeren in woonwijken. Kleinschalige (kantoor)bedrijvigheid en winkels passen prima in woonwijken en maken dubbelgebruik van bijvoorbeeld parkeerplaatsen mogelijk (overdag door bedrijven, 's avonds door bewoners). Ook maakt het wijken gedurende de hele dag levendiger.
- Flexibelere regelgeving (bestemmingsplannen) waardoor het makkelijker wordt om in te spelen op demografische en economische ontwikkelingen. Nu zie je voor bijvoorbeeld winkelgebieden vaak plannen ontstaan die al achterhaald zijn op het moment dat ze zijn vastgesteld. Dat moet sneller kunnen.
Dit zijn mooie aanbevelingen.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat er wel wat meer en betere regie van bovenaf mag zijn op uitbreidingsprojecten. Als je gemeenten hun gang laat gaan ontwikkelen ze woningbouw en bedrijventerreinen op elk stuk grond dat nog niet bebouwd is. Ze hebben decennialang veel geld verdiend aan het bedienen van de vraag hiernaar. Met de ontwikkelingen van de laatste jaren en de afvlakking van de bevolkingsgroei in het vooruitzicht moet je misschien het lef hebben om bepaalde plaatsen (ook steden) qua oppervlakte als 'af' te beschouwen. Binnen de bestaande grenzen is dan uiteraard nog wel vernieuwing en inbreiding mogelijk gericht op kwaliteit. Het ontwikkelen van grote nieuwe wijken en bedrijventerreinen blijft mogelijk in plaatsen waar voldoende vraag, ruimte en infrastructuur aanwezig is.

De knelpunten die worden aangestipt lijken vooral te zitten in het ontbreken van een gecoördineerde visie. Overheden reageren vooral op elkaar, een geïntegreerde aanpak ontbreekt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Chris » wo 20 apr 2016, 10:17

Niet iedereen die in een appartement woont hoeft per se in een dichte stedelijke omgeving te wonen. Ik woon ook in een appartement en ben blij dat ik dus geen tuin hoef te onderhouden, maar ik ben ook blij dat het maar 4 lagen zijn zonder winkels op de begane grond (dus geen ronkende vrachtwagens en rammelende rolcontainers om 6 uur 's ochtends..) en in een rustige omgeving met veel groen (dus geen lallende kroeglui 's nachts) en waar ik gewoon gratis nabij de ingang kan parkeren (en dus niet 5 minuten hoef te zoeken naar een parkeerplaats 300 meter verderop en geen parkeervergunning hoef te betalen).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door boe! » wo 20 apr 2016, 22:12

^^ Idem hier, waarbij ik zelfs mijn eigen parkeerplaats heb.

Plaats reactie