Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Euregio
geband

Re: Ruimtegebruik stedelijke uitbreidingen

Bericht door Euregio » ma 31 mei 2010, 13:02

Die rijtjeswoningen die wij kennen doen me ook aan eenheidsworst denken.

Kavels met vrije bestemmingen komen er wel steeds meer in Nederland, en dan zeker in de grensregio.
Kijk maar bij De Lutte, een wijk ter grote van De Lutte is er bij gebouwd met allemaal kavels.
Ik denk dat ze zo mensen willen vasthouden die eerst in Duitsland hun huis willen laten bouwen, maar omdat het in Nederland ook mogelijk is, toch maar in Nederland laten bouwen. (lagere drempel).
In de Randstad zie je het niet heel erg veel.
Ook zoals de Blauwe Stad Groningen, daar kan men ook zijn droomwoning bouwen, het heeft ook met ruimte te maken.
Als men in de regio Hoofddorp allemaal een eigen droom woning willen, ben ik bang dat we geen weilanden meer kennen in deze regio. :lol:

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » di 01 jun 2010, 10:27

Riva schreef:Ikzelf woon ook in een nieuwbouwwijk. Alleen maar woningen. Als ik boodschappen wil doen moet ik vrijwel altijd met de auto. Even gauw te voet een boodschap doen bij de winkelier op de hoek is er niet bij. Werken kan in mijn wijk ook niet, of ik zou een kantoor aan huis moeten beginnen. In veel bestemmingsplannen is echter opgenomen dat alleen de bewoner mag werken in een bedrijf aan huis, dus werkgelegenheid voor meer mensen in de buurt levert dit niet op. Het gevolg is dat iedereen met de auto naar een bedrijventerrein rijdt (in de buurt of ver weg). OV is geen optie, want er komt geen bus en ook per fiets zijn de mogelijkheden beperkt.
Tja, maar voor een deel is dit ook gewoon wat mensen willen. In veel oude wijken zie je ook dat de kleine buurtwinkels het niet redden, omdat mensen veel liever met de auto naar de grote supermarkt iets verderop gaan. We kennen in Nederland nog niet van die enorme supermarkten aan de rand van de stad zoals in veel andere landen, maar als die er hier ook komen, zullen waarschijnlijk ook weer een deel van die wijk-supermarkten de deuren kunnen sluiten..

evos
verkeersader

Bericht door evos » di 01 jun 2010, 14:51

Euregio schreef:Als men in de regio Hoofddorp allemaal een eigen droom woning willen, ben ik bang dat we geen weilanden meer kennen in deze regio. :lol:
Tja, van de beste landbouwgrond van Nederland (de Haarlemmermeerse klei) zal binnenkort vrijwel niets meer over zijn. Zonde, eigenlijk... :cry:
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Euregio
geband

Bericht door Euregio » di 01 jun 2010, 16:10

^^
Toen ik voor het laatst in Hoofddorp kwam schok ik wel een beetje, ik zat nog te denken aan boeren, weilanden, de kassen bij Aalsmeer, en een toren die verder naar Amsterdam was.
Het is binnen 30 jaar gewoon helemaal veranderd..
Dan heb ik toch veel liever dat ze bouwen in Flevoland, want deze provincie kent geen eeuwen oude geschiedenis.
En dat kent Noord Holland wel, en die gescheidenis is in 30 jaar helemaal weg.

Dit is ook zo'n voorbeeld, vroeger als ik kwaad was etc. Ging hier hier naartoe met de brommer. Even op een bankje zitten met een eindeloos uitzicht naar het dorpje Stompwijk.

Dit plekje ziet er nu zo uit. http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 09692&z=13

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 01 jun 2010, 21:22

In de regio Haaglanden is de laatste 15 jaar net zo goed ontzettend veel veranderd, met de ontwikkeling van Ypenburg en Leidschenveen en de nieuwe woonwijken tussen Pijnacker en Berkel.
Heb moeite om bij sommige plekken te bedenken dat je daar ooit tussen weilanden en kassen fietste onderweg naar school....

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 02 jun 2010, 1:24

Euregio schreef: Kavels met vrije bestemmingen komen er wel steeds meer in Nederland, en dan zeker in de grensregio.
Ik weet het. Ik kom het in Zeeuws-Vlaanderen ook alsmeer meer tegen. Vaak zijn dat de lelijkste buurten van de vaak pittoreske vestigingsstadjes en dorpjes. Mijn mening is dat jullie goed bezig waren, nu kopiëren jullie wat het buitenland slecht doet.

Nu toegegeven. In Vlaanderen is het vooral de inplanting van de vrije kavels die slecht is. Ik heb op Skyscrapercity een voorbeeld gezien van een grootschalige vrije verkaveling in Almere Poort (Homerus) en dat zag er toch veel beter uit dan wat wij hier hebben.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 02 jun 2010, 7:51

Ik vind die vrije kavels juist prima. Nederland gaf haar inwoners veel te weinig mogelijkheid om het eigen huis naar eigen inzichten te kunnen indelen en bouwen. Iedereen moest in de eenheidsworst die door de architect en projectontwikkelaar bedacht was. Dat laatste was mij al jarenlang een doorn in het oog. De overdreven Nederlandse ruimtelijke ordeningsdrang heeft ook tot overdreven huizenprijzen geleid.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 02 jun 2010, 10:53

het mooiste, wat ik op het gebied van bouwbeleid in NL tot nu toe gezein heb, is dit...

Afbeelding

Afbeelding

De Fotos zijn van Simon (Schuytgraaf-online.nl/veld20.htm)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 02 jun 2010, 11:06

Rene schreef:Ik vind die vrije kavels juist prima.
Mwoah, die vrije kavels worden bijna altijd bebouwd met prefabwoningen die overduidelijk uit een catalogus komen. Ik vind dat minder mooi dan een rijtje identieke woningen die wel origineel zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Euregio
geband

Bericht door Euregio » wo 02 jun 2010, 13:00

^^

Inderdaad, dat snap ik echter niet..
In de nieuwe wijken van de grensplaats Neuenhaus, zie je de mooiste kasteeltjes, grote twentse huizen, huizen van natuursteen of helemaal van hout. Of een met witte bakstenen, met glazuren bakstenen.
Dan kom je in Nederland, en daar zijn (zelfs) de vrije kavels, erg saai..
Voorbeeld:

Duitse woning, vrije bestemming.
Afbeelding

Nederlandse woning, vrije bestemming.

Afbeelding

Maar waarschijnlijk komt dat omdat Nederland meer regels heb, met bouwen betreft.
Ik vind de duitse wijken altijd net wat gezelliger, en speelser.

simon
autoweg

Bericht door simon » wo 02 jun 2010, 13:12

Ik vind dat Duitse huis heel lelijk :kots:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 02 jun 2010, 13:50

^^ ja, en het is evengoed catalogusprefab als het Nederlandse voorbeeld.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 03 jun 2010, 21:53

Woont Frans Bauer daar??

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 03 jun 2010, 21:57

Nou èn dat het een cataloguswoning is ?
Als de mensen die erin wonen daarin véél gelukkiger zijn dan in zo'n standaard rijtjeshuis, dan vind ik het prima.

Als iets lelijk is, dan zijn het wel de standaard VINEX-wijken, met hun smerige donkerrode en antraciet bakstenen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Euregio
geband

Bericht door Euregio » do 03 jun 2010, 21:59

jeroent schreef:Woont Frans Bauer daar??
Nee, in Duitsland zie je in de nieuwe wijken vaker deze mooie woningen naar mijn idee.
Het is mijn ideaalbeeld. Mooi glanzende dakpannen, met witte bakstenen. Het staat heel erg mooi naar mijn mening.
Afbeelding
Deze woning staat bij de grens bij Enschede.
Maar het is kwestie van smaak.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 03 jun 2010, 22:07

Rene schreef:Nou èn dat het een cataloguswoning is ?
Als de mensen die erin wonen daarin véél gelukkiger zijn dan in zo'n standaard rijtjeshuis, dan vind ik het prima. Als iets lelijk is, dan zijn het wel de standaard VINEX-wijken, met hun smerige donkerrode en antraciet bakstenen.
Eens, liever 10 verschillende cataloguswoningen (er is keus genoeg) in een straat, dan 10 dezelfde gevangenis-vinexblokkendozen met postzegeltuin. Een cataloguswoning wil alleen maar zeggen dat de look and feel van het huis misschien niet anders dan anders is, maar het geforceerde gebruik van golfplaten, houten betimmeringen en donkerrode bakstenen maakt een wijk ook niet mooier.

Maar witte bakstenen en glanzende dakpannen? Mwaoh, gelukkig heb je ook veel mooie huizen in Duitsland :P

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 04 jun 2010, 11:46

Rene schreef:Nou èn dat het een cataloguswoning is ?
Als de mensen die erin wonen daarin véél gelukkiger zijn dan in zo'n standaard rijtjeshuis, dan vind ik het prima.

Als iets lelijk is, dan zijn het wel de standaard VINEX-wijken, met hun smerige donkerrode en antraciet bakstenen.
Als ik een oneindig budget zou hebben dan woon ik het liefst in een monumentaal grachtenpand :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 04 jun 2010, 23:12

...maar het geforceerde gebruik van golfplaten, houten betimmeringen en donkerrode bakstenen maakt een wijk ook niet mooier.
De welstand krijgt langzamerhand minder in te brengen...wie weet (zonder te zeggen dat het gigantisch ratjetoe moet worden) :)

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 04 jun 2010, 23:34

Ergens is dat jammer. Op zich is het mooi dat er een commissie is die zich bezig houdt met het harmonieus houden van het straatbeeld. Hoewel dat deels subjectief is en het daardoor lastig te beoordelen is of iets mooi, resp. passend is, voorkomt het toch dat er in een straat een gebouw wordt neergezet dat vloekt met de rest van de omgeving.
Vele steden zouden wensen dat ze zo'n commissie gehad hadden alvorens hun miskleun gebouwd werd. Maar zo'n commissie moet niet verzanden in een strak corset van wat wel en niet mag.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 05 jun 2010, 1:11

Euregio schreef:
jeroent schreef:Woont Frans Bauer daar??
Nee, in Duitsland zie je in de nieuwe wijken vaker deze mooie woningen naar mijn idee.
Het is mijn ideaalbeeld. Mooi glanzende dakpannen, met witte bakstenen. Het staat heel erg mooi naar mijn mening.
Afbeelding
Deze woning staat bij de grens bij Enschede.
Maar het is kwestie van smaak.
Meer dan de helft van Vlaanderen woont in dit soort vrijstaande huizen. Door deze ruimteverslindende bebouwing toe te laten zijn wij een van de lelijkste regio's in Europa geworden. Ik raad Nederland sterk af op die trein te springen.

Eigenlijk is het huidige beleid in Nederland wel goed. Vinexwoningen kunnen dan misschien minder populair zijn, in een dichtbevolkt land heb je gewoon noodzaak aan wijken met een hoge bebouwingsdichtheid. De levenskwaliteit in vinexhuizen is overigens prima. In moderne vinexwijken durft men architectonisch ook al eens te expirementeren met mooie resultaten tot gevolg.

Op skyscrapercity loopt een draad over vinexwijken en daar staan een aantal pareltjes in:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ook dit is vinex

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 05 jun 2010, 8:15

^^
Ja, en dat is nu juist lelijk bij uitstek.
Nee, geef mij dan maar de ongedwongenheid van het eigen bouwen. Er is nog weiland zat in dit land, waar als je er geen woningen op zet ze alleen maar moeras-met-muggenteelt van willen maken... :roll:

Euregio
geband

Bericht door Euregio » za 05 jun 2010, 8:57

^^

Je denkt te veel in linbebouwing.. :shutup: In Duitsland heb je ook allemaal vrijstaande huizen, maar dan in een woonwijk. En Duitsland vind ik toch een erg mooi land. Zeker als het over de natuur gaat.
Nederland heeft ook vrijstaande huizen, met een ''vrije'' bestemming, en ook vaak in een woonwijk. Lintbebouwing in zo'n grote maat als België vind je volgens mij nergens anders.
(verbeter mij als ik het mis heb. :oops: )

Groetjes. :)

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 05 jun 2010, 9:54

De gemiddelde Vinex-wijk, en ook die van de foto's vind ik persoonlijk ook helemaal niets. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat je de huizen op de eerste of de tweede foto echt mooi kan vinden.

Maar goed, ik heb zelf ooit in een 'Vinex-wijk' in Melbourne gewoond, en misschien ben ik daardoor te verwend en bevooroordeeld :)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 05 jun 2010, 13:07

@René: Inderdaad, dit zijn bijna de lelijkste die ik ooit gezien heb :kotskots:
@Euregio: Duitsland is ook ietsjes groter dan Nederland, dus ietsjes meer ruimte om complete dorpen/steden te maken van vrijstaande villa's ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » za 05 jun 2010, 17:17

Het aloude gezegde over dat over smaak niet te twisten valt blijkt maar weer eens waar, ik vind die Vinexhuizen van de foto's zeker niet lelijk. In ieder geval mooier dan die witte-bakstenen-huizen van Euregio. Lijkt me in Nederland ook zeker niet wenselijk om de weilanden die we nog hebben in de Randstad vol te bouwen met dat soort huizen.. En de plekken in Nederland waar we nu nog de meeste weilanden hebben, zijn over het algemeen ook de plekken waar mensen het minst graag willen wonen (zie de Blauwe Stad)..

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 05 jun 2010, 21:24

Dit is Nederlandse nieuwbouw die ik wel kan waarderen:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 95,,0,4.74

Hierbij wel aangetekend dat dit pre-VINEX woningen zijn. Ik denk dat ze zo 10 jaar oud zijn... (op de achtergrond het voormalige station van Aalsmeer trouwens, ook een mooi gebouw, maar dat is al oud...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 05 jun 2010, 21:34

Wijken die pre-VINEX gebouwd zijn tussen 1987 en 1997 zijn meestal best wel redelijk ja.
Lichtere kleuren bakstenen maken het geheel al heel wat vriendelijker dan die moderne VINEX-zooi.
In mijn eigen woonplaats is de Purmer-Zuid een mooi voorbeeld van zo'n wijk:
Straatje 1
Straatje 2
Straatje 3

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 05 jun 2010, 22:17

Rene schreef:Straatje 1
Bekend straatje. Hier wonen kennissen van mij.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 06 jun 2010, 1:56

Opvallend dat verschil in smaak. Jullie vinden de dingen net mooi die door allerhande architectuurliefhebbers uitgekotst worden wegens te banaal. Dak, vier muurtjes en dat is het zeker?

Moderne vinexwijken willen net een meerwaarde bieden.
Euregio schreef:^^

Je denkt te veel in linbebouwing.. :shutup: In Duitsland heb je ook allemaal vrijstaande huizen, maar dan in een woonwijk. En Duitsland vind ik toch een erg mooi land. Zeker als het over de natuur gaat.
Duitsland is zowat de helft dunbevolkter dan Vlaanderen of Nederland. In de echt dichtbevolkte zones zoals het Ruhrgebied zal je ook geen vrijstaande huizen met hopen vinden. In een dichtbevolkt land horen die gewoon niet thuis, tenminste als je je zelf niet wil verstikken. Rene kan weidelanden dan misschien niet nuttig vinden, ze zorgen er tenminste voor dat een land niet zo dichtbevolkt en verstikkend aandoet.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 06 jun 2010, 11:49

Alfa schreef:Jullie vinden de dingen net mooi die door allerhande architectuurliefhebbers uitgekotst worden wegens te banaal. Dak, vier muurtjes en dat is het zeker?
Dat is dus ook wat veel burgers inderdaad willen.
Die zitten dus helemaal niet te wachten op die "achitecturele hoogstandjes".
Duur en lelijk. Waarbij het recht van de architect vaak ook nog zo erg wordt beschermd dat je als huiseigenaar nog niet eens de kleur van je huis mag aanpassen. Walgelijk. :kots: