Structuurvisie Groningen 1970

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Structuurvisie Groningen 1970

Bericht door Rene » za 28 nov 2009, 19:38

Wel eens zoveel snelwegen om Groningen heen gedacht ?
Een megalomaan plan uit de jaren '60:

Afbeelding

(Bron: "Wegen", september 1969)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Koesj
verkeersader

Re: Structuurvisie Groningen 1970

Bericht door Koesj » za 28 nov 2009, 20:32

Je ziet dat de huidige ringweg deels bestaat uit de ringweg (C) en de buiten-tangent (D) volgens het schema dat René postte. Binnen de ring lagen dus nog de stroomtangenten en de city-verdeler. Eerstgenoemde deels over de huidige P-ring maar bijvoorbeeld ook dwars door mijn huis, laatstgenoemde deels binnen de diepenring over het Zuiderdiep en langs de Laan.

Hier het wegennet verwerkt in het structuurplan 1969:

Afbeelding

Het verkeersplan Groningen Centrum uit 1967:

Afbeelding

Legenda:
  • Stroomtangentenstelsel
  • Verdeelsysteem
  • Aansluitingen verdeelsystem + directe aanvoer uit naburige wijken
  • Toegangen City
  • Nevenverbindingen
  • Mogelijk voetgangersgebied
  • Nader te bestuderen
Bron: Historische Atlas Groningen (2009)

Seat
autoweg

Bericht door Seat » za 28 nov 2009, 23:21

^^ Ik ben vaak jaloers op die mooie plaatjes uit de jaren '60 met veel snelwegen ingetekend die er eigenlijk gewoon hadden moeten komen (A3, een complete A4, A6/A9, etc.). Maar dit gaat echt te ver. We mogen van geluk spreken dat er dit keer helemaal niets terecht is gekomen van de plannen :)

Maar mooie platen, ik ben benieuwd hoe serieus ze geweest zijn hierover.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 29 nov 2009, 14:19

Een opvallende op de kaart is de A6, die direct naar Amsterdam zou lopen (via Roden en Oosterwolde?), naast wat nu de A7 en de A28 is.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » zo 29 nov 2009, 15:17

Delen van de plannen zijn dus wél ten uitvoer gekomen, echter op een heel ander niveau dan oorspronkelijk was voorzien. Minder belangrijke wegen zijn essentieel geworden voor het systeem terwijl de grote lijnen van de tekentafel verdwenen. Dit is wat er overgebleven is:

Afbeelding

Ik zal geen traan laten om het uitblijven van een grote snelwegruit om de stad heen. Er is echter een situatie denkbaar waarmee de stad naar mijn mening beter af was geweest. Het oostelijke deel van de Ringweg (C), door de Korrewegwijk en de Oosterparkwijk, is er nooit gekomen. Daarvoor in de plaats is de huidige N46 in de jaren '70 en '80 aangelegd. Wat als zo'n zelfde tangent er aan de westzijde was gekomen? Tussen Hoogkerk en Groningen in over de vloeivelden heen zegmaar. Tezamen met een zuidtangent was er dan een logische ringweg op middelgrote afstand van de stad ontstaan. Hiermee was een compacte stad, grotendeels binnen de ringweg, te realiseren geweest:

Afbeelding

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 29 nov 2009, 17:13

Dit soort plannen uit de jaren 60 en 70 blijft altijd leuk om te zien. Destijds werd er niet of nauwelijks aandacht geschonken aan milieu, geluidsoverlast enzovoort. Hoe anders is dat tegenwoordig.

Bij veel van die destijds voorgestelde verbindingen kun je je afvragen wat het nut ervan geweest zou zijn, maar er zijn, terugblikkend, toch wel een aantal voorstellen uit die tijd waarvan het jammer is dat die destijds niet gerealiseerd werden.

Over het algemeen echter tonen de plannen uit die tijd duidelijk aan dat men uit alle macht probeerde tegen de voorspellingen van de toename van het wegverkeer op te bouwen. Dat, met hetgeen ik hierboven heb geschreven over het milieu etc., is er m.i. de oorzaak van dat er destijds zulke megalomane planen werden ontwikkeld.
Donateur Vereniging Wegenforum

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 30 nov 2009, 0:08

Dubai...
:denk:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 30 nov 2009, 10:15

Rene schreef:Wel eens zoveel snelwegen om Groningen heen gedacht ?
Ja. :)
Ik heb een paar jaar geleden al eens soortgelijke kaartjes op dit forum gepost.
Dit was er een van:

Afbeelding

Bron: Groninger Gezinsbode. Kennelijk gekopieerd van het eerste kaartje van Koesj.
Blauw = ring van Berlage
Rood = huidige ring
Geel = buitenring
Groen = A7 (zoals die tot voor kort liep)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » ma 30 nov 2009, 12:49

^^ De ringweg had volgens het plan Berlage (eigenlijk was de invloed van directeur gemeentewerken Schut op het plan groter) trouwens nog verder zuidwestelijk moeten lopen. Die had ongeveer net zo gelopen als de mogelijkheid die ik in mijn laatste plaatje aangaf, waarbij de oostelijke ring aan de stadskant van het van Starkenborghkanaal was gekomen

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 30 nov 2009, 14:15

^^ eh... ik kan je niet helemaal volgen. Wat is precies je laatste plaatje? (In dat plaatje met die blauwe lijnen zie ik geen zuidwestelijk Berlagetracé.) Wat heeft de oostelijk ring met de zuidwestelijke te maken?

Trouwens:
Koesj schreef:Ik zal geen traan laten om het uitblijven van een grote snelwegruit om de stad heen.
En dat geldt ook voor de inprikkers naar het centrum. Ik weet nog dat mijn ouders (en de rest van de buurt) flink actie hebben moeten voeren tegen de verbreding van de RIjksweg (= de huidige N360 + verlengde). Verbreding betekende sloop van alle gebouwen langs de weg...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Koesj
verkeersader

Bericht door Koesj » ma 30 nov 2009, 16:19

Het zit zo, dit is het plan Schut/Berlage (waarbij ik nogmaals wil benadrukken dat Dhr. Schut hier meer invloed op heeft gehad dan Berlage zelf):

Afbeelding

Als je goed kijkt is hier sprake van een dubbele ringstructuur. Ongeveer langs de huidige Weg der Verenigde Naties, Europaweg, Petrus Campersingel, Sumatralaan, Eikenlaan, Friesestraatweg en Laan 1940-1945 loopt de binnenste ring. Tegenwoordig zijn dit belangrijke delen van de Ring Zuid en -West en een aantal doorgaande stadswegen.

De tweede ring in het plan Schut/Berlage loopt ten zuiden van de stad over een ongerealiseerd tracé, takt aan op de Bornholmstraat over de nú pas aan te leggen Berlagebrug en loopt over een nog steeds herkenbaar tracé door de Oosterpark- en Korrewegwijk richting de huidige Ring Noord. Dit bedoelde ik met een Oostelijke ring aan de stadskant van het van Starkenborghkanaal. Ook het Westelijke deel van deze tweede ring loopt over een nooit gerealiseerd tracé.

Dan het volgende plaatje en daarna de uitleg:

Afbeelding

Wat in het schema wat René postte de Ringweg C is (middelblauw in het plaatje) blijkt dus samengeraapt uit de twee verschillende ringwegen uit het oorspronkelijke plan Schut/Berlage. Het oostelijk deel van deze Ringweg C is nooit gerealiseerd en aan de zuid- en westkant zijn er hertraceringen geweest (onderbroken lijn). De donkerste lijn in het plaatje is het van oorsprong oostelijke en noordelijke gedeelte van de eerste ring uit Schut/Berlage, dit zijn nu grotendeels belangrijke stadswegen.

Wat nóóit aangelegd is zijn de westelijke en zuidelijke delen van de tweede ring uit het plan Schut/Berlage (lichtblauw in het plaatje). In het structuurplan 1969/de structuurvisie 1970 lijkt het westelijke deel terug te komen als zogenaamde 'Binnentangent' maar de stedelijke ontwikkeling heeft het zuidelijke deel dan al praktisch onmogelijk gemaakt. Mijn opmerking was in de trant van een 'what-if'. Had de stad er niet veel aan gehad wanneer er een ruimere Ring West en -Zuid had gelegen dan nu het geval is? Uit diverse plannen door de 20ste eeuw heen zie je in ieder geval dat dit wel lange tijd de bedoeling is geweest.
harry schreef:
Koesj schreef:Ik zal geen traan laten om het uitblijven van een grote snelwegruit om de stad heen.
En dat geldt ook voor de inprikkers naar het centrum. Ik weet nog dat mijn ouders (en de rest van de buurt) flink actie hebben moeten voeren tegen de verbreding van de RIjksweg (= de huidige N360 + verlengde). Verbreding betekende sloop van alle gebouwen langs de weg...
Wat ik van een docent van mij heb begrepen (Duijvendak, co-auteur van Stad van het Noorden) is dat toen het linkse college aan de macht kwam men heel snel sociale woningbouw in De Laan neergezet heeft. Dit om te voorkomen dat de City Verdeler (A in het schema in René's post) aangelegd zou worden door hogere overheden.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 01 dec 2009, 12:31

Koesj schreef:Het zit zo
Duidelijk! :)
--Harry.