Kosten parkeerplaatsen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Wilko
stadsweg

Kosten parkeerplaatsen

Bericht door Wilko » do 14 jan 2010, 10:05

Even een heel simpel vraagje: weet iemand waar ik kengetallen kan vinden voor de aanlegkosten van parkeergarages? Ik heb ze nodig voor zowel een ondergrondse parkeerkelder als een bovengrondse parkeergarage. Alvast bedankt ;)
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Rene
Secretaris

Re: Kosten parkeerplaatsen

Bericht door Rene » do 14 jan 2010, 10:41

De kosten van een parkeerplaats in een parkeergarage hangen vooral samen met:
- de kosten van grondverwerving
- bovengrondse of ondergrondse parkeergarage (ondergronds is al snel 50% duurder)

Normalitair praat je over ongeveer k€ 20 (bovengronds) tot k€ 30 (ondergronds) per parkeerplaats voor een parkeergarage. Maar voor ondergrondse aanleg onder een gracht gaat men in Amsterdam al snel uit van k€ 60 per parkeerplaats. Zie deze link.

De gemeente Arnhem geeft vanaf pagina 27 van dit recente document nog wat info.
De gemeente Delft heeft het in 2005 over k€ 32 voor een centrumlocatie. Zie bladzijde 3 van dit document.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wilko
stadsweg

Re: Kosten parkeerplaatsen

Bericht door Wilko » do 14 jan 2010, 11:06

Dank, dank.

De kosten voor grondverwerving zijn hier gelukkig €0,-, de grond is gewoon van de gemeente. Grachten hebben we hier ook niet, dus ik denk dat ik wel veilig met de 20k en 30k kan rekenen. Het gaat maar om een zeer globale kostenindicatie, en de kans dat ze gebouwd worden is sowieso nihil.
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -