[FOTO] Maastoren Rotterdam

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

[FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Palance » di 16 mar 2010, 19:39

Ik had vanmiddag een onverwachte - en unieke gelegenheid om de pas in gebuik genomen Maastoren te bezoeken. Eerst op de 14e, daarna op het hoogste punt op de 44e etage. Ik had mijn eigen toestel niet bij me (wist niet of dat wel mocht, want er zitten internationale bedrijven), maar met mijn GSM kon het dus wel.
SPOILER: TOON

Allereerst: De toren vanaf het Wilhelminaplein (in 2 delen, anders paste hij niet ;) )
Afbeelding
Afbeelding

Vanaf de 14 etage: Een blik op de Laan op Zuid
Afbeelding

Richting het oosten (de oude spoorbrug ("De Hef")
Afbeelding

Naar beneden: Het Wilhelminaplein
Afbeelding

De rest van de foto's is vanaf de 44e etage.

Het Wilhelminaplein en de Wilhelminapier
Afbeelding

De Erasmusbrug
Afbeelding
Afbeelding

De tramhalte Wilhelminaplein De trams richting de brug staan in een file vanwege een intensive vervoersbewijscontrole (waar ik zelf ook mee te maken had)
Afbeelding

De Laan op Zuid. In de verte zie je de Kuip
Afbeelding

Richting de Rijnhaven (voorgrond) en Maashaven (achtergrond) Metrostation Rijnhaven (het eerste bovengronde station) is aan het water te zien
Afbeelding

De Wilhelminapier
Afbeelding

De Rectbank en het Belastingkantoor
Afbeelding

Nogmaals tramhalte Wilhelminaplein
Afbeelding

En tenslotte nogmaals de Erasmusbrug
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Willem » di 16 mar 2010, 20:21

Je kunt net niet de zee zien, maar verder schitterend uitzicht.

Afhankelijk van het weer kun je vanaf die hoogte ook al de Amercentrale bij Geertruidenberg zien.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Rene » di 16 mar 2010, 20:33

Alleen al van het kijken naar de foto's word ik niet goed van de hoogte... :ziek:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Pino » di 16 mar 2010, 21:38

Wow. Ik kom duidelijk niet genoeg in Rotterdam. Had me al verbaasd over het feit dat de Maastoren nu al in gebruik was genomen (laatste keer dat ik keek was de structuur nog vol in aanbouw), maar dan zie ik elders op de Wilhelminapier nog meer hoogbouw die nog boven Montevideo (toch ook niet misselijk) uit lijkt te komen ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door waldo79 » di 16 mar 2010, 22:24

indrukwekkend :shock:

@Pino: Op straat voel je je letterlijk klein 8-) Al hoewel het natuurlijk kinderspel is in vergelijking tot de VS...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Chris » wo 17 mar 2010, 9:45

Je moet Rotterdam ook niet met New York, Chicago of Houston vergelijken, maar met vergelijkbare steden in omvang (500.000 - 1.000.000 inwoners), en dan zie je dat Rotterdam zich heel goed kan meten met steden als Little Rock, Columbus, Tulsa of Hartford in het aantal wolkenkrabbers. Wel is het jammer dat Rotterdam er nog niet in slaagt om een 200+ toren neer te zetten, de Maastoren is amper hoger dan de Delftse Poort.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Pino » wo 17 mar 2010, 10:06

200+ moet geen doel op zich zijn, wat mij betreft. Dat zijn leuke getalletjes voor Skyscrapercity, maar daar koopt verder helemaal niemand iets voor. Voorlopig is het in Rotterdam niet interessant om zo hoog te bouwen. Kantoorruimte is er niet schaars genoeg om in dat soort oplossingen te denken, het ontbreekt aan een megabedrijf als Petronas dat voor zichzelf een enorme wolkenkrabber neerzet en het ontbreekt aan idioten zoals in Dubai die zonder onderliggende vraag maar gewoon neerplanten.

Wat betreft "je klein voelen op straat", daar heb ik eigenlijk alleen last van in de bergen. In Rotterdam en andere steden met hoogbouw slaagt met er vrij goed in om de menselijke maat te bewaren. In die zin dat je de enorme schaal eigenlijk alleen maar ziet als je echt omhoog kijkt. Maar hoe vaak doe je dat nou?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door harry » wo 17 mar 2010, 10:32

Ik kan het vast wel ergens opzoeken, maar ik vraag het toch hier maar even: hoe hoog is die Maastoren precies?
Palance schreef:Ik had mijn eigen toestel niet bij me (wist niet of dat wel mocht, want er zitten internationale bedrijven)
Ik heb jarenlang bij een internationaal bedrijf gewerkt (KPN), maar nooit iets gehoord over verboden voor fototoestellen. :)
Laatst gewijzigd door harry op wo 17 mar 2010, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Chris » wo 17 mar 2010, 10:33

161,2 meter, dakopbouw tot 164,75 meter. Het is het hoogste gebouw van de Benelux.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Palance » wo 17 mar 2010, 17:32

harry schreef:Ik kan het vast wel ergens opzoeken, maar ik vraag het toch hier maar even: hoe hoog is die Maastoren precies?
165 meter
harry schreef:
Palance schreef:Ik had mijn eigen toestel niet bij me (wist niet of dat wel mocht, want er zitten internationale bedrijven)
Ik heb jarenlang bij een internationaal bedrijf gewerkt (KPN), maar nooit iets gehoord over verboden voor fototoestellen. :)
Tsja, ik vind het niet echt prettig om als bezoeker een groot bedrijf binnen te komen en dan maar meteen foto's te maken. Uit concurrentieoverwegingen houdt men daar veelal niet van. Nu ik zie dat je vanaf dat hoogste punt toch foto's kunt maken (simpelweg omdat daar geen kantoren zitten), ga ik maar proberen me misschien toch nog maar een keertje uit te nodigen ;)

Het lijkt me ook eens leuk om met windkracht 10 daar bovenin te staan. Of bij fel onweer :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Pino » wo 17 mar 2010, 18:30

Zal er verder ook vanaf hangen op welk vlak een bedrijf precies opereert. Het ene bedrijf heeft nou eenmaal meer bedrijfsgeheimen dan het andere. Verder zal bij internationale bedrijven wellicht compliance een grotere rol spelen. Naar een bedrijf als Deloitte (wat in de Maastoren zit) wordt ook gekeken door de Amerikaanse toezichthouder. Weet overigens niet op wat voor manier dat zou kunnen leiden tot een verbod om foto's te maken. Ik mag hopen dat tijdens zo'n rondleiding de informatie over nog geheime transacties waarover Deloitte adviseert gewoon netjes waren opgeruimd. En verder is er bij Deloitte denk ik weinig geheims te vinden, geen fantastische machines waaraan wordt gewerkt ofzo.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Palance » wo 17 mar 2010, 18:56

Pino schreef:Naar een bedrijf als Deloitte (wat in de Maastoren zit)
Om dat bedrijf ging het dus. En zulke bedrijven zijn heel gevoelig voor spionage-achtige activiteiten. Het is niet voor niets dat veel medewerkers daar een Verklaring Omtrent Gedrag moeten kunnen overleggen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door harry » wo 17 mar 2010, 18:58

Palance schreef:Het lijkt me ook eens leuk om met windkracht 10 daar bovenin te staan.
Dat heb ik een keer gehad in Wageningen, toen vrienden op de hoogste verdieping van een van de ster-flats woonden. De flat ging echt centimeters heen en weer. Niet echt prettig...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Pino » wo 17 mar 2010, 21:32

Palance schreef:
Pino schreef:Naar een bedrijf als Deloitte (wat in de Maastoren zit)
Om dat bedrijf ging het dus. En zulke bedrijven zijn heel gevoelig voor spionage-achtige activiteiten. Het is niet voor niets dat veel medewerkers daar een Verklaring Omtrent Gedrag moeten kunnen overleggen.
Die gevoeligheid is logisch, maar spionage bij Deloitte gaat niet met een fotocamera. Zeker niet wanneer het bedrijf op haar open dag zo handig is geweest om geen vertrouwelijke documenten te laten slingeren. Spionage met een fotocamera valt eerder te verwachten in andere bedrijfstakken, waar de geheime projecten zich wat minder goed laten opbergen. De eerder technische of creatieve branche dus.

Maar om een lang verhaal kort te maken, ik vind wel dat het je siert dat je tijdens de open dag van een bedrijf niet meteen met een enorme camera gaat rondlopen. Al had je met vragen bij de ingang waarschijnlijk een positief antwoord gekregen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Kaaiman » wo 17 mar 2010, 23:32

harry schreef:
Palance schreef:Het lijkt me ook eens leuk om met windkracht 10 daar bovenin te staan.
Dat heb ik een keer gehad in Wageningen, toen vrienden op de hoogste verdieping van een van de ster-flats woonden. De flat ging echt centimeters heen en weer. Niet echt prettig...
Ik heb op de 13e verdieping van een sterflat gewoond, maar ik kan me niet heugen dat het me opviel dat de flat echt centimeters heen en weer ging, en ik heb toch redelijk wat weertypes meegemaakt zolang ik daar woonde. Ik had vrij uitzicht over de Gelderse Vallei; bij helder weer kon ik het verkeer over de A12 zien rijden en met onweer kon ik mooi zien waar de bliksem zoal insloeg. ;)

@Palance: als er hevig onweer is en je voelt je erg gespannen, dan moet je bovenop de Maastoren gaan staan. Gegarandeerd een flinke ontlading! :mrgreen:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Palance » za 20 mar 2010, 12:02

De Maastoren 's avonds

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Hajo » za 20 mar 2010, 15:25

Hogere gebouwen dan de Maastoren zijn in ontwikkeling:

Woontoren Zalmhaven (188 m)
Centraal District Torens 1 t/m 4 (vier gebouwen, laagste is 80 m, hoogste 220 m)

En er is ook het nodige in aanbouw, waaronder de New Orleans (160 m).

Meer info hier

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Willem » zo 21 mar 2010, 10:46

Hajo schreef:Hogere gebouwen dan de Maastoren zijn in ontwikkeling:

Woontoren Zalmhaven (188 m)
Centraal District Torens 1 t/m 4 (vier gebouwen, laagste is 80 m, hoogste 220 m)

En er is ook het nodige in aanbouw, waaronder de New Orleans (160 m).
Langzaam maar zeker gaan ze in Rotterdam steeds hoger bouwen. Deze trend zal nog wel even duren. Zo hoog als in Amerika zullen de gebouwen in Rotterdam nooit worden omdat de ondergrond daar wat minder geschikt voor is.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door nederland24 » ma 12 apr 2010, 16:32

Wat een indrukwekkend gebouw is het toch! :D :D Is al een tijdje geleden dat ik in Rotterdam geweest ben. Het is vanaf mijn woonplaats ruim 2 uur reizen, dus dat is nog wel wat. Ik hoop dat ik tijdens de Proloog van de Tour de France naar Rotterdam kan. Kan ik tegelijkertijd een paar mooie plaatjes schieten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Palance » di 13 apr 2010, 11:53

Ik heb de discussie over de Wageningse flat en voorsoorteerstroken afgesplitst
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Palance » zo 30 mei 2010, 12:06

Enige tijd terug had ik wat foto's gepost gemaakt vanuit de Maastoren.

Gisteren was de open dag (voor genodigden ;) ) van de Maastoren en uiteraard heb ik daar gebruik van gemaakt om daar eens wat plaatjes te schieten, nu wat 'legaler' dan in maart: Nu mocht ik ook binnen uitgebreid fotograferen.

Eerst wat foto's van de directe omgeving, daarna van de toren zelf en daarna van binnen: op etage's 0,1,14,44 en 45.

Voorproefje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


:arrow: Klik hier voor het album met alle foto's
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door nederland24 » wo 09 jun 2010, 15:21

Prachtige foto's. Blijft toch voor Nederlandse begrippen een heel indrukwekkende stad. :blauweduim: Ook leuk, wat ze gedaan hebben bij de Delftse poort. :D Doen ze daar wel vaker bijvoorbeeld met de Bavaria City Racing.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door harry » wo 09 jun 2010, 19:26

Schitterend!
nederland24 schreef:Ook leuk, wat ze gedaan hebben bij de Delftse poort.
Het lijkt me de grootste fietswegwijzer ter wereld.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Kaaiman » vr 11 jun 2010, 10:16

^^ Die moet natuurlijk wel op je site! :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door paolie » vr 11 jun 2010, 10:34

^^ misschien mis ik iets hoor, maar waar slaat die 3641 km op???

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Palance » vr 11 jun 2010, 10:36

Denk eens aan de Tour de France :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4113
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door paolie » vr 11 jun 2010, 10:42

Ah :D Dom van me :oops:

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door nederland24 » za 12 jun 2010, 13:05

De eerste foto heeft wel een erg Amerikaanse uitstraling! Prachtig gewoon! :D

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Palance » za 04 apr 2015, 16:56

Even een gigantische stofwolk afblazen..

Tijd voor wat nieuwe foto's, omdat de oude niet meer online staan :) Ik kon gisterenmiddag onverwacht even een bezoekje brengen aan de Maastoren, en ben uiteindelijk op het hoogste punt op de 44e terechtgekomen. Geen goed fototoestel bij me, wel mijn GSM. Ik heb wat foto's in alle richtingen gemaakt vanaf ruim 160 meter hoogte.

1. De Wilhelminapier
Afbeelding

2. De Erasmusbrug
Afbeelding

3. De Willemsbrug, de Konigninnebrug, de Hef (zonder brugdeel, dat is er vorig jaar tijdelijk uitgehaald vanwege onderhoud) en het Noordereiland
Afbeelding

4. De Nieuwe Maas volgend naar het oosten, kijkend over Feijenoord (voorgrond) en Kralingen (linksboven), in de verte ligt de Van Brienenoordbrug
Afbeelding

5. De spoorhaven, helemaal links het Entrepot. Er ligt niks in het water, dat was vervelende spiegeling van wat er binnen stond :)
Afbeelding

6. De skyline van Rotterdam-centrum (met in de verte Den Haag)
Afbeelding

7. Er stond een verrekijker gericht op de kubuswoningen bij de Blaak. Het lukte me zowaar om daar een foto doorheen te maken
Afbeelding

8. De Laan op Zuid. In de verte ligt de Kuip
Afbeelding

9. Het Wilhelminaplein, Luxor Theater, gerechtsgebouw en de Rijnhaven.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: [FOTO] Maastoren Rotterdam

Bericht door Victor » za 04 apr 2015, 17:18

Mooie plaatjes :)

Plaats reactie