Steden met een goede infrastructuur

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Re: Steden met een goede infrastructuur

Bericht door Rene » za 22 mei 2010, 7:10

Tja, met het 2x2 maken van de Schuttevaerkade en de Drijbersingel had je verkeerskundig slimmer bezig geweest, zonder de halve binnenstad te moeten slopen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » za 22 mei 2010, 8:42

Coen Tunnel schreef:
nielske1990 schreef:
rene19663 schreef:maar in Nederland heb ik zelf nooit een stad gevonden waar je nog een beetje normaal tijdens de spits in kan rijden.
Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe goed mijn eigen Helmond het doet. Bizar dat een sterk groeiende stad van nu 90.000 inwoners op slechts een enkele 2x2-weg kan hangen (en dat zonder goed OV-netwerk, extreem laag OV-gebruik en eveneens laag fietsgebruik).
Klopt dat van het ov-gebruik wel? Helmond heeft vier stations en dat is gezien de grootte van de stad vrij veel.
Jazeker, vreemd genoeg klopt het wel ja. Als je het aantal in- en uitstappers (cijfers 2006) op die stations samen gaat uitzetten tegen het aantal inwoners en dat vergelijkt met de score van andere steden van vergelijkbare grootte kom je voor alle steden hoger uit qua treingebruik dan voor Helmond. Als ik dan vervolgens naar de bussen kijk zie ik gewoon dat veel bussen bijna leeg zijn en dat met een relatief lage frequentie (2x per uur, tot voor kort zelfs 1x per uur).

Dat vind ik dus ook het rare. Er wordt relatief weinig van het OV gebruik gemaakt, percentage fietsverkeer is ook niet al te hoog en toch stroomt het wegverkeer bijzonder goed door in de spits (met relatief beperkte infra voor een stad van deze omvang).
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Euregio
geband

Bericht door Euregio » za 22 mei 2010, 9:03

Dat klopt ook wel, maar als je bijvoorbeeld naar een stad als Zwolle kijkt, dan zijn het niet de inwoners die voor de file's zorgen.
De A28 is de poort naar het Noorden, veel mensen gebruiken deze weg om naar Noord Nederland te gaan. En ook kent Zwolle vanuit elke hoek forenzen.
Kijk maar naar het speciaal onderwijs daar. Busjes met kinderen komen tot ver in Dronten naar Zwolle hiervoor. En zelfs bussen vanuit Langeveen zie ik rijden naar Zwolle.
Ook half werkend Overijssel werkt in Zwolle.
Als je alleen puur naar de inwoners kijkt, die zich verplaatsen dan denk ik zeker dat je in de spits zelfs goed door rijd.
(behalve de ring in de binnenstad dan).
Ik weet niet hoe het met forenzen in Helmond zit.

Groet Ben.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 22 mei 2010, 9:22

Dat verhaal zal voor elke stad gelden. Eigen inwoners hebben minder behoefte om binnen de eigen stad met de auto te gaan. In de meeste gevallen is het voor zulke situaties handiger om met de fiets te gaan. Het verkeer van buiten heeft altijd een hoog aandeel in het totale verkeer dat in een bepaalde stad rijdt.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 22 mei 2010, 9:23

Als ik naar Barendrecht kijk dan doen ze het hier best goed: Gelegen aan de zuidzijde van de Randstad en tegen Rotterdam aan valt het met grote verkeersproblemen eigenlijk best mee.

Barendrecht wordt verdeeld door de A29. Aan de oostzijde heeft Barendrecht een 1+1 Ring waar verkeer uit de wijken overheen moet (aansluitingen via rotondes). De noordoostelijke zijde van de ring is het drukst: Hij 'raakt' daar de Rotterdamse ring (A15, afrit 20) en daar zitten bedrijven als The Greenery. De ring is daar dan ook heel even 2+2. De oostkant voert deels door de gemeente Ridderkerk. De ring is slechts op 1 plek helemaal af te sijden, dat is via de 1e, 2e en 3e Barendrechtse weg die kaarsrecht door het oude deel van Barendrecht loopt.

De westzijde is de nieuwbouwwijk Carnisselande (en daaraan vast de Rhoonse nieuwbouwweijk Portland). Er zijn belangrijke wegen: De Portlandsebaan en de Carnissebaan: Deze laatste is 2+2 tot aan de rotonde bij de IKEA en vangt het verkeer goed op. Files in Barendrecht zie ik nauwelijks, behalve als er in de Heinenoordtunnel iets aan de hand is en de file op de A29 terugslaat op de A15, verkeer neemt van vaak al vanaf afrit Charlois de Rhoonsebaan parallel aan de A15 en dan wil het nog wel eens vastlopen in de wijken, maar dat gebeurt slechts hoogstens 5 keer per jaar. De rest van de ontsluitingswegen in Carnisselande (en Portland) is 1+1. Ook bij de ochtendfiles op de A29 richting Rotterdam is het uiteraard wel drukken rondom de afrit maar niet overdreven druk.
De A29 is een psychologische maar ook zeker een fysieke barriere: Er is slechts 1 mogelijkheid voor autoverkeer om van west naar oost v.v. te komen en dat is over de Kilweg bij afrit 20 op de A29. Er is nog 2 onderdoorgang, maar dat is een busbaan die ook wordt gebruikt voor hulpdiensten (er zit een ambulancepost naast die onderdoorgang aan de westzijde). Er wordt al heel lang gesproken over tijdelijke openstellingen in de spits maar daar is het nooit van gekomen.

Barendrecht is een prima fietsgemeente: Je bent per fiets heel snel door de gemeente heen, het fietsnwetwerk is uitgebreid. Qua OV hebben beide delen een goede verbinding met Rotterdam: Carnisselande met tram 25 en oud-Barendrecht met buslijn 184 en de trein (het station ligt aan de oostkant). De OV-verbinding tussen beide delen is ronduit slecht: Overdag slechts 1 of 2 keer per uur bus 183 (Zuidplein-Kralingse Zoom via Barendrecht en Lombardijen), maar in het weekend is er geen OV-verbinding tussen de beide delen. Maar met een fiets en dit soort weer is dat helemaal niet erg.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 22 mei 2010, 14:40

nielske1990 schreef:
Coen Tunnel schreef:
nielske1990 schreef:
rene19663 schreef:maar in Nederland heb ik zelf nooit een stad gevonden waar je nog een beetje normaal tijdens de spits in kan rijden.
Ik vind het altijd verbazingwekkend hoe goed mijn eigen Helmond het doet. Bizar dat een sterk groeiende stad van nu 90.000 inwoners op slechts een enkele 2x2-weg kan hangen (en dat zonder goed OV-netwerk, extreem laag OV-gebruik en eveneens laag fietsgebruik).
Klopt dat van het ov-gebruik wel? Helmond heeft vier stations en dat is gezien de grootte van de stad vrij veel.
Jazeker, vreemd genoeg klopt het wel ja. Als je het aantal in- en uitstappers (cijfers 2006) op die stations samen gaat uitzetten tegen het aantal inwoners en dat vergelijkt met de score van andere steden van vergelijkbare grootte kom je voor alle steden hoger uit qua treingebruik dan voor Helmond. Als ik dan vervolgens naar de bussen kijk zie ik gewoon dat veel bussen bijna leeg zijn en dat met een relatief lage frequentie (2x per uur, tot voor kort zelfs 1x per uur).

Dat vind ik dus ook het rare. Er wordt relatief weinig van het OV gebruik gemaakt, percentage fietsverkeer is ook niet al te hoog en toch stroomt het wegverkeer bijzonder goed door in de spits (met relatief beperkte infra voor een stad van deze omvang).
OMdat het autoverkeer redelijk goed doorstroomt, is er voor de gemiddelde Nederlander geen enkele reden om met de fiets of de trein naar het werk te gaan :puh2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » za 22 mei 2010, 14:57

In Zoetermeer is het met het OV wel oké. De bussen rijden dan wel vaak om het half uur, maar de RandstadRail rijdt om de 10 minuten per lijn. Dat is dus op de stations Segwaert, Palestein, Stadhuis, Centrum-West en Voorweg gemiddeld 5 minuten wachttijd. Ook mooi is dat de tramlijn geen enkele gelijkvloerse kruising kent, dus het hindert geen enkel verkeer.

Met de trein is het een ander verhaal. Zoetermeer heeft twee stations: Zoetermeer en het oude Zoetermeer-Oost, waarbij de laatste aan een gelijkvloerse spoorwegkruising ligt. Dit zorgt voor veel opstoppingen voor verkeer dat vanuit Driemanspolder en Dorp de ringweg op wil en andersom. Daarnaast stopt op station Zoetermeer geen intercity, terwijl je dat met een stad van 120.000 inwoners wel zou verwachten...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 22 mei 2010, 18:15

Gelijkvloerse spoorwegovergangen (bestaan er ook ongelijkvloerse? :puh2: ) zijn er in de regio al lang niet meer. Er waren er nog wel een paar in de tijd dat het baanvak Lombardijen-Dordrecht 2-sporig was (o.a. Dordtsestraatweg-Wester Hordijk) en de Gebroken Meeldijk maar dat is al lang en breed verleden tijd: De overgangen zijn ehtzij dicht, hetzij vervangen door tunneltjes. De spoorlijn hier houdt in ieder geval geen verkeer op.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 22 mei 2010, 18:17

Er is volgens mij ook een overheidsfonds beschikbaar om spoorwegovergangen op drukke wegen te vervangen door tunneltjes.

Euregio
geband

Bericht door Euregio » za 22 mei 2010, 20:24

Dat zou ik wel graag willen zien bij Zwolle, de N340 naar Hardenberg.
Bij Hessenpoort.. De spoorloon Zwolle - Groningen is namelijk erg druk, en de N340 en belangrijke route....

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 22 mei 2010, 22:40

Mandelsoft schreef:Daarnaast stopt op station Zoetermeer geen intercity
Volgens de dienstregeling niet, maar als er in de ochtendspits een stoptrein naar Den Haag uitvalt dan maakt de IC een extra stop in Zoetermeer.

Euregio
geband

Bericht door Euregio » za 22 mei 2010, 22:58

Vroeger maakte de IC wel een stop in Zoetermeer, maar dan praat ik over jaren terug.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 22 mei 2010, 23:01

^^
Toch nog niet zo heel lang geleden.
Toen ik dat traject regelmatig reed (<1992), stopte de IC Utrecht - Den Haag enkel en alleen in Voorburg. En dat was toen al jaren normaal.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 22 mei 2010, 23:40

Je hebt tot drie jaar geleden tussen Den Haag en Utrecht twee soorten IC's gehad: eentje (naar/van Enschede, Groningen of Leeuwarden) die onderweg alleen in Voorburg stopte en een andere (eigenlijk een sneltrein, naar/van Arnhem) die in Woerden, Gouda en Zoetermeer stopte. Zoetermeer was dus een "half" IC-station.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 22 mei 2010, 23:48

Het is me altijd een raadsel hoe topics op de één of andere manier altijd op treindienstregelingen uitdraaien :rofl2:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 22 mei 2010, 23:57

Willem schreef:Je hebt tot drie jaar geleden tussen Den Haag en Utrecht twee soorten IC's gehad: eentje (naar/van Enschede, Groningen of Leeuwarden) die onderweg alleen in Voorburg stopte en een andere (eigenlijk een sneltrein, naar/van Arnhem) die in Woerden, Gouda en Zoetermeer stopte. Zoetermeer was dus een "half" IC-station.
Die tussengelegen sneltreinen kwamen er pas met de dienstregeling van 1990. Die stopte in Gouda, en niet in Voorburg, voor zover ik me kan herinneren. Voor 1990 had je twee IC's per uur tussen Den Haag en Utrecht, met stop in Voorburg.
Daarbij reden om-en-om tussen Den Haag en Gouda:
* uur u * Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Groningen (tussen Utrecht en Zwolle gecombineerd met Rotterdam-Leeuwarden)
* u +30m * Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Deventer - sneltrein Enschede (tussen Utrecht en Deventer gecombineerd met Rotterdam - stoptrein Enschede)
* u +60m * Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Leeuwarden (tussen Utrecht en Zwolle gecombineerd met Rotterdam-Groningen)
* u +90m * Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Deventer - stoptrein Enschede (tussen Utrecht en Deventer gecombineerd met Rotterdam - sneltrein Enschede)
Tussen Den Haag/Rotterdam en Zutphen reden destijds elk half uur doorgaande stoptreinen, die combineerden in Gouda.
En dat was alles, meer reed er voor 1990 niet over die lijn.
Chris schreef:Het is me altijd een raadsel hoe topics op de één of andere manier altijd op treindienstregelingen uitdraaien :rofl2:
Laat ik er van mijn kant daarom nu maar snel een punt achter zetten.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 23 mei 2010, 12:08

Rene schreef:Die tussengelegen sneltreinen kwamen er pas met de dienstregeling van 1990. Die stopte in Gouda, en niet in Voorburg, voor zover ik me kan herinneren. Voor 1990 had je twee IC's per uur tussen Den Haag en Utrecht, met stop in Voorburg.
Toen ik in Utrecht studeerde (1993-1999) stopten de IC's ook nog één keer per uur in Gouda.
Chris schreef:Het is me altijd een raadsel hoe topics op de één of andere manier altijd op treindienstregelingen uitdraaien :rofl2:
Rails zijn ook infrastructuur. En wat dat betreft heeft Zoetermeer niets te klagen. :)

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 23 mei 2010, 12:10

Laten we het erop houden dat in het algemeen de infrastructuur van Zoetermeer op een behoorlijk peil is ;)

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 23 mei 2010, 16:15

Euregio schreef: Ik weet niet hoe het met forenzen in Helmond zit.
Dat is dus de reden van weinig verkeersproblemen. Helmond is toch grotendeels en toenemend een slaapstad voor Eindhoven. Wat er nog aan werkgelegenheid zit, zit voornamelijk aan de rand en is redelijk bereikbaar (bijv. "Automotive campus").
De pendel richting Eindhoven zorgt niet voor heel veel drukte omdat het 'afvoerend' vermogen van de A270 vrij groot is. De verkeersproblemen ontstaan pas bij het binnenrijden van Eindhoven. Er zijn bovendien goed bereikbare stations met een directe treinverbinding naar Ehv.

Overigens is een ritje Deurne-Eindhoven over de Kasteel Traverse/N270 geen pretje in de spits, maar dat is voornamelijk door de belachelijke hoeveelheid verkeerslichten.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 mei 2010, 17:05

Rene schreef:Tja, met het 2x2 maken van de Schuttevaerkade en de Drijbersingel had je verkeerskundig slimmer bezig geweest, zonder de halve binnenstad te moeten slopen.
Had ook wel gekund, gezien de ruimte. Zeker niet onmogelijk.

Euregio
geband

Bericht door Euregio » ma 24 mei 2010, 11:02

waldo79 schreef:Laten we het erop houden dat in het algemeen de infrastructuur van Zoetermeer op een behoorlijk peil is ;)
En Lelystad ook.

Het zijn toch de nieuwere steden die het goed doen.
En oude steden zoals Leiden toch wat minder.

nielske1990
autoweg

Bericht door nielske1990 » ma 24 mei 2010, 14:30

jeroent schreef:Helmond is toch grotendeels en toenemend een slaapstad voor Eindhoven. Wat er nog aan werkgelegenheid zit, zit voornamelijk aan de rand en is redelijk bereikbaar (bijv. "Automotive campus").
Pas op met wat je zegt want juist de laatste jaren komt er juist, met dank aan gemeentelijk beleid, meer en meer bedrijvigheid richting Helmond. Dat is ook te zien aan de enorm uitgestrekte bedrijventerreinen die zich aan de zuidkant vormen waardoor juist ook de forenzenstromen ook de andere kant op beginnen te lopen. Sowieso is het ook in de spits echt niet zo dat intern al het verkeer richting Eindhoven loopt, de overige stromen doen daar weinig voor onder.
jeroent schreef:De pendel richting Eindhoven zorgt niet voor heel veel drukte omdat het 'afvoerend' vermogen van de A270 vrij groot is.
Zeker waar, maar natuurlijk woont lang niet iedereen direct aan die A270. De VINEX-locatie Brandevoort natuurlijk wel, maar de rest mag toch echt nog dwars door de stad heen (wat dus bijzonder weinig problemen oplevert).
jeroent schreef:Er zijn bovendien goed bereikbare stations met een directe treinverbinding naar Ehv.
Die zoals gezegd relatief weinig wordt gebruikt. Daar kan het, hoewel er verbetering in komt, dus ook niet aanliggen...
jeroent schreef:Overigens is een ritje Deurne-Eindhoven over de Kasteel Traverse/N270 geen pretje in de spits, maar dat is voornamelijk door de belachelijke hoeveelheid verkeerslichten.
Misschien moet je het dan toch maar eens proberen voor je dit roept... Hoewel het inderdaad veel verkeerslichten (16 stuks) zijn, zijn ze verre van belachelijk. Sowieso valt het aantal stops daarbij mee, als je eenmaal in de 'grote stroom' terecht komt krijg je redelijk vaak gewoon al rijdend nog groen. Ondanks die 16 verkeerslichten ben je van de ene naar de andere kant van Helmond minder dan 10 minuten onderweg. Dat voor een stedelijk traject van net geen 8 kilometer zorgt dat je uitkomt op een gemiddelde snelheid van rond de 50 km/h. Dat is in Nederland een prima score en best aardig te rijden. 8-)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » di 25 mei 2010, 0:07

nielske1990 schreef:Pas op met wat je zegt want juist de laatste jaren komt er juist, met dank aan gemeentelijk beleid, meer en meer bedrijvigheid richting Helmond. Dat is ook te zien aan de enorm uitgestrekte bedrijventerreinen die zich aan de zuidkant vormen waardoor juist ook de forenzenstromen ook de andere kant op beginnen te lopen. Sowieso is het ook in de spits echt niet zo dat intern al het verkeer richting Eindhoven loopt, de overige stromen doen daar weinig voor onder.
Allemaal prima die nieuwe bedrijventerreinen, maar op dit moment is de grote stroom nog altijd Helmond uit in plaats van in. Ik zeg niet dat dat altijd zo zal blijven, maar op dit moment is het gewoon wel zo. Juist door alle woningbouw (Brandenvoort, Suytkade) wordt Helmond als woonstad voor mensen die in Eindhoven niks kunnen vinden alleen maar aantrekkelijker. Wellicht ontstaan er nieuwe verkeersproblemen als die nieuwe bedrijventerreinen wat beginnen aan te trekken, maar dat moet ik eerst nog zien. Er is niet bepaald gebrek aan bedrijventerreinen in ZO Brabant.
jeroent schreef:Er zijn bovendien goed bereikbare stations met een directe treinverbinding naar Ehv.
Die zoals gezegd relatief weinig wordt gebruikt. Daar kan het, hoewel er verbetering in komt, dus ook niet aanliggen...
Nee daar ligt het niet aan, maar het helpt wel iets mee. Maar het aansluitend OV is dermate bar en boos dat inderdaad niemand die trein in te krijgen is..
Misschien moet je het dan toch maar eens proberen voor je dit roept...
Mag jij raden hoe vaak ik dat ritje in de afgelopen 14 dagen heb gereden... ik roep niet zo maar iets Nielske.
Hoewel het inderdaad veel verkeerslichten (16 stuks) zijn, zijn ze verre van belachelijk.
16 verkeerslichten op 8 km weg is echt een belachelijke hoeveelheid.
Sowieso valt het aantal stops daarbij mee, als je eenmaal in de 'grote stroom' terecht komt krijg je redelijk vaak gewoon al rijdend nog groen.
'redelijk vaak' is nogal relatief. In de 6 keer dat ik er in de afgelopen 2 weken in de spits langs kwam kon ik niet een keer zonder stoppen erdoorheen (oeps verraden).
Ondanks die 16 verkeerslichten ben je van de ene naar de andere kant van Helmond minder dan 10 minuten onderweg. Dat voor een stedelijk traject van net geen 8 kilometer zorgt dat je uitkomt op een gemiddelde snelheid van rond de 50 km/h. Dat is in Nederland een prima score en best aardig te rijden. 8-)
Ik heb de tijd nooit opgemeten, maar 10 minuten lijkt me sterk. Zelfs google maps heeft het over 11 minuten en in de spits kun je er echt niet doorrijden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 25 mei 2010, 9:02

Een gemiddelde snelheid van 50 km/u in de spits op een weg binnen de kom (Vmax 70 of 50?) van 8 km met 16 verkeerslichten klonk mij ook al niet erg geloofwaardig in de oren.

evos
verkeersader

Bericht door evos » di 25 mei 2010, 10:40

jeroent schreef:16 verkeerslichten op 8 km weg is echt een belachelijke hoeveelheid.
Het kan nog veel erger. De Van Heuven Goedhartlaan in Hoofddorp: 18 verkeerslichten op (ik schat) 5 km. Wie biedt meer?
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 25 mei 2010, 15:43

De N201 tussen Hoofddorp Beukenhorst en Uithoorn heeft ook wel een noemenswaardige verkeerslichtendichtheid. De weg stroomt overigens tegenwoordig behoorlijk door, nadat het notoire knelpunt bij Rozenburg zo goed als uit de weg geruimd is :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg

Bericht door simon » di 25 mei 2010, 16:00

De Burgemeester Matsersingel in Arnhem meet van begin tot eind 4 km. Wie deze weg van begin tot eind volgt, komt twaalf VRI's tegen en vijftien verkeerslichten / stopstrepen.

De laatste keer dat ik deze rit maakte heb ik geteld: negen keer rood licht. Lang leve wachtstand rood :shoot:

Euregio
geband

Bericht door Euregio » di 25 mei 2010, 17:34

Steden in Drenthe en Groningen, Kom je over het algemeen sneller doorheen, dan steden rond en om Den Haag.
(Emmen, Assen etc.)
Tegenover: Den Haag, Leiden, Delft etc.
Het ligt dus niet alleen aan de stad zelf, maar ook aan hoe druk de omgeving is waar de stad staat.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 25 mei 2010, 22:40

Emmen en Assen hebben minder inwoners dan Den Haag of Leiden en zijn daarnaast ruimer opgezet. Een constructie als de Europalaan in Assen kun je je in het compacte Leiden toch niet voorstellen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 26 mei 2010, 13:37

De Europaweg. ;)

Maar goed, Assen investeert ook duidelijk in de wegen: verbredingen, ongelijkvloerse aansluitingen, goede ontsluitingen van de wijken en het wegdek is vrijwel altijd goed in orde.