Steden met een goede infrastructuur

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Steden met een goede infrastructuur

Bericht door sirdanilot » vr 25 jun 2010, 22:34

Ik noem wel even enkele steden op

Terneuzen: Bar en bar slecht. Geen autosnelweg. Geen treinverbinding. 1 à 2 keer per uur propvolle en langzame busverbinding naar station Goes ('s avonds duurt deze rit maar liefst één uur voor een relatief zeer korte afstand, omdat de bus langs allerlei dorpen rijdt i.p.v. over de snelweg).
Het is ook niet echt handig dat het busstation aan de andere kant van het kanaal ligt...
Voornaamste ontsluitingswegen:
N62 richting Goes: ongelijkvloers, deels 2x2, maar tolweg. Om hier te komen moet je over het Sluizencomplex, een complex van zo'n 6 lage, beweegbare bruggen. Geen wachttijd voor open brug, maar wel veel omrijden. Vmax is hier 70 per uur (nogal gevaarlijk door veel voorrangskruisingen en 1x2 profiel). Hier staan warempel files (!)
N62 richting Zelzate: 2x1 gelijkvloerse autoweg... voor zover ik heb gemerkt staat er in de spits nog geen file, maar het is een tikkende tijdbom.
N61 richting schoondijke: 2x1, Sluiskilbrug die extreem vaak open staat. Deze brug gaat ook heel langzaam open en dicht... met als gevolg file (!)
In de stad zelf loopt de 2x2 Guido Gazellelaan, waardoor het hier nooit vastloopt. Deze loopt direct over in de N62.

Goes: vrij goed, alleen in de stad zelf loopt het een beetje vast, want alleen een 1x2 weg. Intercity treinstation. Regionaal busstation.
A256: Staat voor het stoplicht in de spits over de gehele lengte vast in de richting Goes... In de andere richting juist weer een beetje oversized. Door dit 'foutje' van de geschiedenis wordt alle verkeer op één hoop gegooid. Een afrit bij het Oosterscheldeziekenhuis (A58) zou effectief zijn geweest.
A58: alleen te bereiken via de A256. Ambulances kunnen wel direct naar het Oosterscheldeziekenhuis. Ten oosten van Goes ligt ook een aansluiting maar ik weet niet of veel inwoners die gebruiken.
N256: 1x2, 80 per uur, beweegbare brug :(

Vlissingen/Middelburg: Ik kom er niet zo vaak, maar ik dacht dat het hier wel goed zit. Intercity station in Vlissingen, ontsluiting via A58. Alleen in Middelburg de slechte N57, maar daar wordt aan gewerkt. Ook de N254 is rustig en zeer ruim uitgebouwd (2x2 ongelijkvloers, gedeeltelijk met vluchtstroken)

Rotterdam: binnen de stad niet erg goed, met slecht afgestelde verkeerslichten en trams. Wel veel 2x2 wegen, soms zelfs ongelijkvloers. Volledige snelwegring met inprikkers en veel afritten (maar niet té veel). Alleen op de A20 staat file voor zover ik weet, en een beetje op de A16. Zeer goed openbaar vervoer met trein, bus, tram en metro. Ik vind rotterdam eigenlijk wel prima zo!

Leiden: Met de A44 heb ik geen ervaring. De A4 ligt veel te ver van de stad af, en de toegangsweg is maar 2x1 waardoor die vastloopt (ook ligt er een beweegbare brug). De verbinding met de A4 is gewoon te slecht, hier zou een knooppunt of inprikker moeten liggen, maar er ligt alleen een simpele afrit. Verder heb ik niet zo veel ervaring met Leiden. Wel een intercitystation.

Van de grote Nederlandse steden zou ik Rotterdam als beste naar voren schuiven.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Steden met een goede infrastructuur

Bericht door nederland24 » zo 29 mei 2011, 11:32

Jullie noemen heel veel steden op, maar jullie vergeten de Twentse steden. De Twentse steden hebben vaak een goede infrastructuur met goede invalswegen en goede auto(snel)wegen in en om de stad heen. In Almelo en Enschede heb je twee prachtige 2x2wegen liggen als stedelijke inprikkers. In Enschede is de Westerval zelfs ongelijkvloers. :top:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Steden met een goede infrastructuur

Bericht door Willem » zo 29 mei 2011, 12:00

Van de Twentse steden scoort Hengelo het minst. Daar loopt de A1 en A35 wel langs/door, maar in de stad zelf zijn vrij veel verkeerslichten en dergelijke. De doorstroming is er minder dan in Almelo of Enschede.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Steden met een goede infrastructuur

Bericht door Groningen » zo 29 mei 2011, 13:18

Groningen is in infrastructureel opzicht de tegenhanger van Assen. Ok, er wonen 3 keer zoveel mensen, maar het centrum is nauwelijks fatsoenlijk bereikbaar, mede omdat door de bouw van een kantoorgebouw + parkeergarage op het Damsterdiep één poot van de diepenring (= soort centrumring) dicht is. Verder een hoop veel te krappe doorgaande wegen door de stad heen en heel veel 'fietsvriendelijke' (lees: autotreiterende) oplossingen.

Met als sluitstuk natuurlijk ons onvolprezen Julianaplein.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Steden met een goede infrastructuur

Bericht door sirdanilot » zo 29 mei 2011, 19:01

Nu ik al wat langer in Leiden woon zie ik steeds meer hoe slecht het er gesteld is met de infrastructuur. Heel veel verkeer neemt de Rijnsburgerweg naar de A44 (oprit Oegstgeest), waardoor die hopeloos vaststaat; de weg is slechts 1x2. Verkeer naar de A4 staat muur - en muurvast op de Churchilllaan. De N11 naar Utrecht is niet volledig ongelijkvloers. Het centrum is niet goed bereikbaar met de auto. Veel stadswegen zijn erg druk of staan helemaal vast.

Plaats reactie