onrechtmatig parkeren eigen terrein

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door jaap47 » zo 01 aug 2010, 23:38

Een vraagje.

Uitleg situatie: ik woon in de binnenstad en heb bij de aankoop van mijn woning gelijk een stuk grond gekocht voor het parkeren. Jullie begrijpen waarschijnlijk wel dat de direct omgeving vergunninghouders parkeren en/of betaald parkeren is, waarbij ook regelmatig gecontroleerd wordt. Deze plek is duidelijk aangegeven met bebording (eigen terrein) en een nummer.

Jullie voelen de situatie al aankomen: de brutalen hebben de halve wereld.

Antwoord van de politie: briefje onder de ruit en wij kunnen hier niets aan doen.

Aangezien dit mij toch wel bevreemd, vraag ik jullie of dit een manco in de wet is, of is de desbetreffende agente gewoon lui?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Rene » zo 01 aug 2010, 23:40

Zet een parkeerbeugel erop waarvan alleen jij de sleutel hebt.
Het is toch jouw terrein ?

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door jaap47 » zo 01 aug 2010, 23:45

Ik had er al een paal staan maar na een paar kapotte banden (2 keer per jaar) heb ik (net als de overige buren) de paal maar weggehaald. Bovendien stond de paal vaker omhoog en omlaag dan dat ik zelf deed.

Daarnaast gebeurd het fout parkeren gemiddeld bij mij maar 1 keer per jaar.

Maar toch, hoe ver moet je gaan? Want ik heb door mijn werk ook een algemene sleutel en kan ik daardoor ook ongestraft overal parkeren?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Rene » ma 02 aug 2010, 0:21

Bedoel je zo'n ouderwets klappaaltje ? Ja, dat kost je als je krap moet indraaien vaak je banden.
Beter is een echte parkeerbeugel.

Daarnaast kun je bij vaak voorkomen natuurlijk als buurt gezamenlijk overwegen om zelf een particuliere wielklem aan te schaffen...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Attietattie » ma 02 aug 2010, 0:59

Zet gewoon een blok beton op het randje van je eigen terrein achter de bumper van de foutparkeerder. Niet dat dat het oplost, maar het geeft een heerlijk gevoel denk ik. Een wielklem werkt inderdaad net zo goed. Overigens wekt het wel agressie in de hand en dat is alleen grappig als je daar NIET met vrouw en/of kinderen woont.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Attietattie » ma 02 aug 2010, 1:08

PS Als je een wielklem gebruikt, vergeet dan niet een sticker oid op het handvat van de bestuurdersdeur te plakken met de mededeling dat hij/zij een wielklem heeft. Anders krijg jij bewuste vernieling aan je broek. Vergeet niet een foto te maken van de sticker. En zorg ervoor dat de sticker geen lak beschadigt. ;)

Verder heb ik helaas juridisch niets in te brengen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Palance » ma 02 aug 2010, 7:40

Een bordje ophangen met de mededeling dat het een particulier terrein betreft en een wegsleepregeling erbij. Uiteraard met vermelding dat het op eigen kosten gebeurt. En dan zo'n wagen inderdaad laten wegslepen.

Maar dat zal je dan vast en zeker zelf moeten voorschieten ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Peter » ma 02 aug 2010, 10:33

De kans is erg groot dat je voor de sleepkosten zelf opdraait. De sleper heeft immers geen aanspraak op de eigenaar en mag de auto ook niet in (tijdelijk) beslag nemen. Veel slepers nemen de klus ook niet aan, want ze kunnen de auto niet kwijt in politiedepot en dus moeten ze zelf stallen met evt de risico's van agressie en schade (voor rekening sleper !). De sleper kan de auto natuurlijk ook 10 meter verderop zetten op een betaalde plek en de auto weer afsluiten.... Aan wielklemmen zou ik niet beginnen. Plaatsen betonblokken en zakken cement alleen als je een heftruck hebt....

De enige remedie is een klappaaltje of klaphekje (met desnoods eigen sleutel en slot). De besten zijn verzonken in een goot als ze platliggen. Die kun je ook midden op de parkeerplek zetten, zodat je makkelijker je banden aan weerszijden krijgt. Loop je alleen nog de kans dat iemand er een Smart voorzet....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wilko
stadsweg
Berichten: 280
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 10:36
Locatie: Maastricht

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Wilko » ma 02 aug 2010, 10:50

Kun je niet een bordje 'verboden toegang artikel 461wetboek van strafrecht' neerzetten? Dat is ook een manier van eigen terrein aangeven, maar dan kan de politie wel handhavend optreden volgens mij.
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Wouter N14 » ma 02 aug 2010, 11:08

Je hebt ook op afstand bedienbare parkeerbeugels :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Peter » ma 02 aug 2010, 12:41

Automatisch paaltje. Vermoedelijk wel ernstig storingsgevoelig (en duur). Ik heb het nog nooit gezien voor parkeervakken. Een elektrisch openklapbaar tuinhek is eenvoudiger, maar kan of mag wellicht niet ter plaatse.

PS Bordje " Verboden toegang" helpt niets voor een direct aan de straat bevindend oppervlak, net zo min als een eigen parkeerverbod.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Hajo » ma 02 aug 2010, 13:15

Meest voor de hand liggende oplossing: onder het bordje "eigen terrein" een bordje (laten) bevestigen met het kenteken van het voertuig dat daar wel officieel mag staan. Samen met een bord "wegsleep regeling" ter afschrikking zou dat voldoende moeten zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Peter » ma 02 aug 2010, 13:22

Er zullen minder mensen genegen zijn de auto daar te zetten. Da's waar. Het helpt je niets tegen de auto die zich er niets van aantrekt. Wie street-wise is (en wellicht niet bang voor een kras in de lak) trekt zich niets aan van die borden. Hij spaart zich ook parkeergeld uit...

Thema komt heel veel voor bij flats met bewonersparkeren op eigen grond, maar zonder (werkende) slagboom. Politie zal in de regel niets doen tegen "profiteurs", zeker als de grond een "openbaar karaker" heeft. Alleen als je een uitrit blokkeert, kan een boete of slepen volgen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Hajo » ma 02 aug 2010, 13:42

In dat geval, en juridisch waterdicht: plaats bord E9 (P met eronder een afbeelding van een personenvoertuig) met als onderbord het kenteken van het voertuig dat er mag staan. Staat er dan een voertuig met een ander kenteken op die zodanig aangeduide parkeerplaats, dan kan de politie daar wél tegen optreden: bekeuring, wielklem of zelfs wegslepen. Dat het voertuig een wielklem kan krijgen of kan worden weggesleept, moet wel worden aangekondigd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Peter » ma 02 aug 2010, 13:48

Van een vriend die ook bij de politie werkt begreep ik dat de politie dit in de regel als een civiele zaak tussen twee eigenaren ziet, waar zij niet snel in zal treden. Dus ja: de politie kan slepen maar doet dat (meestal) niet. Bekeuren schijnt lastig te zijn, daar het priveterrein betreft en geen openbare weg. Wellicht kan het wel als het direct grens aan de openbare weg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Hajo » ma 02 aug 2010, 13:52

Peter schreef:(...) Wellicht kan het wel als het direct grens aan de openbare weg.
Wat hier het geval is, zo heb ik begrepen. ;)

Wilko
stadsweg
Berichten: 280
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 10:36
Locatie: Maastricht

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Wilko » ma 02 aug 2010, 15:28

Probleem van E9 is dat je die als particulier niet mag neerzetten..
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Palance » ma 02 aug 2010, 16:27

Wilko schreef:Kun je niet een bordje 'verboden toegang artikel 461wetboek van strafrecht' neerzetten? Dat is ook een manier van eigen terrein aangeven, maar dan kan de politie wel handhavend optreden volgens mij.
Dat kan als het terrein duidelijk fysiek is afgebakend (bv. met een hek).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Vinny » ma 02 aug 2010, 17:43

Interessant. In Zwitserland struikel je echt over de borden: Verboden in te rijden of verboden te parkeren. Met grote letters: VERBOT en met kleine letters dat het prvie terrein betreft en ieder ander dan de eigenaar of gemachtigde een boete kan krijgen (meestal tussen de 50 en de 200 Zw.Fr. / tussen de 30 en de 150 euro).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Peter » ma 02 aug 2010, 17:50

Je mag alle denkbare borden op eigen terrein zetten (tenzij er verwarring kan optreden mbt de openbare weg). Denk aan alle parkeerverbod bordjes op garagedeuren inclusief wegsleeppictogram. De Zwitserse bordjes lijken mij ook veelal bluf, daar ook de Zwitserse politie meer te doen heeft (tenzij de priveweg een bekende sluiproute is). Wie weet is het sturen van een foto van een overtreder in Zwitserland voldoende voor een bekeuring. Geen idee. Hier in de regel niet (voor overtredingen met bekeuringen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Vinny » ma 02 aug 2010, 17:54

Nou ik ga het niet proberen, maar een beetje onvriendelijk vind ik het wel overkomen. En ik denk dat de politie ook zeker bekeuringen kan uitdelen. In Zwitserland schrijven ze graag boetes uit ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Palance » ma 02 aug 2010, 19:29

Vinny schreef:Interessant. In Zwitserland struikel je echt over de borden: Verboden in te rijden of verboden te parkeren.
Ik heb zo'n idee dat de gemiddelde Zwitser plichtsgetrouwer en minder eigenwijzer is dan de gemiddelde Nederlander.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door jaap47 » ma 02 aug 2010, 22:37

Bedankt iedereen voor het meedenken.

Het bordje met art. 461 enz. enz. hangt. Het betreft een particulier terrein waar parkeerplaatsen zijn ingericht, ingestraat en voorzien zijn van nummers. Het terrein is alleen via een uitritconstructie bereikbaar vanuit de openbare weg. Vanwege krapte en financiële middelen is een slagboom niet echt effectief (dit werd ook al door de agente geadviseerd). Het bordje met wegsleepregeling is door studenten 'geleend'.

Waar ik me het meest over verbaas is het feit dat de brutalen de halve wereld hebben. De politie heeft bij hoog en bij laag stellig beweerd dat ze hier niets mogen doen. Toen ik dus voorstelde dat ik dan maar bij hun op het erf zou gaan parkeren (zo ver is het hier ook weer niet vandaan), werd dit afgedaan als een beetje flauw.

Het vervelende is weer dat je geen beschadigingen mag aanbrengen. Een wielklem is dus altijd een lastig onderwerp. Tevens is hiermee het banden leeg laten lopen ook een oplossing op het randje. Het blok beton vlak voor de wagen is een betere oplossing, maarja, als ik het ervoor kan leggen kan een ander het er ook weer weghalen (al hadden we vroeger op de zaak hier speciaal een kar voor). De leukste oplossing werd mij vandaag op het werk aangedragen. 'Gewoon' terugduwen naar de openbare weg. De wagen zal wel de weg versperren, maarja, dat moet de politie dan maar oplossen. Fysiek zie ik dit echter nog niet zitten (met uitzondering van bepaalde wagens)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door jelger » do 05 dec 2019, 22:23

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Attietattie » do 05 dec 2019, 23:55

jelger schreef: do 05 dec 2019, 22:23 gzc
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ah, gezondheidscentrum dus.

Wat is je vraag precies? Is moeilijk te handhaven dat er 's avonds alleen bewoners parkeren. Je zou parkeren fysiek onmogelijk moeten maken. Slagboompje ofzo.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door jelger » vr 06 dec 2019, 0:13

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Egbert » vr 06 dec 2019, 6:42

Is dit bord geldig onder RVV 24.1.d.2? Wie gaat er over parkeren in je gemeente, is dat de politie algemeen of zijn er BOA's voor het parkeren?
Je zou eens kunnen kijken of het afschrikwekkend werkt door een redelijk officieel lijkend papiertje met een parkeerboete onder de ruitenwisser te leggen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Peter » vr 06 dec 2019, 8:00

De politie kan niet constateren of een auto er (tijdens sluitingstijden GZC) ten behoeve is van een flatbewoner is, behalve door deur tot deur te gaan bij alle flatbewoners. En dan nog is niet uitgesloten dat een auto behoort aan een kennis van een bewoner die er niet is (en dat ze in de bioscoop zitten of zo).
Je kan natuurlijk plekken op kenteken maken (vrij voor bezoek GZC 8-20 of zo), maar of het veel gaat uitmaken….
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door Basjuh1981 » vr 06 dec 2019, 8:05

Je kan dit bordje ophangen:
Afbeelding.

Dan kun je in ieder geval handhaven en de auto weg laten slepen :twisted:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: onrechtmatig parkeren eigen terrein

Bericht door jelger » vr 06 dec 2019, 9:18

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie