Nederland telt meeste bebouwing in EU

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Wouter N14 » ma 04 okt 2010, 12:46

13% vind ik niet als veel klinken, maar het is kennelijk toch het meest van Europa.
[url=http://www.nu.nl/binnenland/2348232/nederland-telt-meeste-bebouwing-in-eu.html]www.nu.nl[/url] (4-10-2010) schreef: Nederland telt meeste bebouwing in EU

BRUSSEL - In Nederland is 13 procent van de bodem in gebruik voor woningen, bedrijfsterreinen, wegen, spoorlijnen en andere vormen van bebouwing. Nederland gaat daarmee aan kop in de Europese Unie. Op de tweede plaats komt België met 10 procent. Dat blijkt uit een maandag verschenen overzicht van Eurostat, het statistisch bureau van de EU. Het is de eerste keer dat dergelijke cijfers worden gepubliceerd. Volgens Eurostat bestaat 38 procent van Nederland uit grasland, 24 procent uit akkerland en 12 procent uit bos. Sommige andere Europese landen bestaan voor meer dan de helft uit bos, zoals Finland (68 procent) en Zweden (66 procent). In totaal bestaat Europa voor bijna 40 procent uit bos en voor bijna een kwart uit akkerland.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Chris » ma 04 okt 2010, 14:19

Volgens mij is dat ook niet bepaald "nieuws". Nederland is immers het meest dichtbevolkte land van Europa. (afgezien van Vaticaanstad of Monaco ofzo).

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Ds79m » ma 04 okt 2010, 14:53

Nederland heeft dan ook geen bergen of andere grotere gebieden die lastig te bebouwen zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Rene » ma 04 okt 2010, 14:59

Het zou veel aardiger zijn om het totaal aantal inwoners te delen op dit percentage, en dan eens te kijken wie aanvoerder is en wie hekkesluiter.

Daarenboven vind ik die 13% helemaal niet interessant.
87% is nu onbebouwd, en ik zie echt niet in waarom je daar tot in eeuwigheid krampachtig aan vast moet houden, en mensen tegen hun zin in stedelijke hoogbouw moet douwen om een paar grassprieten te sparen. Als de situatie een stuk leefbaarder wordt met laten we zeggen 70-75% onbebouwd, dan heb ik daar vrede mee.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door harry » ma 04 okt 2010, 18:15

Ds79m schreef:Nederland heeft dan ook geen bergen of andere grotere gebieden die lastig te bebouwen zijn.
Ik vraag me af of die statistieken ook de Nederlandse watergebieden meetellen. Markermeer, IJsselmeer, Waddenzee, Deltagebied.
Dat zijn toch vooral de gebieden waar Nederland zijn open ruimte nog moet zoeken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door mavas » ma 04 okt 2010, 19:57

Chris schreef:Volgens mij is dat ook niet bepaald "nieuws". Nederland is immers het meest dichtbevolkte land van Europa. (afgezien van Vaticaanstad of Monaco ofzo).
Maar de bevolkingsdichtheid neemt wel steeds verder af en Nederland staat dan ook veel lager op de wereldranglijst dan vroeger.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Chris » ma 04 okt 2010, 19:58

18,41% van het Nederlandse oppervlakte is water. Feitelijk is de bevolkingsdichtheid daarmee 490 inwoners per km², en niet 400 inw/km². Dit zou Nederland van de 28e naar de 21e plaats op de wereldranglijst zetten en op de 3e plaats als je ministaatjes niet meerekent. Alleen Bangladesh en Taiwan zijn dichter bevolkt, alhoewel Zuid-Korea met 487 inw./km² erg dichtbij komt.
Maar de bevolkingsdichtheid neemt wel steeds verder af
Dat kan niet. Want dan zou óf het inwonertal moeten dalen, óf het landoppervlak moeten toenemen, geen van beiden is momenteel het geval.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door mavas » ma 04 okt 2010, 20:14

^^ Hm nee dat kan inderdaad niet :oops: Ik had eigenlijk moeten zeggen: De bevolkingsdichtheid in bebouwd gebied gaat steeds verder omlaag.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Willem » ma 04 okt 2010, 22:06

Toch vraag ik me af of Malta niet meer bebouwing heeft. Dat land is eveneens EU-lid en heeft veruit de hoogste bevolkingsdichtheid (1250 inw./km²). Bovendien is zo ongeveer het hele eiland volgebouwd, dus daar moeten ze zeker boven de 13% uitkomen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Chris » ma 04 okt 2010, 22:10

mavas schreef: De bevolkingsdichtheid in bebouwd gebied gaat steeds verder omlaag.
Dat kan wel, en dat komt volgens mij met name omdat de gezinsgrootte afneemt en het aantal eenpersoonshuishoudens steeds groter wordt. Ik meen dat dit ook de snelstgroeiende groep in Nederland is. Met name in grote steden heb je dit effect, die weten alleen nog door annexaties en agressieve nieuwbouwplannen nog een groeiend inwonertal te houden. In landen waar de administratieve grenzen veel stricter zijn (bijv. de oostkust van de VS) zie je dat in bijna alle steden de bevolking gigantisch gedaald is, maar overall is de agglomeratie wel op peil gebleven en vaak ook gegroeid.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door marcel » ma 04 okt 2010, 22:19

Chris schreef: Dat kan wel, en dat komt volgens mij met name omdat de gezinsgrootte afneemt en het aantal eenpersoonshuishoudens steeds groter wordt. Ik meen dat dit ook de snelstgroeiende groep in Nederland is. Met name in grote steden heb je dit effect, die weten alleen nog door annexaties en agressieve nieuwbouwplannen nog een groeiend inwonertal te houden.
Algemeen neemt ook de woonoppervlakte per persoon sterk toe, in Zwitserland bijv. alleen al van 1980 tot 2000 zo'n 30 %:
http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/de/i ... .1370.html

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Wimpie24 » ma 04 okt 2010, 23:33

Ik vind ik België op een logische tweede plaats staan. Toch is de situatie hier helemaal anders dan in Nederland. In Wallonië heb je nog heel veel open ruimte terwijl Vlaanderen dat helemaal niet heeft. De bevolkingsdichtheid ligt in Vlaanderen rond de 500 inw/km² terwijl dat in Wallonië 200 inw/km² is. Al bij al kunnen we stellen dat de lagen landen/Benelux toch bij de dichtsbevolkste regio's van Europa horen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door captain007 » wo 06 okt 2010, 22:42

Willem schreef:Toch vraag ik me af of Malta niet meer bebouwing heeft. Dat land is eveneens EU-lid en heeft veruit de hoogste bevolkingsdichtheid (1250 inw./km²). Bovendien is zo ongeveer het hele eiland volgebouwd, dus daar moeten ze zeker boven de 13% uitkomen.
In Malta concentreert de bebouwing zich vooral op het eiland Malta rond de hoofdstad Valetta. Volgens mij zijn de andere eilanden zoals Gozo veel minder druk bebouwd en komen ze daarom niet boven die 13% uit. Overigens is dit ook duidelijk te zien op de sattelietfoto van Malta http://earthobservatory.nasa.gov/IOTD/view.php?id=4933

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Alfa » zo 31 okt 2010, 2:35

Rene schreef: 87% is nu onbebouwd, en ik zie echt niet in waarom je daar tot in eeuwigheid krampachtig aan vast moet houden, en mensen tegen hun zin in stedelijke hoogbouw moet douwen om een paar grassprieten te sparen. Als de situatie een stuk leefbaarder wordt met laten we zeggen 70-75% onbebouwd, dan heb ik daar vrede mee.
Jij wil dus Belgische toestanden? Nederland is gekend omwille van haar goede ruimtelijke ordening. Het gaat niet om het sparen van een paar grassprieten, het gaat hier om het zo efficiënt mogelijk inrichten en omgaan van de schaarse ruimte. Individueel belang mag nooit boven het algemene belang gaan, dat laatste vat samen waar het in Vlaanderen is misgegaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Chris » zo 31 okt 2010, 10:00

Jij wil dus Belgische toestanden?
Een beetje typische reactie. Als iemand roept om een wat minder rigide ruimtelijke ordening, dan zijn dat meteen Belgische toestanden? Er zit nog een groot grijs gebied tussen de RO van Nederland en van België hoor...

Dat doet me herinneren aan een discussie op een ander forum, waar iemand het centrum wou afsluiten voor verkeer, en ik dat geen goed plan vond, de reactie was dan "oh, dus je wilt 12-strooks snelwegen door het centrum".

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Vinny » zo 31 okt 2010, 10:53

De laatste jaren zijn de verschillen tussen Nederland en Vlaanderen op ruimtelijk ordening gebied echt een stuk kleiner geworden. Zelfs in Wallonie heeft men gewoon de EU wetgeving over geluidhinder en zonering en dergelijke geimplementeerd... :)

De verschillen die nu zichtbaar zijn tussen Nederland en Belgie zijn gegroeid uit het verleden. De huidige moderne verkaveling (na 2005) in Vlaanderen wijkt nauwelijks meer af van wat in Nederland gebruikelijk is en andersom...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Alfa » ma 01 nov 2010, 2:09

Chris schreef:
Jij wil dus Belgische toestanden?
Een beetje typische reactie. Als iemand roept om een wat minder rigide ruimtelijke ordening, dan zijn dat meteen Belgische toestanden? Er zit nog een groot grijs gebied tussen de RO van Nederland en van België hoor...
Uiteindelijk ga je er naar toe als je minder rigide ruimtelijke ordening voorstaat. Eens de evolutie ingezet kan je die nog moeilijk keren. Bij ons proberen beleidsmakers de bevolking al vele decennia in te peperen dat het huisje, tuintje, kindje NIET houdbaar is op langere termijn. Dat valt natuurlijk volledig in dovemansoren. Ik ben de indruk dat het huisje, tuintje, kindje-ideaal in Nederland de laatste jaren net opkomt. Dat is allerminst positief in één van dichtbevolkste landen ter wereld.

Wat mij betreft doet Nederland gewoon voort zoals het bezig is. Nederland wordt door iedereen die met RO bezig is gezien als een gidsland. Verander nooit een winnende ploeg.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Wimpie24 » ma 01 nov 2010, 12:15

Ik ben anders geen fan van de RO in Nederland, het is goed dat men altijd zo'n strakke visie heeft gehouden maar het is vaak toch iets té strak geweest. De evolutie die men daar nu doormaakt vind ik wat dat betreft toch zeer positief. Verder vind ik dat men bij ons tegenwoordig ook goed bezig is, de rommelige RO maakt van België een zeer fotogeniek land.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Alfa » zo 07 nov 2010, 20:05

^^De rommelige RO maakt van België vooral een lelijk land.


Vlaamse ruimtelijke ordening in één afbeelding (het is nu toevallig u streek Wimpie, maar het in heel Vlaanderen even erg):
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op zo 07 nov 2010, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Rene » zo 07 nov 2010, 20:09

Heerlijk toch, in plaats van dat alom pietluttig aangeharkte NL met zijn belachelijke grondprijzen...
Nee, ik vind het qua RO juist een verademing om door België te rijden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Alfa » zo 07 nov 2010, 20:10

^^Heel Vlaanderen lijkt net 1 grote voorstad. In Vlaanderen is de natuur vrijwel overal verdwenen. Alles is kapotverkaveld. Om nog maar te zwijgen over de hachelijke gevolgen op verkeersgebied: overal wegen met Vmax 70.

Altijd een plezier om in Watervliet de grens over te rijden, in Nederland is er (ondanks de hoge bevolkingsdichtheid) tenminste nog ruimte.

Maar ja: het gras is altijd groener ....

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Euregio » zo 07 nov 2010, 20:19

Het lijkt mij niet prettig wonen, in Nederland woon je in de meeste dorpen erg rustig, in een woonwijk pleintje, waar kinderen spelen etc.
Als je wilt ben je zo midden in de weilanden, waar je tot ver kan kijken.
En je dorp is compact, een geheel.

In België is je dorp heel uitgestrekt, kinderen spelen langs een drukke verbindings weg, en als men even wilt ontvluchten, dan moet men echt zoeken naar een rustig plekje.

Maar zo denkt iedereen weer anders.

Gr.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Davy » zo 07 nov 2010, 20:27

^^ eigenlijk is dit juist.

Vlaanderen heeft dan gemiddeld gezien wel weer mooiere huizen vind ik (mits goed onderhouden natuurlijk), Nederland heeft in de woonwijken erg veel eenheidsworst, hele blokken/wijken hetzelfde, wat het al erg snel saai en troosteloos maakt...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Ds79m » zo 07 nov 2010, 20:27

Alfa schreef:^^De rommelige RO maakt van België vooral een lelijk land.


Vlaamse ruimtelijke ordening in één afbeelding (het is nu toevallig u streek Wimpie, maar het in heel Vlaanderen even erg):
http://img515.imageshack.us/img515/8860/aarschot.png
Ik vind het landschap rond de lijn Haacht-Aarschot-Tessenderlo anders zo slecht niet, of dat ondanks of dankzij de RO is.

Sowieso heb ik in deze regio geen klagen, met direct ten oosten van Brussel het Zonienwoud, de bossen ten zuiden van Leuven en het fraaie heuvellandschap rond Overijse.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Euregio » zo 07 nov 2010, 20:34

daviedoff schreef:^^ eigenlijk is dit juist.

Vlaanderen heeft dan gemiddeld gezien wel weer mooiere huizen vind ik (mits goed onderhouden natuurlijk), Nederland heeft in de woonwijken erg veel eenheidsworst, hele blokken/wijken hetzelfde, wat het al erg snel saai en troosteloos maakt...
Hier sluit ik mij 100% bij aan! :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Rene » zo 07 nov 2010, 20:57

daviedoff schreef:Vlaanderen heeft dan gemiddeld gezien wel weer mooiere huizen vind ik (mits goed onderhouden natuurlijk), Nederland heeft in de woonwijken erg veel eenheidsworst, hele blokken/wijken hetzelfde, wat het al erg snel saai en troosteloos maakt...
Inderdaad. Al die troosteloze stempelbouw uit de jaren '50 en '60, troosteloze jaren '70 en '80 en VINEX nieuwbouwwijken. Als ik dan zie in wat voor paleisjes veel Vlamingen wonen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Vinny » zo 07 nov 2010, 21:16

Rene schreef:Heerlijk toch, in plaats van dat alom pietluttig aangeharkte NL met zijn belachelijke grondprijzen...
Nee, ik vind het qua RO juist een verademing om door België te rijden.
Je kunt in ieder geval geen weg meer aanleggen zonder dat je in iemands achtertuin aan het rommelen bent. In Nederland kun je nog rondwegen aanleggen die echt om de bebouwing heen gaan... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Euregio » zo 07 nov 2010, 21:21

Ik vind dat Duitsland precies een goede midden weg gekozen heb, mooie vrijstaande woningen in een woonwijk.
Zelf je huis ontwerpen, etc.

Alleen daar is natuurlijk meer ruimte dan tussen bijv, Den Haag en Rotterdam.
In Nederland moet het wel in een kluitje.. Anders heb je alleen maar woningen overal.

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Sophie » zo 07 nov 2010, 21:53

^^ Zolang ze de Markerwaard nog niet inpolderen, kan de Situatie zo erg niet zijn....
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door Willem » zo 07 nov 2010, 21:59

Vanuit Amsterdam zie je wel dat er stukjes Markermeer worden veroverd. Met wat fantasie kun je IJburg zien als een stukje Markerwaard (het is immers gebouwd op een ingepolderd deel van het Markermeer). Door daar nog wat meer in te polderen (en te bebouwen) kun je bovendien een rechtstreekse en kortere verbinding tussen Amsterdam en Almere maken. En dat heeft weer voordelen voor de A1 en A6.

Plaats reactie