Nederland telt meeste bebouwing in EU

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

hugomol
stadsweg

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door hugomol » di 21 jun 2011, 13:31

keokiracer schreef:^^ Waar zou u dan heen willen?
Zeg maar jij hoor ;)
Zweden of Australie zou ik graag naar toe willen.
Heb vorig jaar zelfs een cursus Zweeds gevolgd.

Als je naar Australie wilt moet je echt zeker weten dat je in Nederland niet meer
nodig bent, dus dat niemand je hulp echt meer nodig hebt, want je kan niet zo 1 2 3 heen en
weer naar nederland. In mijn geval is dat wel zo. Mijn schoonmoeder is heel afhankelijk van ons
en heeft voor de rest niemand meer in Nederland. Ze onderneemt nooit dingen en neemt niet de
moeite om nieuwe dingen te leren. Ze durft niet een met de bus of trein. Als we dan gaan dan
hangt ze zichzelf op heeft ze tegen ons gezegt. Een optie is dan om haar mee te nemen maar
dan moet ik en mijn vrouw haar onderhouden qua geld anders kan ze geen visum krijgen. Of ze
moet en x bedrag hebben van 5 cijfers dat ze zichzelf kan onderhouden. Dat is helaas niet het geval.

Als je naar Zweden gaat verhuizen kan je noge wel redelijk makkelijk heen en weer. mocht ze
dan ook mee gaan dan blijft ze gewoon haar AOW (weet het niet zeker) ontvangen. Maar om nou
met je schoonmoeder te gaan wonen in het buitenland weet niet of ik dat wil. Wordt af en toe na
en middag al kriegel van haar. Ze spreekt de taal niet (en ze zal de moeite niet nemen om het te leren). De
enige tegen wie ze aan kan praten dit is mijn vrouw en ik. En ik weet dat dat nu al gaat uilopen op ruzies.

Ik wil dolgraag naar het buitenland (mijn vrouw ook) maar om continu met het idee te zitten dan mijn
schoonmoeder zich ophangt omdat wij in het buitenland zitten dan kan je ook niet rustig meer leven :(

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 21 jun 2011, 13:53

Alfa schreef: Vreemde definitie heb jij van natuur. Dus de Heide is volgens jouw ook geen natuur? Het is niet omdat er ooit mensenhanden aan te pas gekomen zijn dat het geen natuur is. Wel integendeel. Het nut van open ruimte wordt op dit forum maar al te vaak miskend, je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt zeg ik altijd.
Aan heide komen zelfs nog steeds mensenhanden te pas, omdat het anders een bos zou worden.

Ik bied bij dezen dit leesvoer aan.

Overigens heb ik liever een mooi bos dan open ruimte, tenzij je bos ook open ruimte vindt natuurlijk.

Seat
autoweg

Bericht door Seat » di 21 jun 2011, 13:56

Die column is geschreven door Thomas von der Dunk. Wie hem niet kent, hier volgt mijn subjectieve omschrijving: hij is een idioot met communistische sympathieën, anti-Wilders (zoals Wilders Marokkanen van veel problemen de schuld in de schoenen wil schuiven doet von der Dunk dat met Wilders en Wilders-aanhangers), pro-centralistische planning en sociale woningbouw. Iemand die (keuze)vrijheid en creativiteit haat. Ik neem hem dus totaal niet serieus.
Toen ik mij in April naar Schiphol repte om mijn vlucht te halen, merkte ik ook onmiddelijk op dat zelfs de natuur in Nederland er ordelijk bijligt. Allemaal op elkaar lijkende bomen die netjes in een grasveld staan en vaak allemaal even groot zijn en even ver van elkaar staan.
In België daarentegen is de natuur hetzelfde als de rest van dit land, wild, ongeremd gegroeid en van alle soorten door elkaar. Vroeger hingen bomen zelfs boven snelwegen maar die worden nu netjes teruggedrongen.
Ik heb mij altijd al afgevraagd wat men met al dat gras doet in Nederland
De polder Haarlemmermeer, waar Schiphol in ligt, is in 1852 pas drooggelegd. Bomen zijn aangeplant en niet 'gegroeid'. Daarnaast moet men niet vergeten dat Nederland één van de grootste agriculturele producties heeft van de wereld. Voorbeeld: Na Mexico exporteert Nederland de meeste tomaten ter wereld. Ook productie van aardappelen, uien, bloemen, kaas en zuivelproducten is enorm. Ligt ook aan de vruchtbare grond en klimaat (zoals in Vlaanderen net zo het geval is) maar ook de intensiteit en efficiëntie van het landgebruik.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » di 21 jun 2011, 13:59

Seat schreef: De polder Haarlemmermeer, waar Schiphol in ligt, is in 1852 pas drooggelegd. Bomen zijn aangeplant en niet 'gegroeid'.
Hij zou eens in de Oostvaardersplassen moeten gaan kijken.

kees
expressweg

Bericht door kees » di 21 jun 2011, 16:00

harry schreef:
kees schreef:Zoals dat de grotere bevolkingsgroei een religieus dictaat was, waaraan volgzaam en blijmoedig werd voldaan.
Maar dat is toch ook zo? Tot in de jaren 60 kwam meneer Pastoor toch controleren of er wel genoeg geconsummeerd werd?
Ik ken verhalen van mensen die hun 7e kind een vloek vonden (wéér een mond om te vullen) terwijl de Kerk dat als een zegen zag.,,

Uiteraard weten we niet wat er gebeurd zou zijn als Nederland in die tijd niet zulke praktijken gehad had.
Je snapt toch wel dat je je eigen redenering finaal onderuit haalt.
Ik vergelijk België en Nederland. Nederland is voornamelijk een protestant land (nou ja, ooit geweest) en België een volledig katholiek land. Als jouw redenatie stand zou moeten houden, dan zou de bevolking van België veel harder hebben moeten groeien dan de Nederlandse. Aangezien die juist minder hard gegroeid is, durf ik wel te stellen dat de religie er helemaal niets mee te maken hebben.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 21 jun 2011, 16:11

chriskrusz schreef:
Alfa schreef: Vreemde definitie heb jij van natuur. Dus de Heide is volgens jouw ook geen natuur? Het is niet omdat er ooit mensenhanden aan te pas gekomen zijn dat het geen natuur is. Wel integendeel. Het nut van open ruimte wordt op dit forum maar al te vaak miskend, je weet pas wat je mist als je het niet meer hebt zeg ik altijd.
Aan heide komen zelfs nog steeds mensenhanden te pas, omdat het anders een bos zou worden.

Ik bied bij dezen dit leesvoer aan.

Overigens heb ik liever een mooi bos dan open ruimte, tenzij je bos ook open ruimte vindt natuurlijk.
Centraal Noordelijk Vlaanderen is vanaf de 17e sterk beginnen te verzanden door intensieve landbouw. Veel heidegebieden hebben als basis dus wel een menselijke factor maar het gros ervan is vanzelf gegroeid. De grote open gebieden waren erg bevattelijk voor wind en dat is de oorsprong van de grote zandduinen in die streken.
Zo zijn de Kempen ontstaan met het afwijkende klimaat en de afwijkende vegetatie.
Tijden de Oostenrijkse overheersing in België zijn veel heide gebieden terug bebost met naaldbomen (ook typisch voor de Kempen) die tegen extreme droogte, verzakkingen en wind bestand waren. Echter, dat heeft niet overal geholpen en zo zijn ook de "Sahara's" ontstaan zoals die van Lommel.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Ties
autoweg

Bericht door Ties » di 21 jun 2011, 17:09

chriskrusz schreef:Overigens is 'ruimte' een ontzettend betrekkelijk begrip. Als je de Grand Canyon vol zou bouwen dan zou de hele wereldbevolking er 200 vierkante meter per persoon krijgen. (4.17 biljoen kuub, 7 miljard mensen, 3m tussen vloeren). Schuif er wat zand overheen en je ziet het niet eens.
Lekker wonen. Altijd een dak boven je hoofd. Maar dan ook echt altijd.
chriskrusz schreef:En als we Nederland eindelijk eerlijk opdelen krijgt iedere bewoner een stukje van 2000 vierkante meter helemaal voor zichzelf om mooi aan te harken.
Ja. En op die futiele 0,2 hectare (of om het iets concreter te maken: een vierkantje van 45 bij 45 meter) moet je je huisje bouwen, je voedsel verbouwen, werken, recreëren en al je andere voorzieningen treffen. Gôh, wat hebben we toch veel ruimte in Nederland.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 21 jun 2011, 17:26

^^Om nog maar te zwijgen dat Nederland dan letterlijk geen natuur meer over zal hebben. Kortom: een visie die niet thuishoort in een dichtbevolkt land als Nederland. Doen jullie maar voort zoals je al eeuwenlang bezig bent.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 21 jun 2011, 18:10

Ties schreef:En op die futiele 0,2 hectare moet je je huisje bouwen, je voedsel verbouwen, werken, recreëren en al je andere voorzieningen treffen.
En het allerergste: er zou geen plaats meer zijn voor snelwegen! :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 21 jun 2011, 18:13

kees schreef:Je snapt toch wel dat je je eigen redenering finaal onderuit haalt.
Dat zou best kunnen. Ik heb niet genoeg cijfers om te bewijzen dat de religie er iets mee te maken heeft.
Ik heb ook niet genoeg cijfers om te bepalen waar het verschil tussen Nederland en België aan ligt.
Eigenlijk weet ik helemaal niks. Behalve dat het mogelijk is dat de religie een invloed heeft gehad op de bevolkingsgroei.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 21 jun 2011, 19:24

Vreemd dat we er in Vlaanderen ondanks jarenlange afwezigheid van woonplanning, er toch altijd in geslaagd zijn om een functioneel landschap te behouden :)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 21 jun 2011, 19:42

Wimpie24 schreef:Vreemd dat we er in Vlaanderen ondanks jarenlange afwezigheid van woonplanning, er toch altijd in geslaagd zijn om een functioneel landschap te behouden :)
:confuuuse: Net het tegendeel lijkt me. Er zijn weinig landen met zo weinig natuur als Vlaanderen. Zelfs in het Ruhrgebied in Duitsland lijkt meer natuur aanwezig te zijn dan in Vlaanderen. Bijvoorbeeld dit. Daar moet je in Vlaanderen al lang voor zoeken.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 21 jun 2011, 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 21 jun 2011, 19:44

Dat lijkt mij niet, er is landbouwgebied, er is recreatiegbied met overschot, natuur komen we zeker niet tekort en iedereen heeft plek genoeg om te wonen. :)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 21 jun 2011, 19:52

^^Ik had alleen graag wat van die natuur gezien en niet zoveel huizen op alle denkbare plaatsen.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 21 jun 2011, 20:10

Maar daarvoor hebben we toch genoeg nationale parken, stadsparken en bossen? In bijvoorbeeld Aarschotalleen al liggen 3 door de overheid erkende natuurreservaten?
In Leuven heb je dan weer het bekende Heverleebos en het nog grotere Meerdaalbos. Deze twee hebben ooit zelfs deel uitgemaakt van het Zoniënwoud.
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op di 21 jun 2011, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 21 jun 2011, 20:15

Een beetje schraal in vergelijking met het buitenland vind je niet? Er zijn objectief gezien nergens zo weinig bossen als in Vlaanderen en nationale parken, daar hebben we er ook maar een handvol van. Het maakt geenszins de storende, natuurverkrachtende lintbebouwing goed.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 21 jun 2011, 21:12

Kom op zeg: Jullie hebben Wallonië. Een uitgebreid heuvelachtig landschap waar je zeker uren in kan ronddwalen zonder een persoon tegen te komen (dan heb ik het dus over de Ardennen)...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 21 jun 2011, 21:24

Alfa schreef:Een beetje schraal in vergelijking met het buitenland vind je niet? Er zijn objectief gezien nergens zo weinig bossen als in Vlaanderen en nationale parken, daar hebben we er ook maar een handvol van. Het maakt geenszins de storende, natuurverkrachtende lintbebouwing goed.
Ik denk dat je me niet goed begrijpt, als ik zeg dat er rond Aarschot alleen al zoveel bos ligt en dit in alle gemeente in Oost-Brabant en Limburg ook zo is, dat we absoluut niet mogen spreken van te weinig bos. Het enige stuk van Vlaanderen waar ik overdreven weinig bos zie in vergelijking met de bebouwing is nota bene het westen van onze mooie deelstaat. Als ik even begin te tellen, Park Midden Limburg, nationaal Park Hoge Kempen, Grenspark De Zoom-Kalmthoutse Heide...
En zoals Vinny al aangeeft, we hebben altijd Wallonië nog. :)

Trouwens als ik de lijst controleer met alle natuurgebieden in Vlaanderen, heeft geen enkele provincie er blijkbaar zoveel als Vlaams-Brabant. Limburg heeft erweinig maar dat wordt gecompenseerd dankzij het Nationaal Park. Antwerpen staat op de tweede plaats. De provincies met het minste aantal natuurgebieden in Vlaanderen zijn zoals ik al zei Oost- en West-Vlaanderen. Oost-Vlaanderen nog schandalig veel minder als West-Vlaanderen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 21 jun 2011, 22:02

Vinny schreef:Kom op zeg: Jullie hebben Wallonië. Een uitgebreid heuvelachtig landschap waar je zeker uren in kan ronddwalen zonder een persoon tegen te komen (dan heb ik het dus over de Ardennen)...
"Wij" bezitten de Ardennen evenveel als jullie dat bezitten. Een vakantieregio, meer niet. Dat is geen reden om de ruimte in Vlaanderen te verkwanselen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 21 jun 2011, 22:11

Wimpie24 schreef: De provincies met het minste aantal natuurgebieden in Vlaanderen zijn zoals ik al zei Oost- en West-Vlaanderen. Oost-Vlaanderen nog schandalig veel minder als West-Vlaanderen.
Het is niet omdat men er officieel een park van maakt dat er daarom meer natuur is. Dat noemt men statistisch bedrog. De meeste natuur is zonevreemd, dit in de vorm van braakliggende velden of spontaan opgeschoten bossen.

Deze kaart is interessant:
Afbeelding

Er zijn inderdaad meer bossen in het oosten van Vlaanderen maar dat betekent niet dat er ginds meer natuur is. Open polders zijn net zo goed natuur. In Vlaams-Brabant, Antwerpen en het oostelijke deel van Oost-Vlaanderen is er door de vele lintbebouwing net minder natuur.

Er is trouwens ook nog zoiets als platteland. De EU heeft ooit berekent dat er slechts 3 gemeenten in Vlaanderen nog landelijk kunnen genoemd worden, dat waren Sint-Laureins, Alveringem en Vleteren. Al de rest is verstedelijkt met slecht ingeplante verkavelingen en vooral lintbebouwing.
"Vlaanderen heeft nauwelijks nog een platteland"
03/09/'10 Volgens Eurostat, heeft Vlaanderen nog maar drie plattelandsgemeenten. Aan de hand van de iets ruimere definitie van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO), blijkt dat Vlaanderen nog twintig plattelandsgemeenten heeft.

Er bestaan twee concepten om de landelijke en de niet-landelijke gebieden te onderscheiden: het concept van de OESO en het concept van "graad van verstedelijking" ontwikkeld door Eurostat. Volgens de definitie van Eurostat zijn maar drie gemeenten in heel Vlaanderen "dunbevolkt": Sint-Laureins in Oost-Vlaanderen en Alveringem en Vleteren in West-Vlaanderen.
Ravels

Met de iets soepelere definitie van de OESO zijn er twintig plattelandsgemeenten in Vlaanderen. De meeste plattelandsgemeenten liggen in de Westhoek (Damme, Zuienkerke, Diksmuide, Heuvelland, Langemark-Poelkapelle, Vleteren, Alveringem en Veurne) en vijf in Limburg (Gingelom, Meeuwen-Gruitrode, Voeren, Heers, Herstappe).

In Oost-Vlaanderen (Sint-Laureins, Wortegem-Petegem, Maarkedal) en Vlaams-Brabant (Bever, Herne en Pepingen) zijn er telkens nog drie landelijke gemeenten, in Antwerpen slechts één (Ravels).
Verwaarlozing

"Vlaanderen is een van de sterkst verkavelde regio's van Europa en er blijft bijna geen Vlaams platteland meer over", aldus Erik Grietens van de Bond Beter Leefmilieu (BBL).

"Dit ontluisterende beeld is het gevolg van jarenlange verwaarlozing van de ruimtelijke ordening in Vlaanderen. Merkwaardig genoeg stuurt de Vlaamse overheid hier niet bij. Integendeel: verkavelen en versnipperen gaat ongestoord en in versneld tempo voort."
Laatst gewijzigd door Alfa op di 21 jun 2011, 22:25, 6 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 21 jun 2011, 22:14

Open polders zijn puur cultuurland. Geen natuur.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » di 21 jun 2011, 22:17

Alfa schreef: Deze kaart is interessant:
Wat is precies het verschil tussen groen en rood?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 21 jun 2011, 22:19

^^Rood zijn zonevreemde bossen en groen 'officiële'.
Rene schreef:Open polders zijn puur cultuurland. Geen natuur.
Dan zijn aangeplante bossen ook geen natuur. Ik hoop dat je de waarde van cultuurland erkent? Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan open ruimte om het verstikkend gevoel tegen te gaan.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 21 jun 2011, 22:49

Wat zijn zonevreemde bossen?

Opvallend trouwens dat een aantal landelijke gemeenten tegen de Nederlandse grens aanliggen: Ravels, Sint Laureins, Voeren :) .
--Harry.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 21 jun 2011, 22:52

harry schreef:Wat zijn zonevreemde bossen?
Foute bossen.
Fout hout, je weet wel... :p
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » di 21 jun 2011, 22:58

Alfa schreef:^^Rood zijn zonevreemde bossen en groen 'officiële'.
Rene schreef:Open polders zijn puur cultuurland. Geen natuur.
Dan zijn aangeplante bossen ook geen natuur. Ik hoop dat je de waarde van cultuurland erkent? Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan open ruimte om het verstikkend gevoel tegen te gaan.
Het verschil dat Rene volgens mij wil aanhalen is dat met cultuurlandschap zoals een kleffe polder of een lap gras eigenlijk weinig natuurlijks te doen valt.
Ik persoonlijk kom veel meer tot rust in het zoniënwoud of zelfs de aangeplante bossen in de demervallei. Er zit zoveel leven in bos waar wij mensen weinig van weten en eigenlijk weinig invloed op hebben. Wat is er te zien op een open polder? Niets.
Alfa schreef:
Wimpie24 schreef: De provincies met het minste aantal natuurgebieden in Vlaanderen zijn zoals ik al zei Oost- en West-Vlaanderen. Oost-Vlaanderen nog schandalig veel minder als West-Vlaanderen.
Het is niet omdat men er officieel een park van maakt dat er daarom meer natuur is. Dat noemt men statistisch bedrog. De meeste natuur is zonevreemd, dit in de vorm van braakliggende velden of spontaan opgeschoten bossen.

Spreek je jezelf niet tegen betreffend de kaart, als ik een vluchtige blik werp op Google Maps zie ik inderdaad minder lintbebouwing in het westen van het land maar ook veel minder natuurlijk groen zoals bos en heide. Ik zie vooral veel landbouw, dat kan je toch geen natuur noemen :)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 22 jun 2011, 0:19

Bossen die officieel niet als bosgrond zijn ingekleurd. Meestal betreft het spontaan opgeschoten bossen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 22 jun 2011, 0:23

Opvallend trouwens dat een aantal landelijke gemeenten tegen de Nederlandse grens aanliggen: Ravels, Sint Laureins, Voeren :) .
Buitengebieden. Jarenlang verwaarloost en genegeerd. Logisch dat daar de laatste open plekjes te vinden zijn. Het is zoals Brugge. Dat mag zich gelukkig prijzen dat het decennia lang arm en vergeten was. Daardoor dat het intact gebleven is.
Wimpie24 schreef: Ik persoonlijk kom veel meer tot rust in het zoniënwoud of zelfs de aangeplante bossen in de demervallei. Er zit zoveel leven in bos waar wij mensen weinig van weten en eigenlijk weinig invloed op hebben. Wat is er te zien op een open polder? Niets.
Ook bossen zijn vrij eentonig. Ik maak bv liever een fietstochtje in polderlandschap dan in saaie bossen. Platteland dus net zo nuttig en natuurlijk als bos. Van zowel het eerste als het tweede heeft Vlaanderen een fundamenteel gebrek. Het weinige dat er dan nog is zit achter eindeloze bouwlinten verstopt. Dan kan het er net zo goed niet zijn.

Nu moet je ook niet doen alsof er zoveel bossen zijn in Vlaanderen. Vlaanderen bengelt helemaal achteraan op de Europese ranglijst.

Wimpie24 schreef: Spreek je jezelf niet tegen betreffend de kaart, als ik een vluchtige blik werp op Google Maps zie ik inderdaad minder lintbebouwing in het westen van het land maar ook veel minder natuurlijk groen zoals bos en heide. Ik zie vooral veel landbouw, dat kan je toch geen natuur noemen :)
Dat vind ik dus wel. Ook polderlandschap is waardevolle natuur.

Dit vind jij dus geen natuur:
Afbeelding

Het doet me denken aan de groene Hedwigepolder die ze onder water gaan zetten om er een brakkig moeras van te maken. Waar heb je dan het meest aan?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 22 jun 2011, 0:39

Wimpie24 schreef:Het enige stuk van Vlaanderen waar ik overdreven weinig bos zie in vergelijking met de bebouwing is nota bene het westen van onze mooie deelstaat. Als ik even begin te tellen, Park Midden Limburg, nationaal Park Hoge Kempen, Grenspark De Zoom-Kalmthoutse Heide...
Ik vind Vlaanderen allesbehalve een mooie deelstaat. Het enige wat ik mooi vind zijn de historische gebouwen en binnensteden. Als de rest is lelijk, om niet te zeggen hondslelijk.

Een aanrader is het boek 'het lelijkste land ter wereld' van onze invloedrijkste stedenbouwkundige Renaat Braem.
Het lelijkste land ter wereld: Renaat Braem

Renaat Braem was een strijdend architect. Zelf heeft hij een aantal bouwwerken op zijn naam staan, die in de vergetelheid raakten. Weinig architectuurliefhebbers houden nog halt bij het Kiel in Antwerpen of het Arenaplein in Deurne. Moest Braem in Parijs, Londen of New York gewerkt hebben, hij zou gelauwerd worden om zijn oeuvre en zijn utopisch denken. In dit kleine land daaren- tegen proberen we te vergeten wie hij was en waar hij voor stond.

Dit komt voornamelijk omdat hij bij de eersten was die wonen wou herleiden tot samen-wonen. Het wonen in appartementsblokken en sociale huisvesting. Zijn ideeën neigden meer naar het communisme, waardoor hij niet gunstig lag bij het brede publiek. Veel van zijn ideeën publiceert hij in het communistische blad Het Vrije Woord. De woonblokken, die hij twintig jaar later op het Kiel bouwt, zijn een verwezenlijking van deze prille denkpiste.

Pas na de Tweede Wereldoorlog, bij de wederopbouw, kan hij een aantal van zijn beginselen waarmaken. Maar niet meteen. Als de Luikse communist Terfve in 1946 minister van Wederopbouw wordt, krijgt Braem de kans om een belangrijke plaats in het kabinet in te nemen. Hij voelt weinig voor een administratieve loopbaan en aanvaardt de opdracht voor twee kleine woonwijken, in Borgerhout en in Deurne. De soberheidpolitiek van dat moment legt opnieuw zijn ambities aan banden. Het resultaat is een eenvoudig wooncomplex.

Na de korte regeringsperiode van de communisten wordt in het kader van de wederopbouw en geheel andere weg ingeslagen, die Braem absoluut niet zint. Het geloof in de gemeenschapshuizen en grote stedenbouwkundige projecten haalt het niet van het privé-initiatief, dat vooral door de CVP verdedigd wordt. In 1948 wordt dan ook de wet -De Taeye gestemd, waarbij het bouwen van goedkope eengezinswoningen wordt aangemoedigd. Dankzij die wet wordt België de verknipte puzzel die het vandaag is: potsierlijke villawijken en sociale verkavelingen bezetten de schaarse open ruimte van dit kleine land.

De wet wekt grote ergernis bij Renaat Braem, die voet bij stuk houdt en de wijkeenheden blijft verdedigen. De eerste werkelijke uitdaging om zijn visie te realiseren, krijgt hij bij de bouw van het Kiel. De Antwerpse sociaal-democraten en de idealistische architectuur- en maatschappijvisie van Braem vinden elkaar. Het wordt een synthese van zijn gerijpte ideeën, en het resultaat past helemaal binnen het toenmalige internationale CIAM-concept. Terwijl Nederland tijdens de wederopbouw de Marshall-gelden grotendeels in stedenbouwkundige projecten overeenkomstig de CIAM-doctrine investeert, gaan deze gelden in België vooral naar privé-woningen op kavels.

België beschrijft hij “als een door een krankzinnige bijeengenaaid lappendeken”. In zijn pamflet van 1968, “Het lelijkste land ter wereld”, haalt hij fel uit naar het Belgische planloze experiment van de wederopbouw. Er is voor hem maar één oplossing : de totale afbraak van de wildgroei en een nieuwe verbinding van de gespaarde monumenten door lijnsteden.

Het boek was te vinden in de stadsbibliotheek en een paar stukken tekst zijn wel zeer interessant:

… de wanorde in zake urbanisme, produktieplanning, of liever de afwezigheid van werkelijke ordening, waartoe het neo-kapitalisme niet bekwaam blijkt, hoe haarne het zich ook met de pluim planning tooit; de onsamenhangendheid van ons bouwen, de hele zenuwslopende, de waardigheid kwetsende vormenkakofonie die ons land — en dit moet ons als Vlamingen toch in eerste plaats aanbelangen — maakt tot het lelijkste land ter wereld! …

Afbeelding

Hoe is het nu gesteld met het door de mens zelf georganizeerde levensmilieu, het ‘man-made environment’? Hier tart het absurde iedere intelligente benadering. De mens is er nl. in gelukt een dergelijke onontwarbare chaos te scheppen … waartoe dit leidt, wordt bijv. geïllustreerd door de bouwpolitiekna de oorlog ‘40-’45. … Het is een bijzonder tekenende vaststelling dat ONS land, wel geld heeft gevonden voor allerlei gekke dingen — geld voor ontelbare straatjestrekkerijen, premies voor onzinnige De Taeye-huisjes en dgl, maar geen enkele schouwburg heeft gebouwd.

Het wezen van stedenbouwkundige voorschriften is immers juist de gemeenschap te beschermen tegen individuele uitspattingen, dit in ongerijmde operaties, die slechts ingegeven worden door persoonlijk geldelijk belang. Stedenbouw, de kunst van het organiseren van het menselijk leefmilieu.

Maar nu net die uitspattingen zijn omwille van hun grafisch karakter mooi en interessant voor mij.

Afbeelding

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 22 jun 2011, 0:53

harry schreef:
Ties schreef:En op die futiele 0,2 hectare moet je je huisje bouwen, je voedsel verbouwen, werken, recreëren en al je andere voorzieningen treffen.
En het allerergste: er zou geen plaats meer zijn voor snelwegen! :)
Dat is 0.2 hectare per persoon maar al het wateroppervlak is hierbij van niemand. Daar kunnen de snelwegen dan wel overheen. Op palen misschien?

Ruimte voor het verbouwen van voedsel is dan te creeren door het Markermeer en het IJsselmeer volledig in te polderen. :top:

Overigens is het gemiddelde huishouden in Nederland 2,2 personen, dus je houdt meer dan de helft van het land over als ieder huishouden 45 bij 45 meter in gebruik zou hebben. Overigens is 45 bij 45 meter een flinke lap grond, zeker voor Nederlandse begrippen.