Nederland telt meeste bebouwing in EU

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

chriskrusz
autoweg

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door chriskrusz » wo 22 jun 2011, 0:56

harry schreef:Wat zijn zonevreemde bossen?
Dat zijn bossen die illegaal in het land hun zone verblijven en gedeporteerd zouden kunnen worden.

Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat in Nederland een ambtenaar met een bijl het land door gaat om zulke bossen op te sporen en te verwijderen, ze zijn immers niet in overeenstemming met het bestemmingsplan!

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 22 jun 2011, 1:09

^^In Vlaanderen spoort een ambtenaar ze op waarnaar ze meestal officieel bos worden (tot groot ongenoegen van de eigenaar, want die mag het dan niet meer kappen). Vervolgens maken ze in Brussel allerlei leuke statistiekjes dat er dit jaar weer zoveel bos bijgekomen is. Onzin natuurlijk, want het bos was er al. Netto gaat er nog steeds bos verloren in Vlaanderen

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 22 jun 2011, 8:38

Wimpie24 schreef:Wat is er te zien op een open polder? Niets.
Dit is typisch vanuit de mens geredeneerd. Ten noorden van Amersfoort ligt de polder Arkemheen. Een open polder, waar in jouw beleving dus niets te zien is. Maar het is wel een belangrijk vogelbroedgebied, dus vanuit vogeloptiek wel van belang.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 22 jun 2011, 9:15

Alfa schreef:
Wimpie24 schreef: Ik persoonlijk kom veel meer tot rust in het zoniënwoud of zelfs de aangeplante bossen in de demervallei. Er zit zoveel leven in bos waar wij mensen weinig van weten en eigenlijk weinig invloed op hebben. Wat is er te zien op een open polder? Niets.
Ook bossen zijn vrij eentonig. Ik maak bv liever een fietstochtje in polderlandschap dan in saaie bossen. Platteland dus net zo nuttig en natuurlijk als bos. Van zowel het eerste als het tweede heeft Vlaanderen een fundamenteel gebrek. Het weinige dat er dan nog is zit achter eindeloze bouwlinten verstopt. Dan kan het er net zo goed niet zijn.

Nu moet je ook niet doen alsof er zoveel bossen zijn in Vlaanderen. Vlaanderen bengelt helemaal achteraan op de Europese ranglijst.
Wederom zegt ik dat er een fundamenteel verschil is in de landschapsindeling tusssen dit stuk van het land en het stuk waar jij zit. Wij hebben lintbebouwing, dat klopt. Maar heel Vlaanderen heeft dat. Het verschil zit erin dat elk stuk grond dat niet bebouwt is in 90% van de gevallen bos is. Ik woon in centrum aarschot maar op 2 minuten stappen zit ik in een bos, een erkend natuurreservaat. Wij hebben bossen te over in dit stuk van Vlaanderen en die zijn allemaal toegankelijk gemaakt via ontsluitingswegen.

Zoals in het artikel gezegd wordt, wij hebben onze eigen levensruimte vorm gegeven, een man made environment. Wat kan er nog mooier zijn?
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 jun 2011, 10:54

chriskrusz schreef:
harry schreef:Wat zijn zonevreemde bossen?
Dat zijn bossen die illegaal in het land hun zone verblijven en gedeporteerd zouden kunnen worden.

Ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat in Nederland een ambtenaar met een bijl het land door gaat om zulke bossen op te sporen en te verwijderen, ze zijn immers niet in overeenstemming met het bestemmingsplan!
Nee, in Nederland zijn braakliggende gronden zeer uitzonderlijk. Grond is namelijk te duur om niets mee te doen. In Vlaanderen (en Wallonië) komt het vaker voor dat gronden braak liggen en als dat langer dan 10 tot 15 jaar zo is, dan wordt het vanzelf een bos. Dat is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van de grondwaterstand, de bodemgesteldheid en dergelijke, maar op 'onze' breedtegraad worden dit soort terreinen uiteindelijk een bos.

Lelijkheid is een kwestie van smaak overigens.

Nederland bestaat voor:
- 38% uit grasland
- 24% uit akkers
- 13% uit woongebied
- 12% uit bos
- 12% uit industrie en bedrijventerrein
- 1% uit overig gebied
Hiervan is:
- 55% benut voor landbouw
- 25% benut voor menselijke activiteit
- 19% benut voor natuur- en recreatie
- 1% benut voor overige doeleinden

Vlaanderen bestaat voor:
- 61% uit landbouwgrond
- 15% uit industrie en bedrijventerreinen (incl. gronden in gebruik voor vervoer en telecommunicatie)
- 13% uit overig onbebouwd gebied (natuur)
- 11% uit woongebied

Dit is de situatie voor heel België:
Afbeelding

Bronnen:
http://economie.fgov.be/nl/statistieken ... emgebruik/
http://www2.wes.be/WVLW/2010-2/Regiosca ... nderen.pdf
http://nieuws.nvm.nl/actual/oktober_201 ... uwing.aspx

Disclaimer:
Ik heb verschillende bronnen gebruikt, die elkaar soms behoorlijk kunnen tegenspreken. Daarnaast zijn de definities niet gelijk. Toch geeft dit een aardig beeld van de werkelijkheid. Nederland en Vlaanderen zijn vrijwel vergelijkbaar.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 22 jun 2011, 11:20

Vinny schreef:in Nederland zijn braakliggende gronden zeer uitzonderlijk. Grond is namelijk te duur om niets mee te doen.
In polders is het nog een graadje erger: er moet altijd betaald worden voor de grond (waterschap, riolering). Dat is een extra drijfveer voor een grondeigenaar om de grond ook altijd iets te laten opbrengen.
In de polders waar ik vandaan kom (Groningen) werden de erven van gesloopte woningen bijvoorbeeld weer opvallend snel bij de landbouwgronden getrokken.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 22 jun 2011, 12:38

boe! schreef:
Wimpie24 schreef:Wat is er te zien op een open polder? Niets.
Dit is typisch vanuit de mens geredeneerd.
Ook vanuit iedereen die veel met polders in aanraking komt. Wat je iedere dag ziet ga je om te duur niet meer waarderen. Buitenlanders (Amerikanen bv) komen soms speciaal naar Nederland om dat vlakke land eens met eigen ogen te bekijken. Het Nederlands landschap wordt te weinig gewaardeerd en dat is jammer.
Vinny schreef: Disclaimer:
Ik heb verschillende bronnen gebruikt, die elkaar soms behoorlijk kunnen tegenspreken. Daarnaast zijn de definities niet gelijk. Toch geeft dit een aardig beeld van de werkelijkheid. Nederland en Vlaanderen zijn vrijwel vergelijkbaar.
Maar waar Nederland en Vlaanderen grondig van elkaar verschillen is de ruimtelijke ordening. Daardoor lijkt het alsof Vlaanderen 1 grote voorstad is. Dat is bekend.

Het maakt er Vlaanderen ook niet mooier op. Zoals ik hier al tig keren zeg: lintbebouwing is de oorzaak van alle kwaad. Alleen wordt dat argument door sommigen weggelachen met de kritiek "dat we toch zo ruim wonen". Kan zijn, maar op de verkeerde plaatsen.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » wo 22 jun 2011, 14:11

Alfa schreef: Ook vanuit iedereen die veel met polders in aanraking komt. Wat je iedere dag ziet ga je om te duur niet meer waarderen. Buitenlanders (Amerikanen bv) komen soms speciaal naar Nederland om dat vlakke land eens met eigen ogen te bekijken. Het Nederlands landschap wordt te weinig gewaardeerd en dat is jammer.
Als je in Noord-Afrika de Sahara eens van dichtbij komt bekijken en dat zo geweldig vindt, dan denken de locals ook dat je te lang in de zon gezeten hebt.

Doet me denken aan een (radio)reclamespotje van een tijdje geleden. De clou was dat als je een boswachter bent, dat je dan vast niet op vakantie wil naar een bos.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 jun 2011, 14:16

Lintbebouwing is zóóóó lelijk... :geeuw:
http://maps.google.nl/maps?q=Hornweg,+A ... 5,,0,-9.41

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » wo 22 jun 2011, 14:16

chriskrusz schreef:Als je in Noord-Afrika de Sahara eens van dichtbij komt bekijken en dat zo geweldig vindt, dan denken de locals ook dat je te lang in de zon gezeten hebt.
Lijkt me logisch als je al een tijd in de Sahara bent...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 22 jun 2011, 14:25

Vinny schreef:Lintbebouwing is zóóóó lelijk... :geeuw:
Ik vraag me af of je hetzelfde zou zeggen mocht heel Nederland uit dit soort bebouwing bestaan. Ik durf te wedden van niet. Je gaat me toch zeggen dat je de lintbebouwing in Vlaanderen mooi en efficiënt vindt zeker? :roll:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 22 jun 2011, 14:55

Gelukkig is Aalsmeer e.o. niet representatief voor heel Nederland.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 22 jun 2011, 15:31

Alfa schreef:
Ik vraag me af of je hetzelfde zou zeggen mocht heel Nederland uit dit soort bebouwing bestaan. Ik durf te wedden van niet. Je gaat me toch zeggen dat je de lintbebouwing in Vlaanderen mooi en efficiënt vindt zeker? :roll:
Ik vind het alleszins mooi en vanuit menselijk standpunt efficiënt genoeg :mrgreen:
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 22 jun 2011, 15:46

^^Ik begrijp echt niet waarom jij die ruimtelijke miskleun steeds blijft verdedigen. Ben jij dan nog steeds voorstander van nieuwe lintbebouwing?

Ik heb hier nog geen enkel zinnig argument voor lintbebouwing gehoord. Enkel voor het de toenmalige grondeigenaars had het voordelen, maar de meesten van hen zijn al dood en hun versnipperde bouwwerken staan er nog. Ook het groter wonen heeft in se niets met lintbebouwing te maken, ik heb het al gezegd mocht men alle lintbebouwing in ruime verkavelingswijken (zoals men dat vroeger kon) ondergebracht hebben zou de Vlaming nog even groot wonen. Maar dan was er tenminste wat open ruimte gespaard gebleven.

De nadelen zijn overweldigd. Landschapsversnippering, zowel slecht uit milieuoogpunt als uit economisch oogpunt (probeer maar eens een nieuwe weg aan te leggen zonder dat er 345 huizen in de weg staan). Er zijn de 70-wegen die enkel door de lintbebouwing komen. Esthetisch is het een horrorverhaal geworden, Vlaanderen lijkt op 1 grote voorstad. Openbaar vervoer is niet efficiënt te organiseren door de lange linten (al zal men dit argument op dit forum minder overtuigend vinden). De aanleg en onderhoud van nutsvoorzieningen is duurder. Voor landschapsbeleving moeten we nu de kleien weggetjes opzoeken, open plekken worden steeds zeldzamer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 22 jun 2011, 15:57

Maar dat is het net, buiten de steden vind je nog veel open ruimte tussen al die lintbebouwing. Mensen die daar wonen hebben open landschap in hun achtertuin, dat hadden we niet gehad mocht iedereen bij elkaar wonen. Dan zou je pas de auto moeten nemen om bij de open ruimte te geraken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 jun 2011, 17:59

Alfa schreef:
Dat ga ik zeker wel zeggen :hap:
Nee, het probleem is niet de lintbebouwing op zichzelf, het probleem is de manier waarop er mee wordt omgegaan. Harry kan dan wel zeggen dat Aalsmeer niet representatief is voor de rest van Nederland, het is toevallig wel het dorp waar lintbebouwing traditioneel de boventoon voert. Natuurlijk zijn de andere lintwegen stukken minder mooi (dat wil ik ruiterlijk toegeven), maar feit is dat je er dus best wel wat van kan maken. Wat je niet moet doen is op gebiedsontsluitingswegen verkavelingen toestaan en volgens mij kun je dat in Vlaanderen best regelen.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 22 jun 2011, 18:02

^^
Dat is al een tijdje zo geregeld. Met het bepalen van wegtypes (primaire weg type 1, primaire weg type 2, hoofdweg type 1, etc...) is er ook meteen bepaald wat voor type bebouwing langs welk type weg mag voorkomen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 22 jun 2011, 19:52

Vinny schreef:
Alfa schreef:
Dat ga ik zeker wel zeggen :hap:
Nee, het probleem is niet de lintbebouwing op zichzelf, het probleem is de manier waarop er mee wordt omgegaan. Harry kan dan wel zeggen dat Aalsmeer niet representatief is voor de rest van Nederland, het is toevallig wel het dorp waar lintbebouwing traditioneel de boventoon voert. Natuurlijk zijn de andere lintwegen stukken minder mooi (dat wil ik ruiterlijk toegeven), maar feit is dat je er dus best wel wat van kan maken. Wat je niet moet doen is op gebiedsontsluitingswegen verkavelingen toestaan en volgens mij kun je dat in Vlaanderen best regelen.
Dat er van een straat zelf iets te maken is kan kloppen. Maar je moet het ruimer plaatje zien. We snijden is ons eigen vingers met die lintbebouwing. De overheid is zich daar gelukkig stilaan van bewust. Maar fouten uit het verleden kan je niet zomaar goedmaken. Vlaanderen is nu eenmaal geen SIM-city.

De kortzichtigen staan ook altijd op de loer om over duurdere bouwgronden te zeuren. Of grondeigenaren die dan klagen waarom er op hun lapje grond niet gebouwd mag worden "terwijl dat vroeger wel mocht".
Wimpie24 schreef:^^
Dat is al een tijdje zo geregeld. Met het bepalen van wegtypes (primaire weg type 1, primaire weg type 2, hoofdweg type 1, etc...) is er ook meteen bepaald wat voor type bebouwing langs welk type weg mag voorkomen.
Het probleem is dat het grotendeels vijgen na pasen zijn. In werkelijkheid komt er alleen geen bebouwing voor op de autosnelwegen en expreswegen.

Zolang de zogenoemde 'opvulregel' (dat er huizen mogen gebouwd worden op lappen grond die tussen twee huizen liggen op een bepaalde afstand) niet afgeschaft wordt moet ik eens goed lachen met de reglementering. Er wordt nog dagelijks langs gebiedsontsluitingswegen gebouwd.
Laatst gewijzigd door Alfa op wo 22 jun 2011, 20:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 22 jun 2011, 20:02

Al die ruimtelijke regelzucht heeft van Nederland een verschrikking gemaak waar niets meer mag en de huizenprijzen torenhoog zijn geworden.

Al die aangeharkte steriele hutje-mutje VINEX-wijken waar je nog niet eens je voordeur in je eigen kleur mag verven omdat de architect van de wijk "onder architectuur" alle kleuren eentonig quasi-modern heeft gemaakt. Bah. :pukey: :pukey: :pukey:

Nee, geef mij dan maar de charme van het rommeliger België. :top:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 22 jun 2011, 20:03

Rene schreef:Al die aangeharkte steriele hutje-mutje VINEX-wijken waar je nog niet eens je huis in je eigen kleuren mag verven omdat de architect van de wijk "onder architectuur" alle kleuren eentonig quasi-modern heeft gemaakt. Bah. :pukey: :pukey: :pukey:
Dat heeft dus niets met ruimtelijke ordening te maken.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 22 jun 2011, 20:05

Dat heeft alles met het gevolg van de links-bureaucratische (ruimtelijke) regelzucht van de "maakbare samenleving" te maken.
Waar vervolgens rechtse projectontwikkelaars flink aan kunnen verdienen - maar voor de burger is het een ramp.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 22 jun 2011, 20:20

^^ Dan hebben de rechtsen het toch beter voor elkaar: de linksen verzinnen regeltjes, de rechtsen worden door die regeltjes rijk :mrgreen:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 jun 2011, 20:55

Dat er van een straat zelf iets te maken is kan kloppen. Maar je moet het ruimer plaatje zien. We snijden is ons eigen vingers met die lintbebouwing. De overheid is zich daar gelukkig stilaan van bewust. Maar fouten uit het verleden kan je niet zomaar goedmaken. Vlaanderen is nu eenmaal geen SIM-city.
Merkwaardig genoeg kan men in Wallonië wel fouten uit het verleden goedmaken :mrgreen:
http://maps.google.com/maps?ll=50.67709 ... 38581&z=15
De R 62 is hier zo ruim gelegd, zodat de Chausée de Wavre gewoon volgebouwd kan worden met huizen. Het doorgaand verkeer heeft er geen last meer van...

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 22 jun 2011, 22:08

Wimpie24 schreef:Maar dat is het net, buiten de steden vind je nog veel open ruimte tussen al die lintbebouwing. Mensen die daar wonen hebben open landschap in hun achtertuin, dat hadden we niet gehad mocht iedereen bij elkaar wonen. Dan zou je pas de auto moeten nemen om bij de open ruimte te geraken.
Voor de lokale bewoners is dat fantastisch, maar voor de planten, dieren en de mensen die in de stad wonen en even twintig kilometer willen ronddwalen in de natuur is dat een verschrikking. Denk daar maar eens over na. :idea: Ik vind die vrijstaande huizen altijd fantastisch en geeft vaak de rijkdom van een land aan. Mits ze goed zijn onderhouden en het goed is georganiseerd. In mijn regio zijn voorbeelden te over, hoe het wel moet.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 22 jun 2011, 22:16

Vinny schreef:De R 62 is hier zo ruim gelegd
Het zou me niet verbazen dat de R62 volgebouwd wordt met bedrijvenpanden, zodra de economie het toelaat.
In België hebben de rechtsen geen linkse regeltjes nodig om geld te verdienen...
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 22 jun 2011, 22:23

Dat is goed voor de Waalse economie. Zolang ze maar zorgen dat deze bedrijven geen eigen inritten krijgen op de R 62, maar gewoon een centrale aansluiting dan is het wat mij betreft prima. :D

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 23 jun 2011, 12:53

Rene schreef:Dat heeft alles met het gevolg van de links-bureaucratische (ruimtelijke) regelzucht van de "maakbare samenleving" te maken.
Waar vervolgens rechtse projectontwikkelaars flink aan kunnen verdienen - maar voor de burger is het een ramp.
Dat heb ik bij mijzelf ook altijd gedacht, in Nederland is de samenleving "gemaakt". In België heeft de samenleving het land gemaakt.
nederland24 schreef: Voor de lokale bewoners is dat fantastisch, maar voor de planten, dieren en de mensen die in de stad wonen en even twintig kilometer willen ronddwalen in de natuur is dat een verschrikking. Denk daar maar eens over na. :idea: Ik vind die vrijstaande huizen altijd fantastisch en geeft vaak de rijkdom van een land aan. Mits ze goed zijn onderhouden en het goed is georganiseerd. In mijn regio zijn voorbeelden te over, hoe het wel moet.
Mensen die in de stad wonen kunnen nog altijd in de bossen buiten de stad gaan rondwandelen.
België heeft blijkbaar de rijkste burgerbevolking van Europa en dat is een gemiddelde van alle gewesten :)

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 23 jun 2011, 14:54

^^In de krant van vandaag staat dat Luxemburg en Nederland rijker zijn dan Belgie. Overigens hebben jullie een dusdanig slechte ruimtelijke ordening, dat de rijkdom die jullie hebben omslaat in Oost-Europese armoede.
Wij hebben ook wel ruim opgezette huizen en kavels:

http://maps.google.nl/maps?q=vriezenvee ... 02.93,,0,0

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 23 jun 2011, 15:14

^^
Wat is dat nu weer voor een idioot bericht, waar zie jij Oost-Europese armoede in Vlaanderen? België telt het hoogste aantal dollarmiljonairs in Europa na "landen" zoals Monaco en Liechtenstein. Ik heb het over de rijkdom van de burgers, niet over de rijkdom van een land. Dat is blijkbaar een subtiel verschil dat jou ontgaat. En dan hebben we het nog over gemiddeldes, als we de gewesten apart bekijken zien we dat we in Vlaanderen nog rijker zijn.
Wat is er trouwens ruim aan die lapjes grond met die kleine huisjes die jij laat zien?

DIT is zoals het hoort

http://maps.google.nl/maps?q=baarle+her ... 2,,0,13.78

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 23 jun 2011, 16:09

^^Wat is verschil tussen jouw voorbeeld en mijn voorbeeld? De indeling van het landschap ziet er bij jullie echt armoedig uit. Vooral als je die wijken ziet zoals in de VS met die grote vrijstaande woningen.