Nederland telt meeste bebouwing in EU

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

chriskrusz
autoweg

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door chriskrusz » do 23 jun 2011, 16:32

Ik bied dit wijkje aan.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 23 jun 2011, 16:38

Het klopt inderdaad dat Vlaanderen er armer uitziet dan het is door de slordige bebouwing. Op Skyscrapercity loopt een interessante draad hieromtrent.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 jun 2011, 17:55

In de praktijk is dat niet zo. In België is de overheid armer dan in Nederland, maar de individuele burgers iets rijker. Daarom lijkt het er armoediger uit te zien, omdat de openbare ruimte overheidsdomein is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 23 jun 2011, 18:41

Dat heeft volgens mij ook wel met een verschil in mentaliteit te maken. Ik woon in een gemeente die overstroomt van het geld. Toch heb je hier vele plekken midden in woonwijken waar de stoep zomaar overgaat in grind, zitten er al jaren dezelfde putten in de weg, zitten de openbare vuilnisbakken altijd overvol, is er een groot braakliggend stuk land waar vroeger het stationsgebouw was, enz. Dan krijg je vanzelf dat de openbare ruimte er armoedig uit gaat zien.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 23 jun 2011, 20:34

En hier in Nederland worden de gemeenten steeds verder door het Rijk gekort, zodat het voor Nederlandse gemeenten net zo goed geen vetpot meer is.
Zo viel me zojuist tijdens de wandeling naar huis op dat de gemeente wel erg rigoureus op de plantsoenendienst heeft bezuinigd: alle perkjes langs de wegen en paden waren veranderd in een onkruidwoestenij. Dat kan natuurlijk verkocht worden onder de noemer van natuurlijk groenbeheer, maar een verzorgd straatbeeld levert het niet op.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 jun 2011, 21:21

Het hangt ook weer van de gemeente af. Ik constateer in Nederland in diverse gemeenten een toenemende tendens om straatnaambordje-totempalen neer te zetten. Een straatnaambordje is leuk, maar als er al een hangt hoeft dat echt niet te worden vervangen door een nieuw exemplaar met een schematische verdeling van de huisnummering, een uitleg van wat het begrip voorstelt, bijv. "Loevestein" (Kasteel) en bovendien ook nog eens dubbel (want even verderop hangt weer een bordje)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 24 jun 2011, 15:56

nederland24 schreef:^^Wat is verschil tussen jouw voorbeeld en mijn voorbeeld? De indeling van het landschap ziet er bij jullie echt armoedig uit. Vooral als je die wijken ziet zoals in de VS met die grote vrijstaande woningen.
Wat het verschil is? In mijn voorbeeld staan huizen, in jouw voorbeeld huisjes. En ik zie echt geen armoede hoor...

Afbeelding

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » vr 24 jun 2011, 17:02

Die kabels boven de grond misschien?

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 24 jun 2011, 18:58

Plus de geschakelde woningen. Op de foto staan een aantal vrijstaande woningen, maar de geschakelde woningen van verschillend type (en toch aan elkaar vast gebouwd) zonder voortuin geeft in Nederlandse optiek een bepaalde indruk.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 24 jun 2011, 19:13

Halfopen bebouwing zonder tuinen bestaat niet...
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » vr 24 jun 2011, 20:31

Ik vind die gebouwen op de laatste foto nou niet echt mooi. :pukey: De kerk op dat heuveltje is wel mooi. :)

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 25 jun 2011, 0:08

Die bebouwing op de laatste foto is iets typisch van de jaren 60, zoiets vind je in Nederland ook (nog meer me dunkt).
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

simon
autoweg

Bericht door simon » za 25 jun 2011, 11:40

Wimpie24 schreef:Die bebouwing op de laatste foto is iets typisch van de jaren 60, zoiets vind je in Nederland ook (nog meer me dunkt).

De jaren '60 wijken in Nederland lijken totaal niet op die foto.

Dan heb je het meer over zoiets. Hoogbouw met relatief veel openbaar groen. Gebouwd tot vier hoog, zodat kon worden bespaard op de aanleg van liften (bij meer dan vier woonlagen was, in ieder geval destijds, een lift verplicht).

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 25 jun 2011, 16:14

^^
Afbeelding

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 07 jul 2011, 11:33

^^Hoe groot is een kavel eigenlijk in Vlaanderen, zoals bij jouw voorbeelden, bij die vrijstaande woningen. Ben ik wel benieuwd naar.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 07 jul 2011, 12:07

Dat hangt er vanaf, het aantal are ligt niet vast.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 07 jul 2011, 13:48

^^Er is toch wel een gemiddelde?

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 07 jul 2011, 14:51

Van alles is een gemiddelde maar zover ik weet is dat niet bekend.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 07 jul 2011, 14:55

nederland24 schreef:^^Hoe groot is een kavel eigenlijk in Vlaanderen, zoals bij jouw voorbeelden, bij die vrijstaande woningen. Ben ik wel benieuwd naar.
Ik geloof dat dat in Nederland 30 woningen per hectare is voor Vinex wijken. In stedelijk gebied oplopend tot 40 a 60. Bron:
http://www.braassemerlandinactie.com/wo ... heden.html

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 07 jul 2011, 15:10

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » do 07 jul 2011, 15:41

Wimpie24 schreef:Van alles is een gemiddelde maar zover ik weet is dat niet bekend.
Laat ik het zo vragen, is een kavel van 2000 vierkante meter voor Vlaamse begrippen groot of normaal? Buiten de stad natuurlijk he.
jelger schreef: In het dubbelstad gebied Rotterdam-Den Haag is maar weinig echt onbebouwd. Midden-Delfland is zo ongeveer het enige significante stuk open ruimte dat de mensen nog wat "lucht" geeft in een hoog-urbane regio met ruim 2 miljoen mensen op een kluitje. [voor de belerende vingeraars onder ons, dit is geen impliciet pleidooi tegen de A4.... ]
Als het aan mij lag dan zou ik Midden-Delfland volplanten met bomen, maar dat vinden al die polderfetisjisten natuurlijk ook maar niks. :duck:

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 07 jul 2011, 15:47

^^
20 are is toch al redelijk groot, ja.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 07 jul 2011, 15:58

(grote) tuinen
Een tuin vol met betontegels en grind is natuurlijk geen groen gebied he... :geenlach:

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 07 jul 2011, 16:02

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 07 jul 2011, 17:22

chriskrusz schreef: Als het aan mij lag dan zou ik Midden-Delfland volplanten met bomen, maar dat vinden al die polderfetisjisten natuurlijk ook maar niks.
Inderdaad niet. Midden-Delfland is het enige weidegebied in deze omgeving dat nog overgebleven is. Juist daar moet je dan zuinig zijn op de typisch Delflandse weilanden en koeien, met zijn in het "wild" verspreide boerderijen.
Trouwens: in het laatste decennium zijn er al behoorlijk wat bomen aangeplant. Zal je er niet mee vermoeien, maar ik kan je zo een lijst opnoemen van plekken in de omgeving van Delft die sinds zeg 1990 veranderd zijn van weiland in bos.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 10 jul 2011, 16:33

Dat kun je goed zien wanneer je eens de trein neemt tussen Delft en Rotterdam :yes:

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » vr 10 aug 2012, 13:21

Effe afstoffen. Een plek op het forum waar ik niet zo vaak kom. :oops:

Op sommige plekken vind ik de ruimtelijke ordening in Nederland op het zicht ook wel rampzalig. Als je kijkt naar dit voorbeeld bij Venlo.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Het lijkt wel dat er bij onze oosterburen meer structuur in zit als ik dit zo zie. Bij ons worden er zomaar kassen overal gedumpt zonder enige structuurvisie, want ze staan allemaal schots en scheef in het landschap en allemaal bij elkaar op een kluitje. Kassen zijn nou namelijk ook niet waardeverhogend voor het landschap, aangezien het wel een mooie grensregio is met veel bos (Wankumer Heide), wat ze in mijn ogen wel in meer in ere hadden moeten houden. Ze hadden bijvoorbeeld dat bos met het meertje bovenin kunnen verbinden met het bos in Duitsland.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 10 aug 2012, 14:23

^^De inplanting van kassen is iets waar ze in Nederland inderdaad minder goed in lijken te zijn. Het lijkt me ook een gemeentelijke verantwoordelijkheid (leve de decentralisering :roll: ). Erg weinig gemeenten hebben alleszins een beleid waar kassen mogen komen en waar niet. Ben je 'kasgemeente' dan mogen ze vrijwel overal komen (Westland!) ben je een kasvrije gemeente verbiedt men ze gewoon helemaal.

Maar kassen zijn gelukkig lichte structuren die gemakkelijk afgebroken kunnen worden mocht het nodig zijn. Dat is anders dan bij woningen waar je als overheid de woning in kwestie al moet onteigenen om het nog weg te krijgen wat uiteraard economisch niet rendabel is voor het doel.

Trouwens: in je voorbeeld vind ik de manier waarop de Duitsers het bos hebben gebouwd ook niet heel echt geslaagd.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » vr 10 aug 2012, 19:32

Voor kassen moet de grond een agrarische bestemming hebben. Of het dan mais op een veldje of komkommers onder een glazen dak is maakt minder uit.
De grond waar kassen hebben gestaan raakt wel redelijk uitgeput, dus als je de kassen sloopt kun je er daarna niet zo heel veel meer mee, totdat de grond weer hersteld is.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 11 aug 2012, 10:02

Kassen zijn gewoon erg lelijk, maar ze zijn wel nuttig. Ik denk dat mensen morgen toch weer graag een stukje groente uit de supermarkt willen halen of een bloemetje kopen ;)