Nederland telt meeste bebouwing in EU

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

jeroent
autoweg

Re: Nederland telt meeste bebouwing in EU

Bericht door jeroent » zo 14 nov 2010, 12:49

Euregio schreef:Ik vind dat Duitsland precies een goede midden weg gekozen heb, mooie vrijstaande woningen in een woonwijk.
Zelf je huis ontwerpen, etc.
Mwaoh, de ongebreidelde gronduitgifte van vaak kleine gemeentes in krimpende, vergrijzende regio's zorgt voor mooie nieuwe huizen aan de dorpsrand maar vervallen leegstand in de dorpskernen omdat iedereen liever een nieuw huis bouwt op goedkope grond dan een bestaand huis koopt en opknapt.

De sterkte van het Nederlandse model is toch wel de sturende werking van provincies die een wat langere termijnvisie hebben en het gehele plaatje zien. In Duitsland (en volgens mij in België ook) zie je vaak dat gemeentes azend op extra inkomsten uit grondverkoop steeds maar weer nieuwe bouwgrond uitgeven en nieuwe nieuwbouw uitstulpingen aan het dorp plakken, met overaanbod als gevolg, veel leegstand en/of lege onbebouwde kavels. In Nederland zorgen provincies voor een remmende werking op gemeentes met al te enthousiaste nieuwbouwplannen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 14 nov 2010, 13:18

^^
Met dientengevolge ook veel te hoge huizenprijzen in NL. Nieuwbouwhuizen zijn in Nederland vrijwel onbetaalbaar geworden, in Duitsland niet.
Nou, geeft dan mij maar het model met de betaalbare woningen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 14 nov 2010, 14:27

De keerzijde daarvan is wel dat door het overaanbod huizen nauwelijks in waarde stijgen en in sommige plattelandsgebieden zelfs minder waard worden naarmate ze ouder worden. Dat remt de mobiliteit van burgers, want bij verkoop zit je met een financieringsgat. Bovendien dwingt het mensen tot zwaardere maandlasten en meer aflossing om niet in financiële problemen te komen. Je ziet in Duitsland vaak dat mensen 1x een huis bouwen en er de rest van hun leven in blijven wonen, omdat het te duur is om het te verkopen. Dat zou in Nederland echt funest zijn voor de arbeidsmarkt en het is ook een van de hoofdproblemen van de Duitse economie op het platteland. Verhuist een bedrijf uit een regio dan zijn er plotseling honderden werklozen.

Meer bouwen kan ook binnen het huidige model, daar hoef je echt niet plotseling gemeentes volledige vrijheid voor te geven om uit te breiden waar ze maar willen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 14 nov 2010, 15:49

^^
Met een traditionele hypotheek waar je in het begin de kop van aflost, is die waardedaling helemaal niet zo'n probleem.
Zo'n traditionele hypotheek is voor jonge Nederlanders zo goed als onbetaalbaar, waardoor ze in allerlei hypotheekvrije aflossingsvarianten vluchten, met de nodige risico's. In Duitsland is zo'n tradionele hypotheek zelfs voor een starter nog wel op te brengen...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 14 nov 2010, 17:10

Met een aflossingsvrije hypotheek is het meestal wel toegestaan om een bedrag naar eigen inzicht (tot een bepaald maximum) boetevrij af te lossen, meestal 1x per jaar. Dat geeft de flexibiliteit om een bedrag afhankelijk van de specifieke financiele omstandigheden van jaar tot jaar af te lossen. Voordeel is dat de hoogte van de hypotheek meteen lager wordt. En omdat de hypotheekrente hoger is dan de spaarrente is het zelfs winstgevend om een deel van je spaargeld hieraan uit te geven. Het bespaarde bedrag op de hypotheek is immers hoger dan het bedrag wat je aan spaarrente zou ontvangen. Alleen kunnen maar weinig mensen de discipline opbrengen om zo met een aflossingsvrije hypotheek om te gaan.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 14 nov 2010, 17:40

jeroent schreef:
Euregio schreef:Ik vind dat Duitsland precies een goede midden weg gekozen heb, mooie vrijstaande woningen in een woonwijk.
Zelf je huis ontwerpen, etc.

De sterkte van het Nederlandse model is toch wel de sturende werking van provincies die een wat langere termijnvisie hebben en het gehele plaatje zien. In Duitsland (en volgens mij in België ook) zie je vaak dat gemeentes azend op extra inkomsten uit grondverkoop steeds maar weer nieuwe bouwgrond uitgeven en nieuwe nieuwbouw uitstulpingen aan het dorp plakken, met overaanbod als gevolg, veel leegstand en/of lege onbebouwde kavels. In Nederland zorgen provincies voor een remmende werking op gemeentes met al te enthousiaste nieuwbouwplannen.
In België worden die kavels vrijwel onmiddelijk opgekocht door particulieren en bebouwd. De onbebouwde kavels zijn wel in privé-eigendom maar worden bewust door die personen niet bebouwd omdat ze dat stuk grond voor hun (klein)kinderen willen bewaren.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 14 nov 2010, 17:44

Dat er in Duitsland "geen problemen" zijn is een beetje kort door de bocht gesteld. Veel kleinere steden en het plattelandsgebied in voormalig Oost-Duitsland: daar gaat het zelfs extreem slecht mee. Er is veel leegstand, werkloosheid en verkrotting. In een stad als Wittenberge stond een aantal jaar geleden 1/3e deel van de huizen leeg. Veel winkels en bedrijven kunnen dan niet meer bolwerken en gaan failliet. In de Belgische steden Luik en Charleroi lijdt men aan eenzelfde patroon: de zware industrie is weggetrokken - er is nooit meer wat voor in de plaats gekomen en het enige dat rest is vergane glorie...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 14 nov 2010, 18:30

Wimpie24 schreef: In België worden die kavels vrijwel onmiddelijk opgekocht door particulieren en bebouwd. De onbebouwde kavels zijn wel in privé-eigendom maar worden bewust door die personen niet bebouwd omdat ze dat stuk grond voor hun (klein)kinderen willen bewaren.
..met als gevolg lelijke lege plekken in een verder complete woonwijk. En helemaal als dat soort kavels dan gebruikt wordt voor opslag van allerlei rommel, er lelijke golfplaten hokjes op verschijnen of ze compleet overwoekeren.
En weer iets wat in Nederland anders is: de tijd dat kinderen of kleinkinderen bewust naast hun ouders willen gaan wonen ligt toch al een hele tijd achter ons. Wat dat betreft heb ik begrepen dat Vlamingen nog een stuk honkvaster zijn en liever in hun geboortedorp blijven wonen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 14 nov 2010, 20:06

Mini-GTI´s... ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 14 nov 2010, 20:22

Vinny schreef:Dat er in Duitsland "geen problemen" zijn is een beetje kort door de bocht gesteld. Veel kleinere steden en het plattelandsgebied in voormalig Oost-Duitsland: daar gaat het zelfs extreem slecht mee. Er is veel leegstand, werkloosheid en verkrotting. In een stad als Wittenberge stond een aantal jaar geleden 1/3e deel van de huizen leeg. Veel winkels en bedrijven kunnen dan niet meer bolwerken en gaan failliet. In de Belgische steden Luik en Charleroi lijdt men aan eenzelfde patroon: de zware industrie is weggetrokken - er is nooit meer wat voor in de plaats gekomen en het enige dat rest is vergane glorie...
Economische teruggang en leegloop van steden is natuurlijk wel wat anders dan betaalbare huisvesting, waar het in Nederland vaak aan ontbreekt. Als een huishouden met één inkomen kan je het, zeker als starter, wel vergeten om een huis te kopen. Wat krijg je aan hypotheek, 5 keer je bruto jaarsalaris? Dat betekent dat je om een instapwoning van 2 ton te kopen al minstens € 40.000 per jaar moet verdienen, wat toch wel duidelijk bovenmodaal is. Eénverdieners en starters vallen daardoor snel buiten de boot. En voor € 200.000 koop je in de meeste steden nog niet erg veel.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » zo 14 nov 2010, 20:38

Nou ja, met een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie en de rente die van de belasting aftrekbaar is, staat een gemiddelde starter er in Nederland zeker niet slechter voor dan in België of Duitsland. Daar zijn de huizenprijzen lager, maar is de rente hoger en kun je die rente niet aftrekken. Met jouw voorbeeld kom je op een netto maandlast van rond de 750 euro uit, wat voor iemand met 40.000 jaarsalaris wel op te brengen is. De startersmarkt is dan ook nog enigszins in beweging op het moment.
Overigens is het in de meeste Europese landen heel gebruikelijk om 10% tot soms wel 25% van de koopsom verplicht met spaargeld te financieren omdat banken vrij conservatief met het financieringsrisico omgaan. Tot die tijd dat je dat bij elkaar hebt, huur je dus maar een woning...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 15 nov 2010, 17:31

jeroent schreef: ..met als gevolg lelijke lege plekken in een verder complete woonwijk. En helemaal als dat soort kavels dan gebruikt wordt voor opslag van allerlei rommel, er lelijke golfplaten hokjes op verschijnen of ze compleet overwoekeren.
En weer iets wat in Nederland anders is: de tijd dat kinderen of kleinkinderen bewust naast hun ouders willen gaan wonen ligt toch al een hele tijd achter ons. Wat dat betreft heb ik begrepen dat Vlamingen nog een stuk honkvaster zijn en liever in hun geboortedorp blijven wonen.
Tja, iedereen is vrij om te doen met zijn stuk grond wat hij of zij goeddunkt. Wanneer de gemeente zich daar aan stoort, hoeven ze enkel een gemeentelijk reglement uit te vaardigen met betrekking op verkaveling in de toekomst.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 17 nov 2010, 1:23

Rene schreef:
daviedoff schreef:Vlaanderen heeft dan gemiddeld gezien wel weer mooiere huizen vind ik (mits goed onderhouden natuurlijk), Nederland heeft in de woonwijken erg veel eenheidsworst, hele blokken/wijken hetzelfde, wat het al erg snel saai en troosteloos maakt...
Inderdaad. Al die troosteloze stempelbouw uit de jaren '50 en '60, troosteloze jaren '70 en '80 en VINEX nieuwbouwwijken. Als ik dan zie in wat voor paleisjes veel Vlamingen wonen...
De smaak van Vlamingen wat betreft huizen is berucht. Fermettes, pastoriewoningen of het ergst van al ... Spaanse villa's :pukey: . . Dit alles is ook vrij eentonig.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 17 nov 2010, 7:47

^^
Of het nou eentonig is of niet, het zijn wel huizen die naar de eigen smaak van de bewoner zijn gebouwd, in plaats van die VINEX-gevallen waar vooral de architect zich heeft kunnen uitleven in de meest bezopen details (die de bewoner, die het huis voor vele tonnen "mag" kopen, vervolgens contractueel nog niet eens een kleurtje van zijn eigen smaak mag geven want oh-oh als het architectureel straatbeeld doorbroken zou worden...). Hoezo "eigen" huis ??

Nee, dan liever de eentonigheid van huizen die naar de smaak van de bewoner zijn gebouwd. Blijkbaar is er vraag naar, dus is een groot deel van de bevolking er ook tevreden mee, anders zouden ze het niet op hun kaveltje zetten.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 17 nov 2010, 17:11

^^
Ik zal binnenkort eens wat foto's publiceren van een nieuwbouwwijk op een bestaand wegenpatroon in de buurt van ons oma. Daar vind je vermoed ik alle stijlen en daar staan mooie stukken tussen.
Ds79m schreef:
Alfa schreef:^^De rommelige RO maakt van België vooral een lelijk land.

Vlaamse ruimtelijke ordening in één afbeelding (het is nu toevallig u streek Wimpie, maar het in heel Vlaanderen even erg):
http://img515.imageshack.us/img515/8860/aarschot.png
Ik vind het landschap rond de lijn Haacht-Aarschot-Tessenderlo anders zo slecht niet, of dat ondanks of dankzij de RO is.

Sowieso heb ik in deze regio geen klagen, met direct ten oosten van Brussel het Zonienwoud, de bossen ten zuiden van Leuven en het fraaie heuvellandschap rond Overijse.
In die streek heb je vergeleken met gebieden buiten het heuvelachtige deel van Brabant, veel minder bossen. Of dat lijkt alleszins zo. Mij is dat ook al opgevallen maar daar is nog nooit echt een studie naar gedaan.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 nov 2010, 21:15

Alfa schreef:De smaak van Vlamingen wat betreft huizen is berucht. Fermettes, pastoriewoningen of het ergst van al ... Spaanse villa's :pukey: . . Dit alles is ook vrij eentonig.
De meest recente verkaverlingen in Vlaanderen vind ik anders behoorlijk meevallen. Wellicht omdat er nu ook wat strakker wordt gestuurd op uitstraling en uiterlijk. Overigens vind ik de kwaliteit van de openbare ruimte in veel gevallen abominabel slecht. Het zou enorm helpen als er bijvoorbeeld een fatsoenlijk trottoir en een groenstrook wordt aangelegd, net als het ondergronds brengen van de electriciteitsleidingen. Wat ik van Wimpie eens heb begrepen is dat gemeentes dat expres niet doen, om zo de huizen betaalbaar te houden voor hun eigen bevolking. Ik vind dat eerlijk gezegd een verkeerd soort van beleid.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 17 nov 2010, 23:08

Vinny schreef:Het zou enorm helpen als er bijvoorbeeld een fatsoenlijk trottoir en een groenstrook wordt aangelegd, net als het ondergronds brengen van de electriciteitsleidingen. Wat ik van Wimpie eens heb begrepen is dat gemeentes dat expres niet doen, om zo de huizen betaalbaar te houden voor hun eigen bevolking. Ik vind dat eerlijk gezegd een verkeerd soort van beleid.
Nou, ik vind het juist heel goed beleid. Die betaalbaarheid is van groot belang, en dat altijd recht aangeharkte gedoe in NL is ook allesbehalve geweldig, dat geeft een ronduit beklemmend gevoel. Als ik die foto's van nieuwe Belgische verkavelingen zie, dan geeft dat veel meer een gevoel van vrijheid en openheid.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 17 nov 2010, 23:12

in hedendaagse verkavelingen zal je geen bovengrondse kabels vinden hoor ;)
ook in Vlaanderen is de tijd van de verkavelingen met grote lappen grond met daarop grote villa's grotendeels voorbij, men bouwt nu ook wel kleiner en wat dichter op elkaar, halfopen bebouwing als het ware.

een strakke RO hoeft ook niet gelijk te staan aan eenheidsworst: ik ken hier net over de grens diverse nieuwbouwwijken met een vrij strakke RO, maar toch nog met mooie huizen, zonder dat het een saaie boel wordt zoals je helaas te vaak in Nederland ziet...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 17 nov 2010, 23:23

^^
Ja, je hebt nu meer wijken waar alles wat meer afgelijnd en geplant is. De huizen staan dichter op elkaar en de stukken grond zelf zijn ook kleiner. Toch vind ik die wijken vaak nog erg open, vooral diegene waar men het speciaal wat bebost houdt. De landelijke stijl die je meer in de Kempen ziet, daar ben ik niet echt voor. Ook een verschil is dat waar vroeger sommige hoofdrijbanen in de oude wijken een doorgaande functie hadden, behoort dat nu ook tot de verleden tijd.
Maar zoals gezegd, ik kom binnenkort met foto's.

Links Vlaanderen, rechts Nederland
Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 22 nov 2010, 10:46

[url=http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/541432/2010/11/22/Nederland-telt-ruim-137-000-kilometer-wegen.dhtml]www.ad.nl[/url] (22-11-2010) schreef: Nederland telt ruim 137.000 kilometer wegen

DEN HAAG - De Nederlandse wegen en straten zijn gezamenlijk ruim 137.000 kilometer lang. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek maandag. Het berekende dat er de afgelopen tien jaar bijna 7000 kilometer bijkwam, voor een groot deel in de vorm van straten in gemeenten. Per vierkante kilometer land ligt er in Nederland gemiddeld 5000 meter weg of straat. De vier grote gemeenten hebben een dichtheid tussen de 10.000 (Rotterdam) en ruim 13.000 (Den Haag). Leiden scoort het hoogst met 16.000, Schiermonnikoog het laagst met bijna 1000. (ANP)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 02 apr 2011, 17:04

Dat Leiden hoog scoort verbaast me niet, met al die piepkleine steegjes in het centrum die ook gewoon een straatnaam krijgen (zoals hier).

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » za 02 apr 2011, 17:27

Hebben we in Groningen ook hoor ;). Zoals Snor Damsterdiep bijvoorbeeld :mrgreen:

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » do 07 apr 2011, 2:14

^^ Het steegje waar mijn achtertuin op uitkomt heeft geen naam, misschien bij de gemeente vragen of ik er een naam voor mag bedenken?

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 07 apr 2011, 11:23

Bij ons hebben zelfs zandpaadjes in het midden van niks nog een eigen straatnaam, ik vind dat van die kleine steegjes eigenlijk niet zo vreemd :p

jan
autoweg

Bericht door jan » do 07 apr 2011, 22:14

Wimpie24 schreef:Bij ons hebben zelfs zandpaadjes in het midden van niks nog een eigen straatnaam
Dat kunnen we in Nederland ook: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 38,,0,3.22 Hier is het pad zelfs nauwelijks zichtbaar.:p

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 07 apr 2011, 23:23

En de geasfalteerde weg staat dan weer niet aangegeven :p

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » vr 08 apr 2011, 0:08

Ik zie hier volgens mij enerzijds Nederlanders die de vrijheid blijheid van de bebouwing in Vlaanderen geweldig vinden, en anderzijds Vlamingen die de aangeharkte orde in Nederland op prijs weten te stellen. Kunnen jullie niet gewoon ruilen? Dan is iedereen weer tevreden met wat hij heeft. :top:

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » vr 08 apr 2011, 0:12

jan schreef:
Wimpie24 schreef:Bij ons hebben zelfs zandpaadjes in het midden van niks nog een eigen straatnaam
Dat kunnen we in Nederland ook: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 38,,0,3.22 Hier is het pad zelfs nauwelijks zichtbaar.:p
Deze is natuurlijk wat flauw want het is nog niet gebouwd, maar ik was daar vanochtend en het zag er nog steeds zo uit; dit terwijl mijn TomTom toch echt het idee had dat hij mij door een woonwijk stuurde.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 08 apr 2011, 12:00

chriskrusz schreef:Ik zie hier volgens mij enerzijds Nederlanders die de vrijheid blijheid van de bebouwing in Vlaanderen geweldig vinden, en anderzijds Vlamingen die de aangeharkte orde in Nederland op prijs weten te stellen. Kunnen jullie niet gewoon ruilen?
De Nederlanders zijn in ieder geval al jaren bezig om naar Vlaanderen te verhuizen. Bijvoorbeeld naar Brasschaat, Wuustwezel, ...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 08 apr 2011, 14:13

^^
Nu je het daar over hebt. De instroom van Nederlanders in Leuven begint zorgwekkende proporties aan te nemen. Niet enkel de enorme lading studenten die we sinds het tweede semester over ons heen hebben gekregen, ook gewone gezinnen en particulieren.
In sommige gevallen zie je zelfs dat de familie van een student gewoon mee verhuist.