Parkkeerverbod uitgezonderd aanwonende

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

MrG
zandpaadje

Parkkeerverbod uitgezonderd aanwonende

Bericht door MrG » do 21 okt 2010, 15:08

Hallo iedereen,

In de straat waar ik woon geldt een enkelzijdig parkeerverbod (aan de kant waar ik woon) met een uitzondering voor aanwonende.
Wat ik graag wil weten is wie er onder aanwonende vallen.

Aan de overkant mag nl. wel gewoon geparkeerd worden. Sinds kort staan er aan de overzijde nieuwe huizen en veel van de overburen parkeren hun auto aan "onze" kant van de weg. Overige bezoekers parkeren aan de kant van de overburen omdat dat de enige plaats is waar ze mogen parkeren. Vaak kan ik mijn auto niet meer kwijt kan als ik thuis kom van mijn werk.
Ik vind het dus niet fijn als alle overburen hun auto parkeren aan "onze" kant en vroeg me af of zij ook aanwonende zijn?

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb omschreven. Kort samengevat.
Bij een enkelzijdig parkeerverbod wie valt er dan onder de aanwonende. Alleen de mensen die aan de kant van de ontheffing wonen of ook de mensen aan de overkant.

Alvast bedankt voor de info

Rene
Secretaris

Re: Parkkeerverbod uitgezonderd aanwonende

Bericht door Rene » do 21 okt 2010, 15:12

Het begrip "aanwonenden" komt in het RVV niet voor, dus iedereen die zegt zich "aanwonend" te voelen, mag er staan.
(Het begrip "bestemmingsverkeer" komt wel voor in het RVV)
MrG schreef:In de straat waar ik woon geldt een enkelzijdig parkeerverbod (aan de kant waar ik woon) met een uitzondering voor aanwonenden.
Op zich al een hele rare regeling. Wat is het nut van zo'n gedrocht van een verbod ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 21 okt 2010, 15:15

Zo'n verbod is niet te handhaven.

MrG
zandpaadje

Bericht door MrG » do 21 okt 2010, 18:37

Rene schreef:
MrG schreef:In de straat waar ik woon geldt een enkelzijdig parkeerverbod (aan de kant waar ik woon) met een uitzondering voor aanwonenden.
Op zich al een hele rare regeling. Wat is het nut van zo'n gedrocht van een verbod ?

Ik woon tegenover een school met een hele grote parkeerplaats aan de andere kant daarvan. Toch vonden de leraren het nodig in onze straat te parkeren waardoor deze altijd helemaal vol stond. Door het parkeerverbod aan onze kant van de straat kunnen we in ieder geval onze auto kwijt. Ik vind het dus geen gedrocht en het heeft een functie.

MrG
zandpaadje

Bericht door MrG » do 21 okt 2010, 18:39

JB81 schreef:Zo'n verbod is niet te handhaven.

Handhaving was vrij simpel en gebeurde ook regelmatig. De politie voert het kenteken in en kijkt op welk adres deze staat genoteerd. Enige probleem is met bewoners die een lease-auto hebben. Maar zij vinden het geen probleem om dit bij wijziging even door te geven aan de politie.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » do 21 okt 2010, 19:45

Leuk voor de politie, die extra administratie... :roll:

Afijn, het begrip "aanwonende" is zoals eerder opgemerkt niet vastgelegd in het RVV, maar het lijkt me sterk dat een bewoner van de straat waarin het bord staat, niet als aanwonende zal worden aangemerkt. En wat is er eigenlijk met die school gebeurd nu er woningen aan de overkant staan?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 21 okt 2010, 21:39

Toevallig Sassenheim?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 25 okt 2010, 17:36

JB81 schreef:Leuk voor de politie, die extra administratie... :roll:
Afijn, het begrip "aanwonende" is zoals eerder opgemerkt niet vastgelegd in het RVV, maar het lijkt me sterk dat een bewoner van de straat waarin het bord staat, niet als aanwonende zal worden aangemerkt. En wat is er eigenlijk met die school gebeurd nu er woningen aan de overkant staan?
In Rijswijk wordt er ook bekeurd (door de gemeentelijke parkeerdienst) als je op een plek voor "aanwonenden" staat of het verbod (of betaald parkeren) ook geldt voor niet gespecificeerde "koopavonden". Dat kan dus ook een dinsdagavond voor Sinterklaas zijn, waarin bijna alle winkels open zijn. De koopavond is echter geen wettelijk vastgelegde avond meer. De betreffende parkeerwachter "heeft daar opdracht toe" van de gemeente en bekeurt. Iemand die onderlegd is, weet dat ie de boete met succes zal kunnen aanvechten. De gemeente gaat er vermoedelijk vanuit dat de meesten (uit onwetendheid) zullen betalen of zich laten afschrikken. Nog zo'n grap is de Plaspoelpolder (kantoorwijk). De hele wijk (openbare weg) heeft een parkeerschijfzone van 2 uur. Je kunt nergens betaald parkeren. Binnen de zone zijn er straatgedeeltes (met extra borden en blauwe lijnen) met een maximale periode van 1 en (jawel) 2 uur. In de richting van de pijl mag je twee uur staan. In de andere richting OOK..... De zone (gehele wijk waar geen specifieke borden staan) wordt niet gehandhaafd, maar kennelijk ook niet afgeschaft. Een contract met de eigenaar van de enige publieke parkeergarage vermoedelijk zal dat in de weg staan...

De meeste normale gemeentes hebben het over ontheffingshouders. Die hebben veelal een pasje achter de ruit (bewoners of werknemers), waardoor die wel mogen parkeren of geen geld in de parkeermeter hoeven te doen. Speciale plaatsen (anders dan algemene gehandicaptenplaatsen) hebben vrijwel altijd een nummerbord als onderbord bij een parkeerverbod. Wie er woont moet nog steeds een pas aanvragen (en een paar tientjes per jaar betalen aan administratiekosten).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...