'Vinexwijk getto van de toekomst'

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Via
2x4 autosnelweg

'Vinexwijk getto van de toekomst'

Bericht door Via » do 24 feb 2011, 11:43

Algemeen Dagblad schreef:Vinex-wijk getto van de toekomst
Overlast en criminaliteit verpesten woongenot
AMSTERDAM - Vinex-wijken dreigen achterstandsbuurten te worden door sociale spanningen, overlast, vervuiling en criminaliteit. Als gemeenten niet snel flink investeren in veiligheid en jeugdvoorzieningen, trekken hoogopgeleiden weg en verpauperen buurten, waarschuwen deskundigen.

IJburg, Amsterdam. De nieuwbouwwijken aan de rand van grote steden, populair bij hoogopgeleide tweeverdieners met jonge kinderen, groeien in rap tempo. ,,De stedenbouwkundigen hebben weinig rekening gehouden met de samenhang tussen wonen, werken en spelen,'' zegt socioloog Frits Spangenberg vandaag in het AD. ,,Daardoor dreigen Vinex-wijken de achterbuurten van de toekomst te worden. De mix in de bevolkingssamenstelling is goed, maar het gaat ook om de voorzieningen. Dat is de grote handicap.''

Volgens deskundigen is bij de bouw onvoldoende rekening gehouden met oudere jeugd. Jongeren vervelen zich stierlijk en zorgen voor problemen. In veel wijken klagen bewoners over inbraken, bedreigingen, vandalisme en overlast.

In Amsterdam (IJburg), Rotterdam (Nesselande), Den Haag (Ypenburg) en Utrecht (Leidsche Rijn) moet de politie geregeld ingrijpen. Op sommige plekken geldt een samenscholings- of alcoholverbod.
Voor veel wijken een terechte klacht als je het mij vraagt. Het zijn vaak toch gepropte wijken met veel te weinig groen (op een paar iele boompjes na) waarin helemaal niets te doen is voor zowel jongeren als ouderen. Zo ben ik ooit op excursie geweest in IJsselstein-Zenderpark, maar dat vond ik het toppunt van triestigheid. Lange kale rechte straten waar de wind doorheen gierde en niemand thuis was, een paar iele boompjes en kekke bruggetjes en dat was het.

Mijn idee zou zijn om de gescheiden ruimtelijke ordening wat los te laten en wonen, werken en voorzieningen wat meer te mixen teneinde levende wijken te krijgen. De oude stadswijken met hier en daar een winkel of een kleinschalig bedrijf zijn wat mij betreft goede voorbeelden van hoe het wel kan.

mavas
2x5 autosnelweg

Re: 'Vinexwijk getto van de toekomst'

Bericht door mavas » do 24 feb 2011, 12:25

Dit was natuurlijk al veel anger te verwachten. Een docente van het NHTV waar ik las van had, zag het jaren geleden ook al aankomen. Dat krijg je er van als je eenzijdige bestemmingen blijft bouwen, zonder enige speelse vorm van functiemenging. Wonen is vaak het enige wat de Vinexwijk biedt, op een paar winkels na. De functie werken ontbreekt er bijna volledig, net zoals recreatieve voorzieningen. Dat reken ik de RO'ers toe.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 24 feb 2011, 12:37

Juridisch is functiemenging ook haalbaar. Waarom planologen er zo weinig voor kiezen is mij een raadsel B(

Euregio
geband

Bericht door Euregio » do 24 feb 2011, 12:51

Rotterdam Nesselande? :hahaHAHA:
Zonde zeg, wat vroeger gewoon het groen van Zevenhuizen was is nu een ghetto aldus dit bericht.

De hele regio Rotterdam geeft mij een redelijk onveilig gevoel, ook de randgemeente zoals Spijkernisse en Hoogvliet gebeuren veel dingen.

Ik weet niet waar dat aan ligt, want dat gevoel heb ik in de gehele regio Haaglanden absoluut niet.
In de regio Den Haag wonen ook meer turken en marrokanen en in de regio Rotterdam meer antilianen.
(misschien bang voor het onbekende).

Laatst wel wat in Zoetermeer meegemaakt, ik moest naar Hardenberg terug met de trein en dit was de laatste aansluiting die ik kon halen, dus ik moest echt met de trein mee.

Ik wou bij station Driemanspolder de trap aflopen om naar het peron te gaan, maar opeens liep er een soort gothic midden op het pad , een soort spijker door z'n mond en een kale kop met een zwarte hanekam.
Hij liep de trap op, zonder enige uitdrukking en hij liep hem weer af.. Midden op de trap, zonder enige emotie..
Ik durfde dus voor geen goud die trap af te lopen, een antiliaanse jongen van rond de 14 bleef ook boven staan, dus ik was niet de enigste met een onveilig gevoel.

Maar ik moest die trein halen, want dit was de laatste trein. Want anders kon ik de aansluiting Zwolle - Hardenberg niet halen.

Toen heb ik de anderen trap gepakt, en ben over het spoor naar het goede peron gelopen, ik weet het levens gevaarlijk!! :wijsvinger:

Maar goed, zo'n griezel midden in de nacht op een stille trap die op en neer loopt, geeft mij zo een onveilig gevoel.
En inderdaad, plekken als Leidschenveen, sommige rijtjeswoningen zien er precies het zelfde uit.
Eigelijk net zoals vroeger de Bijlmer was, alles het zelfde en geen gezelligheid.

Maar goed, het hoeft niet perse die kant op te gaan, want de jaren 70 woningen, drive in zijn nu ook geen ghetto's dus het valt denk ik wel mee.

Ik vind het dan in Overijssel beter geregeld, zoals Stadshagen in Zwolle.
Daar hebben ze zelfs een basketbal veld, midden in een meertje op een soort eiland.
En Hardenberg valt ook goed mee, en is absoluut geen achterbuurt.

Maar inderdaad, in de grote steden moet ook rekening gehouden worden met speelruimtes etc. En niet alleen met zoveel mogelijk woningen op een klein plekje...

Gr.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 24 feb 2011, 13:04

Dit is een verschijnsel waar zelfs de niet-experts al van overtuigd waren toen de eerste wijken uit de grond gestampt werden. Dus dat is een artikel, geschreven door Stichting Open Deur. :geeuw:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 24 feb 2011, 17:14

Als we de jaren '80-buurten ook even meerekenen is er nog een hoop te doen voor jongerenwerkers.
In Waddinxveen hadden bewoners last van luidruchtige hangjeugd bij een flat. Er is laatst een JOP (JongerenOntmoetingsPlaats) geopend met een dug-out en twee afgesloten sportveldjes. Of het werkt, is nog even afwachten.

Ik zie het verband niet zo tussen het imago van Vinexwijken en jongerenoverlast. Ik ken ook wijken waar wel voldoende speelruimte is gerealiseerd. Wat voorzieningen betreft denk ik vooral aan trage uitvoering van OV-voorzieningen en ontsluitingswegen. Het is maar net waar je als planmaker prioriteit aan geeft.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 24 feb 2011, 17:33

Het is niet het probleem van één wijk, noch dat van alle jongeren.

Het probleem wordt veroorzaakt door bepaalde groepen jongeren. Jongeren die persé de godganse dag alleen maar als groepje op straat willen rondslenteren en nergens anders zin in hebben, en dan steeds asocialer worden in taalgebruik en gedrag. Verder is een gedeelte van die groepjes dan vaak ook weer erg uiterlijk gericht, willen persé van alle uiterlijkheden het duurste om elkaar de ogen mee uit te steken, en uiteraard hebben ze nog niet het geld om dat te betalen. Gevolg is bekend: criminele jeugdgroepen. Neem daarbij dat de omgeving in VINEX-wijken vaak nogal naargeestig is met zijn vele betonvlaktes en donkere bakstenen, en de gevoelens van onveiligheid bij de andere bevolkingsgroepen nemen hand over hand toe.

Hoe groter het aantal kinderen van dezelfde leeftijd dat bij elkaar wordt gestopt in één wijk, hoe groter de kans op aso-groepjes wordt 14-20 jaar na stichting van die wijk. En zolang veel nieuwbouw is gekocht door koppeltjes die net een gezinnetje starten, is voorgeprogrammeerd dat je een aantal jaren later een probleem hebt. Dat probleem begint zich dus inmiddels in de eerste VINEX-wijken van eind jaren '90 langzaamaan te manifesteren, en dat zal de komende jaren nog wel erger worden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 24 feb 2011, 18:34

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 71.54,,0,5

Bovenstaande is overigens een beeld wat ik nog scherp voor de geest heb van de excursie. Ik vind het verschrikkelijk, zo'n kale windtunnel als straat met vrijwel geen groen. En als de huizen nog wat verder verpauperen ziet het er helemaal slecht uit, dat telt ook wel mee in het gedrag van mensen denk ik zo.

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » do 24 feb 2011, 19:01

^^ Ik ben het er mee eens dat dit soort Vinexwijken vrijwel zonder uitzondering kil en zielloos gebouwd zijn. Maar ik denk dat de problemen toch voornamelijk komen door de mensen die er wonen. Ik ben gelukkig niet in zo'n wijk opgegroeid, maar als dat wel zo was geweest, had ik het toch niet in mijn hoofd gehaald om crimineel te worden, omdat de wijk er toevallig niet uitziet. Het is net zoals Wilders stelde over de Vogelaarwijken: "Probleemjongeren veranderen hun gedrag niet als de kozijnen een likje verf krijgen." Zo is het ook, en het planten van een paar bomen of struiken, lost dan ook weinig op, nog los van de sociale onveiligheid die het eventueel in het donker veroorzaakt.

Als die jongeren zich zo enorm vervelen, houdt niets ze tegen om naar het centrum van de stad te gaan, dan zijn ze vaak binnen een kwartier in een omgeving waar wel voldoende vertier is te vinden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Euregio
geband

Bericht door Euregio » do 24 feb 2011, 19:35

Dat doen ze niet, want iets gaan drinken of naar het cafe kost redelijk wat geld.

Ze rijden liever naar de supermarkt, en kopen een kratje bier dan dat ze voor 3 euro per biertje in het cafe zitten.
Vaak zijn het jongeren van wat sociaal lagere klassen, die niet veel te besteden hebben.
Ze zijn opgegroeid op de straat omdat hun ouders vroeger nooit ergens naartoe gingen, en dus dagen op straat hangen.
Ze hebben vrienden ontwikkeld op straat, die verkeerde dingen doen wellicht en dat sleurt ze mee.

Ik kan het weten, ik had vroeger een collega waar ik wel is naartoe ging voor een biertje, die kinderen hadden niks anders te doen dan de hele dag op straat hangen, en geld hadden ze ook niet.

In het ergste geval krijg je dit, dit is in Delft helemaal uit de hand gelopen.
Ik ben dit filmpje tegengekomen via me werk, ik heb heel lang in delft gewerkt als schilder.

Echt schokkend vind ik dit filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=DWeu3Cg3ucg

Wat je er tegen kan doen, joost mag het weten.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 24 feb 2011, 20:08

Wesso schreef:Als we de jaren '80-buurten ook even meerekenen is er nog een hoop te doen voor jongerenwerkers.
Die jaren '80-buurt wordt inderdaad niet genoemd, maar volgens mij speelt daar hetzelfde probleem. Ik Amersfoort woonde ik in een wijk gebouwd in 1978, in Leusden woon ik in een wijk uit 1982. De laatste heb ik 10 jaar tijd redelijk zien aftakelen, de Amersfoortse wijk ken ik nauwelijks meer terug. :geenlach:
Rene schreef:Hoe groter het aantal kinderen van dezelfde leeftijd dat bij elkaar wordt gestopt in één wijk, hoe groter de kans op aso-groepjes wordt 14-20 jaar na stichting van die wijk. En zolang veel nieuwbouw is gekocht door koppeltjes die net een gezinnetje starten, is voorgeprogrammeerd dat je een aantal jaren later een probleem hebt. Dat probleem begint zich dus inmiddels in de eerste VINEX-wijken van eind jaren '90 langzaamaan te manifesteren, en dat zal de komende jaren nog wel erger worden.
En die jongeren worden ouder en wonen nu zelfstandig o.a. bij mij in de straat. Helaas nemen ze het gebrek aan waarden en normen met zich mee, waardoor mijn straat sneller aftakelt dan eigenlijk zou moeten.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » do 24 feb 2011, 21:01

Euregio schreef: In het ergste geval krijg je dit, dit is in Delft helemaal uit de hand gelopen.
Hou wel in de gaten dat zo'n video speciaal voor dit doel gemaakt is en dus de werkelijkheid wat vertekent. De buurt waar de film vandaan komt staat inderdaad bekend om zijn hangjongeren, maar dat wil nog niet zeggen dat Delft daaronder gebukt gaat.
Aan de andere kant van de A13, in Ypenburg, is het vele malen erger.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 24 feb 2011, 21:06

Volgens mij is dat een probleem van suburbane leefmilieus in zijn algemeenheid. In Amerika was dit verschijnsel in de jaren '50 al bekend :!:
Jonge gezinnen gaan in een nieuwbouwwijk wonen, waar met een beetje mazzel net nog een wipkip en een zandbak als openbare voorziening gerealiseerd is, en wanneer de kinderen ongeveer 12 zijn, dan slaat de verveling toe en de behoefte om rond te hangen.

Meestal is het ook wel een tijdelijk probleem. Wanneer de hangjongeren volwassen zijn geworden dan weten ze niet hoe snel ze in de grote stad moeten komen (en bovendien hebben ze dan de leeftijd dat ze niet meer met een grote schop uit allerlei uitgaansgelegenheden getrapt worden). Ik noem dat wel eens het "15-jarige probleem". De samenleving schijnt in deze leeftijdscategorie nog altijd de kinderlijke onschuld te willen zien, terwijl het op die leeftijd natuurlijk allang niet meer "cool" is om op wipkippen de schommelen: Bier, Brommers en Beuken: dat is waar een gemiddelde puber van die leeftijd in geinterresseerd is. Alleen is dat niet echt legaal, en dus krijg je spanningen. Allemaal geen rocket-science, maar verdomd lastig om te verhelpen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 25 feb 2011, 9:34

Ik denk niet dat het probleem bij de jongeren alleen zit. Het is een maatschappijbreed probleem.

Even een karikatuur:
Vroeger: pa werkt, ma doet het huishouden en houdt de kinderen in de gaten, ook buiten schooltijd.
Tegenwoordig: pa en ma werken, de buitenschoolse opvang doet de opvoeding en buiten schooltijd moeten de kinderen zich maar even zelf vermaken.

Uiteraard geldt bij het eerste geval ook dat jongeren buiten (schooltijd) kunnen rondhangen, maar er is volgens mij toch net dat kleine beetje extra controle.

En gelukkig zijn lang niet alle jongeren zo afgegleden. Wel jammer dat het vaak onder bepaalde laaggeschoolde bevolkingsgroepen voorkomt, hoewel hoger geschoolden zich ook niet bepaald van de drank onthouden, maar die hangen over 't algemeen minder op straat.

Overigens zie ik aardig wat overeenkomsten in (met name de oudere) VINEX-wijken en die 19e-eeuwse arbeiderswijken: rechte straten, hutje mutje, geen groen en alles hetzelfde...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Euregio
geband

Bericht door Euregio » vr 25 feb 2011, 9:59

Wijken zoals Oosterheem in Zoetermeer hebben inderdaaf bizar weinig groen.

Allemaal rechte straten, kleine boompjes en veel drempels.

Maar zoals Stadshagen te Zwolle, of anderen delen zoals in Ommen, Emmen etc. is alles veel ruimer met heel veel groen.
Het ligt dus ook aan de streek waar de nieuwbouwwijk staat.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 25 feb 2011, 10:07

Voorzieningen voor tieners zijn meestal schaars. Niemand wil immers een huis kopen naast een potentiele hangplek (lawaai, overlast). Die worden soms wel gemaakt op grote afstand, zoals skate-banen, maar die worden al snel (uit baldadigheid) vernield en vervuild. De oplossing is een hoog hek, een beheerder (ook 's avonds) en geregeld onderhoud. Vrije toegang tijdens openingsuren en onruststokers geweerd.

De problemen zijn nu extra erg omdat alle gezinnen met jonge kinderen die er eind jaren 90 zijn gaan wonen (Ypenburgh) nu pubers en tieners hebben. De meeste jaren 80 wijken zijn intussen al over die piek heen.

Een jeugdcentrum met goedkope of gratis activiteiten zou een deel van de groep van straat halen. Maar tieners (willen niets en laten zich zeker niet door "ouwe lui" sturen) zijn lastig grijpbaar.

Of veel groen of fleurige huizen iets uitmaken voor hangjongeren waag ik te betwijfelen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Euregio
geband

Bericht door Euregio » vr 25 feb 2011, 10:12

Ik ken een asociaal gezin die uit de Schilderswijk kwam, die nu in Ypenburg woont.
Hij zat bij ons op de camping, maar ze waren zo acosiaal, als je er iets van zei, zeiden ze op hun haags: dan zout je hier toch lekker op.

Misschien moeten ze voortaan een beetje een goed evenwicht maken, met wat er in die wijken komt.
Want anderen wijken zijn toch ook niet zo acociaal zoals in Leidschendam of Voorburg etc.
Ergens gaat het dus fout.

Gr.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 25 feb 2011, 10:26

^^ Leidschendam heeft ook mindere wijken hoor, waar weleens een koelkast van 4 hoog naar beneden komt ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 25 feb 2011, 10:28

^^ Volgens mij bedoelt Euregio dat juist ook, tenminste, zo lees ik het. ;)

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 25 feb 2011, 10:32

Euregio schreef:Maar zoals Stadshagen te Zwolle, of anderen delen zoals in Ommen, Emmen etc. is alles veel ruimer met heel veel groen.
Het ligt dus ook aan de streek waar de nieuwbouwwijk staat.
Ik woon zelf in de VINEX-wijk Stadshagen, ruim opgezet, redelijk wat groen, goede voorzieningen (groot winkelcentrum, jongerencentrum, sportschool) en het aantal hangjongeren is laag. Ze hangen ook vooral rond het winkelcentrum en zijn rustig, er wordt eigenlijk heel weinig overlast veroorzaakt (hooguit dat ze soms nog wel op late tijdstippen rondhangen). Ik voel me prima veilig in Stadshagen, en het is ook best een mooie, afwisselende wijk, terwijl ik er eerder niet aan moest denken om in een nieuwbouwwijk te gaan wonen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » vr 25 feb 2011, 10:42

^^ De oudere VINEX-wijken zijn wat dat betreft ook eentoniger en beruchter dan nieuwere wijken, waar men wat is teruggekomen van de eentonigheid. Voortschrijdend inzicht en zo. :)

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 25 feb 2011, 10:57

Bij een getto denk ik aan toestanden uit slechte Amerikaanse films. Zoiets zie ik in Nederland nou ook weer niet ontstaan, laat staan in VINEX wijken.

Inderdaad is wel te verwachten dat er wat problemen met jongeren in VINEX wijken zullen komen. Maar dat is niets nieuws, want dit zal altijd gebeuren in wijken waar op een gegeven moment relatief veel pubers wonen uit lagere sociale klasses. Men heeft een jaar of 15 geleden geprobeerd te leren van het verleden door bijvoorbeeld oude eenzijdige wijken (denk aan wijken in Amsterdam Osdorp of de Bijlmer) te slopen en in de nieuw ontwikkelde wijken meer goedkope en dure woningen te mengen zodat er een grotere verscheidenheid aan bewoners komt. Inmiddels weet men (hoop ik) dat die mensen wel allen in dezelfde wijk wonen, maar dat zij totaal niet met elkaar samenleven. Lagere sociale klasses gaan nog steeds meer met soortgelijke personen om en idem t.a.v. bijvoorbeeld hoger opgeleiden. Dit bijsturen werkt niet.

En waar er nog steeds groepen met lagere sociale klasses bij elkaar wonen, ja dan is er (net als vroeger) enige overlast te voorspellen. En dat heeft inderdaad niets te maken met het feit of er voldoende te doen is voor zulke jongelui.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 25 feb 2011, 11:12

Zwolle zal veel minder probleemgezinnen in de wijk geplaatst hebben denk ik. Daar is de stad dan wellicht weer net niet groot genoeg voor.

Maar het moet gezegd: Haagse wijken als Schilderwijk (en dan met name aan de centrumkant), oude centrum, Spoorwijk en (delen van) Laak zijn aanzienlijk rustiger geworden in vergelijk met de jaren 80. Ik woon doordeweeks in de Schilderswijk en dat is redelijk goed toeven, terwijl ik daar vroeger zo min mogelijk kwam. Koophuizen zijn nog steeds goedkoop door de slechte naam van vroeger.

PS nieuwe Vinexwijken (maar ook al probleemwijken) zoals Ypenburg of Wateringse Veld zijn al redelijk gevarieerd. Jaren 70-80 wijken Ldams 't Lien of veel Zoetermeerse wijken zijn inderdaad ZEER eentonig. Geldt overigens ook voor de naoorlogse wijken als Haagse Mariahoeve of Moerwijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 25 feb 2011, 13:10

Wouter N14 schreef:^^ Leidschendam heeft ook mindere wijken hoor, waar weleens een koelkast van 4 hoog naar beneden komt ;)
Vlakbij ook in Leidschenveen. Daar is gewoon alle aso van Den Haag naartoe getransporteerd in de huursector.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 25 feb 2011, 13:32

^^ Klopt, dat is volgens mij weer het gevolg van de sanering van Den Haag-Zuidwest. Veel van die mensen zijn toen verkast naar de vinexwijken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JeroenF1
autoweg

Bericht door JeroenF1 » zo 27 feb 2011, 17:29

Dat Wateringse Veld een probleemwijk is (bericht van Peter) is een stuk over de gemeentegrens steeds vaker goed te merken. Veel jongeren die in de kraag worden gevat blijken van WV (maar ook Ypenburg en zelfs vanuit Nootdorp) naar Rijswijk te komen om daar onrust te stoken. Het heeft een soort aantrekkingskracht, lijkt het. 's Avonds laat met je fietsje door de straten rijden is af te raden, maar dat is in WV zelf nog onverstandiger. In bepaalde delen van de wijk (in van die hofjes waar je vanaf de straat geen zicht op hebt) wemelt het van het gespuis als de zon onder is.

In Rijswijk zelf, in de wat oudere wijken, valt het in vergelijking mee.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 27 feb 2011, 21:26

Nu hadden ze het probleem in WV misschien wel kunnen verminderen met een andere architectuur. Die besloten hofjes lijken ervoor gemaakt om personen aan te trekken die zich liever wat aan het zicht onttrekken.
En met een appartementengebouw van 500 meter uit een stuk (Lage Veld) trek je geen hoger opgeleid publiek.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 28 feb 2011, 6:48

Ik woon zelf ook in een Vinex-wijk, (6 jaar) en merk voorlopig nergens wat van. Er hebben al regelmatig artikelen in de kranten gestaan over wat er allemaal mis kan gaan met al die nieuwe bewoners. Hoewel er wat akkefietjes zijn geweest in de buurt herken ik het zelf niet: Ik woon uit een loop-rijroute, heb geen last van een nabijgelegen school en voel me veilig. Groen zat, hier vlakbij loopt een dijk waar de wijk omheen is gebouwd, daar heb je nog een beetje een 'groen' gevoel.
Wel is er een sociale huurwijk neergezet en daar is wel degelijk overlast, ook op het schoolplein van voornoemde school. En bij het winkelcentrum van de wijk hangt nog wel eens wat kansloos gespuis rond, maar verder valt het wel mee, in ieder geval is het niet veel anders dan de jaren 80-wijk waar ik hiervoor woonde: Die was relatief gemengd en ook daar speelde nog wel eens wat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ehuls
verkeersader

Bericht door Ehuls » ma 28 feb 2011, 17:21

JeroenF1 schreef:Dat Wateringse Veld een probleemwijk is (bericht van Peter) is een stuk over de gemeentegrens steeds vaker goed te merken. Veel jongeren die in de kraag worden gevat blijken van WV (maar ook Ypenburg en zelfs vanuit Nootdorp) naar Rijswijk te komen om daar onrust te stoken. Het heeft een soort aantrekkingskracht, lijkt het. 's Avonds laat met je fietsje door de straten rijden is af te raden, maar dat is in WV zelf nog onverstandiger. In bepaalde delen van de wijk (in van die hofjes waar je vanaf de straat geen zicht op hebt) wemelt het van het gespuis als de zon onder is.

In Rijswijk zelf, in de wat oudere wijken, valt het in vergelijking mee.
Het ligt ook een beetje aan je eigen beleving. Niet iedere op straat hangende jongere is er op uit om je te beroven. We vinden groepjes bij elkaar hangende jongeren vaak bedreigend, maar het meerendeel heeft helemaal geen kwade intenties en is hooguit wat rumoerig. Nu kom ik niet dagelijks in Wateringse Veld, maar heb me er op zich nog nooit onveilig gevoeld. Zie ook geen probleem om daar 's avonds laat door de straten te fietsen..

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2011, 17:27

Het is ook wel een beetje hypocriet natuurlijk. Tenslotte zijn het wel de eigen kinderen van de bewoners die daar rondhangen... :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.