'Vinexwijk getto van de toekomst'

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: 'Vinexwijk getto van de toekomst'

Bericht door Ds79m » ma 28 feb 2011, 18:30

^^ Niet alle kinderen zijn overlastgevende jongeren. Sterker nog, ouders van normale kinderen hebben alle recht te klagen over anderen die zich misdragen, vanwege het risico dat hun kinderen daarin meegaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: 'Vinexwijk getto van de toekomst'

Bericht door JeroenF1 » ma 28 feb 2011, 19:09

Ehuls schreef:Het ligt ook een beetje aan je eigen beleving. Niet iedere op straat hangende jongere is er op uit om je te beroven. We vinden groepjes bij elkaar hangende jongeren vaak bedreigend, maar het meerendeel heeft helemaal geen kwade intenties en is hooguit wat rumoerig. Nu kom ik niet dagelijks in Wateringse Veld, maar heb me er op zich nog nooit onveilig gevoeld. Zie ook geen probleem om daar 's avonds laat door de straten te fietsen..
Het verschilt vaak per buurt binnen de wijk. Langs de Laan van Wateringse Veld (voor de ter plekke onbekenden: de 'hoofdstraat' die dwars door de wijk loopt) en de hofjes die daar vlakbij liggen gebeurt is het een stuk minder veilig dan een paar straten verderop richting de stukken die tussen braakliggende gebieden liggen. Dat heeft er wel mee te maken dat er in de stukken waar de meeste dingen gebeuren (meer) winkels gesitueerd zijn. En inderdaad zijn niet alle jongeren op de portemonnees en telefoons uit. Ik heb zelf nooit van die neigingen gehad in ieder geval... ;)

Natuurlijk praten we niet over een gigantisch overlastprobleem in een wijk waarbij je je spullen kwijtraakt als je naar buiten loopt, maar storend is het bij vlagen wel. En laat ik er nog even bij vermelden dat het hier vooral om subjectieve veiligheid gaat. Ik heb helaas geen concrete cijfers tot mijn beschikking.
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Vinexwijk getto van de toekomst'

Bericht door simon » ma 28 feb 2011, 20:34

Onveiligheid valt niet in cijfers uit te drukken. Wat ga je meten? Criminaliteit? In een flatwijk (zeg Kanaleneiland in Utrecht) vinden heel wat minder woninginbraken en autokraken plaats dan in een villawijk.

De wijken die wij nu zien als probleemwijk, zijn veelal in de jaren '60 gebouwd. Toentertijd waren de stedenbouwkundige inzichten "iets" anders dan tegenwoordig.

Schets door J.A. Kuiper uit diens Basisplan voor de binnenstad (1965)

Afbeelding

Het plaatje laat het Domplein in Utrecht zien, na aanleg van een doorbraak en vervanging van het academiegebouw door een moderner geheel.

In de jaren '60 werden kolossale wijken gebouwd, met eentonige woningen in één prijsklasse. Een belangrijk verschil met de latere woningbouw. Grote probleemwijken zoals Kanaleneiland zullen nooit voortvloeien vanuit de huidige nieuwbouwwijken - hooguit ontstaan er probleembuurten. En dat is een kip-en-ei-verhaal. Ontstaan probleemjongeren door een slechte omgeving, of wordt de omgeving slecht door probleemjongeren? Bij mij in de wijk zijn wat straten waar gezinnen uit probleemwijken naartoe zijn verhuisd. Vanaf het moment dat ze daar woonden, veroorzaakten ze overlast. Een stukje uit een artikel van De Gelderlander, over een buurt een paar maanden na oplevering:
De sfeer was soms grimmig, bijna explosief zelfs. Met name in Bongeren ("het is geen rotte appel, het is een rotte boomgaard") lijken de verhoudingen compleet verstoord. Een hele reeks eigenaren van dure koopwoningen zeggen veel overlast te ondervinden van buren die via Volkshuisvesting Arnhem onverkochte koophuizen hebben gehuurd. "We zijn opgelicht", klinkt het woedend.

Sommigen willen zo snel mogelijk weer weg. "We hebben een duur huis gekocht in een nieuwbouwwijk en nu zitten we midden in een achterstandswijk."

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 'Vinexwijk getto van de toekomst'

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2011, 21:08

Het grootste probleem is dat mensen nergens meer tegenkunnen. Men belt al de politie op als er twee dertienjarige jongens in de portiek van een supermarkt staan. Ja zo krijg je natuurlijk snel een probleemwijk.

Zelfs in het echte ghetto, "schotelcity", in Bos en Lommer kun je gewoon 's avonds veilig thuiskomen. Ja, je hoort wel eens wat geschreeuw, en niet iedereen is even beleefd - maar het is er niet onleefbaar... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 'Vinexwijk getto van de toekomst'

Bericht door Palance » ma 28 feb 2011, 21:15

Ds79m schreef:Niet alle kinderen zijn overlastgevende jongeren. Sterker nog, ouders van normale kinderen hebben alle recht te klagen over anderen die zich misdragen, vanwege het risico dat hun kinderen daarin meegaan.
Ouders zijin echter wel snel geneigd om daden van hun eigen kinderen te bagitaliseren en van anderen op te blazen. Zo heb ik een buurman die klaagt over alles wat los en vast zit, maar zijn kinderen ondertussen rustig flink laat voetballen tussen geparkeerde auto's.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Vinexwijk getto van de toekomst'

Bericht door simon » ma 28 feb 2011, 21:48

Ik heb wel wat mensen gesproken die klagen over hun buren. Wat krijg je dan te horen: "de kinderen voetballen op straat", "de buurman laat zijn container een dag te lang buiten staan", "de achterbuurman ververst de olie van zijn auto op straat", tot minder nette termen die snel rieken naar discriminatie. Het ergste wat ik heb gehoord, is iemand die zich eraan ergerde dat de buren in de voortuin zitten met een kop koffie of een biertje (al naar gelang het tijdstip). Niks aan de hand verder, ze zitten daar gewoon te genieten van de zon ... tsja, dan heb je wel een heel laag tolerantiegehalte.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Vinexwijk getto van de toekomst'

Bericht door Wesso » ma 28 feb 2011, 22:01

Palance schreef: Ouders zijin echter wel snel geneigd om daden van hun eigen kinderen te bagitaliseren en van anderen op te blazen.
Heeft dat te maken met digitalisering?
Ik lees deze draad niet zo graag, maar dit is toch wel grappig :duck:

JeroenF1
autoweg
Berichten: 1482
Lid geworden op: ma 20 aug 2007, 14:09
Locatie: A7 & A28
Contacteer:

Re: 'Vinexwijk getto van de toekomst'

Bericht door JeroenF1 » ma 28 feb 2011, 22:31

simon schreef:Onveiligheid valt niet in cijfers uit te drukken. Wat ga je meten? Criminaliteit? In een flatwijk (zeg Kanaleneiland in Utrecht) vinden heel wat minder woninginbraken en autokraken plaats dan in een villawijk.
Objectieve veiligheid is de hoeveelheid geregistreerde vormen van criminaliteit. Daar bestaan logischerwijs geen exacte cijfers van, maar het kan wel een indicatie geven als je verschillende delen van een stad vergelijkt. Subjectieve veiligheid is puur hoe veilig de mensen zich voelen, en daar kan alleen wat mee worden gedaan als op basis van bijvoorbeeld enquêteresultaten blijkt dat veel mensen zich onveilig voelen. De twee begrippen betekenen op zichzelf niet veel, maar als uit een combinatie van beiden blijkt dat een buurt onveilig lijkt te zijn, moet dat stof tot nadenken geven.

En natuurlijk is een gevoel van onveiligheid wat anders dan het welbekende gezeur over elke scheefliggende stoeptegel. Dat noem ik in veel gevallen eerder structureel geouwehoer. Maar wel tot op zekere hoogte, want ook ik heb wat tuinlampen gesloopt met een trap tegen een bal die een beetje verkeerd ging. :p
Sinds maart 2015 tevens achter het stuur gezien.
Nu op http://www.girugten.nl: "Onderhoudsproblemen in Duitsland: de Autobahn op instorten?"
Faculteitsmagazine Ruimtelijke Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen.

Plaats reactie