[OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

[OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Rene » za 22 jan 2011, 22:56

Het plan "Jokinen" uit 1965. Hier een afbeelding die ik heb gevonden, met zicht op het Surinameplein en de Kostverlorenvaart.

Afbeelding

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door paolie » ma 28 feb 2011, 14:20

^^
Ah, het volstrekt megolame plan van Jokinen. We mogen blij zijn dat dit soort idioterie destijds geen doorgang heeft gevonden. De halve stad was dan afgebroken voor iets dat geen enkel nut had gehad.

Vergelijk het eens met hoe het er nu uit ziet: http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ie=UTF ... 8&t=k&z=16

Het is een van de beste en gezelligste buurten van Amsterdam West met prachtige (en nog redelijk betaalbare) huizen langs mooie rustige grachten en veel voorzieningen en winkels (Kinkerstraat en Overtoom). Met die op niets doodlopende snelwegspaghetti was het waarschijnlijk een onleefbaar ghetto geworden...
Laatst gewijzigd door paolie op wo 02 mar 2011, 9:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Pino » ma 28 feb 2011, 14:50

^^ De nodige Amsterdamse buurten die tegenwoordig als "leuk en gezellig" te boek staan, stonden dat begin jaren '60 allerminst. In buurten als de Pijp heeft zich pas in de jaren '80 en met name '90 een gentrification-ontwikkeling voorgedaan waardoor het in die buurten nu goed toeven is. Vijftig jaar terug zou het verlies van implementatie van deze snelwegplannen grotendeels beperkt zijn gebleven tot enkele sociaal onveilige en verpauperde volksbuurten.

Toch denk ik dat we achteraf gezien maar blij moeten zijn met de niet-implementatie. De genoemde wijken zijn nu namelijk hele leuke buurten geworden (of dat aan de Gemeente Amsterdam te danken is, wil ik in het midden laten). En zelfs als het minder leuke wijken waren gebleven, denk ik toch dat Amsterdam binnen de Ring niet heel veel leefbaarder was geworden met snelwegen. Ik denk toch dat dat onvermijdelijk had geleid tot wat je hebt gezien in veel Amerikaanse steden die met eenzelfde visie op de auto zijn aangepast, namelijk dat niemand meer wil wonen aan de randen van het centrum, waardoor je een enorme kale vlakte krijgt tussen CBD en buitenwijken met snelwegen erin.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2011, 17:33

De vraag is ook of het verkeer er echt mee geholpen zou zijn. Zulke expresswegen kennen maar weinig op- en afritten waardoor er veel meer omrijbewegingen ontstaan, en andersom de stad moeilijker binnen te komen is (je loopt uiteindelijk toch altijd wel vast op de grachtengordel). Mooi voorbeeld vind ik de Stedelijke Inprikker van Gent. De B 401. Dat ding eindigt totaal in het niets, waardoor de meerwaarde van het viaduct zo goed als nul is...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door harry » ma 28 feb 2011, 18:03

Vinny schreef:Dat ding eindigt totaal in het niets
Uiteraard liep er in de megalomane plannen van de jaren 60 geen enkele weg op die manier dood. Die eindigingen waren als tijdelijk bedoeld (zo ook bijvoorbeeld het Prins Bernhardviaduct in Den Haag).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Vinny » ma 28 feb 2011, 18:13

Amsterdam-Noord?
Den Haag-Strand?
Gent (uh ja?, St. Pietersstation?)

Het zal ongetwijfeld wel ergens heen bedoeld zijn gegaan, maar zinvolle ontsluitingen lijkt het me niet te geven...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door harry » ma 28 feb 2011, 18:15

^^ In het geval van Den Haag en Amsterdam waren er complete centrum-ringen gepland. Met daarop aansluitend uitvalswegen naar alle kanten. En massale sloop van de 19e-eeuwse wijken...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Pino » ma 28 feb 2011, 18:50

Toch heeft Vinny een punt. Je ontsluit het centrum en de daartegenaan liggende woonwijken niet met alleen een snelweg. Je hebt ook aansluitingen nodig, in combinatie met een lopende verbinding tussen het afritcomplex en de bestaande stedelijke assen. De bewerkte foto uit de post van Paolie laat dat tot op zekere hoogte ook zien. Het ziet eruit als een mooie snelle route langs de stadsdelen die je ziet, maar in hoeverre hij ook helpt naar de stadsdelen op de foto? Je ziet een aansluiting, maar het lijkt nogal een kruip-door-sluip-door exercitie te worden voordat je van die aansluiting in de woonwijken terecht komt. Dus of de buurten waar die weg langs moest lopen met die weg ook beter ontsloten zouden zijn?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Peter » ma 28 feb 2011, 18:56

Het Prins Bernhardviaduct was gepland om richting Lijnbaan (Westeinde) doorgetrokken te worden, inderdaad met grootscheepse sloopplannen. Andere Haagse jaren 50-70 wegen met overmaat waren de Benoordenhoutse Weg (N44) met ooit 3+3, Bezuidenhoutseweg (jaren 50-70 gebouwen tegenover SER liggen 20 meter terug om verbreding mogelijk te maken), Machiel Vrijenhoeklaan (ooit 3+3 met overgang naar Sportlaan 1+1), Hofzichtlaan (ooit 3+3). De Lozerlaan is tot de aanleg van de N211/Wippolderlaan ook 20 jaar overbreed geweest met 2+2 (deels 3+3) tot aan Kijkduin toe. Dat was achteraf alsnog nuttig.

Leidschendam had met de Noordsingel, Heuvelweg en Veursestraat (Oude Trambaan) 3 parallelle 2+2 wegen, die allen eindigden in de N447 (1+1) naar Voorschoten.... Ook op de groei aangelegd.

Delft heeft ook dergelijke sloopplannen gehad met aanleg van brede 2+2 wegen. De Bastiaansbrug is daar nog een duidelijk overblijfsel van.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Wouter N14 » ma 28 feb 2011, 18:59

^^
René had eens gezegd dat de Prinsensingel, die hier haaks op staat, aangesloten had moeten worden op de Leidsebaan, en dat dat ook de overbreedte van die weg verklaard. En in Den Haag had de Utrechtsebaan ook rechtstreeks moeten doorlopen naar het Hubertustracé?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Peter » ma 28 feb 2011, 19:53

Volgens mij heeft men het in het midden gelaten of de Utrechtsebaan (aangelegd in de jaren 70) ooit (ongelijkvloers) naar het Hubertustrace (begin jaren 60) zou worden doorgetrokken en zo ja, via welke route (Raamweg of Oostduinlaan). Het Hubertustrace was aangelegd over de oude Duitse tankgrachten met al RW-14 voor ogen als aansluiting op de snelwegen, maar dan met verkeer bovengronds via de Waalsdorperweg. Die RW14 tak is er 40 jaar na dato alsnog gekomen....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door simon » ma 28 feb 2011, 20:58

Een paar plaatjes van plannen in en rond Utrecht.

H.P. Berlage en L.N. Holsboer, 1920. Zij kwamen met grote nieuwbouwplannen. Berlage en Holsboer voorzagen in een bevolkingsgroei van 140.000 inwoners naar 450.000 en voorzagen een grote toekomst voor het verkeer. De gele- en roze gebieden zijn nieuwbouw. Rondom de nieuwbouw werd een rondweg gepland, met daarbuiten een tweede ring, die de forten verbond. De forten zouden een recreatieve functie krijgen. De ruit in het oosten van de stad is een vliegveld.
Afbeelding

1965. Het 'Basisplan voor de binnenstad' van J.A. Kuiper, 1965. Kuiper "perfectioneerde" het Plan Feuchtinger (1958). Feuchtinger ging uit van het dempen van de Stadsbuitengracht om daarvoor in de plaats een rondweg aan te leggen, voorzien van een reeks parkeergarages. Feuchtinger plande een serie doorbraken door de binnenstad, zodat verkeer dat in de binnenstad moest zijn, snel haar bestemming kon bereiken. Het plan haalde het niet. De bevolking protesteerde tegen het dempen van de Stadsbuitengracht, en de Rijksoverheid plaatste de Stadsbuitengracht en bolwerken op de monumentenlijst.

Kuiper deed het anders. Hij plande een ongelijkvloerse weg door de 19e eeuwse wijken. De westelijke- en noordelijke singels zouden wel worden gedempt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door harry » di 01 mar 2011, 12:31

(Leidschendam)
Wouter N14 schreef:René had eens gezegd dat de Prinsensingel, die hier haaks op staat, aangesloten had moeten worden op de Leidsebaan, en dat dat ook de overbreedte van die weg verklaart.
Dat had ik ook gezegd kunnen hebben.
Het stuk Prinsensingel tussen Heuvelweg en de spoorlijn is later volgebouwd met die schuinedakenlaagbouw.
De Noordsingel had trouwens verlengd kunnen worden over de Vliet heen naar de A4. Ook die plannen zijn niet doorgegaan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Wouter N14 » di 01 mar 2011, 12:49

^^ Die Vliet-A4-plannen bestaan nog steeds. Niet concreet weliswaar, maar toch.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Willem » di 01 mar 2011, 21:27

De St. Sebastiaansbrug in Delft is het enig gerealiseerde deel van een plan om een stadsautoweg dwars door de binnenstad naar de Markt te laten lopen. Net op tijd, toen alleen de brug was gebouwd, kwam men tot het besef dat een autoweg dwars door het centrum zonde is van de historische omgeving.
Uiteindelijk is de autoroute zuidelijk van het centrum omgebogen (langs de Zuidwal naar de Westlandseweg) en zo is de scherpe bocht aan de centrumzijde van deze brug ontstaan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Rene » di 01 mar 2011, 21:33

Het zuidoostelijk deel van het centrum van Delft was in de jaren '50 en '60 een aardig verkrot zooitje, en men hoopte met een nieuwe doorsteek weer leven te brengen in het centrum. Overigens is een "snelweg" voor die Delftse verbinding wel een erg groot woord.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Via » wo 02 mar 2011, 10:48

Toch is het maar goed dat die oude snelwegplannen allemaal niet zijn doorgegaan. De meeste steden zijn nu erg mooi opgeknapt en een autoweg had dat beeld voorgoed verpest. Gelukkig wordt een van deze plannen, de Catharijnebaan in Utrecht, momenteel afgebroken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Rene » wo 02 mar 2011, 11:17

^^
Zelf vind ik dat dus een totaal foute beslissing. Met een bak water wordt die omgeving daar er echt niet mooier op.
Ook gaat juist het fijne van Hoog Catharijne (een aangesloten winkelgebied waar regen en wind geen vrij spel hebben) verloren.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Willem » wo 02 mar 2011, 11:23

ViaHaaren schreef:Toch is het maar goed dat die oude snelwegplannen allemaal niet zijn doorgegaan. De meeste steden zijn nu erg mooi opgeknapt en een autoweg had dat beeld voorgoed verpest.
In veel Oost-Europse steden (bv. Bratislava) zijn dat soort plannen wel doorgezet. Dat geeft een idee hoe het er in bv. Utrecht uit had kunnen gaan zien.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door waldo79 » wo 02 mar 2011, 11:59

Rene schreef:^^
Ook gaat juist het fijne van Hoog Catharijne (een aangesloten winkelgebied waar regen en wind geen vrij spel hebben) verloren.
Hoog Catharijne blijft toch voorlopig zoals het nu is :confuuuse:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21911
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Pino » wo 02 mar 2011, 12:34

Rene schreef:Ook gaat juist het fijne van Hoog Catharijne (een aangesloten winkelgebied waar regen en wind geen vrij spel hebben) verloren.
Als ze morgen Hoog Catharijne tegen de vlakte gooien, zal ik daar geen traan om laten. En ik ben er vrij zeker van dat dat ook voor vele anderen geldt. Malls maken me in het algemeen niet heel vrolijk.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door harry » wo 02 mar 2011, 13:12

Pino schreef:zal ik daar geen traan om laten.
Ik wel. Hoog Catharijne is qua omvang en uitvoering toch wel uniek. En in grote delen van het winkelcentrum is het prettig toeven.
(Ik heb er ooit, in 1985, 8 weken doorgebracht voor een cursus. Sommige delen zien er nu nog net zo uit als toen, wat op zich al uniek is. :) )
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door kees » wo 02 mar 2011, 14:22

@ René, over Delft.
Je mag 'snelweg' een groot woord noemen voor de verbinding, die men van plan was door de binnenstad aan te leggen, maar de Kruithuisweg (die de plannen door de binnenstad vervangen heeft) heeft wel een 2x2-configuratie met een 100-max.

En over centrumplannen van Utrecht:
ik snap werkelijk niet waarom een waterrijke omgeving lelijker zou zijn als een asfaltstrook, zeker in een stedelijke omgeving.
En inderdaad, Hoog Catharijne wordt volgens mij geen haar gekrenkt, jammer genoeg.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Peter » wo 02 mar 2011, 17:13

Pino schreef:
Rene schreef:Ook gaat juist het fijne van Hoog Catharijne (een aangesloten winkelgebied waar regen en wind geen vrij spel hebben) verloren.
Als ze morgen Hoog Catharijne tegen de vlakte gooien, zal ik daar geen traan om laten. En ik ben er vrij zeker van dat dat ook voor vele anderen geldt. Malls maken me in het algemeen niet heel vrolijk.
Hoog Catharijne is van buiten extreem lelijk, net als de meeste gebouwen rond Utrecht Centraal. Van binnen is het redelijk (beetje verouderd) en een overdekte passage heeft zeker in de natte winter wel z'n charme. Van mij hoeft het niet plat. Een buitengevel valt overigens ook (vaak) te veranderen als je een gebouw wilt pimpen. Denk aan het ministerie van Financien aan het Voorhout.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Ds79m » wo 02 mar 2011, 18:46

Willem schreef:
ViaHaaren schreef:Toch is het maar goed dat die oude snelwegplannen allemaal niet zijn doorgegaan. De meeste steden zijn nu erg mooi opgeknapt en een autoweg had dat beeld voorgoed verpest.
In veel Oost-Europse steden (bv. Bratislava) zijn dat soort plannen wel doorgezet. Dat geeft een idee hoe het er in bv. Utrecht uit had kunnen gaan zien.
Ik denk niet dat Utrecht met de aanleg van die snelweg ook communistisch zou zijn geworden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Palance » wo 02 mar 2011, 18:57

harry schreef:
Pino schreef:zal ik daar geen traan om laten.
Ik wel. Hoog Catharijne is qua omvang en uitvoering toch wel uniek. En in grote delen van het winkelcentrum is het prettig toeven.
(Ik heb er ooit, in 1985, 8 weken doorgebracht voor een cursus. Sommige delen zien er nu nog net zo uit als toen, wat op zich al uniek is. :) )
Uniek of niet, het ziet er niet uit en is aan aanfluiting als je het vergelijkt met de echte oude Utrechtse binnestad. Want die heeft tenminste wel sfeer. Dan maar liever natregenen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Willem » wo 02 mar 2011, 20:21

Ds79m schreef:Ik denk niet dat Utrecht met de aanleg van die snelweg ook communistisch zou zijn geworden.
Dat bedoelde ik niet. Het ging me puur om de stedebouwkundige vergelijking, zonder op de aard van het bewind (communistisch, kapitalistisch) te letten.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door simon » wo 02 mar 2011, 20:39

kees schreef:En inderdaad, Hoog Catharijne wordt volgens mij geen haar gekrenkt, jammer genoeg.
Hoog Catharijne gaat grotendeels plat. Een dikke tien jaar geleden sprak ik iemand, die mij vertelde dat Hoog Catharijne grotendeels werd gesloopt. Alleen het station en de V&D zouden overeind blijven staan. Ik verklaarde hem voor gek, maar toeval of niet: dat is wel wat er (kort door de bocht) gaat gebeuren. Al blijven de kantoren en appartementen wel gespaard (de appartementen zijn overigens bijzonder luxueus).

Hoog Catharijne is een grotendeels grote mislukking geweest. Een heel groot deel van het winkelgebied is kort na de opening alweer gesloten: geen belangstelling. Voor de bouw is een mooi stuk van de singel gedempt en zijn historisch belangrijke panden gesloopt. Er zijn ook goede dingen: de verhuizing van de Jaarbeurs naar de huidige locatie is positief. Het stationsplein was veel te klein, daar moest wat gebeuren. En de stationswijk die is gesloopt voor de bouw van Hoog Catharijne was niet veel soeps.

Bijzonder dom was de beslissing om het straatniveau rondom Hoog Catharijne niet te ontwikkelen. Uiteraard om de omzet van de winkels in Hoog Catharijne te verhogen. Het straatniveau is daardoor altijd treurig en onveilig geweest.

De ontwikkelde pleinen (Vredenburg, Westplein, Jaarbeursplein) zijn gedrochten. Kille vlaktes met (Westplein en Jaarbeursplein) armoedige bebouwing.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Naturist » wo 02 mar 2011, 21:38

^^ Hoog Cathatarijne is inderdaad alleen bij drukte redelijk gezellig, en de pleinen buiten ogen niet alleen kaal, zelfs tijdens de markt, maar geven ook misschien daardoor een onveilig gevoel. Langzaam afbreken over een periode van 10 jaar, zodat de ondernemers de kans krijgen zich elders te vestigen, en daarna middels een goed masterplan, een bebouwing geven die recht doet aan een eeuwenoude binnenstad. De hoeveelheden VVO (verkoopvloeroppervlak) hebben na talrijke expirimenten op dit vlak, inmiddels wel hun maximum aantal vierkante meters bereikt, en ook daarin is het megalomane denken verdwenen méér vierkante meters is niet méér omzet.

Dus uitgaande van het maximaal aantal meters VVO kun je vervolgens een "nieuwe" wijk creeëren met per winkel voldoende BVO (bedrijfsvloeroppervlak) en daarin optimaal VVO, dit in een negentiende eeuws jasje met een juist aangesloten waterwegennet eromheen is dé garantie voor een economisch gezond en maatschappelijk veilig en verantwoord alternatief voor een stadsdeel dat 25 jaar na aanleg zijn reden voor afbraak al heeft bewezen.

Niet gauw ben ik voor afbraak van geschiedenis, maar in dit geval maak ik daarvoor graag een uitzondering, foto's kunnen een gevoel van melancholie ook voeden, zo bewijzen wij hier samen dat nog iedere dag.

Wellicht trap ik nu op menig Utrech(t)s teentje, maar soms moet een heilig huisje sneuvelen.
Laatst gewijzigd door Naturist op za 05 mar 2011, 1:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Rene » wo 02 mar 2011, 22:08

simon schreef:Hoog Catharijne is een grotendeels grote mislukking geweest. Een heel groot deel van het winkelgebied is kort na de opening alweer gesloten: geen belangstelling.
Het echte Hoog Catharijne heeft nooit veel leegstand gekend. Waar jij op focust is de ommegang rond het muziekcentrum, in de banale grijze 1980-stijl met veel te smalle paden en kleine ruimtes. Het oorspronkelijke winkelcentrum van begin jaren '70 is altijd levend geweest, alleen rond het gebied waar tegenwoordig de MediaMarkt zit was het vroeger een stuk rustiger.

Het Vredenburg was overigens toen Hoog Catharijne gereed was nog een groot plein. Het werd pas een echt onaantrekkelijk gebied toen het grijze muziekcentrum was gebouwd.

Plaats reactie