[OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Rene » di 11 feb 2014, 14:51

Utrecht wàs vroeger leuk. Groot overdekt winkelcentrum en op loopafstand de Oude Gracht. Gemakkelijk bereikbaar per auto en veel parkeergarages met een normaal tarief. Dat was dus tot halverwege/eind jaren '80. Nu is alleen de Oude Gracht nog leuk. Maar per auto is het een drama geworden, en dan heb ik het nog niet eens over de absurde parkeertarieven gehad. Nee, Utrecht heeft mij niets meer te bieden. Ik ga wel elders winkelen of lekker uit eten.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door sirdanilot » di 11 feb 2014, 14:53

^Béétje overdreven. Ja het parkeertarief zal wel duurder zijn, maar Utrecht is juist bij uitstek geschikt om het het OV naartoe te reizen.

Maar waarom zou jij ooit naar Utrecht gaan ipv Amsterdam? :dontknow:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Rene » di 11 feb 2014, 15:00

Ik ben in Maarssen opgegroeid, en ja, dan kom je in je jonge jaren veel in de stad Utrecht. En over de snelweg sta je in 30 minuten aan de rand van de stad, alleen is de kans groot dat je over de laatste paar meters van en naar het centrum even lang onderweg bent.

Als ik wil winkelen of uit eten, dan denk je toch niet dat ik met het OV ga, wel ? :nuts:

Kortom: als Utrecht liever inkomsten wil blijven mislopen, moeten ze vooral zo doorgaan.
(Overigens kom ik om dezelfde reden ook vrijwel nooit in het centrum van Amsterdam.)

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door waldo79 » di 11 feb 2014, 15:03

In december vanuit De Meern eens geprobeerd naar Centrum Oostzijde (omgeving Stadsschouwburg) getracht te rijden. Geen onverdeeld succes, zuidkant stad stond vast en de noordkant net zo hard :roll:
Voor die rit was het OV omslachtig geweest omdat ik vanuit mijn werk kwam :)<>:

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door sirdanilot » di 11 feb 2014, 15:13

Rene schreef:Ik ben in Maarssen opgegroeid, en ja, dan kom je in je jonge jaren veel in de stad Utrecht. En over de snelweg sta je in 30 minuten aan de rand van de stad, alleen is de kans groot dat je over de laatste paar meters van en naar het centrum even lang onderweg bent.

Als ik wil winkelen of uit eten, dan denk je toch niet dat ik met het OV ga, wel ? :nuts:

Kortom: als Utrecht liever inkomsten wil blijven mislopen, moeten ze vooral zo doorgaan.
(Overigens kom ik om dezelfde reden ook vrijwel nooit in het centrum van Amsterdam.)
Het voordeel van het OV is dat je ook wat kunt drinken in het restaurant, anders moet er weer iemand BOBben.
Waar winkel je dan? Purmerend-wereldstad? Almere? Veel keus heb je niet als je per se voor de deur wil parkeren...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Rene » di 11 feb 2014, 15:16

Winkelen ?
Alkmaar, Zaandam en Amsterdam-Noord. Heel soms Hoorn.
Eventueel een keer naar Amstelveen of Haarlem. (Wel duur parkeren.)

En nee, ik ben niet van het type waarvoor "uit eten gaan" een synoniem is met jezelf volgieten met alcohol.
Ik kan heel makkelijk de alcohol laten staan als ik nog moet rijden.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door sirdanilot » di 11 feb 2014, 15:36

Zo zie je dat verschillende steden zich op verschillende markten richten. Utrecht richt zich duidelijk niet op de markt die met de auto komt, net als Amsterdam. Daarvoor heb je de kleinere steden als Alkmaar, of wijken als Noord. Ik zie dus het probleem ook niet zo in van het anti-auto beleid in Utrecht. Zat andere keuzes toch? En geloof me op zaterdag is het nog altijd stampvol in Utrecht, ondanks het anti-autobeleid ;)
En nee, ik ben niet van het type waarvoor "uit eten gaan" een synoniem is met jezelf volgieten met alcohol.
Ik kan heel makkelijk de alcohol laten staan als ik nog moet rijden.
Uit eten zonder te drinken is ook maar saai. Niet echt een Bourgondische insteek dit ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Rene » di 11 feb 2014, 16:01

Utrecht zou zoveel meer bezoekers kunnen hebben als ze zich wat minder autohatend zou opstellen. Auto-onvriendelijk beleid levert vooral minder opbrengsten op, het genereert amper extra inkomsten. Dit in tegenstelling tot een beleid waarbij straten in het centrum autoluw/-loos zijn, maar waarbij er vlak rond het centrum voldoende goed bereikbare en betaalbare parkeerdozen zijn. Dan praat je nog steeds niet over volledige uitvoering van het plan Feuchtinger uit 1957, dan praat je gewoon over "terug naar het beleid van begin jaren '80".

Het plan Feuchtinger: kijk op bladzijde 90-96 van het bovenste boekwerk op deze pagina:
http://www.bouwpututrecht.nl/bu/2010/03 ... -online-2/

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door sirdanilot » di 11 feb 2014, 16:12

De vraag is of Utrecht meer bezoekers wil hebben. Ik vond het op een zaterdag in het centrum in ieder geval al erg druk daar.

En autoverkeer kan mensen ook juist weren uit het centrum. Meer/goedkopere parkeergarages zou wel een optie zijn, maar daar moet je dan wel plaats voor hebben. En in Utrecht staan zoveel files dat het ok tijd kost om in die garages te komen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Rene » di 11 feb 2014, 16:34

sirdanilot schreef:De vraag is of Utrecht meer bezoekers wil hebben. Ik vond het op een zaterdag in het centrum in ieder geval al erg druk daar.
Het is geen Terneuzen. Het was in de jaren '80 al druk op zaterdag. De stad kan heel veel bezoekers aan. Vraag is ook of je je richt op de middenklasse-bevolking uit de buitenwijken en randgemeneten. Doe je dat wel, dan hoort daar een autovriendelijker beleid bij. Doe je dat niet, stoot dan al die door de steden geannexeerde buitengebieden maar af, zodat de mensen daar niet langer met een veel te hoge OZB hoeven mee te betalen aan al die grootsteedse projecten waar ze toch amper of geen gebruik van maken.
sirdanilot schreef:En autoverkeer kan mensen ook juist weren uit het centrum. Meer/goedkopere parkeergarages zou wel een optie zijn, maar daar moet je dan wel plaats voor hebben. En in Utrecht staan zoveel files dat het ok tijd kost om in die garages te komen.
Utrecht heeft heel veel parkeergarages, en die waren ook goed bereikbaar. En daar betaalde je vroeger ook een normaal uurtarief.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door RSK » di 11 feb 2014, 16:53

^^ Als Utrecht met minimale kosten extra (betaalbare!) parkeergelegenheid midden in het centrum had willen creëren, hadden ze dat heel simpel kunnen doen. Die tunnel bij het station die momenteel wordt omgebouwd tot eendenvijver bood alle ruimte om aan twee zijden van iedere rijrichting parkeerhavens te maken. Parkeermeter erbij en je hebt een leuke inkomstenbron. Maar ja... Keuzes hè?

Voor wat betreft steden die wel goed bereikbaar zijn met de auto, vind ik Rotterdam en Zoetermeer goede voorbeelden. Ga je echter de parkeertarieven meerekenen, dan blijft alleen Zoetermeer over. Daar sta je 3 uur gratis, prima voor een middagje inkopen doen. Daar ga ik dus zo nu en dan wel eens heen.

In het buitenland kan het echter nog beter: afgelopen december in Düsseldorf parkeerde ik een complete dag midden in de stad voor €11. Dat bedrag was ik in Rotterdam al eens kwijt voor een (kort) bezoekje aan het Oogziekenhuis. :nuts:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door sirdanilot » di 11 feb 2014, 16:54

Rene schreef:
sirdanilot schreef:De vraag is of Utrecht meer bezoekers wil hebben. Ik vond het op een zaterdag in het centrum in ieder geval al erg druk daar.
Het is geen Terneuzen. Het was in de jaren '80 al druk op zaterdag. De stad kan heel veel bezoekers aan.
Als het ergens té druk wordt, blijven mensen er ook weg. Zie Amsterdam, ik ken genoeg mensen die helemaal horendol worden in Amsterdam. En dat is zelfs nog met anti-auto beleid...
Vraag is ook of je je richt op de middenklasse-bevolking uit de buitenwijken en randgemeneten. Doe je dat wel, dan hoort daar een autovriendelijker beleid bij. Doe je dat niet, stoot dan al die door de steden geannexeerde buitengebieden maar af, zodat de mensen daar niet langer met een veel te hoge OZB hoeven mee te betalen aan al die grootsteedse projecten waar ze toch amper of geen gebruik van maken.
Je vergeet dat die mensen juist in die randgemeenten gaan wonen zodat ze 'in' Utrecht wonen (of Amsterdam of wat dan ook). De stad brengt ook prestige met zich mee. Ik zie het bij studenten ook al. Een kamer in Oegstgeest of Leiderdorp wordt echt als een B-locatie beschouwd, het liefst heb je een kamer in Leiden (en dan het liefst zo dicht mogelijk bij het centrum).
sirdanilot schreef:En autoverkeer kan mensen ook juist weren uit het centrum. Meer/goedkopere parkeergarages zou wel een optie zijn, maar daar moet je dan wel plaats voor hebben. En in Utrecht staan zoveel files dat het ok tijd kost om in die garages te komen.
Utrecht heeft heel veel parkeergarages, en die waren ook goed bereikbaar. En daar betaalde je vroeger ook een normaal uurtarief.
Tsja, alles wordt duurder hè. En vroeger reed er veel minder verkeer waardoor alles beter bereikbaar was binnen de stad.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door captain007 » di 11 feb 2014, 16:58

sirdanilot schreef:Je vergeet dat die mensen juist in die randgemeenten gaan wonen zodat ze 'in' Utrecht wonen (of Amsterdam of wat dan ook). De stad brengt ook prestige met zich mee. Ik zie het bij studenten ook al. Een kamer in Oegstgeest of Leiderdorp wordt echt als een B-locatie beschouwd, het liefst heb je een kamer in Leiden (en dan het liefst zo dicht mogelijk bij het centrum).
Komt ook omdat er in Utrecht zo goed als geen betaalbare woningen te krijgen zijn die met de auto fatsoenlijk bereikbaar zijn. Het anti autobeleid is erg hard doorgeslagen daar. Ik hoor regelmatig klachten van mensen die in Utrecht wonen en alleen al meer dan 20 minuten bezig zijn om een snelweg op te komen :nuts: Utrecht is mijns inziens het voorbeeld hoe je een stad helemaal naar de knoppen helpt qua bereikbaarheid met de auto.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door sirdanilot » di 11 feb 2014, 17:06

Er zijn toch genoeg andere steden waar je kunt wonen? Ik snap niet waarom iedereen per se met auto in Utrecht wil wonen? Als je daar moet werken, dan kun je gewoon in één van de vele voorsteden wonen. IJsselstein, Houten, Zeist, Nieuwegein, Bunnik, Driebergen... Allemaal uitstekend bereikbaar met OV én auto.

Het is nu eenmaal onmogelijk om én in het centrum te wonen, én een auto voor de deur te hebben staan, én niet te veel te betalen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Via » di 11 feb 2014, 17:54

Rene schreef:Blunderstad Utrecht maakt zijn naam meer dan waar. :roll:
Ach kom nou René, je gaat me toch niet vertellen dat je die verpauperde betonnen bak waar vrijwel nooit een auto reed prefereert boven een mooie singel met water?

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door sirdanilot » di 11 feb 2014, 18:22

^Vrees van wel...

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Frits » di 11 feb 2014, 18:58

Sinds begin dit jaar ga ik met de bus en soms met de bus en de trein naar het werk. Reden: ik heb geen zin meer om elke avond in de files aan de oostkant van Utrecht te staan. Het is niet normaal meer zoveel file als daar staat en vertraging het oplevert. Ook via het OWN heeft het geen zin. Het is hopeloos. Mijn busverbinding is goed met een rechtstreekse verbinding. In de ochtend ben ik 20 minuten langer onderweg die ik in de middag wel weer in loop.

Zojuist ben ik dan met de trein gegaan maar de conducteur die in het gedeelte stond waar ik was, wilde niet vertrekken. De trein zat veel te vol. Er moesten eerst mensen uit. "De volgende trein vertrekt over 10 minuten" aldus de conducteur tegen de mensen die de trein uit moesten en in de stromende regen terecht kwamen.
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Vinny » di 11 feb 2014, 19:09

Rene schreef:Ik ben in Maarssen opgegroeid, en ja, dan kom je in je jonge jaren veel in de stad Utrecht. En over de snelweg sta je in 30 minuten aan de rand van de stad, alleen is de kans groot dat je over de laatste paar meters van en naar het centrum even lang onderweg bent.

Als ik wil winkelen of uit eten, dan denk je toch niet dat ik met het OV ga, wel ? :nuts:

Kortom: als Utrecht liever inkomsten wil blijven mislopen, moeten ze vooral zo doorgaan.
(Overigens kom ik om dezelfde reden ook vrijwel nooit in het centrum van Amsterdam.)
:?:
Ik ga vaak op zaterdag- of zondagmiddag naar Leeuwarden. Beetje rondkijken eventueel wat inkopen doen en een paar biertjes drinken. Dan ben ik toch wel blij dat ik met de trein terug kan. Jammer genoeg is het 's avonds pas echt gezellig, maar dan moet ik alweer naar huis. Een hotel boeken heb ik in Groningen wel eens gedaan, maar het gaat me te ver om dat elke maand te gaan doen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Palance » di 11 feb 2014, 20:04

Als ik in Rotterdam uit eten ga, ga ik altijd met het OV (overmorgen weer :honger: ). Ik zie geen enkele reden waarom je dat met de auto zou moeten doen. Kun je ook nog alcohol drinken. Als ik alcohol zou drinken tenminste...

Ook gewoon winkelen in andere steden doe ik bij voorkeur per OV.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door boe! » di 11 feb 2014, 20:11

Ik ga op de fiets. Maar aangezien je daarmee geen oude stedelijke snelwegen op mag, is dat hier :offtopic:

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Techum » di 11 feb 2014, 22:39

Vinny schreef:Ik ga vaak op zaterdag- of zondagmiddag naar Leeuwarden. Beetje rondkijken eventueel wat inkopen doen en een paar biertjes drinken. Dan ben ik toch wel blij dat ik met de trein terug kan. Jammer genoeg is het 's avonds pas echt gezellig, maar dan moet ik alweer naar huis. Een hotel boeken heb ik in Groningen wel eens gedaan, maar het gaat me te ver om dat elke maand te gaan doen...
Het dagtarief voor parkeergarages in Leeuwarden varieert tussen 5,50 en 8 euro. Dat is nog een keer leuk winkelen met de auto...

Ben het helemaal met je eens dat je buiten de Randstad, met name in het noorden, niets in de trein te zoeken hebt. De laatste trein uit Leeuwarden die doorrijdt na Zwolle vertrekt 's avonds al om 22:35. Terwijl hier tot een uur of 1:00 nog wel treinen uit de rest van het land aankomen. Oké, er zullen niet veel mensen met de trein willen reizen rond middernacht, maar je hoeft ook niet een complete nachtdienstregeling aan te bieden om deze mensen toch nog iets van een mogelijkheid te bieden.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Riva » wo 19 feb 2014, 17:51

Mwah, Zwolle ligt al 100 kilometer van Leeuwarden. Daar kun je om half twaalf nog met de trein naartoe. Ik denk niet dat er heel veel mensen zijn die een avondje gaan stappen op meer dan 100 kilometer afstand.

Ik snap overigens ook niet waarom men per se met de auto naar het centrum van een grotere stad moet. Parkeertarieven zijn hoog, je staat in de file op invalswegen en voor de parkeergarages, terwijl de trein altijd dicht bij het centrum komt.
Rainier

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Peter » wo 19 feb 2014, 18:07

Een auto kan handig zijn als je zwaardere spullen wil kopen, kinderen met kinderwagens hebt, je slecht ter been bent, er geen handige P+R plekken zijn, je laat terug wil, je bezoek kort is, etc, etc.
Als je met meerdere personen bent kan het ook veel sneller en goedkoper zijn dan het OV.

Benieuwd of het C1000 spotje met gratis parkeren net buiten Zwolle ook daadwerkelijk bij Zwolle is opgenomen. Ik denk het niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Vinny » wo 19 feb 2014, 18:09

Riva schreef:Mwah, Zwolle ligt al 100 kilometer van Leeuwarden. Daar kun je om half twaalf nog met de trein naartoe. Ik denk niet dat er heel veel mensen zijn die een avondje gaan stappen op meer dan 100 kilometer afstand.

Ik snap overigens ook niet waarom men per se met de auto naar het centrum van een grotere stad moet. Parkeertarieven zijn hoog, je staat in de file op invalswegen en voor de parkeergarages, terwijl de trein altijd dicht bij het centrum komt.
Ben een keer bij een feestje van een bekend iemand hier geweest. Toen kwam ik keurig netjes om half 12 op station Leeuwarden aan. De laatste trein was toen al vertrokken. Dat werd een fietstochtje over het donkere Friese platteland terwijl ik de weg eigenlijk niet goed kende. :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Techum » do 20 feb 2014, 12:07

Voor stappen in de buurt zijn er gelukkig hier en daar nog ouderwetse borrelbussen :top:
Er zijn trouwens veel meer redenen om 's avonds te reizen dan stappen alleen.
Het percentage treinreizigers uit Friesland/Groningen met eindbestemming Zwolle ligt ook erg laag.

Ik was laatst trouwens in Leiden. Die stad mag dan bekend staan als niet bepaald autovriendelijk, het parkeerterrein Haagweg is echt een aanrader. 4 euro voor het eerste uur en daarna 1 euro per uur. Het centrum is te belopen, maar als je wilt wordt je gratis met een busje afgezet op elke plek die je maar wilt. En als je terug wilt rijden er continu van die busjes rond waar je zo in kunt stappen en anders bel je even en je wordt opgepikt.

Maar misschien moet het hier weer over oude stedelijke snelwegplannen gaan :p

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door sirdanilot » do 20 feb 2014, 15:08

Techum schreef: Ik was laatst trouwens in Leiden. Die stad mag dan bekend staan als niet bepaald autovriendelijk, het parkeerterrein Haagweg is echt een aanrader. 4 euro voor het eerste uur en daarna 1 euro per uur. Het centrum is te belopen, maar als je wilt wordt je gratis met een busje afgezet op elke plek die je maar wilt. En als je terug wilt rijden er continu van die busjes rond waar je zo in kunt stappen en anders bel je even en je wordt opgepikt.

Maar misschien moet het hier weer over oude stedelijke snelwegplannen gaan :p
Jaaa leiden :woop:
Maar die busjes rijden toch alleen door de breestraat en weer terug? De meeste mensen zullen naar de Breestraat willen, daar heb je winkels en de rest is te lopen (stadhuis, haarlemmerstraat...)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Chris » do 20 feb 2014, 15:19

Wat overigens opvallend is dat er in Nederland vrijwel nergens echt hele stadsblokken zijn gesloopt voor de aanleg van de snelwegen. Het meest prominente voorbeeld was wellicht de Utrechtsebaan in Den Haag (A12), maar dat was meer algemene stadsvernieuwing, er is toen veel meer gesloopt dan het A12-tracé alleen. Zelfs voor de A10 is zo goed als niks gesloopt. Dat komt denk ik ook omdat de Nederlandse bevolking na de tweede wereldoorlog veel sneller is gegroeid dan in omringende landen, en steden in het begintijd van de snelwegen dus nog relatief klein waren. Daarnaast is er nooit een verkeerskundige noodzaak geweest om snelwegen dwars door stadscentra aan te leggen zoals in de Verenigde Staten.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door harry » do 20 feb 2014, 17:56

Chris schreef:Wat overigens opvallend is dat er in Nederland vrijwel nergens echt hele stadsblokken zijn gesloopt voor de aanleg van de snelwegen.
Daar zijn in de jaren 60 wel veel (wilde) plannen voor geweest.
En sommige ook uitgevoerd. Ik heb een leuk boek van Rutger Smook over Nederlandse binnensteden en hoe die zijn veranderd sinds 1800.

Vaak is de sloop een combinatie geweest van oorlogsschade, stadsvernieuwing en verkeersdoorbraken. Zie bijvoorbeeld de omgeving van het Waterlooplein/IJtunnel in Amsterdam.
Chris schreef:Het meest prominente voorbeeld was wellicht de Utrechtsebaan in Den Haag (A12), maar dat was meer algemene stadsvernieuwing, er is toen veel meer gesloopt dan het A12-tracé alleen.
Het Bezuidenhout is in de oorlog door de Engelsen platgebombardeerd. Voor de Utrechtsebaan zelf hoefde bijna niets te worden gesloopt. (In Voorburg trouwens wel.)
Chris schreef:Zelfs voor de A10 is zo goed als niks gesloopt.
Alleen de helft van het dorpje Sloterdijk. :)
Chris schreef:Daarnaast is er nooit een verkeerskundige noodzaak geweest om snelwegen dwars door stadscentra aan te leggen zoals in de Verenigde Staten.
Tot in de jaren 60 was het wel degelijk de gewoonte om het verkeer dwars door de stadscentra te leiden. De Grote Markt in Groningen was tot eind jaren 70 een grote 3-strooks-rotonde.
Maar voor echte autosnelwegen werd inderdaad meestal geen ruimte gemaakt.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Mark » do 20 feb 2014, 18:08

Vaak waren er wel aanzetjes ja. Zie bijvoorbeeld ook de (voormalige) 2x2 St. Sebastiaansbrug in Delft die abrupt stopt aan de centrumrand.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Vinny » do 20 feb 2014, 19:42

Onteigening is in Nederland relatief duur en kost veel tijd. De wet die dat regelt is onder Koning Willem I opgesteld als ik me niet vergis.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie