[OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Coen Tunnel » do 03 mar 2011, 7:47

Hoog Catharijne doet al jaren verouderd aan. Het heeft nog steeds een enorme jaren '80-uitstraling. Echt sfeervol is het er niet, het is een beetje troosteloos en het moet het vooral hebben van het feit dat het overdekt is, het enige pluspunt.

Al met al is die hele stationsomgeving van Utrecht nou niet bepaald een fraai stukje Nederland.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Peter » do 03 mar 2011, 9:13

Deels is dat omdat Utrecht al meer dan 15 jaar in een spagaat ligt betreffende de toekomstplannen, waardoor er vooral niets gebeurde, ook geen onderhoud anders dan hoogst noodzakelijk. Utrecht wordt inderdaad pas aardig als je de C&A ruim voorbij bent.

Utrecht in het klein was de omgeving van Den Haag Centraal, waar ook vooral gespeculeerd werd en weinig gedaan. Winkelcentrum Babylon was ook geen doorslaand succes, met de name op de 1e verdieping, en het station zelf verloederde. Daar is men nu iets verder in de renovatie van de omgeving, maar het gejojo met het stationsplein gaat door (na afblazen M van Koolhaas).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Via » do 03 mar 2011, 10:00

Coen Tunnel schreef:Al met al is die hele stationsomgeving van Utrecht nou niet bepaald een fraai stukje Nederland.
Het is inderdaad absoluut geen reclame voor de stad als je daar vanuit de trein Hoog Catharijne inloopt. Een rommelig en onoverzichtelijk geheel wat door de sobere bouwstijl heel armoedig aandoet (denk aan de luchtbrug naar de streekbussen bijvoorbeeld).

Als je daar straks loopt en je ziet een mooie singel met groen en terrasjes en leuke winkels op straatniveau zal dat echt wel een hoop doen voor de uitstraling van de stad.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Coen Tunnel » do 03 mar 2011, 10:16

Inderdaad, het kan er qua uitstraling enkel beter op worden.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door simon » do 03 mar 2011, 19:00

Rene schreef:
simon schreef:Hoog Catharijne is een grotendeels grote mislukking geweest. Een heel groot deel van het winkelgebied is kort na de opening alweer gesloten: geen belangstelling.
Het echte Hoog Catharijne heeft nooit veel leegstand gekend. Waar jij op focust is de ommegang rond het muziekcentrum, in de banale grijze 1980-stijl met veel te smalle paden en kleine ruimtes. Het oorspronkelijke winkelcentrum van begin jaren '70 is altijd levend geweest, alleen rond het gebied waar tegenwoordig de MediaMarkt zit was het vroeger een stuk rustiger.

Het Vredenburg was overigens toen Hoog Catharijne gereed was nog een groot plein. Het werd pas een echt onaantrekkelijk gebied toen het grijze muziekcentrum was gebouwd.
Oorspronkelijk heeft Hoog Catharijne twee verdiepingen met winkelruimte. De tweede winkellaag is maar heel kort als zodanig in gebruik geweest. Nu zijn daar magazijnen voor winkels, de kantoren voor o.a. de beveiliging en de bioscoop gevestigd.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Ehuls » do 03 mar 2011, 23:55

Hier een plaatje uit de oude doos van het Prins Bernhard viaduct in Den Haag, die verder door het centrum getrokken zou worden. Dat is er nooit van gekomen en een groot deel van het viaduct (het gedeelte op de voorgrond) is inmiddels gesloopt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Naturist » vr 04 mar 2011, 0:20

^^ Ik krijg onrealistische melancholische gevoelens bij de aanblik van zo'n foto, woorden als "zonde en verloren" krijgen bij mij de overhand. Keek net nog even streetview en zag er een kantoorgebouw tussen geplemt, jammer gemistte kans van het verleden.

gelukkig dat er dit soort foto's nog zijn.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22895
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door harry » vr 04 mar 2011, 11:24

Naturist schreef:woorden als "zonde en verloren" krijgen bij mij de overhand.
De wijk die voor deze weg gesloopt is, is inderdaad "zonde en verloren". :evil:
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Peter » vr 04 mar 2011, 13:03

Volgens mij is het gros van deze wijk al in de jaren 50-60 gesloopt, met name omgeving Turfmarkt. Dat was ooit een haventje vanuit het Spui, maar dat is na de oorlog gedempt. Daar zijn toen enkele kantoren gebouwd (inmiddels al weer vervangen door gemeentehuis), met een flink stuk braakliggend terrein. Het kwaad was eigenlijk dus al eerder geschied. Er is nog veel meer gesloopt in de vroege 70-er jaren in Beatrixkwartier en stationsbuurt (tussen Spui en Utrechtsebaan zeg maar). Er zaten ook veel slechte woningen tussen en er waren nog de nodige gaten die over waren van de Bezuidenhout bombardement in WOII. Daarom was aanleg van de U-baan ook zo eenvoudig. Er staat nog een klein deel van de oude wijk (portiekflats) vlak naast het Schenkviaduct (tussen spoor en U-baan)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 mar 2011, 15:35

Peter schreef:en er waren nog de nodige gaten die over waren van de Bezuidenhout bombardement in WOII. Daarom was aanleg van de U-baan ook zo eenvoudig.
Zo, hebben de Duitsers in die gaten een metro gebouwd? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Naturist » vr 04 mar 2011, 16:25

^^ Dat daar een metro gepland lag, dát hadden die Duitsers niet in de gaten.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Wimpie24 » ma 07 mar 2011, 14:34

Zonde en verloren is het inderdaad. Als ik de foto's van deze verloren gegange projecten zo zie dacht men er in Nederland in die periode bijna hetzelfde over als in België (met het verschil dat men in België op het absurde af ook daadwerkelijk veel gesloopt heeft).
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door simon » ma 07 mar 2011, 19:45

^^ O, maar in Nederland zijn op veel plaatsen de plannen wel doorgegaan. Het zijn vaak de wat kleinere plaatsen waar geen brede snelwegen aangelegd zijn. In Nijmegen bijvoorbeeld, lag ooit een mooie singel rondom de oude binnenstad, nu een brede autoweg (met dagelijkse files). In Arnhem heeft de singel deels plaatsgemaakt voor een rondweg en deels voor een plantsoen. Geholpen door de oorlogsschade zijn in Arnhem ook een paar doorbraken gerealiseerd, die nu praktisch geen functie meer hebben. Zoals hier.

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Naturist » do 10 mar 2011, 11:17

Hier misschien een beetje off-topic, maar zag laatst een duitse documentaire, waarin duidelijk werd hoe na de tweede wereldoorlog, onder het mom van licht, lucht en ruimte, hele -typisch duitse- flatwijken met binnenplaats en vakwerkhuisjes met nauwe straatjes en steegjes, sls complete wijken wijken werden gesloopt, om plaats te maken voor schuin op de nieuwe "allee" geplaatste (doorzicht) 3 en 4 laags flatwoningen, om dus te bereiken dat door al dat licht, en al die ruimte de criminalität flink zou dalen, en er een größen arbeitsepos(werklust) zou ontstaan.

Los van de eenvormigheid van dat geheel, moet ik zeggen dat dit type stadsplanning, wel prachtige en goed overzichtelijke wegen heeft opgeleverd, die ze in Nederland, bij soortgelijke projecten dan weer halfslachtig hebben volgebouwd, zoals te zien op de walburg in arnhem, en bij het prins Bernhardviaduct in Den Haag.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Peter » do 10 mar 2011, 11:46

Veel Duitse steden zijn (net als Rotterdam, maar meestal minder erg) gebombardeerd, waardoor men tussen 1945 en 1965 gehavende wijken weer moest oplappen. De best bewaarde delen werden gerestaureerd en soms werden mooie gevels in verwoeste omgevingen afgebroken om in het centrum weer opgebouwd te worden (in Aachen in dat oa gebeurd). Er was dus door de herbouw eenvoudig plaats om grote Allees aan te leggen, soms met de verwachting dat niet verwoeste wijken uit ca 1850-1930 wel tzt zouden sneuvelen voor nieuwbouw.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Ernst
dorpsstraat
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 13 jan 2010, 16:36

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Ernst » do 10 mar 2011, 13:24

Dat haaks op de weg bouwen van flats heeft ook een andere reden. Ik heb dat in Hamburg vernomen van stadsplanners. Na de oorlog waren vele wijken van Hamburg gebombardeerd en die moesten weer worden opgebouwd. Toen is de keuze gemaakt zo te bouwen, vanuit vooral strategisch nut. Als de flats bij een volgende oorlog gebombardeerd zouden worden, blijven de doorgaande straten vrij van puin, zodat niet de hele infrastructuur ook op zijn gat ligt.
Voor mensen die trouwens geïnteresseerd zijn in grootschalige stedelijke projecten: de bouw van stadswijken aan de Elbe, recht tegenover de hijskranen van de haven. Hamburg is van oudsher op een binnenmeer gericht (Alster), maar krijgt zo ook een front aan de Elbe. Er zit bijna geen maakindustrie daar in de haven, het is voornamelijk een containerhaven.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Peter » do 10 mar 2011, 14:13

In NL zijn veel jaren 50-70 flats haaks gezet omdat dat minder geluidsoverlast gaf (danwel goedkopere isolatie van gevel en glas) vanaf de brede stadsweg. Dubbelglas bestond toen nog niet. Andere redenen zijn soms orientatie op het zuiden van balkons of opzet met galerijen (en portiek op de kopse kant) en binnentuin (lees: garagetoegang). In Den Haag e.o. heeft men toch redelijk aan behoud van voorgevels vastgehouden (en portieken met open trap) ondanks bommenschade.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Chris » do 10 mar 2011, 16:11

In Parijs waren er ook ambitieuze plannen binnen de ring:

http://www.wegenwiki.nl/Plan_Pompidou

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Naturist » do 10 mar 2011, 16:48

^^ Interessant stukje over o.a. de A4 die, heel toepasselijk in westelijke richting -na Voie Mazas- overgaat in Voie Georges Pompidou.
Ook plezant, is de route die in oostelijke richting, niet A4, maar juist N4 geheten, de Route de Paris, die inderdaad weinig fantasie behoefd, als het gaat over de bebouwing die hier voor had móeten wijken (leuke woordspeling).
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Mark » zo 08 sep 2013, 21:55

De Catharijnebaan is al (geloof ik) wat jaren dicht inmiddels en de omgeving een enorme bende in de omgeving. Sommige stukken van de oude baan zijn compleet weg, maar bij de Mariaplaats is het min of meer onveranderd.

AfbeeldingIMG_24620.jpg by Mark van der Meer, on Flickrr
Laatst gewijzigd door Mark op di 15 dec 2015, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto bijgewerkt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Palance » zo 08 sep 2013, 22:00

Het gaat hard met het vullen met water van die bak :|
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door sirdanilot » zo 08 sep 2013, 22:42

Coen Tunnel schreef:Hoog Catharijne doet al jaren verouderd aan. Het heeft nog steeds een enorme jaren '80-uitstraling. Echt sfeervol is het er niet, het is een beetje troosteloos en het moet het vooral hebben van het feit dat het overdekt is, het enige pluspunt.

Al met al is die hele stationsomgeving van Utrecht nou niet bepaald een fraai stukje Nederland.
Als kind kwamen we vaak in utrecht en ik vond het heerlijk om door dat winkelcentrum te dolen. Winkelcentra van dit kaliber zijn in Nederland erg zeldzaam. Zuidplein heeft ook een winkelcentrum maar is niet echt vergelijkbaar qua grootte. Het ouderwetse jaren 80 gehalte vind ik juist wel wat hebben.

Overigens moet je niet te rouwig zijn om het verlies van de Catharijnebaan. Natuurlijk, het is zonde dat een mooi oud stukje weg verloren gaat, maar verkeerskundig liep deze weg van niets naar nergens. Een snelweg die overloopt in deze weg en begint bij deze weg, dat heeft natuurlijk niet zo veel nut. De sluiting heeft denk ik niet echt een verkeersinfarct veroorzaakt (dat infarct had je in Utrecht sowieso al).

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Kaaiman » ma 09 sep 2013, 7:20

De Catharijnebaan was ongetwijfeld onderdeel van veel grotere plannen, ik meen om nog wat grachten te asfalteren. Het zal wel een van de eerder aangelegde stukjes stadsautoweg zijn, die is aangelegd tijdens de grote verbouwing van het Centraal begin jaren '70.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Peter » ma 09 sep 2013, 7:38

Bij de planners uit de jaren 60 zal er weinig twijfel geweest zijn dat Utrecht mee moest in de vaart der volkeren. De Catherijnetunnel sloot in de plannig ongetwijfeld aan op de Waterlinieweg via een route parallel aan het spoor. Naar het noorden vermoedelijk via de Talmalaan, maar ik weet niet hoe ze de doorsteek naar het Daalseplein gedacht hadden. Afbraak, een tunnel of via demping grachten.

Rijdt er niet nog steeds verkeer in 1 richting door de Catherijnetunnel ? Ik meende afgelopen winter wel iig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1135
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Vahalis » ma 09 sep 2013, 8:24

^^ ik heb het nog niet helemaal gelezen. Maar dit is een interessante beschrijving van de plannen in Utrecht in de jaren 50 en 60.

http://igitur-archive.library.uu.nl/sab ... 2-01_1.pdf

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Mark » ma 09 sep 2013, 9:37

Peter schreef:Rijdt er niet nog steeds verkeer in 1 richting door de Catherijnetunnel ? Ik meende afgelopen winter wel iig.
Het stuk achter mij op de foto is compleet afgegraven. Ligt nog enigszins een kuil en deels overheen en aan de zijkanten loopt een weg voor het (bus)verkeer langs het CS.

Druppel
polderweggetje
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 10 nov 2008, 15:59

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Druppel » ma 09 sep 2013, 10:05

Peter schreef:
Rijdt er niet nog steeds verkeer in 1 richting door de Catherijnetunnel ? Ik meende afgelopen winter wel iig.
Nope. Al het verkeer loopt nu bovenlangs.

http://www.bouwpututrecht.nl/bu/2013/08 ... de-singel/

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Mark » ma 10 feb 2014, 21:10

Men is (eindelijk?) begonnen met wat meer actie bij de voormalige Catharijnebaan.

http://www.cu2030.nl/archive/2014-02-10 ... hiedenis-1

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Rene » ma 10 feb 2014, 21:32

Blunderstad Utrecht maakt zijn naam meer dan waar. :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [OWN] Oude stedelijke snelwegplannen

Bericht door Vinny » ma 10 feb 2014, 21:35

Er komt een mooi kanaal voor sloepjes en overige vaartuigen. Kortom, je moet gewoon je zwemvest mee als je Utrecht wilt bezoeken. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie