Canon Mobiliteit en Ruimte

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Wilko
stadsweg

Canon Mobiliteit en Ruimte

Bericht door Wilko » di 01 mar 2011, 11:58

www.verkeerskunde.nl schreef: Canon Mobiliteit en Ruimte stelt nieuwe iconenlijst samen
dinsdag 22 februari 2011 86x gelezen

Wat zijn de beste voorbeelden van geslaagd samengaan van mobiliteit en ruimte? Dat gaat het Lectoraat Verkeer en Stedenbouw, een initiatief van CROW en NHTV, onderzoeken.

Vorig jaar is de Canon van de ruimtelijke ordening verschenen met 35 iconen. Het Lectoraat Verkeer en Stedenbouw wil nu ook een iconenlijst samenstellen op het snijvlak van ruimte en mobiliteit, dat wordt de Canon Mobiliteit en Ruimte.

Inventarisatie
Tijdens het onderzoek wordt gekeken naar hoe Nederlandse iconen zich verhouden tot iconen in het buitenland en wat daarvan kan worden geleerd. Het Lectoraat is nog aan het inventariseren.

Oproep
Tot en met april 2011 verzamelt het Lectoraat nog meer voorbeelden om daarna op basis van de input te analyseren wat een project tot icoon maakt en wat niet. Het uiteindelijke doel is om circa 25 iconen uit te kiezen en te presenteren. Ideeën van goede en/of slechte voorbeelden kunnen met toelichting worden gemaild naar het Lectoraat.
Link naar artikel: http://www.verkeerskunde.nl/canon-mobil ... 3393.lynkx

Het e-mailadres van het lectoraat staat niet in het artikel (handig), maar dat is i.spape@soab.nl
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: Canon Mobiliteit en Ruimte

Bericht door Kaaiman » di 01 mar 2011, 12:23

Iconen?

Wegen als de A10-west, A12 Utrechtsebaan en de A20 noordelijke Ruit Rotterdam lijken me geschikte kandidaten als stedelijke snelwegen.
Ook de N57 is een bijzonder stukje infrastructuur vanwege de Deltawerken.

Het boek De Diabolische Snelweg toont overigens stuk voor stuk bijzondere staaltjes inpassing van autosnelwegen. Als men dat boek nou eens als uitgangspunt neemt... :)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 01 mar 2011, 12:44

En ik maar denken dat het over geschiedenis ging...

blijkt het over heel iets anders te gaan, jammer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 01 mar 2011, 13:32

En Ineke Spapé gaat het doen. Ik ben benieuwd hoeveel fietssnelwegen (of andere groene meuk) er de revue zullen passeren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wilko
stadsweg

Bericht door Wilko » di 01 mar 2011, 13:52

Ik denk dat met "icoon op het snijvlak van ruimte en mobiliteit" inderdaad vooral bedoeld gaat worden "weg die zo veel mogelijk is weggestopt tussen bomen, kleurige kunstwerken (en dan bedoel ik geen viaducten) en oversteekfantigen". Maar goed, er moeten toch ook wel voorbeelden zijn van wegen die wij goed in het landschap ingepast vinden?
The reason the mainstream is thought of as a stream, is because it's so shallow"

- George Carlin -

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 01 mar 2011, 15:12

Ik denk dat Houten nog wel eens terug zal komen als geslaagd concept op het snijvlak. Jammer dat dat concept zo weinig is toegepast nog verder.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 01 mar 2011, 16:28

Wegen als de A10-west, A12 Utrechtsebaan en de A20 noordelijke Ruit Rotterdam lijken me geschikte kandidaten als stedelijke snelwegen.
Dat zijn toch gewoon falikante mislukkingen? - Woningen te dicht op de snelweg
- Geen uitbreidingsruimte
- Afritten te dicht op elkaar

Als je dan toch iets moet noemen: De Gooiseweg van het Amstelstation tot aan de Ring-Oost. Dat vind ik persoonlijk wel een aardig voorbeeld van een geslaagde stedelijke inprikker :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 01 mar 2011, 16:36

N14 :woop:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 01 mar 2011, 20:16

Nee, de N14 is een mislukking. Die had ongelijkvloers moeten zijn in de hoofdrichting.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » di 01 mar 2011, 20:29

mavas schreef:En ik maar denken dat het over geschiedenis ging...

blijkt het over heel iets anders te gaan, jammer.
Dat was ook mijn eerste gedachte, maar helaas. Hoewel niemand je natuurlijk tegenhoudt daar een topic aan te wijden ;)
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 01 mar 2011, 20:49

In nomineer de landtunnel bij Utrecht en de tunnels bij Swalmen/Roermond, iconen van hoe het vooral niet moet. :duck:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 01 mar 2011, 20:54

Rene schreef:Nee, de N14 is een mislukking. Die had ongelijkvloers moeten zijn in de hoofdrichting.
Ik had beter deze smiley kunnen plaatsen :duck: . Vanuit verkeer gezien is het inderdaad niet best, maar stedenbouwkundig wel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wilko
stadsweg

Bericht door Wilko » di 01 mar 2011, 22:35

^^ Het gaat bij deze canon juist om de combinatie verkeer + stedenbouw, dus niet de 'lappen asfalt' die verkeerskundig goed werken, maar ook wegen die niet te sterk contrasteren met de omgeving.

- George Carlin -