aansprakelijkheid bij stilstaan

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Tieswegen
zandpaadje

aansprakelijkheid bij stilstaan

Bericht door Tieswegen » do 16 jun 2011, 0:33

Ik ben ongeveer 10 meter voor een bocht bij druk/stilstaand verkeer (bij de Haagse markt) aangereden door een snorscooter die tegen mijn deur reed terwijl ik stilstond en de tweede persoon aan het uitstappen was (eerste persoon was al uitgestapt uit dezelfde deur). De auto stond dus al meer dan 30 seconden stil en er was al iemand uitgestapt. De scooter rijdt tegen de rijrichting in een eenrichtingstraat in, waar fietsers twee ricthingen in mogen rijden. Echter de snorscooter rijdt aan mijn rechterkant, tegen mijn rijrichting in (dus aan de voor hem verkeerde kant van de weg) langs de auto, tegen de openstaande deur.

Wie is er nu schuldig?
Naar mijn mening de tegenpartij:
• De snorfiets reed aan de verkeerde kant van de weg een eenrichtingsstraat in (voor hem de linkerkant, tegen het verkeer in). Volgens artikel 3.1 van het RVV 1990 is de bestuurder verplicht is zoveel mogelijk rechts te rijden.
• Mijn auto stond stil en nam dus niet mee aan het verkeer.

Verzekering van de tegenpartij stelt mij aansprakelijk, omdat volgens de tegenpartij de deur geopend werd zonder te kijken en geparkeed stond op een onoverzichtelijke plek, nabij een bocht. Mijn verzekering (ORHA) houdt alleen de claim af omdat ik WA verzekerd ben en geen rechtsbijstand heb. Dus bemoeien zich niet met de schuldvraag of aansprakelijkheid van de tegenpartij.

Ik spreek tegen dat de deur geopend werd zonder te kijken aangezien de tweede persoon bezig was met uitstappen op het moment van de aanrijding. Verder kijkt iemand die uitstapt of er verkeer komt uit de richting waar het verkeer vandaan behoord te komen, welk in dit geval van achter de auto komt (dezelfde rijrichting als de auto) en niet uit de richting waar de snorscooter vandaan komt; tegen het verkeer in aan de rechterkant van de straat. Iemand die uit een stilstaande auto stapt hoeft dan ook niet te verwachten dat er vanuit de tegengestelde richting verkeer komt in een eenrichtingsstraat. Verder stond ik midden op straat stil, terwijl het verkeer ook stil stond (zaterdag middag bij de Haagse markt), dus ik zie niet in waarom dat een onoverzichtelijke plek zou zijn.

Wat kan ik doen?
Heeft iemand advies en of argumenten?

boe!
2x5 autosnelweg

Re: aansprakelijkheid bij stilstaan

Bericht door boe! » do 16 jun 2011, 6:15

Tieswegen schreef:Verder kijkt iemand die uitstapt of er verkeer komt uit de richting waar het verkeer vandaan behoord te komen, welk in dit geval van achter de auto komt (dezelfde rijrichting als de auto) en niet uit de richting waar de snorscooter vandaan komt; tegen het verkeer in aan de rechterkant van de straat. Iemand die uit een stilstaande auto stapt hoeft dan ook niet te verwachten dat er vanuit de tegengestelde richting verkeer komt in een eenrichtingsstraat.
Volgens mij gaat je argumentatie hier volledig de mist. Je moet rekening houden met alle verkeer ongeacht uit welke richting het komt. Verder mag je het verkeer niet onnodig hinderen en dat doe je met een geopende deur wel. Dat de scooter tegen het verkeer in reed, pleit voor jou. Het zal dus wel een gevalletje 50/50 worden.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 16 jun 2011, 14:59

Je zou van de eenrichtingsweg gebruik kunnen maken en daardoor kunnen stellen dat hij daar niet thuishoort. Dit dan natuurlijk ook ondersteunen met foto's van de huidige situatie ter plaatse en met name van overzichtssituatie met borden. Ik heb jaar geleden ooit meegemaakt dat iemand terwijl ik stond te wachten om een uitrit in te rijden op mij inreed tijdens het achteruitrijden en daar heb ik toen ook een 50/50 schikking gekregen. Echter toen niet mee akkoord gegaan en door middel van streetview mijn positie aangewezen en hem kunnen pakken op het feit dat hij op een uitvoegstrook achteruit reed (terwijl het verplicht is de richting van de pijl te volgen). Uiteindelijk heb ik er niets meer van gehoord en lijkt de zaak afgedaan. Dus in ieder geval zal beeldmateriaal en dan inkleuren waar jij stond en de tegenpartij van meerwaarde kunnen zijn als daaruit blijkt dat hij daar niet had mogen zijn en dus derhalve bij het volgen van de borden nooit de aanrijding had kunnen plaatsvinden.
TOEVOEGING
Lees je bericht nu opnieuw en zie dat hij enkel aan de verkeerde kant van de weg reed (of reed hij tegen de richting in (verboden) aan de verkeerde kant?). In dat geval nog steeds foto's nemen van de situatie en dit toelichten. Een bestuurder dient namelijk rechts te houden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 16 jun 2011, 15:38

De scooter reed tegen jouw rijrichting in, tegen jouw rechterportier? Dus dan stond jij aan de linkerkant van de weg? Dan reed de scooter toch juist teveel rechts, anders had hij jouw portier niet geraakt. Of snap ik het verhaal niet.

En om welke Haagse Markt gaat het? Maak even een situatieschets aub.

Verder denk ik dat je als je uitstapt altijd rekening moet houden met het verkeer. Immers, er had sprake kunnen zijn van (legaal) fietsverkeer. Dat die scooter daar niets te zoeken heeft ontslaat jou niet van de plicht op te passen of je je portier kan openen.

Als je erop blijft hameren dat je deze scooter nooit had kunnen verwachten hoop ik voor je dat je 50/50 scoort.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » do 16 jun 2011, 15:43

Moeten snorfietsen (anders dan bromfietsen) zich niet voegen naar de fietser en moeten ze dus op een normaal fietspad rijden of mogen een inrijverbod negeren als fietsers dat ook mogen (maar bromfietsers niet) ? In dat geval reed hij/zij daar niet illegaal.

Een (snor)fiets moet welliswaar rechts rijden, maar als de weg rechts wordt geblokkeerd door auto's (desnoods een file) in een smalle straat, zal niemand het de fietser kwalijk nemen dat deze links "inhaalt". Daarmee ligt er wel een groter deel van de verantwoordelijkheid bij de (snor)fietser om op te letten daar anderen mogelijk niet anticiperen. Een vraag is dus waarom de snorfietser links reed (noodzaak of roekeloos). Dat de portierdeur (aan passagierskant) reeds een tijd openstond zal je moeten aantonen. Uiteraard het liefst door een getuigenis van omstanders. Je passagiers (tenzij je een taxi rijdt) zullen niet snel onpartijdig geacht worden.

Daar beide partijen minimaal WA verzekerd moeten zijn is er een redelijke kans dat beide partijen de schade van de tegenpartij moeten betalen, tenzij er getuigen zijn of ander bewijs. In geval van een fiets was het nog zuurder voor de automobilist (jij).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 16 jun 2011, 16:08

Ik kom op deze situatie uit:
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... .1,,1,-0.8

Dit is een interessant geval. Snorfietsers (en bromfietsers ook) mogen duidelijk tegen het verkeer in rijden. Maar moeten ze daarbij ook (zoveel) mogelijk rechts houden? In principe wel, maar als de auto's links geparkeerd staan zoals op dit screenshot, dan mogen ze volgens mij ook juist aan de andere kant rijden/fietsen om mensen de gelegenheid geven om uit te stappen, zoals in het geval van TS waarschijnlijk gebeurd is. Ik denk dat hij dus niet uitgekeken heeft terwijl hij volgens het bord wel expliciet tegemoetkomende brom- en snorfietsen had kunnen verwachten.
Ik geef hem dus (als het ook deze plek is, maar dat gok ik op basis van mijn zoektocht naar "Haagse Markt") weinig kans...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 16 jun 2011, 18:00

Dan zet ik mijn geld in op deze situatie. En voor de duidelijkheid, nagenoeg alle straatjes die uitkomen op de Haagsemarkt (één woord) zijn van een eenrichtingssituatie voorzien, muv (brom)fietsers.

Even wat meer duidelijkheid dus, topicstarter. Ook al zijn de antwoorden die we geven misschien niet bevredigend, als we meer info hebben komen we misschien tot een heel andere conclusie.

Tieswegen
zandpaadje

Bericht door Tieswegen » do 16 jun 2011, 22:10

Dank voor alle reacties.
Voor de duidelijkheid, de auto stond niet links geparkeerd, maar midden op de weg (verkeer stond vast), dus aan beide kanten was voldoende ruimte om erlangs te rijden. Er was al iemand uitgestapt, dus de deur stond al open. Echter dan komt er een snorscooter (te hard, maar dat is lastig te bewijzen) de bocht om, rijdt om de auto, komt aan de verkeerde kant langs de auto, ziet te laat dat er een deur open staat en schampt er langs.
Mijn vraag is dan, wie heeft er niet goed gekeken?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » do 16 jun 2011, 22:30

^^ Ik denk dat het met name van belang is om dus die situatie schematisch uit te tekenen of in foto's in te tekenen (SV is ook al voldoende). Zoals eerder al is gezegd is dan de kans op in ieder geval 50/50 wat groter en heb je zelf niet de lasten van de volledige schadepost.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 16 jun 2011, 22:55

Als jij stilstond en de deur al openstond is de tegenpartij fout, per definitie. Maar toon dat maar eens aan...

Overigens: snorfietsers moeten zich gedragen als zijnde fietsers en mogen dus zowel links als rechts inhalen.

Tieswegen
zandpaadje

Bericht door Tieswegen » vr 17 jun 2011, 0:07

Ik dacht dat als je stil staat, je geen verkeersdeelnemer bent en per definitie diegene die tegen je aan rijdt aansprakelijk is (mits je op die plek stil mag staan).
Weet iemand in welk artikel van het RVV hier iets over staat?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 17 jun 2011, 0:36

Je stond niet geparkeerd, je stond stil. Ik WEET het niet maar ik DENK dat je dan wel degelijk deelneemt aan het verkeer. Buiten dat, ik denk dat als jij jouw auto middenop de snelweg parkeert, je ook kan worden aangepakt door middel van artikel 5, ongeacht of je deelneemt aan het verkeer. En nog een keer 'buiten dat': als jij in een draaiende auto achter het stuur zit kan je worden vervolgd voor bijvoorbeeld rijden onder invloed. Dus ik denk wel dat er sprake is van verkeersdeelname.

Maar het is ook niet de discussie of jij of de ander fout is. Als jouw verhaal klopt, dan is de ander fout want die rijdt tegen een stilstaand object aan. Het punt is dat ik betwijfel of jij kunt aantonen dat jouw autodeur niet net openzwaaide.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 17 jun 2011, 6:14

Attietattie schreef:Je stond niet geparkeerd, je stond stil. Ik WEET het niet maar ik DENK dat je dan wel degelijk deelneemt aan het verkeer.
Iemand die in de file op de snelweg stilstaat neemt ook nog steeds deel aan het verkeer. Volgens mij is de situatie binnen de bebouwde kom niet anders.