Hilversum: Tunnel Ring Oost

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Hilversum: Tunnel Ring Oost

Bericht door mavas » di 16 aug 2011, 18:57

In Hilversum is ook een mooi project aan de gang, de verwijdering van de VRi op het kruispunt Oostereind / Soestdijkerstraatweg waar een turborotonde voor in de plaats komt. Bovendien komt daar onderdoor een tunnel te lopen.

Impressies:

Overzicht:
Afbeelding

Detail rotonde:
Afbeelding

Renders:
Afbeelding
Afbeelding

Bron en meer info: http://www.hilversumbereikbaar.nl/index ... -0-0&id=41

Zelf ben ik het minst enthousiast over de bypass van A27 naar Baarn, op de rotonde. Deze ziet er niet verkeersveilig uit, omdat deze wel vloeiend is uitgevoerd, maar er desondanks toch voorrang (2x!) verleend moet worden aan fietsers. Een ander potentieel gevaarpunt is de oprijstrook vanuit Ring-Oost, waar het mogelijk is zonder snelheid te minderen de rotonde op te rijden. Verder mogen we niet klagen denk ik, en is dit een mooi binnenstedelijk project.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wouter N14
Moderator

Re: Hilversum: Tunnel Ring Oost

Bericht door Wouter N14 » di 16 aug 2011, 19:08

Twee details die niet kloppen: de rechte hoek vanuit Baarn ontbreekt, en de vanuit A27 is de rotondepijl niet volledig, je kan immers ook via de linkerstrook naar Baarn. Edit - dat laatste is wel logisch omdat na de rotonde meteen de voorsorteerstroken beginnen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 16 aug 2011, 19:45

mavas schreef:Zelf ben ik het minst enthousiast over de bypass van A27 naar Baarn, op de rotonde. Deze ziet er niet verkeersveilig uit, omdat deze wel vloeiend is uitgevoerd, maar er desondanks toch voorrang (2x!) verleend moet worden aan fietsers.
Tsja, als je toch gaat graven dan had dit fietspad ook wel in een tunneltje gelegd kunnen worden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 aug 2011, 20:15

Of een spiraalrotonde met verkeerslichten toepassen:
http://maps.google.nl/?ll=52.375075,4.8 ... 1,,0,-7.41
Fietsers en voetgangers zitten in de verkeerslichtenregeling... :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 16 aug 2011, 20:28

^^ Alsjeblieft niet. Juist die verkeerslichten zorgen voor een verminderde doorstroming.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 16 aug 2011, 20:45

Mwah, bij deze kruising vind ik dat nogal meevallen ;)
Je moet natuurlijk altijd afwegen of je doorstroming of veiligheid prevaleert. Bij gewone rotondes zou ik inderdaad geen verkeerslicht willen toepassen, maar bij dit soort dingen (driestrooksrotondes) juist wel.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » wo 17 aug 2011, 13:54

Als je vanuit Baarn het linker voorsorteervak neemt, kun je de rotonde 7/4-rond nemen richting A27 :D

Ik vraag me af hoe de bebording vanuit Centrum er uit komt te zien. Er zijn geen voorsorteervakken, dus de verkeersstromen worden pas op de rotonde gescheiden. Verkeer richting Ring Oost of Baarn moet weten dat het de eerste rijstrook van de rotonde moet oversteken. Of misschien wijst zich dat vanzelf, zoals hier in Roosendaal.
Dat geldt ook vanaf Ring-Oost: ook daar zijn er geen voorsorteervakken, maar verkeer richting Baarn moet wel weten dat het de eerste rijstrook van de rotonde moet oversteken.
Rij met je hart

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 17 aug 2011, 19:37

Vanuit het centrum staan inderdaad nog geen borden. Ik vroeg me af of er wel ruimte was voor een bord, want de Soestdijkerstraatweg is vrij krap maar bij de bushalte is genoeg plek. Op de Ring zullen de oude borden wel vervangen worden.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 17 aug 2011, 22:24

In het laatste document (onderaan pagina, klik op downloads, en dan document 32 "Bebordingsadvies") staat het advies voor de bewegwijzering rond dit punt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 18 aug 2011, 8:33

^^ Dank.

Borden zijn conform verwachting op een puntje na: Loosdrecht en 's-Graveland worden aan het einde van de afrit A27 niet meer aangegeven omdat "ze op de snelweg ook niet worden aangegeven". Resteert alleen een verwijzing naar Arena Park 2. Alsof dat een bijzonder richtinggevende bestemming is. :?

peejay
autoweg

Bericht door peejay » do 18 aug 2011, 15:01

Het document "Bebordingsadvies" geeft alleen adviezen over de te noemen doelen.

Wat ik me afvraag is, hoe de fysieke borden er uit komen te zien.
Het gaat mij om twee specifieke aansluitingen op een turborotonde, waarbij die aansluiting geen voorsorteervakken heeft. Het verkeer heeft echter wel informatie nodig over de opbouw van de rotonde, in verband met de te maken keuze bij het oprijden van de rotonde. Dat moet dus via het bord dat voor de rotonde staat. Welke doelen er op het bord staan, staat daar (min of meer) los van.
Rij met je hart

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 18 aug 2011, 19:43

Hoe je dat zou kunnen vormgeven kun je op dit voorbeeld zien even verderop in Amersfoort:
http://maps.google.nl/?ll=52.139816,5.3 ... 87,,0,2.22
boe! schreef:Borden zijn conform verwachting op een puntje na: Loosdrecht en 's-Graveland worden aan het einde van de afrit A27 niet meer aangegeven omdat "ze op de snelweg ook niet worden aangegeven". Resteert alleen een verwijzing naar Arena Park 2. Alsof dat een bijzonder richtinggevende bestemming is. :?
Tja, Arena Park is inderdaad erg richtinggevend... Je moet het hier doen met Ring-West.
Hetzelfde geldt voor Baarn. Als je dus voor de VRI vanuit de A27 links zit, moet je opeens opschuiven naar rechts om uit te voegen.

Ook raar is dat vanuit de A27 de Ring onderlangs door de tunnelbak loopt, maar richting de A27 over de rotonde loopt.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 21 aug 2011, 17:20

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.

peejay
autoweg

Bericht door peejay » wo 24 aug 2011, 15:01

ik schreef:Het document "Bebordingsadvies" geeft alleen adviezen over de te noemen doelen.
Wat ik me afvraag is, hoe de fysieke borden er uit komen te zien.
mavas schreef:Hoe je dat zou kunnen vormgeven kun je op dit voorbeeld zien even verderop in Amersfoort:
http://maps.google.nl/?ll=52.139816,5.3 ... 87,,0,2.22
Duidelijk voorbeeld. Dank je, weer wat geleerd!
Rij met je hart

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 14 sep 2012, 15:12

Stand van zaken 10 septmeber:
Link
Animatie van de tunnel:
Link

Vanaf eind oktober kan men al door de tunnel rijden, en waarschijnlijk eind november is de turborotonde bovenop gereed.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 18 okt 2012, 14:21

Nieuwe video met de stand van zaken op 17 oktober. Vanaf 29 oktober gaat het verkeer in één richting door de tunnel, zodat er ruimte vrijkomt om de omliggende wegen opnieuw te asfalteren. Donderdag 22 november wordt de tunnel officieel geopend.
Link

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 22 nov 2012, 14:26

De tunnel wordt vanmiddag om 15:00 uur geopend en is morgen voor het verkeer in twee richtingen toegankelijk!
rtvnh.nl schreef:Turboduct maakt einde aan verkeersellende Hilversum

HILVERSUM De ringweg van Hilversum is al jaren berucht om zijn verkeersopstoppingen. Maar met de opening van een Turboduct is de meeste ellende hoogstwaarschijnlijk voorbij.
De afgelopen jaren zijn er met behulp van rijk en provincie miljoenen gestoken in de bereikbaarheid van de mediastad. Verkeerslichten maakten plaats voor rotondes en stuk voor stuk werden de knelpunten aangepakt.

Het Turboduct op de kruising Soestdijkerstraatweg is de benaming voor een hypermoderne tunnel met een turborotonde erop. Vanmiddag wordt het turboduct feestelijk geopend en vanaf morgenochtend kunnen automobilisten er gebruik van maken.

Afbeelding
en ook eventjes wat minder leuk nieuws.....
Gooi en Eemlander schreef:Verkeerschaos Hilversum door tunnelfeest

HILVERSUM - Het feest rond de officiële opening van de tunnel met daarboven een rotonde op het Oostereind/Soestdijkerstraatweg zorgde donderochtend voor een verkeerschaos in een flink deel van Hilversum.

De tunnel is donderdag geheel afgesloten en ook de rotonde was donderdagochtend dicht vanwege de voorbereidingen van de festiviteiten donderdagmiddag (vanaf 15 uur, iedereen is welkom). De afgelopen weken was de tunnel in één richting al open en ook de rotonde kon al grotendeels worden gebruikt. ,,Dan zie je dat een verandering meteen flink wennen is'', zegt woordvoerder Theo Reijn van het Integraal Bereikbaarheidplan (IBP) Hilversum.

Donderdagochtend na de spits werd de rotonde weer deels 'opengegooid', waarna de files oplosten.

Reijn verwacht vrijdag, als de tunnel voor het eerst in twee richtingen open is, opnieuw extra verkeershinder. ,,Een nieuwe situatie vraagt altijd gewenning. Dat zal begin volgende week ook nog merkbaar zijn.'' De rotonde is vanaf vrijdag geheel bruikbaar, behalve de afslag rechtsaf komend uit de richting Baarn. In die hoek bij het ziekenhuis wordt nog een fietspad aangelegd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 22 nov 2012, 14:36

Turboduct... :p

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 22 nov 2012, 15:36

Hoe heet die tunnel nou? Op de foto is het nog afgeplakt en in de teksten wordt het niet genoemd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 22 nov 2012, 16:27

En de tunnel heet: Prinses Amaliatunnel.
Gemeente Hilversum schreef:Amalia is de nieuwe naam voor onze tunnel

In navolging van de Beatrixtunnel hebben wij nu ook een Prinses Amaliatunnel.

Vanmiddag is de nieuwe naam onthuld voor de het turboduct. De Prinses Amaliatunnel.

De feestelijkheden van de opening duren nog tot 20.00 vanavond. Zo wordt er in de middag een lipdub opgenomen en je kunt nu nog door de tunnel wandelen. Vanaf vrijdag 23 november zal de Prinses Amaliatunnel in gebruik worden genomen door automobilisten.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 24 nov 2012, 20:16

Vandaag eens even geprobeerd die tunnel. Best mooi geworden, alleen de foto's die ik heb gemaakt zijn allemaal mislukt door het donkere weer.

Paar opvallendheden:
- Bovenop de tunnel als men de turborotonde nadert, zijn hekken geplaatst als afscheiding tussen rotonde en tunnel zodat niemand naar beneden kan vallen/rijden. Nadeel hiervan is dat deze hekken zulke dikke spijlen en randen hebben dat het verkeer van links totaal niet zichbaar is, en fietsverkeer nog minder omdat die dichter bij het hek rijden. Binnenkort kunnen we dus lezen over platgereden fietsers op het nieuwe turboduct. Ik vind dit echt een mislukking in het hele ontwerp en had gemakkelijk voorkomen kunnen worden.
- bij aankomst in Hilversum vanaf de A27 en je bij het eerste verkeerslicht komt, daar komt de markering niet overeen met de wegsituatie. Nogal moeilijk uit te leggen dus eerst even een foto:
Afbeelding
Je kunt wellicht nog net een kop van een pijl onderop de foto zien die het verkeer naar de rijstrook links ervan drukt en daarachter zie je een doorgetrokken streep, die schuin naar links loopt. Bij het verkeerslicht erachter zijn juist 2 rijstroken rechtdoor beschikbaar.
Ik ging in ieder geval 1 rijstrook naar links omdat de markering mij dat vroeg. En ik kan me voorstellen dat meerdere mensen dat doen, dus ook binnenkort kunnen we lezen over ongevallen op deze locatie vlak bij de tunnel.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 24 nov 2012, 20:25

Hilversum opent Amaliatunnel
Laatste update 22 november 2012 19:16

HILVERSUM - Amaliatunnel, zo heet de nieuwe tunnel op het Hilversumse Oostereind. Donderdagmiddag werd het met pijn en moeite gerealiseerde kunststukje, boven de tunnel ligt een nieuwe rotonde, op het knooppunt Oostereind/Soestdijkerstraatweg met veel vertoon geopend.

Niet door de prinses zelf, hoewel de mannen van het Hilversumse Integraal Bereikbaarheidsplan (IBP) haar er graag bij hadden gehad. Het gaat immers om het slotstuk van het IBP, dat zoals verkeerswethouder Erik Boog nog even memoreerde, het uiterste van veel Hilversummers heeft gevergd qua geduld.

Commissaris van de Koningin Johan Remkes zou de honneurs waarnemen, maar moest wegens verplichtingen elders afhaken. Uiteindelijk was het zijn plaatsvervanger gedeputeerde Elisabeth Post, een Hilversumse, die de tunnel samen met enkele oudere en wat jonge Hilversummers opende. Dat ging gepaard met vuurwerk, tot vreugde van zo’n zeshonderd feestvierders. Die konden daarna de tweebaans tunnel te voet te verkennen.
Bron: http://www.gooieneemlander.nl/regionaal ... ref=splist

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » zo 06 jan 2013, 21:00

Vandaag het tunneltje even bekeken.
mavas schreef:bij aankomst in Hilversum vanaf de A27 en je bij het eerste verkeerslicht komt, daar komt de markering niet overeen met de wegsituatie.
Misschien is dit inmiddels verbeterd, want er is mij niets opgevallen.

Vanuit de Ring-Zuid richting de A27 staat onderstaand bord. Opvallend dat hier zowel A1 als A27 staan. Op de andere borden op dit kruispunt staat helemaal géén wegnummer. En op de oprit zelf (waar je moet kiezen tussen A27-Noord en A27-Zuid) staat alleen A27, maar nergens A1...

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 07 jan 2013, 10:03

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » ma 07 jan 2013, 10:16

^^
Inderdaad is de wegbenummering niet goed uitgevoerd.
A1 moet in elk geval tussen haakjes en in blauw \ wit, omdat je na de afslag (nog niet) op de A1 uit komt.
Naar mijn mening moet zelfs de A27 tussen haken, omdat je eerst op de N201 uitkomt en pas daarna bij de toeritten van de A27 zelf komt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 07 jan 2013, 14:01

^^ De N201 loopt hier al jaren niet meer...
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.