Hoe het komt dat er in Zwitserland zo weinig files staan

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Willem
2x3 autosnelweg

Re: Hoe het komt dat er in Zwitserland zo weinig files staan

Bericht door Willem » zo 27 nov 2011, 0:26

^^ De kleinere Hollandse steden hebben al vanouds de hoogste bevolkingsdichtheid van alle steden in Nederland, dat is niet iets van de laatste jaren. Die plaatsen hebben al jaren te weinig ruimte voor alle inwoners, vooral omdat de omgeving van oorsprong bij andere gemeenten behoorden, zodat er voor iedere uitbreiding een gemeente herindeling nodig was.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 27 nov 2011, 0:49

^^Ik had het over Almere. De laatste jaren werkt die stad er hard aan een echte stad te zijn, met de bijbehorende dichtheden.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » zo 27 nov 2011, 21:11

Echt heel hoge dichtheden (zoals in Holland) zullen ze in Almere nooit halen, hooguit in het centrum van Stad.

marcel
expressweg

Bericht door marcel » zo 04 dec 2011, 12:32

Ik zie dit nu pas, vandaar mijn late reactie.
Chris schreef:Zwitserland lijkt me wat te rooskleurig afgeschilderd te worden. Het OV is inderdaad erg uitgebreid maar rond de grootste steden staan wel degelijk files. De hoogste intensiteiten liggen op meer dan 100.000 voertuigen per etmaal, met name de A1-corridor is erg druk.
Inderdaad, het is allemaal relatief, hier wordt net als in Nederland geklaagd over miljarden schade door de enorme files. Het verschil is juist dat er hier amper iets aan gedaan wordt, de heersende gedachte is dat het hun eigen schuld is dat mensen in de file staan, ze moeten maar met het openbaar vervoer gaan.
Rene schreef:Zwitserland heeft maar 7,7 miljoen inwoners. Nederland meer dan 2x zoveel. Als Nederland gegeven het huidige wegennet maar 7,7 miljoen inwoners had, was het ook zo goed als filevrij.
Nederland heeft natuurlijk ook een veel groter en breder (snel)wegennet dan Zwitserland.
Mandelsoft schreef:... wordt er op het Zwitserse snelwegennet tol geheven, in Nederland niet. Daarom zijn wij in Nederland geneigd om vaker de snelweg te nemen, wat leidt tot files.
Dit speelt amper een rol, je betaalt jaarlijks 40 Frank, wat natuurlijk iedereen doet die een auto heeft (behalve misschien mensen die in een uithoek in de bergen wonen en nooit ver weg rijden)
Als de kaartjes duur zijn, de bussen en treinen niet op tijd komen, enz. , dan nemen mensen vaker de auto.
Het openbaar vervoer is hier vrij duur. Bijv. een treinretour Zürich-Genève, 270 km, kost 130 euro. Wel is het bij abonnementen misschien anders. Ik betaal zo'n 850 euro voor een jaarabonnement voor de stad Zürich plus het aanrenzende gebied waar ik woon.
Parkeren is inderdaad duur zoals Vinny opmerkt, maar daarentegen zijn auto's veel goedkoper en wegenbelasting veel lager.
jelger schreef:Mensen die in de agglomeratie Zurich wonen, werken daar ook meestens is mijn inschatting als ik de afstanden zo zie naar de andere grote kernen. Bern is al meer dan een uur autosnelweg rijden ver. Basel ligt op het randje, afhankelijk van de kant van Zurich waar je zit. De as Luzern-Zurich zal wel veel dagelijkse retour reizen kennen.
Er zijn massa's mensen die in Zürich werken en in Bern wonen of omgekeerd, volgens mij is dat niet veel anders dan in Nederland. Wel is het percentage mensen dat voor dat soort routes de trein neemt groter dan in Nederland.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 04 dec 2011, 12:54

Het openbaar vervoer is hier vrij duur. Bijv. een treinretour Zürich-Genève, 270 km, kost 130 euro. Wel is het bij abonnementen misschien anders. Ik betaal zo'n 850 euro voor een jaarabonnement voor de stad Zürich plus het aanrenzende gebied waar ik woon.
Parkeren is inderdaad duur zoals Vinny opmerkt, maar daarentegen zijn auto's veel goedkoper en wegenbelasting veel lager.
Duur is een kwestie van perspectief. Ik betaalde zo'n 60 euro per maand voor een OV abonnement, voor alleen stad Zürich (voor Marcelstad en de luchthaven moet je dan idd. voor 4 frank een extentie-vervoerbewijs kopen), maar een parkeerplaats in mijn flat zou 110 euro per maand kosten.
Dit speelt amper een rol, je betaalt jaarlijks 40 Frank, wat natuurlijk iedereen doet die een auto heeft
In de regio Zürich waren er volgens een krantenartikel nog best wel wat mensen zonder vignette, omdat je naar Luzern geen goede autosnelwegen had tot 2009, en er nog wat kantonale snelwegen zijn. Maar goed, 30 euro per jaar kan m.i. iedereen wel missen. Je krijgt er veel voor terug, want het aantal tunnels in het Zwitserse autosnelwegnet is ronduit indrukwekkend te noemen, en er wordt geen "sondernmaut" voor gerekend. Alleen de Grote Sint-Bernard tunnel is tolplichtig, ook voor automobilisten met een Zwitsers vignet. Het is geen nationalstrasse, maar wordt geëxploiteerd door een particuliere maatschappij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.