Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » wo 16 okt 2013, 8:58

Vinny schreef:Het viaduct over de A 4 had vroeger ook een limiet van 70 kan ik me herinneren.
Maar dat zou je wellicht nog als een gevarenpunt kunnen zien met dito lagere Vmax. In dit geval wordt een kaarsrecht stuk weg, bubeko, zonder kruisingen, vrijliggende fietspaden, etc volledig op 70 km/h (ipv 80 km/h) gezet. Ik zie hier geen enkele reden, nut of noodzaak toe en lijkt mij ook vrij ongebruikelijk in Nederland. Het komt vast vaker voor, maar standaard is het toch zeker niet. En als de Vmax toch om een of andere reden, zoals landbouwverkeer, omlaag moet waarom dan geen 60 km/h?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Vinny » wo 16 okt 2013, 20:06

Loopt denk ik vooruit op de plannen van de gemeente Haarlemmermeer om de weg als een doorgaande weg binnen de bebouwde kom te beschouwen. Ik blijf die hele Bennebroekerweg trouwens nog al merkwaardig vinden. Men heeft een tijd geleden de Nieuwe Bennebroekerweg aangelegd, met volgens mij als doel om een Zuidelijke randweg van Hoofddorp te bewerkstelligen, alleen ontbreekt er een tamelijk kritieke schakel bij het spoorviaduct. Hier heeft de gemeente zitten slapen, want om nu nog het spoor daar aan te passen, daar is bijna geen geld voor.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » wo 16 okt 2013, 20:47

Voor de niet-insiders, het gaat om de situatie op de foto hieronder, het viaduct onder de spoorlijn Schiphol-Leiden en direct daarnaast het viaduct onder de HSL. Links een parallelweg voor fietsers en landbouwverkeer, in het midden de Bennebroekerweg als verlengde van de Nieuwe Bennebroekerweg en rechts een vrij brede sloot. Ca 2 km verderop ligt de A4 waarop een verbindingsweg vanaf de Bennebroekerweg binnenkort zal gaan aansluiten via afrit Hoofddorp-Zuid.

Idealiter zou hier een 2x2 (verlengde) Nieuwe Bennebroekerweg plus een parallelweg (Bennebroekerweg) voor fietsers en landbouwverkeer komen te liggen. Dat lijkt nagenoeg onmogelijk vanwege de beperkte ruimte. Die viaducten verbreden of anderszins aanpassen gaat vele miljoenen euro's kosten. De gemeente schat de totale kosten (incl verlengen van de Nieuwe Bennebroekerweg over een lengte van ca 2 km) op 17,5 mln euro.

Het idee hiertoe is er dus wel, maar het is allemaal nog niet concreet. Op termijn, als de Nieuwe Bennebroekerweg zou aansluiten op de Duinpolderweg (verbinding N205 met N206) en deze route richting A4 nog veel zwaarder belast gaat worden (en de weg N195 als nummer moet krijgen), zal hier toch echt iets moeten gebeuren.

Afbeelding

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rogier » wo 16 okt 2013, 21:11

^^ Waarom zou die sloot niet naar het zijveld van beide viaducten verplaatst kunnen worden.
Wel zul het landhoofd moeten aanpassen (diepe keerwand aanleggen)
Dan kun je de het tweede veld voor de tweede rijbaan kunnen gebruiken.

Semt
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 16:22

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Semt » di 05 nov 2013, 18:52

Het lijkt erop dat er onlangs iets gewijzigd is aan de afstelling van de verkeerslichten aan de van Heuven Goedhart Laan, tussen de bocht bij de Shell en de aansluiting met de N201. Weet iemand of dit klopt?
De prioriteit van het rechtdoorgaand verkeer lijkt te zijn verlaagd waardoor het verkeer op richting woonwijken (zoals Toolenburg) ernstig vertraging op loopt.
Dit heeft tot gevolg dat mensen alternatieven zoeken, zoals dwars door het centrum (elke route staat daarbij vol ) en elke dag een minuut of 10 extra verliest om thuis te kunnen komen....

In de bijna 10 jaar dat ik in Hoofddorp woon en vaak dit stuk rijd heb ik dit niet eerder gezien.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door mavas » di 05 nov 2013, 23:47

Het verkeerslicht Kruisweg - VHGhartlaan is aangesloten op de groene golf tussen VHGhartlaan en A4.
Ik heb maandagavond gemerkt dat het ook anders loopt dan gebruikelijk. Een collega die op dinsdag de ochtenddienst deed had dezelfde ervaring. Het gebeuren wordt onderzocht, het is nog niet te zeggen waar het precies aan ligt. De aansluitingen met de A4 hebben ook hetzelfde probleem, deze lopen ook niet meer mee in de groene golf.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Semt
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 16:22

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Semt » wo 06 nov 2013, 19:48

Vandaag ging het een stuk beter :-)
misschien was het een toevallig iets of is het al hersteld?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door mavas » wo 06 nov 2013, 23:12

^^ Het is in de loop van de ochtend hersteld. Er zat een software-instelling fout, waar het normaal gesproken nooit fout mee gaat. Is even te ingewikkeld om dat duidelijk aan leken uit te leggen ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door chriskrusz » do 07 nov 2013, 1:15

Was het dan een fout waardoor de lichten overgingen op een vast schema of was er meer aan de hand?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door mavas » do 07 nov 2013, 9:13

Normaal draait er een vast schema, afhankelijk van het moment van de dag over het hele traject van de Kruisweg tot en met de oostelijke aansluiting met de A4. In de ochtend geoptimaliseerd voor het verkeer van Hoofddorp naar de A4 en voor verkeer van de A4 naar Aalsmeer. In de avond andersom.
De twee installaties bij de A4 deden niet mee in dit vaste schema door die softwarefout, waardoor de gehele groene golf niet meer op elkaar is afgestemd. Die 2 installaties deden gewoon hun eigen ding. Daardoor loopt het hele traject vast.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Semt
polderweggetje
Berichten: 22
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 16:22

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Semt » do 21 nov 2013, 22:07

Kan het zijn dat sinds die gebeurtenis van hierboven de groene golf vanuit Tolenburg richting station in de bocht bij de aansluiting van de spoorlaan het nog mis gaat?
Elke ochtends als ik met de groene golf mee rijd stokt het daar, voorheen kon ik altijd doorrijden.
Op het moment dat ik bij de VRI aankom, rijdt het verkeer van de spoorlaan de vHG-laan op, richting station.

Elke ochtend bedenk ik me in de auto, "och, vergeten te posten!" nu denk ik eraan \o/ :D

/S

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » do 21 nov 2013, 22:10

Dat is een gemeentelijke VRI. Daar gaan Mavas en zijn vrinden niet over. Lijkt me dan ook een ander probleem te zijn. Ik kom daar normaal nooit in de spits, maar vorige week toevallig wel. En inderdaad kwam ik daar ook opeens stil te staan terwijl ik in de groene golf dacht te zitten..... Wellicht even contact zoeken met de gemeente?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door mavas » vr 22 nov 2013, 0:46

^^ Het zou best wel eens bewust uitgezet kunnen zijn. De Rijnlanderweg is nu niet te gebruiken noord-zuid, dus moet al het verkeer via de Spoorlaan-VHGhartlaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » wo 27 nov 2013, 13:33

De binnenkort te openen (verlengde) Taurusavenue in Hoofddorp krijgt een fraaie middenberm en heeft opvallende (gele) markering aan de zijkanten. Waarom? :dontknow:

Afbeelding

Dit stuk weg zal bibeko komen te liggen (en dus wordt de bibeko van Hoofddorp oostwaarts verlegd) en wordt de Vmax :A1-70:. Overigens zitten er wel een paar ongeregelde kruisingen (zonder vooralsnog aansluitende wegen) in dit stukje weg, maar dat is blijkbaar geen probleem voor die Vmax.

Afbeelding

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Groningen » wo 27 nov 2013, 20:16

^^ Ziet er strak uit! Die gele is wel wat raar ja.
Rein schreef: en wordt de Vmax :A1-70:. Overigens zitten er wel een paar ongeregelde kruisingen (zonder vooralsnog aansluitende wegen) in dit stukje weg, maar dat is blijkbaar geen probleem voor die Vmax.
Nee hoor, want dat gebeurt wel meer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door mavas » wo 27 nov 2013, 20:21

Wordt de Ring van Hoofddorp nu ook een stukje over de A4 geleid, naar Hoofddorp-Zuid? :facepalm:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » wo 27 nov 2013, 20:32

Ja, maar dat is oud nieuws.

Zie bijvoorbeeld deze foto die de provincie twee weken geleden publiceerde.

Afbeelding

En deze foto die ik ongeveer op hetzelfde punt op 11 september heb gepost in de A4-N201 draad (en toen dat portaal er blijkbaar nog niet stond)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rein op wo 27 nov 2013, 20:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door harry » wo 27 nov 2013, 20:38

^^ Is niet te zien op de NBA op de A4. Geen afstemming tussen Rijk (eigenaar), Provincie (aanlegger) en gemeente (ring-belanghebbende), of een bewuste keus om NBA niet te vervuilen met ring-geneuzel?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » wo 27 nov 2013, 20:48

Ach, tot veel verwarring zal het niet leiden denk ik. Mochten mensen die ring-aanduidingen al volgen, dan zouden ze toch wel snappen dat ze er bij Hoofddorp-Zuid weer afmoeten? En wellicht dat er anders op de parallelbaan nog een servicebordje komt? Op de overige borden op de parallelbaan hoeft natuurlijk geen ring-aanduiding te staan: je hebt daar verder toch geen afslagen enzo. Vandaar ook de verwijzing naar ring-zuid als je over de nieuwe N201 zult rijden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Vinny » wo 27 nov 2013, 20:55

Ik weet niet of mensen dat logisch kunnen afleiden. In 99% van alle andere gevallen zal de Ring rechtdoor zijn als de afrit stad-x er is. In dit specifieke geval zal denk ik niemand de rare kronkels gaan rijden die de Ring Hoofddorp gaat hebben, maar dat staat los van wat de bewegwijzering aan moet geven. Zeker nu heel veel mensen straks geen idee hebben waar ze rijden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » wo 27 nov 2013, 21:02

Ach als ze te laat doorhebben dat ze er bij Hoofddorp-Zuid af hadden gemoeten, kunnen ze altijd nog de Haarlemmermeerse buitenring (N207) nemen. Het is even een omweg, maar zo kom je er uiteindelijk ook wel weer. ;)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Vinny » wo 27 nov 2013, 21:23

Ik vind dat bewegwijzering vanzelf moet spreken. Op een andere foto van jou staan allemaal Hoofddorp-achtige bestemmingen behalve voor de tak die daadwerkelijk naar Hoofddorp (-Centrum) gaat. Daar staat alleen "station". Zou de wegbeheerder dan niet zelf door hebben dat zoiets verwarrend werkt? :dontknow:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » wo 27 nov 2013, 21:31

Diezelfde opmerking maakte ik bij die foto in de N201-A4 aansluitingen draad. Die weg (Taurusavenue) moet de ontsluitingsweg van Hoofddorp op de A4 en vv worden. Althans zo wordt het gepresenteerd. Nu is het natuurlijk zo dat vanwege de omvang van Hoofddorp veel verkeer via de N201 (Weg om de Noord) of (straks) via de afrit Hoofddorp-Zuid rijdt, maar dan nog zal grofweg 40-50% via de Taurusavenue het snelst van/naar de A4 (en N201 oost) rijden. Tel daarbij op dat ook de meeste bedrijventerreinen en kantoorlocaties (Graan voor Visch, de verschillende Beukenhorsten) en ook het centrum zo het snelst bereikt wordt, dan is het onbegrijpelijk dat hier alleen 'Station' op het bord staat. Bovendien, wie wil er vanaf hier nou naar station Hoofddorp? Wat heb je daar te zoeken?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Vinny » wo 27 nov 2013, 21:50

Mijn ouders kunnen een verdwaalde Vinny zo beter terug vinden. Nu moet ik ze nog uitleggen dat het station dat op het bord staat aangeduid weldegelijk station Hoofddorp is en niet dat van Nieuw-Vennep of Schiphol.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » wo 27 nov 2013, 21:55

Maar wat doet een verdwaalde Vinny op station Hoofddorp als station Schiphol waar veel meer treinen stoppen om de hoek is?

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door harry » do 28 nov 2013, 0:12

Rein schreef:Maar wat doet een verdwaalde Vinny op station Hoofddorp als station Schiphol waar veel meer treinen stoppen om de hoek is?
Vroeger begonnen (en eindigden) de intercity's naar Groningen/Leeuwarden in Hoofddorp. Is dat niet meer zo?
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » do 28 nov 2013, 8:40

Nee, althans voor zover ik weet niet. Ik heb namelijk ook niks op dat station te zoeken en ben er al 6 jaar niet geweest. Hoewel niet heel erg vaak, ben ik frequenter op Schiphol in- en uitgestapt. Maar dat komt mogelijk mede omdat de Thalys niet in Hoofddorp stopt…..

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Coen Tunnel » do 28 nov 2013, 10:35

harry schreef:
Rein schreef:Maar wat doet een verdwaalde Vinny op station Hoofddorp als station Schiphol waar veel meer treinen stoppen om de hoek is?
Vroeger begonnen (en eindigden) de intercity's naar Groningen/Leeuwarden in Hoofddorp. Is dat niet meer zo?
Dat is al ergens in de jaren '90 afgeschaft, daarna was Schiphol het eindpunt. Treinen reden wel door naar het opstelterrein in Hoofddorp om daar te keren, maar de treinen konden niet meer gebruikt worden voor reizigers tussen Schiphol en Hoofddorp.

Bovendien gaan die IC's tegenwoordig via de Hanzelijn en lopen ze door naar Den Haag Centraal. ;)

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door Rein » di 03 dec 2013, 21:41

De gemeente Haarlemmermeer heeft vandaag bekendgemaakt dat zij haar pogingen om de Waddenweg in Hoofddorp aan te sluiten op de N201 (ter hoogte van de verbindingsweg met de N205 of bij het Spaarne Ziekenhuis) niet doorzet. De Waddenweg is de ontsluitingsweg voor het noordelijke deel (ca 2500 woningen) van de wijk Floriande. Om op de uitvalswegen te komen, moet men nu nog via de ontsluitingsweg van de wijk Overbos rijden. Dit zorgt voor veel drukte rond de aansluiting van die weg op de N201. Er werd al jaren geroepen dat Waddenweg zelf op de N201 aangesloten moest worden en de vorige wethouder heeft zich hier ook jarenlang hard voor gemaakt. De provincie wilde echter geen nieuwe drukke aansluiting op de N201 en nu heeft de gemeente zich er blijkbaar bij neergelegd dat het idee de prullenbak in gaat. Overigens zou het nog behoorlijk lastig zijn geworden om de Waddenweg door te trekken, vanwege bebouwing vlak langs het potentiële tracé.
Gemeente Haarlemmermeer schreef:Waddenweg voorlopig niet op N201 aangesloten

De Waddenweg krijgt op korte termijn geen rechtstreekse aansluiting op de Kruisweg/N201. Toch is voor een belangrijk deel recht gedaan aan de bedoelingen van de indieners van het amendement waarin het college de opdracht kreeg de mogelijkheden van zo’n aansluiting te onderzoeken.

,,De problemen die de raad eind 2009 aankaartte, zijn inmiddels voor een belangrijk deel opgelost. Daarmee is het amendement echter niet van tafel’’, benadrukt wethouder Cees Loggen (Ruimtelijke Ordening, Mobiliteit en Luchthavenzaken) namens het college. ,,Wij willen de mogelijkheid voor een rechtstreekse aansluiting open houden voor de langere termijn en hieromtrent geen onomkeerbare besluiten nemen. Ook gaan we na of er een dringende aanleiding bestaat en of er mogelijkheden zijn om op wijkniveau de huidige situatie te verbeteren.’’

Leenderbos en bussluis
Het was de indieners van de motie destijds te doen om een vermindering van de verkeersintensiteit op het Leenderbos en een betere doorstroming op de kruising met de N201. Ook wilden zij de bussluis van de Waddenweg/Deltaweg opheffen. Daardoor zou het autoverkeer tussen Floriande noord en zuid niet meer hoeven om te rijden. De indieners van het amendement realiseerden zich dat zonder bussluis nog meer verkeer in de spits via het Leenderbos de N201 op zou willen. De weg zou dit extra verkeer niet aankunnen. Een extra aansluiting op de N201 (ter hoogte van Floriande) zou voor ontlasting moeten zorgen.

Maatregelen
In een brief aan de raad, meldt het college dat het de afgelopen vier jaar samen met de provincie Noord-Holland naar een oplossing heeft gezocht. In de tussentijd zijn er maatregelen getroffen die voor een belangrijk deel de wensen in het amendement in vervulling laten gaan. Het college noemt:
Na een proef is het besluit genomen om de bussluis buiten de ochtend- en avondspits open te stellen. De uitwisseling van het verkeer tussen Floriande noord en zuid is hierdoor het grootste deel van de dag mogelijk. In de spitsuren, als de bussluis is gesloten, blijft de gevreesde forse verkeerstoename van verkeer op het Leenderbos richting N201 uit.

De doorstroming van het verkeer vanuit Overbos / Floriande op de kruising van het Leenderbos met de Kruisweg (N201) is bevorderd sinds de provincie de VRI beter heeft afgesteld.

Door de reconstructie van het Leenderbos wordt daar minder hard gereden. Voor het grootste deel is “stil asfalt” aangebracht. De maatregelen zorgen voor minder geluidsoverlast: een reductie van 3 à 4 dB.

In december 2013 komt de alternatieve route naar de A4 via Nieuwe Bennebroekerweg/Bennebroekerweg ter beschikking als de zuidelijke aansluiting van Hoofddorp opengesteld wordt.

Onderzoek
Bij het onderzoek met de provincie zijn als mogelijke oplossingen een rechtstreekse Waddenweg-aansluiting en een aansluiting voor het ziekenhuis langs naar Spaarnepoort de revue gepasseerd alsmede een gelijkvloerse of ongelijkvloerse kruising met de Zuidtangent. Gebleken is echter dat een extra aansluiting op de Waddenweg de doorstroming op de provinciale wegen - en met name op de N201 - verslechtert. Daarom is ook gekeken of – ter compensatie - het opheffen van andere aansluitingen soelaas biedt.

Twee aansluitingen kwamen hiervoor in aanmerking: de IJweg en het Spaarneziekenhuis. De eerst genoemde zou verdwijnen, de laatst genoemde zou worden samengevoegd met de nieuwe aansluiting van de Waddenweg. Maar de aansluiting IJweg levert sowieso weinig vertraging op de N201 en dus weegt het opheffen van het kruispunt IJweg-N201 niet op tegen de Waddenweg-aansluiting. Voor het samenvoegen van de aansluiting Spaarneziekenhuis met de nieuwe aansluiting Waddenweg geldt dat dit weliswaar een effectieve manier is om de vertraging op de N201 terug te dringen maar op de N205 in de avondspits lange wachtrijen voor de V(erkeers)(Regel)I(installatie) veroorzaakt.

Geluidswerende gevel
Daar komt nog bij dat een aansluiting van de Waddenweg op de N201 problemen veroorzaakt op de Waddenweg zelf. Nu is deze richting de N201 een doodlopende weg waar alleen bestemmingsverkeer komt. Bij een aansluiting op de N201 wordt de Waddenweg een doorgaande weg. Op het gedeelte bij het ziekenhuis komt veel meer verkeer te rijden met een sterke toename van de geluidsbelasting en een verslechtering van de luchtkwaliteit als gevolg. Laatstgenoemde blijft nog net binnen de norm, maar voor het geluid moeten op grond van de Wet Geluidhinder ingrijpende maatregelen getroffen worden om de toename teniet te doen. Voor de flats, die vlak langs de Waddenweg zijn gebouwd, betekent dat deze moeten worden voorzien van een geluidwerende gevel. Dit vraagt om medewerking van de bewoners/eigenaren van de flats. De verwachting is dat dit een ingewikkeld, langdurig en kostbaar proces zal worden.

,,Samengevat betekent dit dat we voorlopig met een gerust hart kunnen afzien van de wens om de Waddenweg aan te sluiten op de N201, totdat er zicht is op een structurele vermindering van verkeer op de N201. Dit houdt in dat er op zijn minst zeven jaar niets zal gebeuren. Wel willen we de mogelijkheid voor een rechtstreekse aansluiting open houden voor de langere termijn en geen ontwikkelingen toestaan die dat onmogelijk maken’’, aldus de wethouder.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door mavas » do 05 dec 2013, 11:40

Goed onderbouwde conclusies! Terecht dus dat het nu niet doorgaat. Ook de Nieuwe Bennebroekerweg zal veel verkeer wegtrekken denk ik.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie