Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Discussies over lokale weginfrastructuur, verkeerscirculatieplannen, parkeerbeleid en de relatie met de stedebouwkunde.

Moderator: Moderatoren

harry
Wegnummerfotograaf

Re: Ontwikkeling infrastructuur in Haarlemmermeer

Bericht door harry » vr 13 jan 2012, 0:20

mavas schreef:Ik zag wel dat er een VRI aanwezig is bij een sporthal (?). Ik hoop dat die tijdelijk is, want het zag er nogal vreemd uit.
Het leek me een loods die nog gesloopt moet worden. De weg gaat er met een rare bocht omheen. Op zich breed genoeg, maar te bochtig voor vrachtauto's en vandaar (kennelijk) die stoplichten (er mag 1 richting tegelijk door - er is daar verder geen kruispunt of zo).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » vr 13 jan 2012, 8:52

^^
Is inderdaad tijdelijk. Er ligt daar ook nog een sportcomplex die het-ingricht moet worden. Dan krijgt de weg zijn uiteindelijke vorm.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 02 feb 2012, 22:00

Haarlems Dagblad schreef:Deltaplan Haarlemmermeer kan nu dan echt van start
Gepubliceerd op 01 februari 12, 16:56

HAARLEMMERMEER - Verkeerswethouder Michel Bezuijen kan aan de slag na de unanieme instemming van de raad met zijn deltaplan bereikbaarheid. Dat betekent dat er tot en met 2015 ruim 31,5 miljoen beschikbaar is voor wegen, fietspaden, snelbussen en verbetering van de verkeersveiligheid.

Hoewel GroenLinks eerder aankondigde tegen het plan te zullen stemmen, ging de partij uiteindelijk toch akkoord. In ruil daarvoor kreeg de partij wel zwart op wit dat het deltaplan er uiteindelijk toe moet leiden dat het fietsgebruik met minstens 15 procent groeit en 8 procent meer mensen gebruik maken van bus en/of trein. Nu zijn Haarlemmermeerders nog vooral automobilist: zowel het bezit als het gebruik van de auto ligt in de polder veel hoger dan gemiddeld in Nederland. De opmars van de elektrische fiets biedt mogelijkheden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 06 jul 2012, 9:13

Gemeente Haarlemmereer schreef:Uitvoering Deltaplan Bereikbaarheid begint

HOOFDDORP - Een plan, hoe goed het ook in elkaar steekt, is zonder waarde als het in een lade verdwijnt en niet wordt uitgevoerd. Het Deltaplan Bereikbaarheid maakt geen schijn van kans op een voortbestaan als zo’n gekooide papieren tijger.

Begin dit jaar stemde de gemeenteraad ermee in en legde het benodigde geld op tafel. Dat was na een intensief participatietraject met bewoners, bedrijven en belanghebbende organisaties. Donderdag 5 juli geven de wethouders Michel Bezuijen (Mobiliteit) en Steffe Bak (Openbare Ruimte) op de nieuw aangelegde rotonde IJweg-Leenderbos in Hoofddorp het officiële beginsein voor de uitvoering van het plan. De rotonde is één van de 187 projecten die de komende vier jaar worden uitgevoerd.

In totaal omvat het Deltaplan Bereikbaarheid 351 projecten. De rotonde IJweg-Leenderbos is zeer geschikt om het begin van de uitvoering te markeren. Want op deze plek wordt het waarom van het Deltaplan glashelder. De rotonde bevordert immers op elk moment van de dag de doorstroming van het verkeer, is overzichtelijker dan het kruispunt waarvoor ze in de plaats is gekomen en is daarom verkeersveiliger. Ook is de rotonde voor alle soorten verkeersdeelnemers een aanwinst. Dat sluit naad- loos aan op de subtitel van het Deltaplan Bereikbaarheid: Vrijheid van bewegen. De beide wethouders zullen één en ander met hun act tijdens het officiële startsein verduidelijken.

Met het Deltaplan Bereikbaarheid reageert het college op een aantal ontwikkelingen dat de doorstroming van het verkeer bedreigt. De verkeersstromen zijn de afgelopen jaren flink gegroeid als gevolg van de stijgende aantallen inwoners en arbeidsplaatsen. Daar komt bij dat het autobezit in de uitgestrekte polder tot de hoogste van het land behoort en dat de verwachting is dat de aantallen autoritten en autokilometers fors blijven stijgen. De huidige infrastructuur van Haarlemmermeer is onvoldoende opgewassen tegen de huidige en toekomstige verkeersintensiteit. De gemeente investeert in het oplossen van knelpunten voor autobezitters, maar ook in fietsroutes en in mogelijkheden voor het openbaar vervoer. De verkeersveiligheid staat daarbij voorop.

Het Deltaplan Bereikbaarheid is van belang voor inwoners en lokale bedrijven, maar de invloed ervan strekt zich ook verder uit. “Een onbereikbare polder wordt ver buiten de Ringvaart gevoeld”, aldus Michel Bezuijen. Dat heeft alles te maken met de economische spilfunctie die Haarlemmermeer vervult en met de ligging van de gemeente, waar vier rijkswegen doorheen lopen en luchthaven Schiphol is gevestigd. Het college wendt zich met het Deltaplan Bereikbaarheid dan ook tot andere (overheids)partijen die aan de uitvoering zullen moeten bijdragen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 sep 2012, 20:30

Een mooi project in Hoofddorp als onderdeel van het Deltaplan. Trouwens voor het eerst dat ik een plaatje zie waaruit blijkt dat het stuk N201 rondom de huidige aansluiting met de A4 wordt omgenummerd naar N196. Moet Harry binnenkort dus toch nog maar weer eens een keertje naar Hoofddorp. :D
Gemeente Haarlemmermeer schreef: Hoofddorp beter bereikbaar met dubbele Taurusavenue

HOOFDDORP – De aanleg van de Taurusavenue, een extra aansluiting op de A4, is deze week begonnen. Deze nieuwe verbindingsweg krijgt twee rijbanen met elk twee rijstroken en komt tussen de A4 en de Van Heuven Goedhartlaan. De nieuwe weg gaat vanaf eind 2013 dagelijks 20.000 motorvoertuigen verwerken.

“We realiseren hiermee een hoge prioriteit van het Haarlemmermeers Deltaplan Bereikbaarheid”, stelt wethouder Michel Bezuijen (mobiliteit). De verkeersdrukte op de Kruisweg was hem en anderen al lang een doorn in het oog. “Hoofddorp wordt niet alleen veel beter bereikbaar; in de spits scheelt het automobilisten die heen en terug via de Kruisweg naar de A4 rijden, dagelijks 10 minuten. In totaal een besparing van 880 file-uren per dag.” Samen met minister Melanie Schultz van Haegen (infrastructuur en milieu), wethouder Arthur van Dijk (economie) en directeur Jan de Boer van KWS Infra, gaf hij dinsdag 4 september het startsein voor de aanleg.

Hoofddorp krijgt twee nieuwe aansluitingen op de A4. De huidige aansluiting van de Kruisweg op de A4 bij De Hoek komt te vervallen. Daarvoor in de plaats komen twee nieuwe aansluitingen: de Kruisweg N201 en Taurusavenue in Beu- kenhorst als ‘noordelijke knoop’ en een ‘zuidelijke knoop’ voor de A4-Zone-West, Hoofddorp-Zuid en Rijsenhout. Deze zuidelijke knoop wordt verbonden met de Bennebroekerweg.

[...]

Afbeelding

In het ontwerp voor de nieuwe Taurusavenue door Beukenhorst zijn zoveel mogelijk duurzame aspecten opgenomen. Arie Slagmolen, projectleider van de ontwerpfase: “Er komt bijvoorbeeld reflecterend, licht asfalt. Dat doen we omdat het licht dan weerkaatst en we de stroomsterkte van de ledverlichting kunnen dimmen. Dat scheelt 50% in de energielasten. In de middenberm van de weg komt een dubbele bomenrij en een grondwal met bloemrijk gras om het fijnstof te reduceren. De weg is ook ingepast in de groenvoorzieningen in het gebied. Langs de weg loopt bijvoorbeeld een vaart met een groene kade met sedum-beplanting. Ook de sedum haalt de fijnstof uit de lucht. De groene kade is zelfs genomineerd voor de Dutch Green Building Award. Daarnaast komen er oversteekmogelijkheden voor voetgangers, goede verbindingen met het station en de nieuwe P&R en ook naar de bedrijven op Beukenhorst en Park 20|20. Het ontwerp van de nieuwe stadsontsluitingsweg is echt maatwerk en zal een blijvend visitekaartje voor Hoofddorp worden.”

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 05 sep 2012, 20:31

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 sep 2012, 20:45

Top zeg! Nu ik het zo lees heb ik jaren geleden wel eens gehoord dat dit wegnummer voor ergens in/rond Hoofddorp gereserveerd was, maar ik had me in ieder geval niet recent gerealiseerd dat het voor dit deel van de huidige N201 zou zijn. En nu weet ik ook weer dat de N195 is gereserveerd voor de (paar kilometer zuidelijker gelegen) Nieuwe Bennebroekerweg als die ooit nog eens ge-upgrade wordt. En om weer on-topic te komen: die Nieuwe Bennebroekerweg wordt (ooit) de ontsluitingsweg voor de nieuwe, begin volgende jaar te openen, afrit Hoofddorp-Zuid.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 sep 2012, 20:47

Ik snap de hele nieuwe wegenstructuur van de Haarlemmermeer niet. Wie heeft nou weer bedacht dat 2x2 wegen bij voorkeur met T-splitsingen op elkaar moeten worden aangesloten? Rechtdoor rijden is er niet meer bij... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » wo 05 sep 2012, 20:54

^^ Dat is om het vlakke Haarlemmermeerse landschap te behouden.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 sep 2012, 21:01

Tja, kaarsrechte wegen horen er in de Haarlemmermeer wel een beetje bij. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe de verkeersafwikkeling (in de spits) gaat lopen bij die nieuwe af/oprit. De huidige op/afrit is zeer zwaar belast waarbij de spits ook nog eens twee of eigenlijk vier kanten opgaat. Namelijk: Hoofddorp uit, Hoofddorp in, Aalsmeer/Schiphol Oost uit, Aalsmeer/Schiphol Oost in. In de nieuwe situatie moet het meeste verkeer nog steeds vlak langs elkaar en wordt het met VRI's uit elkaar gehouden. De aansluitingen zullen wel beter liggen dan nu, maar dan nog. Overigens, dit is meer iets voor het N201-A4 aansluitingen topic.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 sep 2012, 21:08

Met dit soort projecten wordt het er allemaal niet beter op. De oorspronkelijke plannen waren dan ook een stuk beter. Alleen kostte dat natuurlijk weer te veel geld.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 05 sep 2012, 21:14

Ach mij maakt het niet uit. Ik ben straks blij genoeg met Hoofddorp-Zuid (mits de aansluiting op de Nieuwe Bennebroekerweg een beetje goed gaat lopen). Vooralsnog kom je vanaf die afrit uit op de (oude) Bennebroekerweg en die is eigenlijk totaal ongeschikt voor die functie. Maar gelukkig is er vanuit het Deltaplan (on-topic :top: ) wel het plan om de Nieuwe Bennebroekerweg door te trekken tot aan de A4. Alleen de spoorlijnen kruisen moet men nog even goed gaan oplossen. Gezien de anders totaal uit de hand lopende kosten, lijkt het erop alsof de Bennebroekerweg, de Nieuwe Bennebroekerweg (2x2), een apart fietspad en een sloot hier allemaal onderdoor moet gaan.

Afbeelding

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 05 sep 2012, 21:40

Rein schreef:Ach mij maakt het niet uit.
Mij ook niet, om een of andere reden. :)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 09 sep 2012, 2:37

Ik heb ooit eens doordat Viahaaren een link postte, een document gedownload van de n201-website, waarin de bewegwijzeringsplannen werden uitgelegd, waarin deze n196 voorkwam. Kan dat document alleen niet meer vinden, maar intessant was deze zeker!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 09 sep 2012, 21:56

Is dat document niet achterhaald? Ik dacht dat ze daar nog de N 201 in Schiphol-Oost wilden laten beginnen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 20 okt 2012, 21:40

Het groot onderhoud aan de bibeko weg Leenderbos in Hoofddorp is het eerste grote project dat onder de vlag van het Deltaplan Haarlemmermeer is/wordt uitgevoerd. Nu had dit groot onderhoud na 30 jaar ook wel plaatsgevonden zonder Deltaplan, maar goed. Het Leenderbos is een gebiedsontsluitingsweg die het grootste deel van de bloemkoolwijk Overbos (10.000 inwoners) en de Vinex-wijk Floriande-Noord (ca 5000 inwoners) ontsluit richting N201. Aan deze weg is na de aanleg begin jaren '80 weinig meer gebeurd en er was dan ook nog hier en daar sprake van wat nostalgische elementen, m.n. RVV 1966 borden en een tweetal verkeerszuiltjes. Op het grootste deel van de weg mocht je (formeel) nog gewoon inhalen, al was dat bijna nergens mogelijk vanwege diverse bochten en vele vluchtheuvels. De erftoegangswegen waren zonder uitritconstructie op het Leenderbos aangesloten.

Bij het groot onderhoud heeft de gemeente de gelegenheid te baat genomen om de weg duurzaam veilig in te richten. Over de gehele lengte is/wordt inhalen onmogelijk gemaakt door een soort middenheuveltje, uitgevoerd met een soort baksteentjes. Ook zijn de erftoegangswegen nu met uitritconstructies aangesloten. Wat wel bijzonder is, is dat verkeer vanaf de erftoegangswegen door een grote vluchtheuvel en een bord C4 alleen nog maar rechtsaf het Leenderbos op kan. Na een meter of 5 a 10 rechtsaf te zijn gegaan, eindigt de vluchtheuvel en kan de automobilist een U bocht maken waarbij hij tegemoetkomend verkeer voorrang moet geven. Het systeem lijkt wel een beetje op wat ook in Hilversum wordt gebruikt, al is bij het Leenderbos steeds maar aan één kant een aansluiting (en is er in Hilversum meestal aan beide kanten een weg). In ieder geval is dit een systeem wat je volgens mij nog weinig op andere plekken ziet. Voordeel hiervan is dat het verkeer dat de weg op gaat nog maar één kant op hoeft te kijken en daarbij ook maar één kant voorrang hoeft te geven (althans tot men de U bocht gaat maken). Ik kan me voorstellen dat dit per saldo de veiligheid en doorstroming bevordert.

Afbeelding

Hieronder in de spoiler een paar foto's van de opgeknapte delen van de weg. Het stuk dat het dichtste bij de N201 ligt moet nog opgeknapt worden, dat zal de komende weken gebeuren.
SPOILER: TOON

Duidelijk is te zien dat de rijbaan gescheiden is.
Afbeelding

De VRI staat nog niet helemaal de goede kant op gedraaid.
Afbeelding

Sommige oude verkeersborden moeten nog verwijderd worden. Op het onderbord staat namelijk 'Slecht wegdek'.
Afbeelding

Nog een te verwijderen bord. Drempels (of eigenlijk punaises) heeft de weg niet meer.
Afbeelding

Nog een overzichtsfoto van de weg.
Afbeelding

Een aansluiting van een erftoegangsweg.
Afbeelding

Verkeer wordt met een C4 verplicht naar rechts gedirigeerd.
Afbeelding

Een paar meter verder kan men dan de U bocht maken. De belijning moet hier trouwens nog neergelegd worden.
Afbeelding

Een kruising van een afstandje.
Afbeelding

Nog een andere kruising met hetzelfde systeem.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rein op zo 21 okt 2012, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 20 okt 2012, 22:01

Helemaal geen langsmarkering, dat zal nog een keer heel negatief gaan uitpakken.
Bij mist is goede langsmarkering zó belangrijk.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 21 okt 2012, 11:25

^^
Langsmarkering op een weg bibeko, waar de wegrand voorzien is van een stoeprand is toch niet algemeen standaard? Ik vind het dus niet zo vreemd dat het er niet ligt (maar snap wel wat je bedoelt).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 21 okt 2012, 13:54

^^
Juist die middenmarkering is dan voor een goed verloop van de weg vaak van vitaal belang. Wit valt nu eenmaal veel beter op dan grijs.
Door de middenmarkering nu om te zetten in zo'n stom heuveltje, raak je dat soort info dus ook kwijt.
Duurzaam Veilig draaft helemaal door... ...in het ONveilige.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 21 okt 2012, 16:45

Ik ben zelf ook niet zo'n fan van die heuveltjes. Qua beheer is het ook niet echt handig (denk aan sneeuwschuiven) en ze zijn 's nachts een stuk slechter zichtbaar dan markering inderdaad. In dit geval zouden ze de banden nog kunnen verven, maar dat maakt het er ook niet fraaier op denk ik.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 21 okt 2012, 18:51

Welk probleem moeten die heuveltjes eigenlijk oplossen? je kunt er nog steeds makkelijk overheen rijden. En aangezien er in de wet volgens mij nergens iets staat over de combinatie inhaalverbod en slecht wegdek is het volgens mij zelfs niet eens een inhaalverbod... En dan met die idioot hoge randen aan de zijkant, als er een ambulance met spoed doorheen moet, waar moeten de auto's dan heen? Even omhoog springen zodat de ambu eronderdoor kan rijden ofzo?

En dan die kruisingen met die U bochten, oplossing voor een probleem dat niet bestaat? Je mag daar 50, geen 120, iemand die een weg waar in twee richtingen 50 gereden mag worden niet fatsoenlijk op kan rijden die zou geen rijbewijs moeten hebben. Daarnaast, is het wel veiliger? Iemand die niet oplet en gewoon linksaf slaat, rijdt eerst een stuk tegen het verkeer in.

edit:
Daarnaast ben ik het met Rene eens. Een beetje witte verf zou geen overbodige luxe zijn.

Overigens, het zal wel weer flink duurder zijn geweest dan een simpel laagje asfalt en een paar witte strepen en voor het onderhoud zal dit ook niet gunstiger zijn maar dit resultaat is elke cent die dit meer kost NIET waard in mijn ogen want het ziet er niet uit, is niet veiliger en is wel oncomfortabeler... Maar ach, geld teveel zeker. Omdat we niet meer weten wat we ermee moeten doen gooien we de helft maar in een Zuid-Europese bodemloze put en de andere helft smijten we over de balk aan doorgedraaide dure projecten die niks oplossen.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 21 okt 2012, 19:05

^ Dat niet opletten zal wel meevallen, want het is duidelijk een weg met een middenberm en je ziet het verkeersbord als je uit een zijstraat komt. Waarschijnlijk is het systeem met u-bochten zo gedaan om de capaciteit te vergroten, in plaats van puur voor de veiligheid.

Als er een ambulance langs moet is het inderdaad niet zo heel handig, zo'n vluchtheuveltje. Maar zoals je zei kan een ambulance er in princinpe gewoon overheen in een noodgeval... En verkeer kan ook een zijstraat in om uit te wijken (of uitwijken bij een van die U-bochtgevallen).

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 21 okt 2012, 19:10

@ duikgek: Ik moet zeggen dat ik het niet lelijk vind, een beetje chic zelfs. Maar aan de andere kant had dit eigenlijk niet gehoeven. Wat ik ook al in mijn eerdere post aangaf: weinigen zullen in de oude inrichting anderen hebben ingehaald vanwege de vele bochten en vluchtheuvels. Zelf heb ik het maar 1 keer gezien dat er werd ingehaald, maar dat was zo'n johnnie van 19 met een petje. Tja die types hou je met zulke heuveltjes ook niet tegen. Die dingen zijn zo laag, met de fiets hoef je niet eens een wipje te maken om erover heen te komen ontdekte ik gisteren.

@ sirdanilot: Die U bochten zullen niet voor de capaciteit zijn trouwens. Zo druk is het nou ook weer niet op deze kruisingen. Ze ontsluiten steeds een paar straatjes.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 21 okt 2012, 19:16

^ Maar met dit systeem heb je dus één kruispunt voor een aantal zijstraatjes, in plaats van één kruispunt voor élk zijstraatje. Dit zouden ze wat mij betreft wel wat meer mogen toepassen.

In terneuzen is er ook één plek met zo'n systeem, alleen daar is het 'keerpunt' zo ver dat eigenlijk niemand hier de linksafbeweging maakt. klik. Bovendien kun je vanaf de andere kant wel linksafslaan.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » zo 21 okt 2012, 19:19

Nee, het aantal kruisingen is hetzelfde gebleven, alleen de inrichting is gewijzigd.

Dit is zo'n wijk waar elk deel van de wijk een eigen toegang tot de ontsluitingsweg heeft (en waar het bijna of geheel onmogelijk is om per auto een ander deel van de wijk te bereiken zonder via de GOW te gaan, maar dat terzijde). Zeg maar de straat die direct op de ontsluitingsweg uitkomt en de daar direct of bijna direct op aangesloten straten. Per ontsluiting zeg maar ca 100 tot 200 huizen ofzo.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 21 okt 2012, 19:29

^Hm.. dat vind ik verkeerskundig niet heel erg optimaal.

Deze wijk in Terneuzen heeft bijvoorbeeld maar 4 uitgangen, waarvan één dus maar die in één richting op de streetviewlink in mn vorige post. In de wijk wonen ongeveer 2000-3000 mensen (ik kan alleen cijfers vinden in combinatie met een andere wijk dus dat is ongeveer de helft daarvan). Dat is veel efficiënter; niet zó weinig uitgangen dat je verkeersproblemen krijgt, maar ook niet zoveel dat de ontsluitende wegen vol kruispunten komen te zitten. Bovendien zijn de ontsluitende wegen 2x2 maar dat is gewoon door slimme jaren-60 planning. 4 uitgangen is meestal wel genoeg, omdat je dan eigenlijk bijna nooit hoeft om te rijden.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 21 okt 2012, 19:39

Rein schreef:Die dingen zijn zo laag, met de fiets hoef je niet eens een wipje te maken om erover heen te komen ontdekte ik gisteren.
Er zijn 5/20 geleidebanden toegepast zo te zien. Dat wil zeggen dat er 5 cm hoogteverschil is en dat wordt opgevangen over een breedte van 15 cm (plus nog 5 cm rechte kant bovenop maakt 20 cm dikke banden). Die worden ook vaak gebruikt bij aanliggende parkeervakken of fietspaden, daar kun je met een auto inderdaad nog makkelijk overheen.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 21 okt 2012, 22:05

sirdanilot schreef:^ Dat niet opletten zal wel meevallen, want het is duidelijk een weg met een middenberm en je ziet het verkeersbord als je uit een zijstraat komt. Waarschijnlijk is het systeem met u-bochten zo gedaan om de capaciteit te vergroten, in plaats van puur voor de veiligheid.

Als er een ambulance langs moet is het inderdaad niet zo heel handig, zo'n vluchtheuveltje. Maar zoals je zei kan een ambulance er in princinpe gewoon overheen in een noodgeval... En verkeer kan ook een zijstraat in om uit te wijken (of uitwijken bij een van die U-bochtgevallen).
En als er iemand over de weg heen ligt en het verkeer vast staat? Waar gaan de auto's dan heen? En hoe vlug zijn de mensen die een ambulance achter zich zien in het bedenken waar ze heen moeten? Wie zegt dat ze in paniek niet gaan stoppen en de boel blokkeren?
Ik vind het in ieder geval helemaal niks...

edit: Die randen aan de zijkant voegen in mijn ogen niks toe, zijn hooguit gevaarlijk als iemand er hard tegenaan rijdt in het donker en dat ding in het midden houd ook precies niemand tegen. Voor het verzonnen probleem is het geen oplossing. En voor echte problemen trouwens ook niet.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op zo 21 okt 2012, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Semt
polderweggetje

Bericht door Semt » zo 21 okt 2012, 22:06

Ik kan niet wachten totdat die nieuwe aanluisting op de A4 open gaat!
Van huis naar de snelweg is nu 14 verkeerslichten. In de spits is er een dramatische slechte groene golf op de van heuven goedhartlaan, buiten de spits gaat het wel goed.
Overigens is er een shortcut via industrieterrein Beukenhorst die het aantal verkeerslichten terugbrengt tot 12, maar die shortcut neemt ook iedereen. En er wordt 35 km/u gereden omdat er een paar bochtjes inzitten :(
Ik schat dat ik over de nieuwe taurusavenue ook 12 verkeerslichten moeten passeren. het is een paar honderd meter korter, maar niet echt een verbetering.
Maar als de nieuwe aansluiting op de bennebroekerweg opengaat hoef ik maar 5 verkeerslichten te passeren!

1 keer raden hoe ik ga rijden! (en ik vermoed alle bewoners uit toolenburg binnen 1 week door hebben hoe snel je op de a4 kan zitten, staan we daar weer vast :| )

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 21 okt 2012, 23:03

Semt schreef: In de spits is er een dramatische slechte groene golf op de van heuven goedhartlaan, buiten de spits gaat het wel goed.
Wees blij dat er een groene golf is.
Semt schreef:Overigens is er een shortcut via industrieterrein Beukenhorst die het aantal verkeerslichten terugbrengt tot 12, maar die shortcut neemt ook iedereen. En er wordt 35 km/u gereden omdat er een paar bochtjes inzitten :(
Dat is normaal in NL.
Semt schreef:Maar als de nieuwe aansluiting op de bennebroekerweg opengaat hoef ik maar 5 verkeerslichten te passeren!

1 keer raden hoe ik ga rijden! (en ik vermoed alle bewoners uit toolenburg binnen 1 week door hebben hoe snel je op de a4 kan zitten, staan we daar weer vast :| )
Echt niet iedereen zal daar langs gaan rijden. Wacht het rustig af en dan zie je vanzelf hoe het zit.